بازدید 1818
۴

حمایت ایران از خروج نظامیان غیرقانونی خارجی از سوریه

نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: از خروج کامل نظامیان غیرقانونی خارجی از خاک سوریه حمایت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ 24 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از نیویورک؛ امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه تروریسم همچنان یک تهدید برای سوریه و منطقه است گفت: کانون تروریسم در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه قرار دارد و تردد بدون مانع و آزاد گروه‌های تروریستی، از جمله داعش به داخل خاک سوریه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان است.

ایروانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات سیاسی سوریه اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به دلیل اشغال برخی مناطق این کشور توسط نیرو‌های خارجی غیرقانونی و تجاوزات رژیم اسرائیل و گروه‌های تروریستی دائم در معرض نقض شدید است. این نقض‌ها رنج مداومی را بر مردم سوریه تحمیل کرده که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی تشدید شده است.

وی گفت: مبارزه با تروریسم نباید بهانه‌ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد. جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های مشروع دولت سوریه برای خروج کامل تمامی نیرو‌های نظامی غیرقانونی خارجی از خاک سوریه حمایت می‌کند. حضور غیرقانونی نیرو‌های خارجی شرایط مساعدی را برای فعالیت‌های تروریستی در داخل سوریه ایجاد کرده است.

ایروانی افزود: ثبات پایدار در سوریه تنها با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور محقق می‌شود. ما تجاوزات مکرر و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنیم. این اقدامات شرورانه مانند حملات تروریستی اخیر به دمشق و مناطق اطراف در ۲۱ اگوست، که عمداً زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد، نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه و منشور سازمان ملل بوده و همچنین تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه هستند. ناتوانی جامعه بین المللی در رسیدگی به این تجاوزات مداوم، عمیقاً نگران کننده است. شورای امنیت باید موضعی قاطع اتخاذ کرده و این گونه نقض‌های فاحش را محکوم کرده و رژیم اسرائیل را مجبور به توقف تجاوزات خود و پایان دادن به اشغال جولان سوریه کند.

وی اضافه کرد: در فرایند سیاسی، هیچ جایگزینی برای پیگیری حل و فصل بحران به رهبری و هدایت خود سوری با کمک سازمان ملل وجود ندارد. ما بر اهمیت از سرگیری نشست‌های کمیته قانون اساسی به عنوان یک سازوکار موثر برای پیشبرد روند سیاسی تاکید می‌کنیم. بسیار مهم است که فعالیت کمیته قانون اساسی کاملاً به شرایط قواعد مرجع و شرح وظایف و آیین کار آن پایبند بوده و بدون دخالت یا فشار خارجی و عاری از ضرب الاجل‌های ساختگی انجام شود. نقش سازمان ملل باید تسهیل کننده باقی بماند و این روند کاملاً تحت رهبری سوریه و تحت هدایت سوری‌ها باشد. ما از تلاش‌های مستمر آقای پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل و تماس‌های او با طرفین برای غلبه بر بن بست فعلی کمیته قانون اساسی حمایت می‌کنیم. ما فعالانه در تعامل با کانال‌های ارتباطی با دولت سوریه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و شرکای خود با هدف اصلی حل بحران و کاهش درد و رنج عظیمی هستیم که مردم سوریه متحمل شده اند.

ایروانی ادامه داد: ما از توافق دوجانبه اخیر بین سازمان ملل متحد و دولت سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی برای یک دوره شش ماهه به کسانی که نیاز مبرم دارند کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم. ما از دولت سوریه به خاطر همکاری سازنده اش که عامل محوری در امکان گسترش عملیات‌های بشردوستانه است، تمجید می‌کنیم. تصمیم دولت سوریه برای تمدید فعالیت گذرگاه‌های مرزی باب السلام و باب الراعی به مدت سه ماه دیگر تا ۱۳ نوامبر، پتانسیل افزایش چشمگیر دسترسی مستقیم و کارآمد به افراد نیازمند به کمک را دارد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: ما فعالانه از حضور منطقه‌ای رو به رشد سوریه حمایت می‌کنیم و تحولات مثبت اخیر در روابط دیپلماتیک سوریه چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی را تحسین می‌کنیم. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و از سرگیری روابط با کشور‌های عربی، که نمونه آن در نشست اخیر قاهره در ۱۵ اگوست شاهد بودیم نشان دهنده گام‌های مهمی در جهت تقویت امنیت، ثبات و رفاه سوریه است. ما همچنین بر حمایت خود از گفتگو‌های جاری سوریه-ترکیه تأکید می‌کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم که سیاست کشور‌های غربی در قبال سوریه به سرعت ارزیابی و اصلاح شود. چنین اصلاحی پتانسیل کمک قابل توجهی به احیای ثبات، صلح و رفاه در منطقه را دارد. ایران بر تعهد خود برای همکاری با شرکای خود و تلاش برای دستیابی به عادی سازی طولانی مدت و پایدار در سوریه ثابت قدم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نظامیان غیرقانونی خارجی؟!!!!!!
آن وقت نظامیان خارجی قانونی کیا هستند؟؟؟
پس تکلیف طلب ۳۰ میلیارد دلاری ایران از سوریه چه می‌شود؟
ولی این حرف مردم سوریه نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار