بازدید 53662

چرا پریگوژین باید می‌مرد؟

پس از انتقال واگنر به بلاروس و بررسی میزان سازشکاری فرماندهان واگنر توسط کرملین، معلوم شد که دیگر نیازی به پریگوژین نیست.
کد خبر: ۱۱۹۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲ 01 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اکو ایران، «آخر گیرش انداختند.» این عبارت در واکنش به خبر مربوط به سقوط هواپیمای شخصی بسیار رایج بود که دست کم به گفتۀ مسئولان روسی باعث مرگ جنگ‌سالاری به نام یوگنی پریگوژین، رئیس ارتش مزدور و بدنام واگنر، شد.

دربارۀ اصل ماجرا نظریات بسیاری وجود دارد اما نکتۀ اصلی این است که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین دیگر نیازی به پریگوژین نداشت؛ به مردی که در ملأ عام و حین شورش کوتاه مدت دو ماه پیش از او به عنوان خائنی که از پشت خنجر می‌زند یاد کرد.

به نوشته تاتیانا استانووایا در کارنگی، آن موقع بسیاری شوکه شدند که شورش پریگوژین با جلسه‌ای رو در رو با رئیس‌جمهور تمام شد: که این روزها امتیازی نادر به حساب می‌آید. به گفتۀ روزنامۀ کومرسانت، وقتی از رهبران واگنر حاضر در جلسه پرسیدند که آیا حاضرند تحت فرمان رهبری جدید -آلکسی تروشف- و نه پریگوژین خدمت کنند، سرهایشان را به نشانۀ تأیید تکان دادند اما پریگوژین که پشت به آنان نشسته بود و سر تکان دادنشان را نمی‌دید گفت «نه، مخالفند.»

به عبارت دیگر، ظاهراً پوتین کوشید بدون ورود به درگیری مستقیم با پریگوژین با واگنر به توافق برسد. چون پوتین هنوز لازم داشت که رهبر واگنر تضمین کند همه چیز بدون دردسر به تروشف منتقل می‌شود و واگنر تجهیزات سنگینش را به وزارت دفاع تحویل می‌دهد. و ارتش مزدوران بدون هیچ مسئله‌ای به بلاروس نقل مکان کرد.

به همین دلیل است که حتی پس از شورش، پریگوژین اجازه داشت سفر کند، در روسیه باشد و دارایی‌هایی داشته باشد. همچنین به مسئولان زمان داد تا فهرستی از منابع، افراد و ارتباطات مفید پریگوژین در دیگر کشورها تهیه کنند.

بی‌عملی ظاهری کرملین پس از شورش پریگوژین می‌تواند برای حفظ این توهم -از جمله برای خود پریگوژین- بوده باشد که اختلاف واگنر با مقامات با گفت‌وگو حل شده است. شاید کسی تقصیر نداشته باشد اگر فکر کند مجازات پریگوژین ناپدید شدن از انظار عمومی روسیه ضمن ادامۀ فعالیت‌هایش در آفریقا باشد.

اما پس از انتقال واگنر به بلاروس و بررسی میزان سازشکاری فرماندهان واگنر توسط کرملین، معلوم شد که دیگر نیازی به پریگوژین نیست.

زیرساخت‌های واگنر در آفریقا و سوریه را می‌توان به‌سادگی به مدیریت حکومتی یا شخصیتی وفادار سپرد. و دارایی‌های رسانه‌ای پریگوژین -از جمله «کارخانۀ ترول» بدنامش در سنت‌پترزبورگ- از مدت‌ها پیش در اختیار سرویس‌های امنیتی روسیه بود.

حتی اگر پریگوژین همیشه همکاری نزدیکی با کرملین و سازمان اطلاعات نظامی روسیه داشته باشد، کل کاری که کرد ترکیب دارایی‌های خصوصی با قدرت حکومتی برای جایگزینی آژانس‌های رسمی در حوزه‌های ناکارآمد بود. تا مدت‌ها، پوتین این فرایند را تسهیل کرد، ظاهراً پریگوژین را یک تهدید یا قادر به حرکتی علیه حکومت یا رئیس‌جمهور نمی‌دید.

با این همه، این مدل همیشه از نظر پوتین به‌نوعی آسیب‌زا بود. در حالی که رئیس‌جمهور تمایل دارد وظایفی را به متحدانش (پریگوژین هرگز دوست نزدیکی نبود) بسپارد، او همیشه از حکومت حراست کرده است -و می‌ترسد ضعیف شدنش را ببیند.

از آغاز سال جاری، پوتین تلاش‌هایش برای تقویت سلسله‌مراتب نظامی را دوبرابر کرده است. پریگوژین اجازه یافت فتح شهر اوکراینی باخموت را کامل کند اما فرماندهان ارتش روسیه نقش مهم و مهم‌تری به دست آورده‌اند. وزیر دفاع، سرگئی شویگو و رئیس ستاد کل ارتش، والری گراسیموف، به‌روشنی در جلو و مرکز قرار گرفتند تا معلوم شود نزدیک رئیس‌جمهورند. این گزینه پیش روی جنگجویان واگنر قرار گرفت تا با وزارت دفاع قرارداد امضا کند (به عبارت دیگر، به سلسله مراتب رسمی نظام بپیوندند.)

به خود پریگوژین هم گفته بودند باید تمامی مسائل را از طریق ساختار سلسله‌مراتب نظامی حل کند نه تماس مستقیم با رئیس‌جمهور یا مسئولان کرملین. این تصمیم پوتین بود که، همانطور که بعداً معلوم شد، پریگوژین و میزان بی‌پروایی و خودسری این رهبر مزدور از زمان حملۀ تمام عیار سال ۲۰۲۲ به اوکراین را دست کم گرفته بود.

شورش واگنر به تلاش‌های کرملین برای تثبیت نیروهای مسلح و حرکت به سوی «خنثی‌سازی» تمامی شخصیت‌های خودسر درون رهبری ارتش سرعت بخشید. وقتی پوتین مطابق منطق حکومت محور عمل می‌کرد، چندان از همدلان پریگوژین خلاص نمی‌شد. او کوشید چند قطبی موجود در نیروهای مسلح را از بین ببرد و تمامی افراد دارای بلندپروازی یا مایل به استقلال عمل را خلع کند.

ظاهراً ژنرال سوروویکین به دلیل زیاده‌روی از مقامش به‌عنوان نیروهای هوایی روسیه برکنار شد، اگرچه این امر به این معنی نیست که لزوماً با اتهامی مواجه خواهد شد. به علاوه، شورش پریگوژین محرکی بود که به سازمان امنیت فدرال (اف‌اس‌ب) اجازه داد سراغ ناسیونالیست‌های دوآتشۀ صریح برود. بازداشت فرماندۀ شورشی اوکراینی سابق، ایگور گیرکین (معروف به استرلکف) این وضعیت را که ظاهراً کرملین از مواجهه با بعضی از منتقدان رادیکال ارتش می‌ترسد پایان داد.

بر اساس شیوه‌ای که ظاهراً باعث مرگ پریگوژین شد، کرملین می‌خواست نشان دهد چه برخوردی با خائنان خواهد داشت. هر چه که واقعاً اتفاق افتاده باشد، نخبگان روس سقوط این هواپیما را جزای شورش مسلحانۀ واگنر خواهند دانست. بعضی خواهند ترسید و بعضی خرسند خواهند شد: در میان محافظه‌کاران، این رفتار اجرای عدالت خواهد بود.

بسیاری از میهن‌پرستان دوآتشه از مهربانی اولیه‌ای که به پریگوژین نشان داده شد گیج شدند و آن را نشانۀ از ضعف تفسیر کردند: ضعف حکومت و پوتین. البته بسیاری دوست داشتند شاهد محاکمۀ پریگوژین باشند، به‌ویژه بابت سربازان روسی که طی آن شورش کشته شدند.

از دید پوتین اما این نوع سنتی‌تر عدالت مسئله‌آفرین بود چون پریگوژین هم‌دلان بسیاری داشت، از جمله در میان مردم عادی روسیه. همچنین پوتین هیچ وقت هم ایمان چندانی به فرایندهای دموکراتیک عمومی نداشته است.

حتی اگر هم مرگ پریگوژین واقعی نباشد، کرملین تمام تلاشش را می‌کند تا همه باور کنند که این اتفاق تلافی بوده است. پوتین این مسئله را یک مجازات شخصی برای تقویت حکومت روسیه می‌بیند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۰
این یعنی کار خود روسها است و تکذیب آنها تکذیب می شود .
این طور نوشتید آقا پوتین ناراحت نشه!!!!!
پاسخ ها
Reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
لعنت به پوتین و دولت ناجوانمردانه اش و صد البته تمام طرفداران این از خدا بی‌خبر آن در تمام جهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
واقعاً عجیب بود که سایت تابناک این مقاله را با چنین ادبیاتی بنویسد.
چیزعجیبی نیست. از اول تاریخ افرادی مثل ولادیمیرپوتین که برای حفظ قدرت خود ازهیچ جنایتی ابا ندارند طبیعی است که زیردستی که به او خیانت کرد را بکشند. ولی نکته ای که بایدمورد توجه قرارگیرد این است که این فرد چون کاری کرد(شورش نظامی علیه حکومت) که اساسا در تمام دنیا حتی کشورهای لیبرال غربی اشد مجازات را دارد چرا پوتین از روش عادی محاکمه وسپس اعدام قانونمند او استفاده نکرد وبه این شیوه رذیلانه متوسل شد؟ جواب ساده است: پوتین برخلاف آنچه میخواهد نشان دهد فوق العاده ضعیف است آنقدرضعیف که توان محاکمه یک مجرم مسلم راهم نداشت وانقدر ازین مسئله روتین میترسید که ترجیح داد ولو با بدنامتر کردن بیشتر خود به این شیوه که اوج ذلت وخفتش را نشان میداد متوسل شود.
پاسخ ها
امیرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
در زمان جنگ خیانتکار رو محاکمه صحرایی میکنن،پرفسور نه تو دادگاه و.....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
نکنه تو هم مثل زلنسکی در توهم هستی اونم تو همین توهماتی که در اثر تلقین غرب بهش شده بود که روسیه و پوتین ضعیف هست به پر و پای پوتین پیچید خود غربی ها میدونند روسیه دومین ابر قدرت دنیاست به همین دلیل در جنگ دخالت مستقیم نظامی نمیکننداما عده ای ساده را شیرمیکنند پوتین چون به پریگوژین امان نامه داده بود توافق صلح امضا کرده بود نمیتونست علنا محاکمه کنه و بکشدش البته اگر کار پوتین باشه و واقعا هم پریگوژین مرده باشه از توهم زلنسکی هم بیا بیرون خوبه مسئولینمون هم مثل شما در توهم نیستن که بلای اوکراین سر کشور ما بیاد.ک
تجربه استالین نشان داد افرادی مثل پوتین که نوکران را میکشندتا کشته نشوند خودشان هم توسط نوکر دیگری کشته میشوند.استالین را وفادارترین نوکرش بریا کشت. حالا فرداپس فرداشنیدیم مدودف یا لاوروف پوتین رو کشته نباید تعجب کرد. چون اونها هم میدونند نکشند کشته میشوند.همون چیزی که شعبان احمق متوجه نشد واز دروازه های مسکو برگشت و بجای تزارشدن جزغاله شد.
پاسخ ها
رحمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
جنایات ترامپ که تحسین می کنید جوجه برو غازتبچران چت به این قضاوتها درکار مردان بزرگ ن
آقای دکترولایتی پوتین را فردی معتقدبه معنویات خوانده است.
تلکلیف جبهه گیر نبست به سیستم هر چه زودتر باید روشن شود که شد .
چون باید میمرد
گفت که خیانت رو نمی بخشه خخخخخخ
قدیراف هم باید کشته شود
مردیکه زیاد می‌دانست.
چند قانون طبیعی تا حالا ثابت شدن: افرادی که نزد تو از همه کس بدگویی می کنن حتماً از تو هم نزد دیگران بدگویی می کنن و کسانی که به بخاطر تو به دیگران خیانت می کنن به دیگران و حتی به وطن خودشون هم بخاطر تو خیانت می کنن.
خوب برای خودش یک تحلیل حرفه ای است اما همه جانبه نگر نیست

آیا تعمدی هست که سناریو هایی که طی آن معلوم شود سایرین از جمله برخی قدرتهای غربی هم می توانسته اند برای این حذف انگیزه داشته باشند و به گردن پوتین بیاندازند ٬ هم پیش رو گذاشته نشود؟ چرا ذهن مخاطبین را نباید به صورتهای دیگری از احتمالات آشنا کرد و ورز داد ؟
چرا به این موضوع پرداخته نمی شود که احتمالا تمام رفتار واگنر و رئیس محذوفش از ابتدا تا کنون همه و جزء به جزء برنامه ریزی خود روسیه( پوتین) بوده و حذف وقنی اتفاق افتاد که واگنر دوباره آهنگ آفریقا کرد؟
پوتین جنایتکارومتجاوزاست.
احسنت بر پوتین هیچ وقت نباید بخشید کسی که خیانت میکند
چون دنیا دار مکافات است چون آنچه میکاری باید همان درو کنی بسیار لذت بخش است
لعنتی لاقل یک سال جنگید و 20 هزار نفرش تو یخبندان مردن
به همین سادگی میشه شریک فرمانده قوی راباپنبه برید پوتین می‌دانست چه باید بکند مورد وموفق شد
باید این کار را پوتین می کرد که انجام شد
همین روزها پوتین بدست یکی از نیروهای واگنر ترور میشه حالا ببینید کی گفتم
چون فکرکرده بود با اینهمه خدمت به دیکتاتور دیگه خودی حساب میشه .
تا اسرار کودتای فرمایشی و نیز جنابیاتی که بفرمان پوتین در افریقا و اکراین انجام داده اند را افشا نکند.
امر مطاع بر ساکت کردن قرار گرفته بود که واقع شد
چون که باید درس عبرت بقیه می شد
چون ازنظر پوتین او مرده محسوب میشد با این کار در هزینه برگزاری دادگاه فرمایشی وسایر هزینه ها صرفه جویی شد همین.خ.خ.خ
سزای خائن مرگه حالا چه خیانت یک نفر به همسرش باشه چه پروگوژن به پوتین
قابل توجه زیردستان بعدی پوتین .یا دشمن میکشتتون یا خوده پوتین
هواپیما سقوط کرده چرا به پوتین تهمت می زنند؟
پوتین متوجه نیست که با این اقدامش اعلام کرد حرفش اعتبار ندارد
چون بی عرضه بود و به عقرب اعتماد کرد
کاش خائنین ایران هم می مردند تا در هر آشوبی آب به آسیاب دشمن نریزند
کمونیسم بدترین سیستم حکمرانی در عصر حاضر است و پوتین کثیف ترین انسان روی زمین
آقای پریگوژین و اطرافیانش فقط جنگجو و مزدور نظامی بودند .اگر کوچکترین درک و فهم سیاسی و نظامی داشت باید می‌دانست که باید در یک پناهگاه امن دور از تیررس و دسترس پوتین مستقر می شد نه اینکه بی محابا در آسمانها با هلیکوپتر یا هواپیمای اختصاصی پرواز می‌کرد. آدم ساده ای بود و درک سیاسی نداشت.
کاش یه روزی برسه که پوتین هم کشته بشه و اگه تمام اطرافیانش هم به دَرَک واصل بشن خوشحالتر خواهم شد.
کمونیست ها همه شون بدون استثنا جنایتکار هستند!
تاریخ عمر پروکوژین تموم شده بود .......واین نهایت عمرش بود........ .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل