بازدید 7414
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

چند گام تا راه اندازی کامل سامانه مودیان؛ اطلاعات اقتصادی شفاف خواهد شد؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: بیشترین فشار به واحد‌های اقتصادی مستقل و شهروندان وارد می‌شود که این ناعدالتی مالیاتی، یکی از مهم‌ترین ناکارایی‌های نظام مالیاتی کشور است.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 20 September 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مالیات یکی از اصلی‌ترین و مهمترین منابع مالی و درآمدی دولت‌ها در بودجه‌های سنواتی به شمار می‌رود و برخورداری از یک نظام مالیات گیری صحیح، یکی از اصول اقتصاد پویا و سالم است که در آن بار مالیاتی از روی دوش تولیدکنندگان برداشته خواهد شد. با عنایت به اهمیت این موضوع، سیاست گذاران این عرصه با تأکید بر ضرورت مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل استناد و بهره گیری از ابزار‌های ثبت معاملات و سامانه‌های اطلاعاتی، به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان هستند.

تلاش آنان در این راستاست که به تشخیص صحیح اطلاعات فعالان اقتصادی بپردازند و زمینه را برای مالیات گیری عادلانه فراهم کنند. در همین ارتباط، در دو دهه اخیر در قوانین متعددی، مودیان مالیاتی ابتدا مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش شدند که سیر این قوانین از اصلاحیه قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۸۲ شروع شد.

در ادامه وظیفه استقرار سامانه صندوق مکانیزه فروش به اتاق اصناف واگذار شد. پس از ناکامی نظام صنفی در اجرای این پروژه، وزارت بازرگانی وقت به موجب ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه، تکلیف یافت با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف کشور تا پایان سال دوم برنامه، سامانه صندوق مکانیزه فروش را پیاده سازی نماید که این امر نیز محقق نشد.

مجلس یازدهم، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را مصوب و دولت سیزدهم نیز عزمش را برای اجرای آن جزم کرده است. ساماندهی کارت خوان‌ها طی سال گذشته توانست ساماندهی نسبی در زمینه مالیات ستانی دقیق‌تر در کشور ایجاد کند.

فاز اول راه اندازی سامانه مودیان نیز سال گذشته در تیر ماه شروع شد. قرار است تا اول مهر ماه دستگاه‌های دولتی و موسسات بزرگ و تا اول دی ماه کسب و کار‌های خرد و حقیقی به این سامانه بپیوندند.

در خصوص مزایای راه اندازی کامل سامانه مودیان با فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.

مستوفی در مورد مزیت‌های راه اندازی کامل سامانه مودیان برای کشور در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: با توجه به اینکه با استفاده از سامانه مورد بحث، مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات و داده‌های واقعی خواهد بود، مودیان از این روش نفع می‌برند. سازمان امور مالیاتی نیز اطلاعات دقیق تری درباره درآمد‌ها و مالیات‌ها دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از اطلاعات سامانه مودیان به سیاست گذاران امکان می‌دهد تا سیاست‌های مالیاتی را براساس داده‌ها و اطلاعات دقیق‌تر و بهینه‌تر برنامه ریزی کنند و تاثیر مثبتی بر اقتصاد و جامعه داشته باشند.

به گفته این عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی تهران، با دسترسی به اطلاعات دقیق درباره مودیان و درآمد‌های آن‌ها، سیاست گذاران می‌توانند در زمینه‌های مختلف سیاست گذاری‌های صحیحی داشته باشند. به طور مثال، می‌توانند مالیات بر عایدی سرمایه را به نحوی تنظیم کنند که انگیزه برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین اطلاعات این سامانه به سیاست گذاران کمک می‌کند که مالیات بر خانه‌های خالی را سامان دهند؛ امری که تشویق به استفاده مناسب از منابع مسکن و کاهش تعداد خانه‌های خالی را به دنبال دارد.

مستوفی تأکید کرد: متاسفانه در بحث اخذ مالیات بر املاک و واحد‌های مسکونی، عمده واحد‌ها متعلق به نهاد‌ها و واحد‌های اقتصادی وابسته به دولت است که اطلاعات آن‌ها در سامانه مودیان ثبت نمی‌شود و در نتیجه وصول مالیات از آن‌ها صورت نمی‌گیرد؛ لذا بیشترین فشار به واحد‌های اقتصادی مستقل و شهروندان وارد می‌شود که این ناعدالتی مالیاتی، یکی از مهم‌ترین ناکارایی‌های نظام مالیاتی کشور است.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص تأثیری که سامانه مودیان می‌تواند بر شفافیت جریان کالایی کشور داشته باشد، تصریح کرد: بدون شک سامانه مودیان، شفافیت جریان کالایی را در کشور به دنبال خواهد داشت. این امر می‌تواند به عنوان یک مبنا برای سیاست گذاری‌های صحیح اقتصادی عمل کند. این سامانه می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر در بهبود شفافیت و کارایی در بازار کالا و خدمات در کشور عمل کند.

وی در پایان گفت: با دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز در مورد موجودی کالاها، تقاضا و عرضه، قیمت‌ها و سایر عوامل مرتبط، تصمیم گیران و سیاست گذاران می‌توانند تصمیمات مناسب تری را در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی کشور بگیرند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
شفاف خواهد شد مثل بلور. صبر کن حالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
متاسفانه در بحث اخذ مالیات بر املاک و واحد‌های مسکونی، عمده واحد‌ها متعلق به نهاد‌ها و واحد‌های اقتصادی وابسته به دولت است که اطلاعات آن‌ها در سامانه مودیان ثبت نمی‌شود
يكي از علت هاي نارضايتي عميق و شديد مردم ، ماليات است .
چرا نه روال عرفي و نه روال قانوني ثابتي وجود ندارد ؟
چرا هر شب مي خوابيم و فردا صبح كه بلند مي شويم ، يك آش جديد براي ما پخته اند ؟
كار به جايي رسيده است كه حتي اگر واقعا هم بخواهند ، بعيد است راه بازگشتي وجود داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
کسب و کارهای کوچک با مالیاتهای گزاف به ورشکستگی کشیده شده ان
من در منطقه سعادت آباد زندگی می کنم
عصر ها که پیاده روی می کنم از انبوه نان و غذاهایی که مردم دور می ریزند متحیر می شوم
چون زباله گرد ها سطل های زباله را تخلیه می کنند میزان هدر رفت غذا را به خوبی می بینم
شهرداری هم می تواند این موضوع را پایش کند و به اطلاع مسئولان برساند
بخصوص در ایام محرم و دیگر مناسبتها که انبوه غذاهای نذری نیم خورده و دست نخورده که در کنار خیابان و پارک رها شده است چشم گیر است
این در حالی است که عده ای از مردم بطور واقعی غذا برای خوردن ندارند
حاکمیت باید به طریقی سیاست گذاری کند که هم از هدر رفتن غذا به این شکل فجیع جلوگیری شود و هم مردم محروم صدمه نبینند
اینکه عده ای پولدار مواد غذایی که کلی هزینه پنهان برای جامعه دارد و برای آن یارانه پرداخت می شود را به زباله تبدیل کنند و عده ای محروم باشند صحیح نیست
راهکار چیست ؟
کاش تابناک و صدا و سیما و شبکه های اجتماعی در این خصوص مطلب بیشتر کار کنند
هم در خصوص هدر رفت مواد غذایی هم در خصوص راههای پیشگیری
حتی طرح پرسش در این خصوص مخاطبان را به فکر وا می دارد و موثر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
شرط میبندم از راست سعادت آباد هم رد نشدی
چون من ساکن آنجام و حتی مردم سعادت آباد هم از تامین مایحتاج ضروری منزل خودشون عاجز شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
توهین نکن دوست عزیز
دلیل نداره دروغ بگم
مردم ما غذا و نان را هدر می دهند و من هر روز دارم می بینم
هفته پیش یه کیسه پر از باقالی پلو و مرغ ریخته بودن کنار شمشادها که گربه بخوره !
غجیب اینکه گربه رد می شد و نمی خورد !
من هر روز این وضعیت را می بینم
بدترین نوع مالیات که در ایران از مردم گرفته میشود کاهش ارزش پول ملی بوسیله چاپ اسکناس بدون پشتوانه و تورم افسار گسیخته است.
تابناک جان خواهشا دیگه تیترهای سوالی مطرح نکن
اگه اتفاق افتاده بگو افتاده وگرنه این که نشد خبر!!!

خواهد شد یا نخواهد شد یعنی چه؟!
اداره اقتصاد و دارایی و وصول مالیات باید اسلامی شود اکنون کسانی هستند که 5 تا 100 خانه دارند اما مالیات نمی دهند باید با کمک بسیج و با استفاده از فقه مالیاتی قوانین وضع شود که این خانه ها مصادره شود و به بسیجیانی که خانه ندارند داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
کاملا مشخص است که این ناشناس دنبال چه است برای چه نطرش را منتشر میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
همون بانک های اسلامی که هم ربا میدهند وهم ربا میگیرند کافیه ...دست از سر اسلام بردارید وبگذارید حرمت دین باقی بماند ...همه چی اسلامی مثلا ولی درعمل......خدا داند
ماه قبل همایشی درخصوص نحوه اجرای سامانه مودیان برگزار شد که در همون همایش خودشون معترف به این قضیه بودند که هیچ زیرساختی برای اجرای این طرح آماده نیست و حد اقل چند سال طول می کشه راه بیوفته . بنده کارمند بخش مالی یکی از داروسازی ها هستم و فعلا از بهمن سال گذشته نتونستیم یک فاکتور فروش در سامانه بارگذاری کنیم . فقط خوش بحال اون هفت تا معتمد که قرار بعنوان واسط بین شرکت ها و سازمان مالیاتی عمل کنند و تا حالا بدون ارائه هیچ خدماتی هر ما به شرکت های بدبخت فاکتور ماهانه میفرستند و پول مفت می گیرند
باید دید فعالیت اقتصادی آستان قدس ، سپاه و .جامعه المصطفی و .... نیز شفاف سازی می شود
منتشر کنید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
زور هیچ کس به این نهادها نمی رسد ولی وقتی سامانه شفافیت راه اندازی شد مرحله بعد افکار عمومی فشار می آورد آنها هم وارد سیستم شوند.
تنها قری که به طور شفاف مالیات میده کارگران و کارمندان هست ولاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
تایناک شما که ساسنور میگتی خداقل غلط املایی ها رو هم درست کن
فقط مالیات اسایش هیچ
خیر نبینه کسی که روی اجناس خوراکی قیمت درب کارخانه و قیمت مصرف کننده گذاشت
مردم چیزی ندارند که شفاف بشه .....دولت ونهاد ها وسازمانهاوارگان هاوآستان ها باید شفاف شوند که انهم محاله..از اینها با توجه به درامد هنگفتی که دارند بتونید مالیات بگیرید بودجه چند سال مملکت فراهم میشه ونیاز به فروختن نفت ندارید ولی....افسوس که زورتون فقط به ضعفا وزحمت کشان میرسه ...به گردن کلفتها وام صفر درصد بدون ضامن میدهید تازه قسط هاشونم که ندهند کاری باهاشون ندارید ...به این میگن عدالت!!!
دوباره خواب جدید دیدین برای ملت؟
این همه سامانه به زور به مردم تحمیل کردید هنوز شفاف نشدید سامانه مودیان سامانه ۱۶۹ سامانه جامع تجارت سامانه ارزش افزوده سامانه انبارها و سامانه ..... اخه یه کسب و کار کوچیک اگه بخاد فعالیت کنه باید ۳ تا کارمند سامانه ثبت کن باید استخدام کنه خودتون میدونید حلقه مفقوده در نظام مالیاتی کجاس ولی زور به ۴ تا کسب و کار نیمه جون وارد میکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست