بازدید 6181
۱

امروز قیمت گندم تعیین تکلیف می‌شود

امروز جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در محصولات کشاورزی برای تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۵ محصول باغی و ۱۷ قلم زراعی ازجمله گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵ 14 September 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در محصولات کشاورزی برای تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۵ محصول باغی و ۱۷ قلم زراعی از جمله گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

گندم جز این ۳۲ قلم بوده که پرونده آن از بهمن سال گذشته باز است. اختلاف بر سر قیمت تمام شده کشت گندم سبب شده تا اعضای دولتی شورای قیمت گذاری و نمایندگان گندم کاران به توافق نرسند. تأمین اعتبار مورد نیاز یکی از موضوع‌هایی است که مطرح است. در حال حاضر نمایندگان دولت قیمت پایه هر کیلو گندم را ۱۱.۵۰۰ تومان اعلام می‌کنند که اعلام می‌شود تا ۶۰ درصد مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تحویل دولت داده‌اند، پرداخت شده است. بر اساس نقل‌هایی که از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی شده قرار است تمام مطالبات گندم کاران تا ۱۰ روز آینده (از تاریخ ۱۱ شهریور) پرداخت شود و البته این تاریخ بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان شهریور اعلام شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی باید قیمت محصولات اساسی حداکثر تا پایان مرداد تعیین شود تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی کنند که چه محصولی کشت کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور عنوان کرد که مناطق سردسیر کشور در این بازه زمانی باید کشت خود را آغاز کنند و کشاورزان مناطق معتدل نیز باید با آماده سازی نهاده‌های کشاورزی کم‌کم کشت را آغاز کنند. این در حالی است که هنوز قیمت کالاهای اساسی تعیین تکلیف نشده است.

خبرهایی از قیمت پیشنهادی جدید خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به عدد ۲۳ هزار تومان برای هر کیلو شنیده می‌شود در حالی که نمایندگان دولت در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با عدد ۱۷ هزار تومان مخالفت کرده بودند.

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند بر اساس آنالیز قیمتی که از نرخ تمام شده کشت گندم بر اساس نرخ تورم، دلار و قیمت گندم خارجی خریداری شده در سال ۱۴۰۱ برآورد می‌شود این رقم برای سال زراعی جدید باید ۲۱ هزار تومان باشد.

سال گذشته بخشی از گندم مورد نیاز بازار از کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، سنگاپور و… وارد شد. امسال هم در ۵ ماه نخست سال ۵۳۵ میلیون دلار گندم وارد کشور شد.

حال باید دید در نهایت تصمیم اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی که متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی است چه مبلغی را برای این کالای استراتژیک تعیین می‌کنند و آیا در قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ تجدیدنظر می‌شود و هر کیلو گندم به عدد ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
شرم کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست