انتقال پروازهاي خارجي از 6 آبان به فرودگاه امام
از شش آبان (28 اكتبر) در يك روند چند روزه تمام پروازهاي خارجي به فرودگاه بينالملل امام منتقل خواهد شد.
يك مقام مسوول در فرودگاهها در گفتوگو با ايسنا، اضافه كرد: شركت فرودگاهها چند روز ديگر اطلاعيهاي را در خصوص مراحل و چگونگي انتقال پروازها، منتشر خواهد كرد.
همچنين به گفته يكي ديگر از مديران صنعت هوايي، مذاكراتي با مديران ايرلاينهاي خارجي در حال انجام است و پس از آن، در اطلاعيهاي نام شركتهاي هواپيمايي و روزهاي انتقال پروازها اعلام خواهد شد.
وي تصريح كرد: هماهنگي با سازمانهاي مختلف در حال انجام است تا پس از چندين بار تعويق، انتقال پروازها در زمان ياد شده به طور قطعي انجام شود.
مدير يكي از ايرلاينهاي خارجي فعال در ايران هم گفت كه طبق برنامه اعلامي به آنها، اين شركت از چهار نوامبر (13 آبان) موظف به انجام پروازهاي خود در فرودگاه امام است.
گفتني است از سال گذشته تاريخهاي مختلفي براي انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام اعلام شده بود كه به دلايل مختلف تاكنون تحقق نيافته است.
تراكم پروازها در مهرآباد، محدوديت فضا و ترمينال در اين فرودگاه و نبود امكان توسعه آن، از جمله دلايل انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام است.
1- امکانات حمل و نقل به فرودگاه امام مانند تمام دنیا، باید فراوان، در دسترس و ارزان باشد. برای مسافر خارجی که هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت، بار زیادی با خود دارد، وجود امکانات مختلف حمل و نقل، الزامی است. اما بارها شاهد بوده ایم که تمهیدات اندیشیده شده برای این موضوع، حتی برای حجم کم پروازهایی که از فرودگاه امام انجام می شد، کافی نبود.
2- تاخیرهای موجود در پروازهای ایران، امری عادی و روزمره است. گاه بصورت اعلام نشده، پس از حضور در فرودگاه متوجه تاخیرهای طولانی مدت می شویم. در فرودگاه مهرآباد، با توجه به جو فرودگاه و وجود امکانات متعدد در فرودگاه و خارج از آن، گاه از شدت خستگی و بلاتکلیفی ناشی از تاخیرها می کاست. تنهایی و جدایی فرودگاه امام، عملا در هنگام تاخیرها، عامل دیگری برای افزایش استرس خواهد بود. لازم است تمهیدات رفاهی و فروشگاهی مناسب در فرودگاه تعبیه شود تا پاسخگوی مردم باشد.
3- حقیقت دیگری که باید توجه داشت، کنترل قیمتهاست. در فرودگاه مهرآباد، امکان تعبیه و تهیه مواد مورد نیاز در صورت لزوم از فرودگاه یا فروشگاههای نزدیک فرودگاه وجود داشت، با اینحال، با ورود به سالن پرواز و عدم دسترسی، قیمتها تصاعدی رشد می کرد. اصولا در ایران، به محض اینکه عرضه یک خدمت یا محصول انحصاری می شود، کیفیت آن افت کرده و قیمت آن افزایش می یابد. بنابراین در فرودگاه امام، باید کنترل شدیدی بر قیمتها و کیفیت مواد، بخصوص مواد غذایی اعمال شود تا مسافران خسته و گرسنه را پوشش دهد.
4- در تمام فرودگاههای بین المللی، مراکز درمانی بصورت شبانه روزی فعالند. این مهم نیز باید در فرودگاه امام کنترل شود.
5- بارها شاهد مشکلات مختلف از سوی رانندگان به ظاهر مسافر کش بوده ایم که حتی از مسیر فرودگاه مهرآباد تا داخل تهران، خطرات مختلفی را برای مسافران بوجود آورده اند، بخصوص در مورد خانمهایی که تنها مسافرت می کنند. با توجه به بعد مسافت، مسلما این مشکلات در مسیر فرودگاه امام تا شهر تهران، افزایش خواهد یافت. انحصاری بودن خدمات حمل و نقل و قیمتهای نا متناسب، خودبخود باعث سوق دادن مسافربرهای شخصی به فرودگاه امام خواهد شد و عده ای سود جو نیز از این فرصت برای اهداف شوم خود استفاده خواهند کرد. لازم است تمهیدات لازم در این مورد نیز اندیشیده شود.
6- بهتر است ایرلاینها، متعهد به رفتار اخلاقی و انسانی شوند. پروازی که از قبل تاخیر آن مشخص است، به اطلاع مسافر برسد. در صورت تاخیر پیش بینی نشده، توضیح مناسب به مسافران داده شود و امکانات پذیرایی و دلجویی از آنها فراهم شود. در صورت لغو پرواز و با توجه به بعد مسافت، هزینه های حمل و نقل بنوعی به مسافرین پرداخت شود. اگر مسافرنی قصد استفاده از پرواز داخلی و خارجی را بدنبال هم دارند، تمهیدات لازم برای انتقال سریع و ارزان آنها از فرودگاه امام به مهرآباد، فراهم شود.
تمام اینها را گفتم، خلاصه یک جمله است: اگر همه احساس مسئولیت کنند، انتقال پروازها به فرودگاه امام، مشکل ساز نبوده و بسیار هم خوب است.






