بازدید 3267
۲

زلفی گل: کار با اساتید حق التدریس دائمی نیست

وزیر علوم گفت: روند کار با اساتید حق التدریس بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و طبیعتا دائمی نیست و در مورد اجرای سند دانشگاه اسلامی توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۱۹۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸ 17 September 2023

به گزارش تابناک، ایلنا نوشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اسناد فرادست، سند دانشگاه اسلامی است و ما در ارزیابی سالانه‌ای که از روسای دانشگاه‌های کشور به عمل می‌آوریم، بر اساس اجرای اسناد فرادستی از جمله بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی به دانشگاه‌ها نشان سرو اعطا می‌کنیم.

مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» که در سال ۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تصویب رسیده است، اهداف و ماموریت‌های مختلفی را دنبال می‌کند از جمله تربیت متخصصین متعهد، خلاق، متخلق، ماهر و کارآفرین، تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیاز‌های جامعه اسلامی همچنین حاکمیت اصول اعتقادی، احکام و اخلاق اسلامی، نهادینه‌سازی اصول، معارف، شریعت و اخلاق اسلامی و توجه به فرهنگ امامت، ولایت و انتظار، در تمامی ابعاد دانشگاه اسلامی در این سند تاکید شده است.

تقویت عقلانیت، خردورزی در میان دانشگاهیان در پرتو تعالیم اسلامی و توجه به همسویی مفاهیم وحیانی، عقلانی و تجربی با قدسی بودن علم و محیط‌های علمی مسیر مورد اشاره در سند مذکور است که برای تحقق آن راهبرد‌های متعددی نیز ارائه کرده است.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها توضیح داد: خوشبختانه هنگامی که روسای دانشگاه‌ها را منصوب می‌کردیم از تمامی روسای دانشگاه‌ها، قبل از اینکه آن‌ها را منصوب کنیم برنامه ۴ساله گرفتیم و به آن‌ها گفتیم که در تدوین برنامه‌های خود اسناد بالادستی را لحاظ کنند.

زلفی گل ادامه داد: یکی از اسناد فرادست، سند دانشگاه اسلامی است و ما در ارزیابی سالانه‌ای که از روسای دانشگاه‌های کشور به عمل می‌آوریم، بر اساس اجرای اسناد فرادستی از جمله بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی به آن‌ها نشان سرو اعطا می‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس اینکه چقدر روسای دانشگاه بر اساس سند دانشگاه اسلامی برنامه ریزی کرده‌اند و پیشبرد داشته اند، امتیاز دریافت می‌کنند و روسای دانشگاه‌های برتر منتخب می‌شوند.

او افزود: در قوانین و مقرراتی که تدوین می‌کنیم مانند نظام سنجش و انگیزش، پایه‌های تشویقی، پژوهانه، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سلامت و… اهداف، راهبرد‌ها و راهکار‌های سند دانشگاه اسلامی را جزو مواردی که در قوانین و مقررات است قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن را اجرایی کنیم.

وزیر علوم در مورد ساماندهی نوع قرارداد با اساتید دانشگاهی بخصوص اساتید حق التدریس و احساس ناامنی شغلی برخی از آن‌هایی که قراردادشان لغو می‌شود، بیان کرد: حق التدریس تعریف مشخصی دارد؛ در مورد درس یا دورسی، تا زمانی که دانشگاه نیاز دارد به اساتید حق التدریس مراجعه می‌کند و از آن‌ها بهره می‌برند. این نوع قرارداد‌ها موقت است و برای موضوع و درس خاصی با اساتید منعقد می‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: روند کار با اساتید حق التدریس بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و طبیعتا دائمی نیست. امکان دارد یک درس در ترم تدریس شود و در ترم دیگر نباشد؛ بنابراین ویژگی قرارداد‌های اساتید حق‌التدریس به همین شکل متناسب با نیاز است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
از وزیر علوم و تحقیقات و فناوری یک کشور با این تعداد دانشگاه بعید هست، که این حد از برنامه آموزش عالی بی اطلاع باشد. چگونه امکان پذیر هست که این تعداد از شعبه های دانشگاه آزاد، یک باره از ارایه واحدهای درسی تخصصی معمول (که ارایه آن بر عهده مدرسین حق التدریس بود) بی نیاز باشند؟ و چگونه هست که ارایه این دروس بی نیاز از ارایه، به قول وزیر! به یکباره به دانشجویان دکتری واگذار می شود؟ آیا مطلع هستید که با مدرسین حق التدریس قیل از قطع همکاری تسویه حساب مالی شده است و پرداخت های ناچیز آنها منظم و به موقع انجام شده است یا خیر؟ ایکاش حداقل گاهی سکوت را می اموختید جای نطق های بی منطق و همچون نمک بر زخم.
جناب وزیر لطفا اقدامی هم برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی کار معین وزارت علوم بنمایید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی