بازدید 2770

ساخت سالن جلسات فرهنگستان علوم با امضای بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در ادامه اقدامات سازنده خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه فضاهای فرهنگی کشور، سالن جلسات ترکیبی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران را افتتاح کرد.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷ 03 September 2023

ساخت سالن جلسات فرهنگستان علوم با امضای بانک پاسارگاد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط‌عمومی ‌بانک پاسارگاد، آیین افتتاح سالن ترکیبی فرهنگستان علوم ج.ا.ا در روز یکشنبه مورخ 12شهریور‌ماه1402 با‌حضور دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم ج.ا.ا، آیت الله محقق داماد، دکتر داوری اردکانی، دکتر دینانی، دکتر فرجی دانا، دکتر علی اکبر صالحی و جمعی از مسئولین و اندیشمندان فرهنگی کشور برگزار شد.
در این مراسم دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد صحبت‌های خود را  با عرض ادب به محضر حضرت اباعبدالله الحسین‌ (ع) آغاز کرد و با اشاره به سابقه فرهنگی کشور تمام ایران را سرشار از فرهنگ دانست و فرهنگستان علوم را به‌عنوان مرکز فرهنگستان علوم ایران اسلامی معرفی کرد. وی در ادامه از دارالفنون به‌عنوان مبدأ ایجاد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران یاد کرد. 
دکتر قاسمی همچنین ضمن گرامی‌داشت مقام ادیب الممالک که فرزند ایشان دبیر ادبیات وی در سال اول دبیرستان دارلفنون بوده است، دوبیت زیر را از ایشان خواند:

تا زبر خاکی ای‌درخت برومند/ مگسل از این آب و خاک رشتۀ پیوند
مادر توست این وطن که در طلبش خصم/ نار تطاول به‌خاندان تو افکند

مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه با اشاره به سابقه تدریس و معلمی خود به‌عنوان عضوی از جامعه فرهنگی از دکتر فرجی‌دانا به دلیل فعالیت‌های فرهنگی در سطح کشور و زحمات انجام شده در فرهنگستان تشکر کرد و پذیرش مسئولیت را با آرزوی توفیق به جناب آقای دکتر مخبر تبریک گفت.
وی همچنین به فعالیت‌های بانک پاسارگاد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از ابتدای تأسیس اشاره کرد و در این خصوص افزود: ما در بانک پاسارگاد مسئولیت‌های اجتماعی را از همان ابتدا با بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) آغاز کردیم و معتقدیم بانک پاسارگاد بانکی رضوی است، با امکانات فراهم شده همکاران ما به‌طور مرتب توفیق مشرف شدن به پابوسی آقا امام رضا (ع) را دارند. 
رئیس دانشگاه خاتم در ادامه به برخی از فعالیت‌هایی که بانک پاسارگاد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده است اشاره کرد، از جمله آن‌ها می‌توان به چاپ شاهنامه شاه طهماسب پرداخت، وی در این راستا زحمات دکتر حبیبی را که ایشان برخی از صفحات شاهنامه را از آمریکا جستجو و به کشور برگرداند، گرامی داشت. 
دکتر قاسمی در رابطه با مصحف شریف خراسان گفت: مهم‌تر این‌که به‌عنوان آرزوی بزرگی برای چاپ و انتشار قرآنی نفیس توفیق چاپ مصحف شریف خراسان به خط مرحوم طباخ نصیب بانک پاسارگاد شد. خداوند به ما توفیقی داد که بتوانیم فاخرترین قرآن نوشته شده را به چاپ و توزیع برسانیم که کار خیلی ارزشمندی بود. چاپ مصحف شریف خراسان حاصل تلاش‌های همکاران ما در بانک پاسارگاد بود. 
دکتر قاسمی در ادامه به بیان روش انتخاب نام بانک پاسارگاد پرداخت و افزود: اسم بانک پاسارگاد از یک فرهنگ غنی و 1294 اسم استخراج شد. یعنی برای نام بانک در رایزنی‌هایی که کرده بودیم 1294 اسم نامزد شده بود و نهایتا نشستی برگزار و در آن از 1 تا 10 به این اسامی امتیاز تخصیص داده شد. در مرحله اول 600 اسم و در مرحله دوم نیز 300 اسم دیگر حذف شد و به 8 اسم رسیدیم. در این مرحله از متخصصین زبان‌شناسی باستانی دعوت کردیم تا در انتخاب اسم ما را یاری دهند و در نهایت نام پاسارگاد انتخاب شد. معنای کلمه پاسارگاد فخیم و فاخر و یکی از معانی آن هم "پایتخت کوروش کبیر" است.  تکوین کلمه پاسارگاد در واقع به این صورت بوده است: پارزه گده، پارسه گده، سپس به پارسا گاد و در نهایت به پاسارگاد تبدیل شده است که مفهوم آن یعنی مرکز پارسیان.
وی در ادامه به لوگو بانک پاسارگاد اشاره کرد و در این خصوص گفت: لوگویی که انتخاب شده است تاریخی 3 هزارساله دارد. این لوگو بیانگر ریتون شیر است که عملا جامی را نشان می‌دهد و ما به‌عنوان سمبل خزانه بانک، این جام و شیری که با بال‌های خود معنوی هم هست را انتخاب کرده‌ایم. 
رئیس دانشگاه خاتم به فعالیت‌های انجام شده در راستای توسعه فیزیکی بخش فرهنگی کشور پرداخت و گفت: ما بعد از سیل سال 1398 ساخت مدارس را در استان‌هایی که مدارس آن‌ها ویران شده بودند آغاز کردیم. در این راستا در مناطق محروم تعداد 40 مدرسه ساخته‌ایم. در حال حاضر 7 مدرسه در حال ساخت است. 
وی در ادامه ساخت مدارس دارالفنون را تشریح کرد: ساخت مدارس دارالفنون را در مراکز استان‌ها شروع کردیم. البته اولین دارالفنون را عیناً مانند شهر تهران در شهر دزفول ساختیم زیرا آن‌جا مرکز اصلی دفاع مقدس بود. ما فرزندانمان را از همین سنین کودکی باید دانشجو تربیت کنیم. معنای دانشجویی، مقطع 18سالگی به بالا نیست. 
دکتر قاسمی با بیان خاطره‌ای درخصوص نحوه تحصیل خود جویای علم و دانش بودن افزود: می‌خواهم بگویم که ما در مدارس باید فرزندانمان را جست‌وجوگر تربیت کنیم. در حال حاضر نیز در مناطق محروم 20 کتابخانه ساخته‌ایم. 
رئیس دانشگاه خاتم در ادامه برنامه عبور از استنفورد را تشریح کرد و افزود: جناب آقای دینانی پیش از این پیرامون تفسیر «افق» و «آفاق» فرمودند که یک انسان عاشق و عاقل اگر قصد حرکت دارد باید بداند که هرگز به آفاق نمی‌رسد، اما باید به حرکت ادامه دهد. ما در سال 1393 از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران و شریف که در خارج از کشور بودند، دعوت کردیم تا در برنامه‌ای تحت‌عنوان «عبور از استنفورد» به‌عنوان راهبرد اساسی دانشگاه خاتم شرکت کنند. به همین منظور برای آن‌ها و خانواده‌شان بلیت رفت‌وبرگشت و اقامت در هتل همای تهران را هماهنگ کردیم. در روز دوم این جلسه شش کارگروه تشکیل شد و پارلمانی ایجاد و مقرر شد طی هر دو ماه نصف‌ این عزیزان به ایران بیایند و باقی به‌صورت آنلاین با ما در ارتباط باشند.
وی افزود: اولین محصول این کار مدرسه تابستانی (summer school) بود که در ابتدا ظرفیت 50نفره برای آن در نظر گرفته بودیم. اما با ثبت‌نام حدود 480 نفر مجبور شدیم ظرفیت را افزایش دهیم. این‌ها بهترین دانشجویان بهترین اساتید دانشگاه‌های دنیا بودند که ما طی نامه‌ای از اساتید آن‌ها نیز دعوت به سخنرانی و اجرای برنامه در مدرسه تابستانی کردیم. امروز 16 نفر از این افراد، اساتید رشته‌های مدیریت مالی، مهندسی داده (که اولین بار طرح درسش را ما نوشتیم)، اقتصاد نظری و فناوری‌های هم‌گرا (که کار مشترکی بین دانشگاه خاتم و یک دانشگاه اروپایی است) هستند و دانشگاه خاتم انتخاب اول دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است. ما همچنین در مباحث مهم فناوری در مرز دانش دنیا نیز وارد شده‌ایم.
همچنین در نظر داریم 440هزار متر مربع فضای آموزشی و پژوهشی بسازیم که دانشگاه نسل چهار و پنج باشد. پیش‌بینی ما ساخت 11 دانشکدۀ فشرده است. برای مثال بخش کشاورزی شامل: کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست خواهد بود. همچنین در این دانشگاه علوم پایه نیز آموزش داده خواهد شد. همچنین کتابخانه‌ای با ظرفیت 300هزار مجلد پیش‌بینی شده که از نظر محتوا و تعداد مدارک و مستندات مرجعی بین‌المللی خواهد بود.
دکتر قاسمی در پایان از فرهیختگان و اساتید حاضر در جلسه تشکر کرد.
گفتنی است سالن جلسات ترکیبی فرهنگستان علوم ج.ا.ا در مساحت 180متر مربع با ظرفیت 79 نفر ساخته شده است. معماری این سالن بر اساس معماری ایرانی اسلامی و منطبق با سایر بخش‌های فرهنگستان طراحی شده است. از جمله ویژگی‌های این سالن می‌توان به قابلیت رأی‌گیری، برگزاری جلسات ترکیبی، استفاده از ویدیو کنفرانس، سیستم تصویربرداری اتوترکینگ (Auto Tracking)، سیستم کنفرانس دیجیتال و سیستم روشنایی هوشمند (BMS) با قابلیت تنطیم نور اشاره کرد. از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته می‌توان به بهینه‌سازی سیستم تهویه هوا اشاره کرد. یکی از ویژگی‌‌های منحصر بفرد در عملیاتی‌سازی این پروژه استفاده از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی جهت اجرا و تجهیز این سالن می‌باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست