بازدید 3691

فروش ۹۰۰ هزار کیلو تراشه هوش مصنوعی

انویدیا توانسته است تنها در یک فصل ۳۰۰ هزار GPU مخصوص هوش مصنوعی در اختیار مشتریان قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۹۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱ 17 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از دیجیاتو، هوش مصنوعی به یکی از داغ‌ترین موضوعات دنیای فناوری تبدیل شده و یکی از ستاره‌های این فناوری، پردازشگر‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا است. طبق گزارشی جدید، انویدیا در فصل دوم ۲۰۲۳، ۹۰۰ تن GPU هوش مصنوعی H ۱۰۰ یا نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد از این GPU روانه بازار کرده است.

 در ابتدا این گزارش عجیب به‌نظر می‌رسد، چرا که نمی‌دانیم علت افشای میزان فروش بر پایه وزن و نه تعداد GPU‌ها چه بوده است. البته این احتمال وجود دارد که ارقام حمل‌ونقل توسط یک فروشنده در اختیار منبع گزارش امروز قرار گرفته باشد.

برای به‌دست‌آوردن میزان فروش GPU‌های انویدیا، باید وزن کلی را تقسیم بر وزن هرکدام از آن‌ها کنیم. اگر وزن هر پردازشگر گرافیکی H ۱۰۰ را ۳ کیلوگرم درنظر بگیریم، انویدیا در فصل ۲۰۲۳ توانسته است ۳۰۰ هزار واحد H ۱۰۰ روانه بازار کند که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

اعداد اعلام‌شده در گزارش اخیر شامل عوامل زیادی ازجمله وزن هرکدام از ماژول‌های H ۱۰۰ و GPU‌ها می‌شود، اما بررسی آن‌ها جذابیت چندانی ندارد. بااین‌حال، همچنان می‌دانیم انویدیا توانسته است تنها در یک فصل ۳۰۰ هزار GPU مخصوص هوش مصنوعی در اختیار مشتریان قرار دهد.

پردازشگر گرافیکی H ۱۰۰
چند وقت پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه انویدیا می‌خواهد در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیون پردازشگر گرافیکی AI بفروشد که اکثر آن‌ها H ۱۰۰ خواهد بود. با توجه به این موضوع، گزارش اخیر نشان می‌دهد که انویدیا در مسیر درستی قرار دارد.

محبوبیت بالای هوش مصنوعی و کاربرد‌های متنوع آن باعث ایجاد یک رقابت فشرده میان شرکت‌های مختلف شده است. این رقابت بیش از همه به نفع انویدیا است؛ چرا که تأمین‌کننده ابزار اصلی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود. درحقیقت محبوبیت هوش مصنوعی باعث شد انویدیا به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شود.

با توجه به انحصاری که انویدیا در بازار ایجاد کرده است، به‌نظر نمی‌رسد هیچ شرکتی بتواند حتی در آینده دور به آن نزدیک شود؛ بنابراین تا زمانی که هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار دارد، درآمد‌های انویدیا افزایش می‌یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست