بازدید 5863
۶

آب‌گیری سد عظیم «نیل» کامل شد

نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد: این کشور چهارمین و آخرین مرحله آب‌گیری سد جنجال‌برانگیز خود روی شاخه اصلی رود نیل را تکمیل کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 11 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ابی احمد در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: این پروسه با وجود فشار خارجی، به پایان رسیده است و به همه افرادی که در این پروژه کار کرده بودند، تبریک گفت.

سد بزرگ رنسانس اتیوپی، عامل اختلاف بزرگ بین اتیوپی و کشورهای پایین دست مصر و سودان بوده است. قاهره استدلال می‌کند که این پروژه می‌تواند دسترسی این کشور به جریان‌های رودخانه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از آب شیرین مورد نیاز کشور آفریقای شمالی را تامین می‌کند را به شدت محدود کند.

ساخت سد چهار میلیارد دلاری گرند اتیوپین رنسانس در اوایل سال ۲۰۱۱ زمانی که مصر در هرج و مرج سیاسی به سر می برد، اعلام شد. این سد با ظرفیت پیش بینی شده بیش از شش هزار مگاوات، در قلب پروژه اتیوپی برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده نیروی آفریقا قرار دارد. اگرچه ساخت این سد با تاخیرهایی همراه بوده اما اتیوپی آب‌گیری ذخایر پشت این سد را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد.

نخست‌وزیر اتیوپی و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تابستان امسال برای ادامه مذاکرات مربوط به نهایی کردن توافق درباره آب‌گیری و بهره‌برداری از این سد پنج  میلیارد دلاری، توافق کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اولین گفتگوهای رسمی میان اتیوپی، مصر و سودان در خصوص این پروژه برق آبی در بیش از یک سال گذشته، بدون پیشرفتی در ماه گذشته پایان گرفت. اتیوپی می‌گوید قرار است مذاکرات بیشتری در سپتامبر، در آدیس آبابا برگزار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
دخالت بشردر طبیعت منجربه تخریب بیشتر می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
تا حدودي با حرف شما موافق هستم . مديريت منابع ابي بدون ايجاد سد و اببند امكان پذير نيست بعنوان مثال در برخي از ماههاي سال بارندگي ها بسيار زياد بوده و هيچگونه بهره برداري كشاورزي و غيره هم از اين همه بارش مقدور نيست سدها در اين ميان باعث مي شوند كه شما علاوه بر تامين اب و مصارف كشاورزي در توليد برق هم موفق باشيد . البته اثرات منفي سدسازي هم بركسي پوشيده نيست .
روی ابر رود نیل ابر سد را زده اند و برق تولیدی اش 6 هزار مگاوات است و قرار است اتیوپی 100 میلیونی با این برق صادر کننده انرژی شود چون مفت نیست که همه را صرف مصرف داخلی در بین قبایل بیابان گرد بکنند ان وقت ما 70 هزار مگاوات برق تولید میکنیم که فکر کنم حوالی پنجمین تولید برق در کل دنیا باشد ولی در تابستان برق صنعت و تولید را قطع می کنیم تا مردم کولر گازی روشن کنند من یکی که بواسطه این همه جهل و بی لیاقتی می خواهم سرم را به دیوار بکوبم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
آخه آدم ...... !!! باشه از سال بعد به حای کولر بخاری روشن می کنیم
در حالی که کشورهایی مثل آمریکا 11 هزار سد ساخته اند و دیگر جایی برای سدسازی ندارند، در کشورهایی مثل ایران چنین تبلیغ می شود که سدسازی عامل تخریب محیط زیست است. به طوری که الان باور عمومی شده است. در حالی که انرژی برق آبی بسیار پاک و بدون آلودگی است. اگر تامین آب شرب را از طریق سدسازی انجام ندهیم، مجبور به استخراج آب از چاه هستیم که هم آلودگی بیشتری دارد و هم ضرر محیط زیستی بیشتر. در مجموع دو اشتباه خیلی رایج شده است: 1- فریب مردم با طرح بحث های تخصصی در بین افراد بی تخصص 2- طرح یک موضوع از یک بعد بدون توجه به ابعاد دیگر آن
اوخت ای آب از کجایه؟ یعنی نیل پشتش به کجا گرمه؟ وبِرِچی اِقد آب دِره؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست