بازدید 10413
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان:

اعلام فراخوان جذب ۴ هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان اینکه بزودی فراخوان جذب ۴ هزار نخبه در دولت اعلام خواهد شد، از تشکیل هسته‌های استادمحور به عنوان واحد تحقیق و توسعه‌ی ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳ 21 September 2023

 


به گزارش تابناک به نقل از فارس، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این بنیاد دو معاونت ماموریتی دارد، گفت: تربیت و توانمندسازی مستعدان مهمترین برنامه معاونت آینده‌سازان و زمینه‌سازی برای اثرگذاری نخبگان و تکریم آنان، مهم‌ترین برنامه کاری معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان است.

تولید الگوی درست برای پاسخ به نیاز‌ها یعنی فرصت اثرگذاری بیشینه

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان باید فرصت اثرگذاری بیشینه را برای نخبگان فراهم کند، افزود: افزایش اثرگذاری و اثربخشی جامعه نخبگانی در فرایند‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‍‌گیری از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در دور جدید است.

کیخا با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور تولید الگوی درست برای پاسخ به نیاز‌های موجود است، ادامه داد: تجربه‌های پیشین کشور نشان می‌دهد در اغلب موارد یا الگوی پاسخ‌دهی دقیق طراحی نشده و یا در اجرا، صیانت درستی از آن الگو صورت نگرفته است.

افزایش نقش‌آفرینی استادیاران جوان دانشگاه‌های برتر کشور

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار داشت: در دور جدید، استادیاران جوان دانشگاه‌های برتر کشور جامعه مخاطب اولویت‌دار این معاونت هستند تا بتوانند نقش‌آفرینی بیشتری در مسیر حل مسائل جاری کشور داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسائل کشور به مسائل فناورانه و علمی خلاصه و محدود نمی‌شوند بلکه در کشور چالش‌های غیرفناورانه نیز وجود دارد که البته پاسخ به آن‌ها نیاز به راه‌حل‌های فناورانه دارد.

هیئت‌های اندیشه‌ورز و تولید پاسخ نخبگانی برای چالش‌ها

کیخا با بیان اینکه حل مسئله با دو رویکرد تقاضامحور و اولویت‌محور انجام می‌شود، اظهار داشت: در رویکرد اولویت‌محور، هیئت‌های اندیشه‌ورز ذیل معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده که تولید پاسخ نخبگانی برای چالش‌های کشور از مهم‌ترین اهداف این هیئت‌ها است.

۲۷ کلان مسئله در کمیسیون‌های دولت

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های دولت ۲۷ کلان مسئله دارند که اساساً جامعه نخبگانی هیچ اطلاعی از آن ندارد، اضافه کرد: این هیئت‌ها می‌توانند به عنوان لایه تصمیم‌سازی برای دولت فعالیت کنند.

نقش کم‌نظیر نخبگان علوم انسانی در چرخه حل مسئله

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: برخی از چالش‌ها حل نمی‌شوند، چون به مسئله تبدیل نشده‌اند، زیرا تا یک چالش به مسئله تبدیل نشود، برای حل آن پاسخی تولید نخواهد شد؛ به همین دلیل یکی از مهمترین کارکرد‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز تبدیل چالش به مسئله است. در واقع این هیئت‌ها باید بتوانند چالش‌های موجود در استان‌ها به ویژه مناطق کم‌برخوردار را استخراج کرده و آن‌ها را به مسئله تبدیل کنند تا در نهایت با یک اولویت‌بندی مناسب، پاسخ مناسب برای حل این مسائل تولید شود. در این چرخه، نقش نخبگان علوم انسانی کم‌نظیر است.

اعلام نظام مسائل ۱۰۰ شرکت‌های دانش‌بنیان به استادیاران جوان شاغل در دانشگاه‌های‌برتر

کیخاه با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین محل برای اتصال صنعت به دانشگاه هستند، افزود: در زیست بوم ایجاد شده در کشور قرار بود شرکت‌های دانش‌بنیان محلی برای اتصال صنعت و دانشگاه باشند، اما به تدریج روند به شکلی پیشرفت رفت که این شرکت‌ها نه با دانشگاه و نه با صنعت ارتباط معناداری نداشتند؛ ناظر به همین فقدان، برای حل مسائل تقاضامحور کشور، در گام اول ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال که توانسته‌اند جایگاه خود را در اکوسیستم کشور ثابت کنند، نظام مسائل خود را با رویکرد توسعه محصول معرفی خواهند کرد تا هسته‌های استادمحور به عنوان واحد تحقیق و توسعه این شرکت‌ها در دانشگاه‌ها فعال شوند. به عبارت بهتر، مسائل جاری این شرکت‌ها به استادیاران جوان شاغل در دانشگاه‌های برتر اعلام می‌شود و بعد از جمع‌آوری و ارزیابی پروپوزال‌های بارگذاری‌شده در سامانه، با حمایت بنیاد ملی نخبگان زمینه برای حل مسائل این شرکت‌ها فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این روند، موضوعات تقاضامحور در یک اکوسیستم واقعی و همجنس شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح خواهند شد.

ضرورت وجود پیوست نخبگانی در کلان‌پروژه‌ها

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه کشور در انجام کلان‌پروژه‌ها موفق نبوده، اظهار داشت: در انجام هیچ یک از این کلان‌پروژه‌ها، پیوست نخبگانی وجود نداشت؛ در نتیجه نخبگان نتوانستند در حل این کلان‌پروژه‌ها مشارکت کنند که این عامل مهم‌ترین دلیل برای عدم موفقیت این آن‌ها است.

کیخا با تاکید بر اینکه کشور در سال‌های آینده با بحران نیروی انسانی کارآمد مواجه خواهد شد، گفت: می‌توان در قالب کلان‌پروژه‌ها، فضای گلخانه‌ای برای فعالیت افراد نخبه و توانمند ایجاد کرد تا این افراد ضمن ماندگاری در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه، منشا اثربخشی و اثرگذاری باشند.

وی با اعلام این خبر که فراخوان جذب ۴۰۰۰ نفر از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی بزودی اعلام خواهد شد، تصریح کرد: این افراد هم در تحول سازمان‌های متبوع و هم در استخراج نظام مسائل این سازمان‌ها باید اثرگذار باشند.

اهمیت موضوع تکریم و الگوسازی در نهادینه شدن شروط نخبگی

کیخا در پایان با اشاره به ضرورت الگوسازی از سرآمدان و نخبگان کشور، خاطرنشان کرد: اگر قرار بر ایجاد کنش جدی با جامعه مخاطب و زمینه‌سازی برای اثرگذاری و اثربخشی نخبگان باشد و بخواهیم این دو عامل به عنوان شرط نخبگی در جامعه نهادینه شوند، باید موضوع تکریم و الگوسازی به صورت جدی دنبال شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۷
نخبه ای نمانده جایی سراغ داری
بیشتر نخبه های واقعی جذب کشورهای پیشرفته و در راس آن آمریکا شده اند و می شوند. آنچه شما اینجا با پارتی بازی به عنوان نخبه استخدام می کنید در حقیقت پخمه هستند نه نخبه.
چند وقت میگن...مهم اینکه مجوز جذب را دولت صادر بکنه که نمیکنه......
این تیتر هم که زدید اشتباه....اعلام فراخوان!!!!!
بعد نگاه میکنی میبینی چند هزار تا ژن خوب جذب شدن
به اسم نخبه
بنده نخبه نیستم اما برای مشکلات تان راه حل دارم البته نه آنگونه که نوش دارو باشد در کنار تمهیداتی که همه اهل فن بدان تاکید دارند و اجرا نمی شود دیگر موثر است.
جوک قشنگیه آخه نخبه چطوری میخواهد زیر دست یک مسوول بدون مدرک کار کنه
از اقوام و ژن های برتر هستن همگی
نخبگانی چون سعید حدادیان و دوستان!
مگه نخبه ای هم مونده ؟!!!! دیگه نوبت اساتید دانشگاهه که کلا مال خودیا بشه !!!!!
تا تعریف نخبه چی باشه
نخبه ها را به دانشگاه راه نمی دهند
دروغ نمیگوییییی!!!!! کدام نخبه ؟ شماها که همه رو فراری دادید
احتمالا آقازاده اون مداح استاد دانشگاه تهران را به عنوان نخبه می خوان جا بزنن.
منظورش همین فرزندان مسولان و ایثارگران هستند دارند جذب میشن به اسم نخبه
دوست عزیز نخبه نه می خواهد و نه میتواند زیردست دولتی ها کار کند.
امیدواریم جدیت دولت این مسئله رو هم که مدت ها در دولت های قبل مغفول بود به نتیجه برسونه
اولین مشکلی که در کشور وجود دارد این است که کسانی که ما به عنوان نخبه قلمداد می کنیم طرز فکر خاصی دارند که شاید با طرز فکری که در جامعه وجود دارد دریک مسیر نباشد دوم مقدار درآمدی است که نمی توانند آن را در اینجا کسب کنند سوم سطح کاری است که این افراد بخاطر طرز فکری که دارند نمی توانند بدست بیاورند چهارم محیط کاری است که ما نمی توانیم برای آنها ایجاد کنیم.پتجم راحتی یا آرامشی که این افراد در کاری که در خارج از کشور انجام میدهند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست