سرمایه اجتماعی باید احساس کند در حکمرانی نقش دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شاهد هستیم که سختی وضعیت معیشتی مردم با احساس عدم مشارکت در حکمرانی همراه شده است و تا زمانی که مردم این احساس را داشته باشند، دشمن معیشت مردم را با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها سخت‌تر کرده و زمینه دوری مردم از حاکمیت را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ 04 September 2023

به گزارش «تابناک»، فریدون عباسی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌هایی که دولت سیزدهم در سال سوم فعالیت خود باید به آنها بپردازد، بیان کرد: دولت در شرایط فعلی لازم است که به سرمایه اجتماعی اهمیت ویژه ای بدهد. اکنون سرمایه اجتماعی کشور از جنبه‌های مختلف آسیب دیده است. دولت باید در سال سوم فعالیت خود این آسیب را برطرف کند؛ قطعا همه این آسیب‌ها از جنبه اقتصادی به سرمایه اجتماعی وارد نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: باید سرمایه اجتماعی احساس مشارکت در اداره کشور و حکمرانی داشته باشد. از آنجا که ما یک انتخابات در اسفندماه پیش رو داریم، اگر سرمایه اجتماعی احساس کند که در حکمرانی مشارکت دارد در انتخابات نیز به صورت چشمگیر شرکت خواهد کرد؛ یعنی یک مشارکت حداکثری خواهیم داشت. این  یک مسئله اساسی برای کشور ما در حال حاضر به شمار می‌رود. باید به این موضوع دقت کنیم که سختی معیشت با احساس عدم مشارکت در حکمرانی همراه شده است. زمانی که مردم این احساس را داشته باشند، دشمن معیشت مردم را با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم سخت‌تر می کند و باعث دور شدن مردم از حاکمیت خواهد شد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمود این دور شدن مردم از حاکمیت را می‌توان در سرد شدن جو انتخاباتی دید. دولت باید به این موضوع توجه کرده و با تمام قوا در سال سوم فعالیتش وارد میدان شده و این ناراحتی را از بین ببرد. اگر دولت این کار را انجام دهد، مردم معیشت سخت را که از طرف دشمن است، به درستی درک می کنند که این سختی معیشت جنگ اقتصادی است. مردم سختی معیشت را به عنوان جنگ تلقی نکردند که مقصر آن را دشمن خارجی بدانند. دشمن نیز با تبلیغات و جریان سازی‌هایی که در داخل کشور کرده و اغتشاشاتی که به راه می اندازد، سختی معیشت را به گردن حاکمیت می اندازد که این‌ها مدیریت غلط داشته‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتباطات خارجی که دولت سیزدهم به خصوص با کشورهای همسایه برقرار کرده و اختلافات موجود در حال کنار رفتن می باشد، مرهون نظریه  مقاومت و کار میدانی است. دولت از این دستاورد نظریه مقاومت و فعالیت های میدان که شهید قاسم سلیمانی فرمانده عملیات آن بود استفاده کرده و در جهت رفع اختلافات با همسایگان و جهان اسلام به خوبی گام برداشته است. اگر به خوبی این تلاش های دولت در سطح کشور تبلیغ و انتشار داده شود و مردم نیز اثرات این ارتباطات و مناسبات خارجی را در زندگی خود ببینند، قطعا می توانیم سایر مسائل را نیز با کمک مردم حل کنیم.

وی افزود: دولت در حوزه اشتغال باید به تولیدکنندگانی که در عرصه گسترده‌تر و در تمام استان‌ها فعالیت می کنند، توجه کند. دولت باید از شعار دادن دست بردارد. دولت در سال سوم دیگر نباید از کلمه «باید بشود» استفاده کند. دولت دیگر باید خود را مسئول بداند. دولت باید به ادارات دولتی که در صدور مجوزها نقش دارند توصیه کند تا مجوزهای کسب و کار را با رعایت استانداردها به راحتی در اختیار متقاضیان قرار دهد؛ به عبارت دیگر یک زمانی مشخصی برای ارائه پاسخ به متقاضیان تعیین شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در دولت برای صدور مجوزها هم باید شروع کننده خوبی داشته باشیم و هم تمام کننده خوب. اکنون هر دو مورد را نداریم؛ یعنی اینقدر کار در دستگاه‌های دولتی می چرخد، هیچ کس جرأت شروع کردن ندارد. افراد کمی نیز جرأت تمام کردن دارند تا تصمیم گرفته و مجوز را بدهند. از سوی دیگر کسانی که قصد دارند کار انجام دهند، دارای یک سرمایه اولیه هستند. در ادامه راه باید از بانک وام بگیرند. در قانون بودجه ما پیش بینی کردیم که به چه نحوی تسهیلات از سوی بانک ها ارائه شود اما بانک ها کارشکنی کرده و زیربار وام های مرتبط با حوزه تولید نمی روند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که ادارات دولتی مجوز را صادر کردند، کارشناس بانک چرا باید نظر دهد؟ کم کردن مبالغ از طرف بانک چه معنایی دارد؟ چرا بانک‌ها قطره چکانی پول را می‌دهند؟ باید سرمایه به موقع در اختیار افراد قرار گیرد که مسئولان نیز بتوانند از فعالان اقتصادی مطالبه کنند تا به موقع کار را اجرایی کنند. متاسفانه اکنون بانک‌ها نیز با دولت همکاری لازم را ندارند. در دو سال گذشته چقدر وام در حوزه تولید داده شده است؟ متاسفانه کارها در این حوزه قفل است.

وی در ادامه بیان کرد: بعضا مدت ها طول می کشد تا آئین نامه اجرایی یک مصوبه مجلس نوشته شود. مگر چقدر باید زمان گذاشته شود؟ اکنون شش ماه از سال می گذرد، هنوز آئین نامه اجرایی خیلی از مصوبات مجلس نوشته نشده است. اکنون ما می توانیم سرمایه گذار از خارج بیاوریم. برخی علاقه‌مند هستند در کشور ما سرمایه گذاری کنند چراکه سود سرمایه گذاری برای آنان خوب است. اکنون خود دستگاه های دولتی یک مانع برای جذب سرمایه گذار خارجی هستند.

وی افزود: می توان وضعیت را بهبود داد و با تولید جلوی تورم را گرفت. می توان سرمایه گذار خارجی را جذب کرد اما دستگاه های دولتی توان جذب سرمایه را ندارند. برخی از مدیران ما می ترسند که راه بروند. یک بچه زمانی که قدم بر می دارد، ترسش می ریزد و راه رفتن یاد می گیرد. مدیران دولتی ما نیز نباید بترسند بلکه باید راه بروند. سپس دویدن هم یاد می گیرند، اما اکنون می ترسند. حتی راه هم نمی روند؛ بلکه صرفا فرافکنی می کنند تا مبادا جایی به آنها گیر دهد. انسجام مدیریت کامل در کشور وجود ندارد. دولت باید موضوعات اساسی را دسته‌بندی کرده و برای هر موضوع یک وزیر را فرمانده واحد در نظر بگیرد؛ یعنی همه چیز را در آن موضوع خاص از یک وزیر طلب کند. سایر وزرا نیز باید از آن وزیر تبعیت کنند. چون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم ما به فرماندهان اقتصادی نیاز داریم. دولت باید از خود شروع کند. تسهیلات به موقع ارائه کند و کار را نیز به موقع بخواهد. باید راه را برای جذب سرمایه گذار خارجی باز کرد. آئین نامه های لازم را یک هفته ای می تواند بنویسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست