بازدید 2262

۱۷ محدوده معدنی طلا در خراسان جنوبی شناسایی شد

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گفت: با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی ۱۷ محدود جدید امیدبخش طلا در این استان شناسایی شد.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 02 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا دکتر علیرضا شهیدی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مساحت حدود ۱۵ هزار کیلومتر از وسعت این استان، اظهار کرد: با این اقدام حدود ۱۱۷ محدوده معدنی را شناسایی کردیم.

وی افزود: از این تعداد ۱۷ محدوده جدید امیدبخش طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل برای اولین بار در شرق ایران، ۹ محدوده منیزیت و ۶ محدوده سرب و روی را شناسایی کردیم.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: به دنبال طرح تحول زمین شناسی که در استان خراسان جنوبی به صورت موفق انجام شد، نتایج و یافته‌های این طرح را برای استفاده حداکثری در اختیار معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو قرار دادیم.

شهیدی با بیان اینکه امیدواریم بخشی از این ۱۱۷ محدوده تبدیل به معدن شود، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید کار شناسایی و پی‌جویی بسیار سخت و پیچیده‌ است و اصولا در همه جای دنیا حاکمیت این مسئولیت را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه این سازمان طی ۲ سال گذشته و از مهرماه سال ۱۴۰۰ در زمینه معدن فعالیت مطالعاتی را در این استان آغاز کرده‌ است، عنوان کرد: براساس اطلاعات موجود در استان و اطلاعاتی که بعدها تکمیل‌تر شد در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بخش قابل توجهی از استان تحت مطالعات ژئوفیزیک هوابرد قرار گرفت تا اکتشاف ذخایر پنهان در استان انجام شود.

شهیدی از خراسان جنوبی به عنوان استان معدنی با پتانسیل بسیار بالا یاد کرد و گفت: به همین خاطر در طرح اکتشافات معدنی خراسان جنوبی را انتخاب کردیم و این استان جزو محدود استان‌های ما است که هم عناصر فلزی و هم غیرفلزی و حتی ذخایره استراتژیک در آن وجود دارد.

وی بیان کرد: ایران اسلامی یک درصد جمعت دنیا و یک درصد خاک دنیا ولی حدود هفت درصد مواد معدنی دنیا را دارد که یک پتانسیل بسیار بالا برای کشور است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان کرد: اگر اقدامات اکتشافی در سطح کشور کامل شود یک گنج بسیار فراوان از مواد معدنی خواهیم داشت که تا الان شناخته نشده‌ و باید به دنبال شناسایی کامل آن در کشور باشیم.

اکتشاف ۲۶۰ هزار کیلومتر از مواد معدنی کشور در سه سال آینده

شهیدی اظهار امیدواری کرد: در سه سال آینده ۲۶۰ هزار کیلومتر از پتانسیل مواد معدنی فلزی که در سطح کشور وجود دارد را اکتشاف می‌کنیم و به دنبال آن ذخایر استراتژیک را کشف خواهیم کرد.

وی ضمن تقدیر از خدمات سرپرست سابق اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، بیان کرد: با توجه به بخش‌نامه ارسالی از سوی وزیر صمت در خصوص تشکیل شوراهای هم خانواده صمت باید این شوراها به صورت جدی‌ تشکیل شود.

شهیدی بیان کرد: سرپرست جدید اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم کارنامه درخشانی دارند و دارای چهره ملی، علمی و نخبگانی و خوش فکر هستند و ما در سازمان زمین شناسی هم توانمند در کنار ایشان هستم تا اکتشفات خودمان را در خراسان جنوبی کامل و مردم این استان را از این ظرفیت بهره‌مند کنیم.

وی افزود: امیداریم با کارهای اکتشافی بیشتر در آینده شاهد رونق صنایع همجوار معدنی در این استان باشیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با ذکر این نکته که بخش معدن در زمینه توسعه پایدار حرف اول را می‌زند، بیان کرد: این بخش نقش موثری در تولید ثروت کشور دارد.

شهیدی با اشاره به نقش علم و دانش در خلق ثروت در بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: امیدواریم با بهره گیری از دانش بیشتر شاهد شکوفایی در حوزه معدن باشیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم ضمن تقدیر از زحمات سرپرست سابق اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، بیان کرد: امروز امانت سنگین در حوزه صنعت، معدن تجارت استان به فرد دیگری واگذار می‌شود که توانایی‌های لازم را دارد.

جواد اشرفی با بیان اینکه فعالیت در این بخش امید را به جامعه صنعتی هدیه می‌دهد، اظهار کرد: تاکنون در سطح خراسان جنوبی مطالعات و تحقیقات خوبی در حوزه زمین شناسی و معدن صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخش معدن با مزیت‌های نسبی و پیشران و موتور محرکه استان است، تصریح کرد: تاکنون با وجود ظرفیت‌های غنی هنوز نتوانسته‌ایم بهره‌برداری لازم را از منابع معدنی داشته باشیم که امیدواریم بتوانیم در این حوزه نقش آفرین باشیم.

سرپرست جدید اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: امیدواریم با عملکرد خوب خودمان در راستای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی گام‌های موثری برداریم.

احمد آریافر افزود: اگر به دنبال تغییر، تحول و پیشرفت هستیم، توجه به نقش نیروی انسانی از همه موارد موثر است.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در کشور براساس بیانات مقام معظم رهبری مشکل مدیریتی است، خاطرنشان کرد: کاری نشدنی در جامعه نداریم و با تعامل، همفکری و کارتیمی می‌توانیم مشکلات را حل و به توسعه دست یابیم.

آریافر خاطرنشان کرد: باید کادرسازی در مجموعه‌های مدیریتی دنبال شود که در دستورکار بنده این اداره‌کل خواهد بود.

وی با تاکید بر سرکشی مستمر ادارات شهرستان‌ها در راستای بررسی و حل مشکلات، بیان کرد: باید برنامه و نقشه راه ما در اداره‌کل مشخص باشد تا به اهداف مدنظر دست یابیم.

سرپرست جدید اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به هفت میلیارد تن ذخیره معدنی در خراسان جنوبی، بیان کرد: در خصوص فرآوری این موارد نیازمند ورود تکنولوژی به استان هستیم.

آریافر تصریح کرد: در بخش صنعت هم با کار دولتی نمی‌توان کار تحولی کرد و باید هلدینگ‌های بزرگ کشور وارد استان شوند.

وی ادامه داد: یک صدم درصد سرمایه‌گذاری صنعتی کشور در خراسان جنوبی وجود دارد که وضعیت استان از این نظر بسیار ضعیف است و ارتقای این وضعیت نیازمند تلاش جهادی و جدی است.

آریافر وجود چهار بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی را از ظرفیت‌های استان در حوزه تجارت خارجی برشمرد و گفت: متاسفانه در این زمینه یک طرفه عمل می‌کنیم و تنها به موضوع صادرات به افغانستان توجه کردیم در صورتی که این کشور ظرفیت‌های خوبی برای واردات محصول و فرآوری آن در استان دارد.

در این آیین از خدمات "حامد حسن نژاد" سرپرست سابق اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تقدیر و احمد آریافر به عنوان سرپرست جدید این اداره‌کل منصوب شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم