بازدید 25874
گفت‌وگوی تابناک با یک کارشناس حوزه قفقاز

واکنش ایران به تهاجم احتمالی باکو با نزدیکی مرزهای شمالی چه خواهد بود؟/ راهبرد روسیه و آمریکا چیست؟

بار دیگر تنش‌ها در قفقاز جنوبی و مرز‌های شمالی ایران اوج گرفته و تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های زیادی پیرامون احتمال وقوع یک جنگ جدید در این منطقه مطرح شده است. منازعه بر سر قره‌باغ بین باکو و ایروان می‌تواند منجر به جنگ شود یا اینکه با یک مصالحه سیاسی و امنیتی میان بازیگران اصلی از وقوع یک بحران جدید جلوگیری می‌شود؛ اما در صورت اقدام نظامی باکو برای اشغال استان سینویک، واکنش ایران چه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۹۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳ 14 September 2023

واکنش ایران به تهاجم احتمالی باکو با نزدیکی مرزهای شمالی چه خواهد بود؟/ راهبرد روسیه و آمریکا چیست؟

بین الملل تابناک: بار دیگر تنش ها در قفقاز جنوبی و مرزهای شمالی ایران  اوج گرفته است و تحلیل ها و گمانه زنی های زیادی پیرامون احتمال وقوع یک جنگ جدید در این منطقه مطرح شده است. منازعه بر سر قره‌باغ میان باکو و ایروان می تواند منجر به جنگ یا اینکه با یک مصالحه سیاسی و امنیتی میان بازیگران اصلی از وقوع یک بحران جدید جلوگیری شود. 

در همین باره، دکتر «عفیفه عابدی» در گفت‌وگو با تابناک در پاسخ به این که تنش های اخیر در قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان چقدر احتمال دارد به یک جنگ جدید منجر شود، اظهار داشت: هرچند تنش ها به شدت افزایش یافته است، گویا فشارهای بازیگران منطقه ای و بین المللی، موجب خویشتن داری جمهوری آذربایجان و ارمنستان از حرکت به سمت جنگ شود. با این حال، نظر به وجود آتش زیر خاکستر، منازعه نظامی کاملا منتفی نیست. کما اینکه در ماه های گذشته نیز بارها آتش بس نقض شده اما به جنگ تمام عیار تبدیل نشده است. دو کشور ادعاهای ارضی نسبت به هم دارند و این ادعاها با مطالبات و فشار داخلی زیادی مواجه است، به ویژه این مطالبات از سوی جمهوری آذربایجان با شدت دنبال می شود.
 
عابدی ادامه داد: از سوی هر دو طرف، هر تحرک مرزی به عنوان فعال شدن یک تهدید بالقوه نگریسته می‌شود. جمهوری آذربایجان از احتمال وجود انگیزه ارمنستان برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته در جنگ ۲۰۲۰ نگران است. ارمنستان نسبت به افزایش قدرت تهاجمی آذربایجان نگران است. باکو در دهه اخیر تمرکز سیاست خارجی خود را برای فراهم کردن زمینه‌های سیاسی نظامی تصرف کامل مناطق مورد مناقشه گذاشته است. به پشتوانه این تمرکز نیز در جنگ ۲۰۲۰ توانست پیشروی زیادی داشته باشد. به نظرم باکو پس از تنش‌های چند ماهه با ایران در یک سال گذشته، در رابطه با ایران نیز به شکل هوشمندانه­ ای به این سیاست بازگشته تا در صورت بروز هر نوع جنگی از حمایت تهران یا حداقل انفعال ایران برخوردار شود.
 
وی در پاسخ به این که در صورت اقدام نظامی باکو در مرزهای شمالی برای اشغال استان سینویک، واکنش ایران چه خواهد بود؟ عنوان کرد: سیاست ایران، حفظ ژئوپلیتیک موجود و پرهیز از وقوع هر نوع منازعه جدید است. رایزنی های اخیر ایران با هر دو طرف ارمنستانی و جمهوری آذربایجان نیز برای کمک به کاهش تنش ها و وقوع هر نوع جنگی بود. به نظرم ایران با انتخاب دشواری در صورت وقوع جنگ روبه رو خواهد بود. تشدید تدابیر مرزی و پرهیز از ورود مستقیم به جنگ، شاید انتخاب ناگزیری برای تهران باشد.
 
ذکر این مهم لازم است، مسئولان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر بارها در زمینه تغییرات احتمالی مرزی هشدار داده‌اند و با صراحت گفته‌اند هیچ گونه تغییری را در مرزهای شمال غرب نمی‌پذیریم و به تازگی نیز رئیس ‌جمهور رئیسی گفته، «آماده جلوگیری از تغییر ژئوپلتیک منطقه هستیم» ناظر به همین موضوع است. علاوه بر ایران، کشورهای دیگری نیز، اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با پیدایش تغییرات مورد نظر ضلع سوم مخالفند؛ هرچند تحریکات رژیم اسرائیل و توهمات سران جمهوری آذربایجان به یک ناآرامی احتمالی برای تامین مطامع نژادی، اقتصادی و سرزمینی مورد اشاره دامن می‌زنند.
 
عابدی در رابطه با راهبرد جدید قدرت های بزرگ از جمله آمریکا (با توجه به رزمایش اخیر با ارمنستان) و روسیه (با توجه به تنش لفظی با ارمنستان) در این بحران ادامه داد: هر چند شاید به نظر می رسد، تشدید بحران در قفقازجنوبی به نفع غرب و به ضرر روسیه باشد، اما به نظرم هر نوع جنگ در قفقاز، محاسبات غرب را هم با توجه به در جریان بودن جنگ اوکراین و پیامدهای نظامی و اقتصادی آن پیچیده می کند. به همین دلیل، شاهد مانورهای غربی برای کنترل سطح تنش در منطقه هستیم. از سوی دیگر، شیب مواضع روسیه در تنش های اخیر، خودداری از درگیری مستقیم بوده تا در صورت هر نوع جنگ، ملزم به دخالت مستقیم و افزایش هزینه ها نباشد.
 
این کارشناس مسائل قفقاز در نهایت گفت: انگیزه ارمنستان از منازعه لفظی با روسیه نیز به دلیل درک این رویکرد در سیاست مسکو است. ایروان علاقه مند به کسب حمایت بیشتر از سوی روسیه است؛ اما روس ها ظاهرا با رویکرد متوازن به دنبال کنترل تنش در منطقه هستند. ورود روسیه به نفع یکی از طرف های منازعه می تواند به شکل گیری یک بازی هزینه ساز در منطقه علیه روسیه کمک کند. مسکو از این هزینه ها خودداری می کند. به نحوی نیز مدیریت این تنش ها و هزینه های احتمالی به ایران واگذار شده است. در واقع یک توافق تاکتیکی بین بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای درباره پرهیز از جنگ در قفقاز البته موقت وجود دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۷۶
ایران کاری تز دستش برنمیاد ترکیه وروسیه همکاره هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
هیچ و هیچ و هیچ
از وحوش طالبان آب گرفت؟
از روسیه دریا گرفت؟
از آمریکا امتیاز گرفت؟
از سعودی ها انتقام گرفت،
.

فقط به طرف مردم آیدان شلیک کرد
ناشناس
| France |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
روسیه رو که ارمنستان ام پرتش کرد بیرون !!! گفت تضمین
روسیه دوزارم ارزش نداشته و نداره ، با جنگ اوکراین اینو فهمیدیم که تضمین داد و بهش حمله کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ترکیه کی جدیدا ادم حساب کرده؟؟؟؟؟؟؟؟
ارمنستان با امریکا مانمور نظامی برگزار کرد
یعنی غلط اضافه توسط ترکیه و یا باکو ایران همه بدون دردسر وارد میدان میشه
اونوقت همین پشتیبانی رسانه ای سنگین غرب میره روی جنایتکار بودن اردوغان و علی اف! همون کاری که با صدام کردن! و همین کاری که با پوتین دارن می کنن!!!
جرات دارن این 2 کشور؟؟؟ کمک نظامی سنگین از ارمنستان با حمایت ایران و تحریم سنگین باکو ترکیه!
اون وقت می بینی مکردم این دو کشور چطور استخوان های سرانشون خرد می کنند!!
کارهای دولت باکو بسیارخطرناک وبشدت درتضادبامنافع ملی ایران است. ولی متاسفانه این موضوع هم همانند مواردمتعدد دیگر قربانی اولویت ایدئولوژی برمنافع ملی است. بجای دشمنی با کشورهایی که اصولا ربطی به ایران ندارند وحتی با نوع عملکردایران پایشان به این منطقه بازشده بهتر است با دولت باکو درمورد گستاخی ها و زیاده خواهی های مرزی که بشدت با منافع ایران گره خورده برخورد لازم لفظی وعنداللزوم برخوردعملی صورت گیرد. قصد باکو هم کاملا مشخص است دولت ترکیه که درخقیقت اختیاردار دولت این اقلیم جدا افتاده از ایران است به آنها تکلیف کرده ازشمال مرزایران قسمت اصلی اقلیم را به نخجوان که هم مرز ترکیه است متصل کند تا ترکیه مستقیما به این استان خودهم متصل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
مگرارمنی هافرشادهم اسم میکذارند هرچنددرنظرات اکثراًبانامهای زضا وحسین وغیره ظاهرمیشوند مگرازبیان اسم واقعی خودتان میترسید؟
ایکاش سیاسیون ونظامیونی که مدام از قدرت ایران صحبت میکنند نوک اسلحه شان بجای جاهای نامرتبط با منافع ملی ایران درجهت منافع ملی بود.الان بوضوح میبینیم قدرتی که در خدمت منافع ملی نباشد به عکس خودتبدیل میشود.درجنوب دست اندازی عربها به میادین نفت وگازمان واینجا این به اصطلاح جمهوری که قبلا هم همراه سایر وراث شوروی حق مارا در خزر بالا کشید ودرحال مذاکره با شرکتهای عظیم نفت وگازجهان برای بهره برداری است ودرداخل کشورمان هم تحرکات قومی راه میاندازد والان هم با چراغ سبزروسیه درحال تغییرات مرزی است و........
اگر ایران دخالت نکنه تا قرن ها آسیب خواهد دید.
اردوغان بدخواه تمام همسایه هاش هست.
ارمنی ها انتقام مهاجرت از مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه را به جای عثمانیی ها از ایران گرفتند و نقش بزرگ و فعالی در جنگ رسیه علیه ایران و جدایی قفاز جنوبی از ایران را داشتند
شما فکر می کنیداذربایجان نمی داند که اگر به زنگه زور حمله کند بالشکر صلیبیون مواجه خواهد بود؟ اذربایجان با زیرکی چنان بازی را می چیند که هم از تروریسم عرمنی کشور رو پاکسازی کند و هم کریدور رو بزند
ما در مقابل طالبان هم توان واکنش نداریم چ برسه به سایر کشورها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
توان داریم، فعلا سیاست شان این است. قضیه باکو فرق دارد تغییر مرزها شوخی بردار نیست. در دهان علی اف و پشتیبانان ش میزنیم تا قدرت ایران را ببینند اگر شما ملت همیشه آیه یاس خوان بگذارید
هراتفاقی بیفته شما هیچ کاری نمیکنید،تجربه نشون داده که جمهوری اسلامی مطلقا توان جنگ مستقیم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اغر بخیر داش!! صحت خواب
دخالت ایران صدمه جبران ناپذیری به ملت ایران خواهد زند دلار به 90 هزار تومان خواهد رسید
خود این بنده خدا فهمیده اخر حرفاش چی شد؟ این بنده خدا چه نسبتی فامیلی با تابناکی ها داره؟
به شما قول میدهم که در صورت تهاجم آذربایجان به مرزهای شمالی ایران، هیچکس هیچ غلطی نمی تواند بکند ! زیرا حتی در مقابل پابرهنه های افغانی هم نتوانستیم سهیمه خود از هیرمند را بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
جنگ با،طالبان دوست داری؟ همین پا برهنه ها آمریکا رو بیچاره کرده بودن و آخر سرم فراریش دادن
جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود ثابت کرده که با تمام توان از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده حتی در بدترین شرایط خودش. این بار نیز از مواضع اصولی و درست خود کوتاه نیایید و اجازه تغییر در مرزها و ژئو پلتیک همسایگان را ندهید حتی شده به زور. ما همه چیز برای اینکار داریم.
باکو جرات غلط کردم ندارد کاری کند استانبول و باکو با خاک یکسان می‌شود. به عنوان یک ترک تبریز چشم دیدن ترکیه را ندارم فقط ایران. ترکیه هم عددی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ترک تبریزیاارمنی متعصب اخرترکیه جه گناهی کرده که ترک تبریزی نبایدچشم دیدنش راداشته باشد عباس اقای ارمنی ازغیرت ترکها بیخبری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
درود به شما آقای عباس
باکو غلط زیادی کرده
پاسخ ها
ارسلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
هر کشوری دنبال منافع خودش هست جوش نزن زیاد
ای صباگربگذری ازساحل رودارس بوسه زن برتوپ وتانک وموشک انداز
هر نوع دخالت ایران در جنگ ارمنستان و آذربایجان به معنای خودزنی خواهد بود . تقریبا یک سوم جمعیت ایران آذری هستند و خوب می دانیم که در شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی دل خوشی از نظام ندارند . هر اتفاقی در مرزهای شمالی بیفتد ، ولو به قیمت از دست دادن کریدور زمینی ایران به شرق اروپا باشد بازهم حکومت ایران این ریسک بزرگ را نخواهد کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اشتباه میکنی.منم مخالف خیلی از کارهای مسئولین و وضعیت موجود هستم اما اگر بحث تمامیت و منافع ایران پیش بیاد پشت نظام هستیم.
امثال من زیاد هستن.نگران نباش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
مزخرف.اولا جنگ بر سر مرزهای ایران است و اهداف ضد ایرانی دنبال می کند.ربطی به جمعیت هم ندارد و ۹۹درصد آذری ها مثل تو وطن فروش نیستند.از این حرفا هم ثدام خیلی پیش درباره خوزستان گفت
منوچهر
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اینکه مردم از نظام دلخوشی ندارند هیج ارتباطی به دفاع از وطنشان ندارد.این اشتباهی است که علاوه برامثال تو در داخل برخی کشورهای خارجی هم دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ما مردم آذربایجان اگر جنگی اتفاق بیافتد، بدون شک طرف هموطنان و همتبارانمان خواهیم بود، حالا این جنگ می‌خواهد با ارمنی باشد یا روس یا هر .... دیگه
ترکیه از آدربایجان حمایت میکنه و اگر جنگ بشه زندگی برای ایرانیهای مقیم ترکیه هم سخت میشه که تعدادشون هم کم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
خب برگردن ایران. ترکیه چه غلطی میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
به جهنم!
مردم یک کشور راه ارتباطی اقتصادی با اروپا الز دست بدن که 4 تا ادم کم عقل گول خوردن اونجا ملک خریدن!!!؟؟؟؟ پس ملک ایرانیان توی ترکیه گروگان حساب میشه!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
به درک که زندگیشون سخت میشه. بگذاریم کشورمان محاصره شود که چهار تا آدم عیاش در ترکیه اوف نشن؟ خب برگردند ایران اصلا اگر مردن برای کشورشون بجنگند
واکنش ایران باید حمایت از آذربایجان و مشارکت در دالان زنگه زور و عضویت در سازمان کشورهای تورک باشد. غیر این به ضرر ایران است و باعث متلاشی شدن کشورمان خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اگر در صد سال گذشته کودتاهای قدرت‌های استعماری، پروژه‌های شرق‌شناسان و تغییر هویت ایران اتفاق نیافتاده بود، امروز بدون شک ایران در چنین موضعی بود
آقا کارشناسان نظامی و سیاسی را ول کنید نظر کسانی را بپرسید که برای پیروزی آذربایجان مراسم دعا و نیایش و بعد از جنگ جشنهای پیروزی راه انداخته بودند را جویا شوید !
لاف اضافی موقوف. با اینکه از اردوغان فتنه گر خوشم نمیاد ولی شما توانایی مقابله با این شخص و ارتشش را ندارید. پس دمب را بگذارید رو کول و غلط بخورید سمت مام میهن.
با کو هم می خواهد مانند حمله مسکو به اوکراین عمل کند می گوید حمله نمی کنم و اخرش حمله می کند
حامیان جمهوری آذربایجان در وهله اول
اردوغان نامرد و اسرايیل جنایتکار هستند
باید اینها رو گذاشت سرحاشون
آذربایجان جرات تهاجم به خاک ارمنستان را ندارد و اگر این حادثه روی ندهد بقیه اش اهمیتی ندارد اما اگر با درصد کمی احتمال بر اثر حماقت چنین داستانی روی دهد قطعا ابران مداخله مستقیم نظامی خواهد کرد نه بخاطر ارمنستان بلکه بخاطر منافع ژئوپلیتیک خودش و مانع از قطع کریدور شمال جنوب حتی به بهای اشغال جنوب ارمنستان بطور موقت خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
تو اصلا میدونی ژئوپولتیک یعنی چه؟
ارمنستان تازه فهمیده که تکیه بر روسیه یعنی تکیه بر باد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
تکیه به آمریکا خوبه؟ که بزنه پاره کنه توافق هاشو؟
ایران قطعا مستقیما درگیر نخواهد شد و نشان داده خیلی با هوش تر از این است که تو تله کسی بیفتد!
بحران عراق و کویت با حمله احمقانه صدام به کویت را اگر بخاطر بیارید خیلی از کشورهای حامی صدام در جنگ 8 ساله فکر می کردند که ایران وارد جنگ می شه. حداقل اسرائیل و آمریکا خیلی دوست داشتن که این اتفاق بیفته و بعد کلک هر دو (هم صدام و هم انقلاب اسلامی ایران) را بکنند ... اما این اتفاق نیفتاد و صدام کلکش کنده شد اما ایران الان با هردو کشور عراق و کویت دوسته!
حمله ائتلاف آمریکا به عراق و افغانستان برای از بین بردن القائده و صدام بحران دیگریست که در اطراف مرزهای ما اتفاق افتاد و حتی در افغانستان دیپلمات های ما را هم شهید کردند .... ایران مداخله نکرد! دیگران مالی و جانی هزینه کردند و بحران حل شد. و در مورد فتنه عظیم داعش هم که داشت به مرزهای ما نزدیک می شد ایران خیلی هوشمندانه و خیلی زود پیشگیری کرد و بدون اینکه مردم خودش صدای یک گلوله را بشنوند داعش را به کمک و رهبری بر متحدانش جمع و جور کرد! این هوش رهبران ایرانه که هیچوقت احمقی مثل علیف نداره!
شجاعت خیلی وقت ها صبور بودن و خویشتنداری هوشمندانه است نه قلدری و شو آف کردن که در دنیای امروز ما خیلی ها بلدند اما اون جغله هاشون مثل صدام و قذافی و ... زود کله پا می شن اما کله پا شدن گنده هاشون مثل آمریکا روسیه و انگلیس و اسرائیل یه مقدار طول می کشه! اندکی صبر که سحر نزدیک است!
بزرگترین هدیه به روسیه در این شرایط که در حال غرق شدن در باتلاق اوکراین هست وقوع یک جنگ جدید در قفقاز هست این جنگ باعث بدبخت شدن هر چهار کشور ایران و ترکیه و آذربایجان و ارمنستان خواهد بود و آرزوی روسیه همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ما همین حالا هم به اندازه کافی بدبخت هستیم.
مسلمانان درجهان مظلوم ترین انسانها هستند خبررسیده که بیش از۱۲ هزارنفر درسیل لیبی بهلاکت رسیده اند و۲۲ هزارنفرمفقودشده اند که احتمالاًان بیگناهان هم جزودرگذشتکانند اگراین اتفاق برای هرقوم دیگری میافتاد صدایش عرش فلک راکرمیکرد ولی چون متاسفانه مسلمان بودنداین مصیبت درسکوت برگزارشد اکنون آذربایجان برای تصرف مناطق اشغالی خودش باارمنستان درکیراست چون ارمنستان حاضر نیست طبق قوانین بین المللی دست ازتجاوز بخاک آذربایجان بردارد چون گروهی ارمنی درخاک اذربایجان اعلام خودمختاری میکنند شما انتظاردارید جمهوری اسلامی ایران دراین منازعه چه کند بهترین کارانستکه کمک به رفع تجاوزکند وآنوقت دوستانه باآذری های همکیشمان مشکل خودمان راحل کند ارامنه درتلاشندزیادندکه بین ما وبرادران آذریمان اختلاف بیاندازند وازآب کل آلودماهی بگیرند چون فقط بفکرمنافع خودشان بدون اعتنا به جوانب آن ومنافع دیگران هستند یک روزدردامن روسیه وفردادردامن امریکا میروند آنوقت شمافکرمیکنید چقدردوستی آنها بامادوام خواهدداشت وموقعش که شد و استفاده خودراکه کردندمحبت های مارابکلی فراموش میکنند رابطه ارمنستان باروسیه شاهد وفاداری ارامنه به اخلاق وپیمانشان است مشکل ماآنستکه زیادترازحدمعقول غریبه دوستیم و بارهاچوبش راهم خورده ایم
الهام غلط زیادی نکنه خلاصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
چرا نمی‌تونی مودب باشی؟
این کارشناس گفته سعی ایران حفظ مرزهای کنونی است ولی در صورت اشغال و قطع مرز ایران با ارمنستان ایران مجبور است به عنوان تماشاچی نگاه کند و امنیت مرز با جمهوری باکو را تامین کند؟این کارشناس باید دلایل اینکه کشوری انداره یک استان ایران در پی بلعیدن مرزهای آن است را بیان کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اولا باید بدانیم منافع ما در داشتن مرز خاکی با ارمنستان چیست در حالی که ظاهرا فقط یک مسیر تجاری است و جایگزین های متعدد برای آن نیز وجود دلرد. ثانیا باید ببینیم که نداشتن مرز با ارمنستان چه نفعی برای ما دارد درحالیکه ما همین الان 15 کشور عهمسایه آبی خاکی داریک که یکی کم شود بهتر هم هست.
تهران هیچ واکنشی نمیتونه علیه اذربایجان انجام بده . اگر در جنگ بین اذربایجان با ارمنستان تهران طرف ارمنی رو بگیره خیلی براش گرون تموم خوهد شد . چونکه اذربایجان نه سوریه هست نه عراق و یمن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
چرت و پرت ننویس.سوریه چند کیلومتر دورتر از ایران بود همون اربابت انجا چکار کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شما به خودت دلداری بده اما حکومت و مردم ایران اجازه تغییر مرزها را نخواهند داد
ارسلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
از جنگ از نگاه یه بچه نگاه نکنید در صورت جنگ پای خیلی از کشورها به منطقه باز خواهد شد و بازنده این جنگ ایران خواهد بود
نقش ترکیه در تحلیل کجا غیب شد!!
ایران بایستی با روسیه وارد مذاکره شده و کلیه قراردادهای فیمابین با روسیه را که باعث جدایی قفقاز از ایران شد فسخ نمایند. در این صورت ایران میتواند مدعی مالکیت کلیه اراضی قفقاز شود. اگر صهیونیست ها با استناد به توزات و متون 3000 سال پیش مدعی مالکیت فلسطین و از بحر تا نهر هستند چرا ایران نتواند اراضی را که تا کمتر از 200 سال پیش در مالکیت او بوده مطالبه کند؟ در اینصورت نه جمهوری باکو و نه ارمنستان نیازی به جنگ نخواهند داشت. پیروز باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شماها هم خودآگاه یا ناخودآگاه می‌خواهید نقش اسراییل را در قطع پیوستگی ارضی ملت‌های برادر بازی کنید، پس غرب و قدرت‌های استعماری، بدون اینکه کسی چیزی متوجه بشه ازتون حمایت می‌کنند
ارمنستان متجواز و حامیان بی منطقش بدانند که قره باغ از اشغال و تجاوز ۳۰ ساله ارمنستان آزاد شده،
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
انشاالله بیاری خداودوری چشم ارامنه حسودوکلک که دائم درفکرموذیگریند
الهام خانوم از شوهرش اردوغان اجازه گرفته که حرف مفت زده؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شماها تا کی می‌خواهید ادبیات چاله میدانی و لومپنی خودتان را حفظ کنید؟ فکر می‌کنید لات بازی یعنی اقتدار و قدرت؟
ایران همه چیز را زیر نظر دارد.مطمعن باشید ایران اجازه نخواهد داد این شاه رگ دست آذربایجان بیفتد.ایران خویشتن داری میکند با همسایگان، ولی وقتی ببیند که یک راه مهم و ضروری برای کشور به دست آذربایجان بیفتد که دوست و متحد اسراعیل شده، آن وقت خویشتن داری را کنار میگذارد و با قدرت وارد میشود. مردم عزیز نیروهای مسلح کشور کاملا حواسشان هست و آذربایجان هم خوب میداند که ایران خط قرمز را تا کجا تعین کرده است.در کل من نظرم این هست که علی اف صدام دوم منطقه هست و با قول وعده پوشالی اسراعیل حماقت بزرگی انجام خواهد داد. ولی این حماقت علی اف به نفع ایران تمام خواهد شد. ایران خیلی وقت هست منتظر حماقت علی اف هست. پاینده باد نیروهای مسلح کشور.
ایرام توان جنگ با طالبان رو هم نداره.چی میگید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
زره ای فکر کن بعد بنویس.شوری و آمریکا در باتلاق افغانستان گیر کردند و چقد هزینه کردند ولی چی شد؟چرا ایران باید خود را درگیر جنگ با مردمی فقیر و پابرهنه که تازه ریشه ایرانی هم دارند کند؟
در صورت اشتباه علی اف، می‌توانیم به صورت موقت آذربایجان را تصرف کنیم و آنها را به پشت مرزهای بین المللی هدایت کنیم
ما نه طرف ارمنستانیم و نه آذربایجان فقط بر اساس منافع مشروع ملی و بین المللی مان اجازه تغییر مرزها را نخواهیم داد. در ضمن با مردم عزیز آذربایجان شمالی هم نه تنها مشکلی نداریم بلکه آنها را بسیار دوست داریم
همان طورى كه استان زنگزور(سينويك)در سال ١٩٢٣توسط روس ها به ارمنستان داده شد و ايران سكوت كرد و نيز در سالهاى ١٩٢١الى١٩٢٤كه ارمنستان قره باغ را اشغال كرد و سبب تغيير ژئوپلتيك شد و ايران دوباره سكوت كرد ،حالا كه آزربايجان نقشه ژئوپلتيك منطقه رو دارد به حالت اوليه وصحيح خود باز ميگرداند بايد سكوت كند ياشاسين آزربايجان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
سکوت فقط برای امثال شماست.زبان سرخ سر سبز می دهد برباد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شما نوکر علی اف هستی که وطنتو به این راحتی فروختی؟
به اطلاع سایبری های دولت باکو می رسانیم در صورت کوچکترین تجاوز ،دست های شما را قطع می کنیم و خواهید دید که نه از اردوغان و نه از نتانیاهو کاری بر نمی آید
ایران قدرتمند و...
اقتدار ایران باعث شده امریکا هم جلو ایران زانو بزنه کل دنیا هم دست به یکی بشن و حمله کنن ایران باز نمیتونن کاری از پیش ببرن چون ما ملت امام حسینیم و عاشق شهادت مرگ بر امریکا و اسرائیل و ال سعود و انگلیس و هر کشوری که بخواد چوب لایه چرخ ملت مسلمان چون ایران بزار ???
اذربایجان علاقمند به چنین عملی نیست ولی باید اماده بود وبرنامه داشت۔ ایران نیز مطمئنا برنامه های تدوین شده دارد۔
متاسفانه بکو و آنکارا را توهم برداشته است و فکر می کنند چه خبر است! ایران تا الان خویشتن‌داری کرده است وگرنه ترکیه و آذربایجان و بزرگتر از آنها هم جرأت چپ نگاه کردن به ایران بزرگ را ندارند!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست