بازدید 9871

موفقیت ناسا در تولید اکسیژن در مریخ

ناسا ماموریت خود برای تولید اکسیژن در مریخ را با موفقیت به پایان رساند.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 18 September 2023

به گزارش تابناک، آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا (ناسا) اعلام کرد که آزمایش تولید اکسیژن توسط مریخ نورد Perseverance با موفقیت به پایان رسیده و در سیاره سرخ اکسیژن تولید کرده است.

ناسا گزارش داد با استفاده از ابزار آزمایش منابع اکسیژن در مریخ به نام(MOXIE)، حدود ۱۶ بار در طول ماموریت روی مریخ نورد Perseverance ناسا با موفقیت از جو مریخ اکسیژن استخراج شد.

این ابزار بسیار موفق‌تر از آن چیزی بود که سازندگانش در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انتظار داشتند؛ زیرا به طور موثر اکسیژن تولید کرده و فضانوردان می‌توانند در مأموریت‌های آینده به سیاره سرخ از این روش استفاده کنند و همچنین به عنوان سوخت برای موشک‌ها در هنگام بازگشت به زمین مورد استفاده قرار گیرد.

تولید اکسیژن از هوای مریخ دشوار است؛ چرا که جو این سیاره بیشتر از دی اکسید کربن (۹۵ ٪) و نیتروژن (۳ ٪) تشکیل شده است و فقط حاوی مقدار کمی اکسیژن است. به این معنی که تنفس در مریخ غیرممکن است، چه برسد به این که بخواهیم آن را پیدا و ذخیره کنیم.

در این وضعیت، دستگاه MOXIE که به اندازه یک مایکروویو است و از سال ۲۰۲۱ پس از ورود به مریخ نورد Perseverance به کار گرفته شده، کار آمد خواهد بود‌.

ناسا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول دو سال و نیم گذشته، این دستگاه ۱۲۲ گرم اکسیژن تولید کرده که برای زنده نگه داشتن یک توله سگ کوچک به مدت ۱۰ ساعت کافی است.

این ممکن است زمان و تلاش زیادی برای تولید مقدار کمی اکسیژن به نظر برسد؛ اما ناسا گفته است که اکنون دانشمندان می‌دانند این فناوری فعال است و می‌توانند آن را ارتقاء دهند. به این امید که روزی اکسیژن کافی برای نفس کشیدن انسان و سوخت برای نیرو دادن به موشکی که از مریخ برمی گردد، تولید کند.

ترودی کورتیس، مدیر نمایش فناوری اداره ماموریت فناوری فضایی ناسا، گفت: با اثبات این فناوری در شرایط دنیای واقعی، ما یک قدم به آینده‌ای نزدیکتر شده ایم که در آن فضانوردان می‌توانند در خارج از زمین در سیاره سرخ زندگی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست