
به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس قانون این روزها باید تکلیف آیین نامه واردات خودروهای سواری کارکرده در هیات دولت مشخص و ابلاغ شود. آیین نامهای که چند روزی است توسط وزارت صمت تدوین و برای تصویب به هیات وزیران ارسال شده است. هرچند ۲۵ مردادماه، با آیین نامه واردات اتوبوس و کامیون دست دوم موافقت شد و حالا باید منتظر تصویب آیین نامه واردات سواریهای کارکرده به کشورمان باشیم.  
این در شرایطی است که رشیدی کوچی، نماینده مجلس به تازگی از جزئیات آیین نامه مورد نظر وزارت صمت برای واردات خودروهای سواری کارکرده خبر داده بود و تاکید داشت: در این آیین نامه، دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی  اجازه واردات این خودروها را دارند. همچنین وی در خصوص محدودیتهای در نظر گرفته شده اظهار داشت: خودروهای وارداتی باید در محدوده یک روز تا پنج سال کارکرده به شرط ورود به گمرک است. به گونهای که در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. این در حالی است که بر خلاف واردات خودروهای صفر کیلومتر، در این آیین نامه وزارت صمت به هیات وزیرات پیشنهاد داده است تا سقف دلاری و حجم موتوری برای واردات خودروهای کارکرده لحاظ نشود. اقدامی که میتواند برای تعدیل قیمتها در بازار خودرو به ویژه خودروهای خارجی موجود در بازار، موثر باشد.
از دیگر نکات مهمی که این نماینده مجلس به آن اشاره داشت، موضوع واردات خودرو توسط مردم بود. وی با تاکید بر اینکه امیدواریم آیین نامه وزارت صمت بدون تغییر توسط دولت تصویب و اجرا شود، یادآور شد در این آیین نامه، علاوه بر شرکتهای خودرویی، اشخاص حقیقی هم میتوانند به ازای هر کد ملی، توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند.
خردادماه امسال، هیات وزیران در مصوبهای حقوق ورودی (مجموع سود بازرگانی و حقوق گمرکی) خودروهای سواری را در قالب ۲۹ ردیف تعرفهای اصلاح و اعلام کرد.

برای پاسخ به این سوال، نخست باید چند پیش فرض را در نظر گرفت، چون با توجه به عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات وزیران (تا لحظه نگارش و انتشار این گزارش) هنوز رسما مشخص نشده که آیا سقف دلاری و حجم موتوری در نظر گرفته خواهد شد یا خیر؟ بنابراین با فرض اینکه همه افراد حقیقی می توانند به ازای هر کد ملی، یک خودرو بدون سقف ارزی و حجم موتوری و تنها با در نظر گرفتن بازه کارکرد یک روز تا پنج سال، وارد کشور کنند، می توان به سراغ لیست خودروهای احتمالی رفت.
بررسی خبرنگار ما از بازار خودرویی امارات به عنوان اولین گزینه برای واردات خودروی کارکرده به کشور، نشان می دهد هم اکنون با در نظر گرفتن نرخ تقریبی ۱۳۵۰۰ تومانی برای هر درهم امارات در بازار آزاد ارز تهران (بالاترین نرخی که می توان در نظر گرفت) و همچنین حقوق ورودی اشاره شده در جدول بالا و سایر هزینه های ورود خودرو به کشور، تعدادی از خودروهایی که با بودجه حدود ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان (تقریبا معادل قیمت اکثر خودروهایی که این روزها در بازار داخلی خرید و فروش می شود) امکان واردات به بازار ایران را دارند، (تاکید می شود که این ها فقط نمونه ای از خودروهایی است که با این بودجه گزینه مناسبی برای واردات هستند و قطعا خودروهای دیگری نیز می توانند در این لیست قرار بگیرند) به شرح زیر است؛
1- Rush 1.5L EX 2020: قیمت امروز این خودروی کارکرده (۱۲۳ هزار کیلومتر کارکرد) در بازار دبی حدود ۴۹ هزار درهم (حدود ۱۳۳۰۰ دلار) است که با توجه به توضیحات بالا و حقوق گمرکی ۷۰ درصدی برای خودروی بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی، قیمت ریالی اولیه این خودرو حدود ۶۶۲ میلیون تومان و با در نظر گرفتن حقوق ورودی، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون میشود و در نهایت با توجه به هزینههایی همچون مالیات ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال، عوارض ها، شمارهگذاری، فیش اسقاط و ...، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان قیمت نهایی این خودرو برای ورود به بازار داخل کشور میشود.

2- Yaris Hatchback 1.3L SE 2019: این خودروی کمتر از چهار کارکرد با نرخ امروز بازار دبی، ۴۲۹۰۰ هزار درهم (حدود ۱۱۷۰۰ دلار) تعیین ارزش شده است. از سوی دیگر با توجه به حجم موتور ۱۳۰۰ سی سی، حقوق ورودی آن ۷۰ درصد است؛ بنابراین قیمت اولیه با درهم ۱۳۵۰۰ تومان بازار امروز تهران، ۵۸۰ میلیون تومان است که این رقم با حقوق ۷۰ درصدی، به حدود ۹۸۵ میلیون تومان میرسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینههای اشاره شده در موارد قبلی، برآورد قیمت نهایی برای بازار داخلی نزدیک به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

3- Corolla 1.8L 2020: قیمت امروز این خودروی سه سال کارکرد در بازار دبی، حدود ۳۷ هزار درهم (حدود ۱۰ هزار دلار) است که با در نظر گرفتن نرخ درهم امارات در بازار آزاد، قیمت ریالی این خودرو حدود ۵۰۰ میلیون تومان میشود. از سوی دیگر با توجه به حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و حقوق ورودی ۹۵ درصدی، مجموعا حدود ۹۷۵ میلیون تومان قیمت این خودرو میشود که با در نظر گرفتن سایر هزینهها همچون مالیات ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال، عوارض ها، شمارهگذاری، فیش اسقاط و ... قیمت نهایی این خودرو، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

4- Camry 2.5L S (178 HP) 2020: این خودروی کمتر از سه سال کارکرده نیز در بازار امروز دبی، قیمتی حدود ۳۵ هزار درهم (حدود ۹۵۰۰ دلار) دارد که با نرخ درهم در بازار آزاد تهران، معادل ریالی آن، حدود ۴۷۵ میلیون تومان میشود، اما با توجه به حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی آن، حقوق گمرکی ۱۳۵ درصدی خواهد داشت؛ بنابراین مجموع ارزش آن به رقم حدود یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان میرسد. البته با توجه به سایر هزینههای مرتبط با شماره گذاری، مالیات، فیش اسقاط و ...، بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

1- Elantra 2.0L GLS 2020: اما در بخش خودروهای شرکت هیوندایی، مواردی که میتوان با قیمتهای در حدود یک میلیارد تومان وارد کشور کرد، میتوان به سراغ خودروی ۲ هزار سی سی النترا مدل ۲۰۲۰ رفت. خودرویی با عمر نزدیک به سه سال و با قیمت حدودی ۳۰ هزار درهم (حدود ۸۱۰۰ دلار) در بازار دبی. این قیمت با توجه به نرخ امروز درهم در بازار ارز تهران، حدود ۴۰۵ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن حقوق گمرکی ۹۵ درصدی، مجموع قیمت حدود ۷۹۰ میلیون تومان میشود. البته با برآوردی از سایر هزینههای اشاره شده در موارد بالا، میتوان انتظار داشت که قیمت نهایی این خودرو برای مصرف کننده در بازار ایران، حدود یک میلیارد تومان خواهد شد.

2- Veloster 2020: این خودروی ۱۶۰۰ سی سی با قیمت ۲۷ هزار درهم (۷۳۰۰ دلار) در بازار امروز دبی، با در نظر گرفتن نرخ درهم به رقم ۳۶۵ میلیون تومان میرسد و با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، در مجموع حدود ۷۱۲ میلیون تومان میشود. در نهایت با توجه به سایر هزینهها برای ورود به بازار ایران، قیمت نهایی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

3- Venue 1.6L platinum 2021: دیگر خودرویی که با قیمتهایی در محدود یک میلیارد تومان میتوان به کشور وارد کرد، خودروی Venue هیوندایی است که قیمتی در حدود ۴۳ هزار درهم (حدود ۱۱۷۰۰ دلار) و معادل ۵۸۱ میلیون تومان دارد. این خودروی ۱۶۰۰ سی سی با حقوق ورودی ۹۵ درصدی، در مجموع با قیمت یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون تومان تعیین خواهد شد. البته با توجه به سایر هزینههای مطرح، برآورد قیمت نهایی برای مصرف کننده در بازار داخلی کشورمان، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

1- Kia K5 2021: این خودروی ۱۶۰۰ سی سی کرهای در بازار دبی به قیمت ۴۰ هزار درهم (حدود ۱۰۹۰۰ دلار) معادل ۵۴۰ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن حقوقی ورودی ۹۵ درصدی، قیمت آن به یک میلیارد و ۵۳ میلیون تومان میرسد و در نهایت با محاسبه سایر هزینههای مربوط به ورود خودرو به کشور، برآورد قیمت نهایی آن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

2- Picanto EX 2021: قیمت این خودروی ۱۲۰۰ سی سی در دبی، حدود ۳۸ هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) و معادل ۵۱۳ میلیون تومان است. با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق گمرکی ۷۰ درصدی خواهد داشت و مجموع قیمت آن ۸۷۲ میلیون تومان میشود. در این میان، با در نظر گرفتن سایر هزینههای واردات خودرو به بازار ایران، برآورد قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان خواهد رسید.

3- Optima 2.4L GDI 2019: این خودروی کارکرده، امروز قیمتی حدود ۳۸ هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) معادل ۵۱۳ میلیون تومان دارد که با توجه به حقوق گمرکی ۱۳۵ درصدی، قیمت آن به یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان میرسد. در نهایت با توجه به سایر هزینه ها، قیمت نهایی آن در بازار ایران به حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان میرسد.

1- Altima 2.5S 2019: این خودروی ژاپنی ۲۵۰۰ سی سی با کارکرد کمتر از پنج سال در بازار دبی به قیمت ۴۰ هزار درهم (حدود ۱۰۹۰۰ دلار) عرضه میشود. با در نظر گرفتن نرخ درهم در بازار آزاد تهران، معادل ریالی این خودرو برای خرید از دبی به رقم ۵۴۰ میلیون تومان میرسد. در نهایت با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق گمرکی برای آن، ۱۳۵ درصد است؛ بنابراین قیمت این خودروی نیسان به رقم یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان میرسد. در نهایت با لحاظ کردن سایر هزینههای مربوطه برای ورود به داخل کشور، برآورد قیمت نهایی برای مصرف کننده در بازار داخلی، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

2- Versa 2021: این خودروی حدود دو سال کارکرده با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی به قیمت ۳۸ هزار درهم (حدود ۱۰۳۰۰ دلار) معادل ۵۱۳ میلیون تومان است که با توجه به حقوق گمرکی ۷۰ درصدی، قیمت آن به حدود ۸۷۰ میلیون تومان میرسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایز هزینههای اشاره شده در بالا، برآورد قیمت نهایی آن برای بازار داخلی، به بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

3- Micra 2019: دیگر خودروی پیشنهادی با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان، با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، به قیمت ۲۸ هزار درهم (حدود ۷۶۰۰ دلار) در بازار دبی عرضه میشود که معادل ریالی آن، ۳۷۸ میلیون تومان است. این خودرو با توجه به حجم موتوری دارد، حقوق ورودی ۷۰ درصدی خواهد داشت و در نتیجه قیمت آن به حدود ۶۴۳ میلیون تومان میرسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینههای مربوط به واردات خودرو به بازار داخلی، برآورد قیمت نهایی آن برای مصرف کننده بیش از ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

4- Sentra 2.0L SV 2021: این خودروی ۲ هزار سی سی ژاپنی در بازار دبی به قیمت ۳۵ هزار درهم (حدود ۹۵۰۰ دلار) معادل ۴۷۳ میلیون تومان است که با توجه به حقوق گمرکی ۹۵ درصدی، قیمت آن به رقم حدود ۹۲۲ میلیون تومان میرسد. در نهایت با سایر هزینههای مربوط به واردات خودرو به داخل کشور، برآورد قیمت نهایی آن، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میرسد.

1- City 1.5L LX 2020: این خودروی ۱۵۰۰ سی سی با کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر در سه سال، قیمت ۳۸۵۰۰ درهمی دارد (حدود ۱۰۵۰۰ دلار) که معادل ۵۲۰ میلیون تومان است. با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق ورودی ۷۰ درصدی دارد و به قیمت حدود ۸۹۰ میلیون تومان میرسد. حال با توجه به سایر هزینههای واردات خودرو به کشور، برآورد قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

2- Civic 2019: این خودروی ژاپنی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و کارکرد بیش از سه سال در بازار دبی به قیمت ۳۲ هزار درهم (حدود ۸۷۰۰ دلار) معامله میشود. این رقم معادل ۴۳۲ میلیون تومان است. حال با توجه به حجم موتور این خودرو، حقوق ورودی ۹۵ درصدی دارد و قیمت این خودرو به حدود ۸۴۳ میلیون تومان میرسد. حال با توجه به سایر هزینههای واردات خودرو به کشور همچون مالیات بر ارزش افزوده و نقل و انتقال، برآورد قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد تومان میرسد.

Mazda 3 Sedan 1.6L 2019: این خودروی ژاپنی با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۹۴ هزار کیلومتر در کمتر از پنج سال، در بازار دبی به قیمت ۴۲ هزار درهم (حدود ۱۱۴۰۰ دلار) معادل ۵۶۷ میلیون تومان است. حال با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان میرسد. در نهایت با در نظر گرفتن سایر هزینههای گمرکی و مالیاتی و عوارض مربوطه، برآورد قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

1- Duster 2020: این خودروی فرانسوی با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی با کارکرد ۴۶ هزار کیلومتر در کمتر از سه سال، به قیمت ۳۷ هزار درهم (حدود ۱۰ هزار دلار) در دبی فروخته میشود که رقمی معادل ۵۰۰ میلیون تومان است. اما با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت آن به ۹۷۵ میلیون تومان میرسد. در نهایت با توجه به سایر هزینه ها، برآورد قیمت نهایی این خودرو در بازار داخلی به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان میرسد.

2- Captur 1.6L PE 2020: این خودرو در بازار دبی به قیمت ۳۹۹۰۰ درهم (حدود ۱۰۸۰۰ دلار) عرضه میشود که معادل ۵۳۹ میلیون تومان است. اما با در نظر کرفتن حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به رقم یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. حال با توجه به سایر هزینههای واردات، برآورد قیمت نهایی این خودرو در بازار داخلی به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میرسد.

3- Symbol PE 2021: این خودرو با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۴۸ هزار کمیلومتری در کمتر از سه سال، به قیمت ۳۲ هزار درهم (معادل حدود ۸۷۰۰ دلار) فروخته میشود که معادل ۴۳۲ میلیون تومان است. در ادامه با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود ۸۴۲ میلیون افزایش خواهد یافت. در نهایت با توجه به سایر هزینههای مربوطه برای ورود خودرو به کشور، قیمت نهایی این خودرو به حدود یک میلیارد تومان میرسد.
4- Symbol 2019: این خودرو با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و کارکرد ۲۳۱ هزار کمیلومتر، به قیمت ۱۰۹۰۰ هزار درهم (معادل حدود ۳۰۰۰ دلار) فروخته میشود که معادل حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. در ادامه با توجه به حقوق ورودی ۹۵ درصدی، قیمت این خودرو به حدود ۲۹۳ میلیون افزایش خواهد یافت. در نهایت با توجه به سایر هزینههای مربوطه برای ورود خودرو به کشور، قیمت نهایی این خودرو به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان میرسد.

چند نکته جهت اطلاع
همان طور که بیان شد، موارد بالا، تنها گزیدهای از خودروهای کارکرده ای است که در صورت موافقت دولت با آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت، امکان ورود به بازار خودروی کشورمان را با قیمت های نهایی کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهند داشت. همچنین باید تاکید داشت که قیمت های اشاره شده با توجه به تغییرات روزانه نرخ ارز (به طور مشخص نرخ درهم امارات و دلار) و همچنین سایر تعرفه ها و عوارض و مالیات های خودرویی در موقع ترخیص خودرو، به صورت تقریبی است و به عنوان برآوردی از قیمت خودروهای کارکرده در این گزارش مطرح شد؛ و در نهایت، باید اشاره داشت که مبنای محاسبه قیمت خودروها، نرخ ارز در بازار آزاد یعنی بالاترین نرخ کنونی است. این در حالی است که اگر دولت در آیین نامه، مبنای محاسبه نرخ ارز را مرکز مبادله یا سامانه نیما در نظر بگیرد، قیمتهای مذکور، کمتر خواهد شد. و این خبر خوبی برای بازار خودرو خواهد بود.
در گزارش بعدی به سراغ خودروهایی با قیمت های بالاتر خواهیم رفت.
 قابل توجه دولت محترم
 							         		            قابل توجه دولت محترم |
         		                            |         		                             آزمون بسیار خوبیه برای دولت رییسی
 									         		                    آزمون بسیار خوبیه برای دولت رییسی         				                     		                 |
         		                            |         		                             این همه تعرفه برای چیست؟؟؟؟ از خود شرکت خودرو سازی بیشتر سود میکنه
 									         		                    این همه تعرفه برای چیست؟؟؟؟ از خود شرکت خودرو سازی بیشتر سود میکنه         				                     		                 |
         		                            |         		                             کارمان به کجا رسیده که برای سوار شدن به خودرو دسته دوی اماراتی ها ذوق می کنیم...
 									         		                    کارمان به کجا رسیده که برای سوار شدن به خودرو دسته دوی اماراتی ها ذوق می کنیم...         				                     		                 |
         		                            |         		                             دولت الان آچمز شده. اگه واردات رو آزاد کنه قیمت دلار سر به فلک می گذاره
 									         		                    دولت الان آچمز شده. اگه واردات رو آزاد کنه قیمت دلار سر به فلک می گذاره         				                     		                 |
         		                            |         		                             خخخ
 									         		                    خخخ |
         		                            |         		                             تازه فرض براینکه با همین شرایط وقیمت که در این گزارش اومده موافقت بشه به درد مردم عادی نمی خوره فقط دوباره یه رانت ودکانی برای خودی ها درست میشه.ومردم عادی توانایی خرید با این قیمتها را ندارند
 									         		                    تازه فرض براینکه با همین شرایط وقیمت که در این گزارش اومده موافقت بشه به درد مردم عادی نمی خوره فقط دوباره یه رانت ودکانی برای خودی ها درست میشه.ومردم عادی توانایی خرید با این قیمتها را ندارند         				                     		                 |
         		                            |         		                             با چه ارزی
 									         		                    با چه ارزی         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگر موافقت هم بکنند خیالتان راحت بدست ماها نمیرسد الان کلی خرید شده ودر اب نمک قرار داده شده وتا اعلام بکنند سقف ان پرشده ودیگر بدست ما نمیرسد
 									         		                    اگر موافقت هم بکنند خیالتان راحت بدست ماها نمیرسد الان کلی خرید شده ودر اب نمک قرار داده شده وتا اعلام بکنند سقف ان پرشده ودیگر بدست ما نمیرسد         				                     		                 |
         		                            |         		                             چشم کریم جان لحاظ کردم خیالت راحت.
 									         		                    چشم کریم جان لحاظ کردم خیالت راحت.         				                     		                 |
         		                            |         		                             تکلیف ماشین چینی فروشا چی میشه تابناک خیلی در توهم هستی
 									         		                    تکلیف ماشین چینی فروشا چی میشه تابناک خیلی در توهم هستی         				                     		                 |
         		                            |         		                             معلو بود ته قضیه آبی برای مردم گرم نمی شود پس جایگزین پراید کو؟ 90 درصد مردم توان خرید ماشین بالای 200 ندارند بعد شما می گویید 1 میلیارد
 									         		                    معلو بود ته قضیه آبی برای مردم گرم نمی شود پس جایگزین پراید کو؟ 90 درصد مردم توان خرید ماشین بالای 200 ندارند بعد شما می گویید 1 میلیارد         				                     		                 |
         		                            |         		                             آقا چه دل خجسته ای داری. هر کی هرچی گفت تو باور می کنی؟ اولا اینکه تو خودت جرات می کنی ۵۰۰ میلیون پولتو بدی بیاری پشت گمرک منتظر شی؟ ثانیا این ماشینا هزینه حمل داره، سند داره، تعرفه خروج از مبدا داره. بیاد داخل ایران غیر از هزینه گمرک،یک درصد هلال احمر داره، ۹ درصد ارزش افزوده داره ، عوارض شهرداری داره، مطمین باش همون ۵۰۰ میلیون اخر ۲ میلیارد پات می افته  اخرشم وقتی از گمرک بیاد بیرون هم خودت پوسیدی هم ماشینه
 									         		                    آقا چه دل خجسته ای داری. هر کی هرچی گفت تو باور می کنی؟ اولا اینکه تو خودت جرات می کنی ۵۰۰ میلیون پولتو بدی بیاری پشت گمرک منتظر شی؟ ثانیا این ماشینا هزینه حمل داره، سند داره، تعرفه خروج از مبدا داره. بیاد داخل ایران غیر از هزینه گمرک،یک درصد هلال احمر داره، ۹ درصد ارزش افزوده داره ، عوارض شهرداری داره، مطمین باش همون ۵۰۰ میلیون اخر ۲ میلیارد پات می افته  اخرشم وقتی از گمرک بیاد بیرون هم خودت پوسیدی هم ماشینه         				                     		                 با بستن تعرفه های عجیب و غریب مافیای واقعی  خودرو(دولت و مجلس) اجازه نمی دهد خودرویی وارد شود که یک خانواده متوسط ایرانی بتواند از ان استفاده کند
 							         		            با بستن تعرفه های عجیب و غریب مافیای واقعی  خودرو(دولت و مجلس) اجازه نمی دهد خودرویی وارد شود که یک خانواده متوسط ایرانی بتواند از ان استفاده کند         		                     		         |
         		                            |         		                             با کدوم دلار واردات رو آزاد کنه ؟ دلاری وجود نداره اگرم باشه باید خرج دوستان خاصی بشه
 									         		                    با کدوم دلار واردات رو آزاد کنه ؟ دلاری وجود نداره اگرم باشه باید خرج دوستان خاصی بشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             |۱۱:۵۵
 									         		                    |۱۱:۵۵ |
         		                            |         		                             خانواده متوسط با حقوق 20 ملیون باید 5 سال هیچی نخورد تا این ماشین ها را بخرند این طرح ها برای خانواده های بسیار بالا است و هیچ کدام قیمت زیر 10000 دلار ندارند
 									         		                    خانواده متوسط با حقوق 20 ملیون باید 5 سال هیچی نخورد تا این ماشین ها را بخرند این طرح ها برای خانواده های بسیار بالا است و هیچ کدام قیمت زیر 10000 دلار ندارند         				                     		                 |
         		                            |         		                             به روز سیاه بنشینند این مافیاها
 									         		                    به روز سیاه بنشینند این مافیاها         				                     		                 شک نکنید مافیای خودرو که از قضا در وزارت سمت مستقره ، با ابزارهایی مثل حقوق گمرکی ، مالیات و ... چنان قیمت اینها رو بالا می بره که دود از سر همه بلند بشه .
 							         		            شک نکنید مافیای خودرو که از قضا در وزارت سمت مستقره ، با ابزارهایی مثل حقوق گمرکی ، مالیات و ... چنان قیمت اینها رو بالا می بره که دود از سر همه بلند بشه .         		                     		         |
         		                            |         		                             مافیا خودرو بستشونه دیگه یک عمر خوردن وکیف کردن یک دوره هم بزارن مردم حالش ببرن چه اشکالی دارن بعضی وقتها  خوبه یکم بزرگوار ومناعت طبع داشته باشی نامنیک از ادم باید بجا بمونه نه لعنونفرین
 									         		                    مافیا خودرو بستشونه دیگه یک عمر خوردن وکیف کردن یک دوره هم بزارن مردم حالش ببرن چه اشکالی دارن بعضی وقتها  خوبه یکم بزرگوار ومناعت طبع داشته باشی نامنیک از ادم باید بجا بمونه نه لعنونفرین         				                     		                 |
         		                            |         		                             شک نکنید از فردای  ورود خودروهای کارکرده شرکتهای سایپا و ایران خودرو شروع به تعدیل نیرو خواهند کرد. تا دولت را در وضعیت آچمز قرار دهد. دولت یا باید تعداد معدودی قشر مرفه را که به دنبال خرید خودروی ارزان وبا کیفیت را راضی نگه دارد یا اینکه پیه اعتراضات کارگران بیکار شده ره به تن بخرد.
 									         		                    شک نکنید از فردای  ورود خودروهای کارکرده شرکتهای سایپا و ایران خودرو شروع به تعدیل نیرو خواهند کرد. تا دولت را در وضعیت آچمز قرار دهد. دولت یا باید تعداد معدودی قشر مرفه را که به دنبال خرید خودروی ارزان وبا کیفیت را راضی نگه دارد یا اینکه پیه اعتراضات کارگران بیکار شده ره به تن بخرد.         				                     		                 |
         		                            |         		                             منظورت این است که مافیای خودرو در وزارت صمت، سمت دارند
 									         		                    منظورت این است که مافیای خودرو در وزارت صمت، سمت دارند         				                     		                 به شدت منتظرم تا ببینم دولت چکار خواهد کرد
 							         		            به شدت منتظرم تا ببینم دولت چکار خواهد کرد |
         		                            |         		                             رئیسی منتظریم
 									         		                    رئیسی منتظریم         				                     		                 |
         		                            |         		                             محمد رضا جان اگر ورود خودروهای خارجی را آزاد کنند ظلمی در حق خودروساز داخلی است پس همان بهتر که با محصولات سایپا برانیم تا دست مریزاتی برای کارگر ایرانی باشد.
 									         		                    محمد رضا جان اگر ورود خودروهای خارجی را آزاد کنند ظلمی در حق خودروساز داخلی است پس همان بهتر که با محصولات سایپا برانیم تا دست مریزاتی برای کارگر ایرانی باشد.         				                     		                 |
         		                            |         		                             چه ظلمی، محصولات سایپا زیر 250 میلیون و بیشتر محصولات ایران خودرو زیر 400 میلیون عرضه می شود اینها که بالای یک میلیارد است
 									         		                    چه ظلمی، محصولات سایپا زیر 250 میلیون و بیشتر محصولات ایران خودرو زیر 400 میلیون عرضه می شود اینها که بالای یک میلیارد است         				                     		                 تویوتا کمری 2007 یعنی برای 16 سال پیش در بازار تهران حدود یک میلیارد پولشه. حالا مدل 2020 نهایتا بشه 1 میلیارد 500 میلیون. ببین چقدر عالی میشه
 							         		            تویوتا کمری 2007 یعنی برای 16 سال پیش در بازار تهران حدود یک میلیارد پولشه. حالا مدل 2020 نهایتا بشه 1 میلیارد 500 میلیون. ببین چقدر عالی میشه         		                     		         |
         		                            |         		                             دقیقاً همینطوره
 									         		                    دقیقاً همینطوره         				                     		                 |
         		                            |         		                             تازه با این همه تعرفه ک بهش بستن شد این
 									         		                    تازه با این همه تعرفه ک بهش بستن شد این |
         		                            |         		                             عالی نمیشه برادر. خودشون تعداد محدود را شخصا وارد می کنند بعد در بازار آزاد قیمت بسیار بالاتر میره. همه که به راحتی نمی تونن وارد کنن
 									         		                    عالی نمیشه برادر. خودشون تعداد محدود را شخصا وارد می کنند بعد در بازار آزاد قیمت بسیار بالاتر میره. همه که به راحتی نمی تونن وارد کنن         				                     		                 |
         		                            |         		                             ناشناس ۱۴:۰۲
 									         		                    ناشناس ۱۴:۰۲ تماما خودروهای صفر با دستکاری در فاکتور فروش وارد خواهد شد
 							         		            تماما خودروهای صفر با دستکاری در فاکتور فروش وارد خواهد شد چر ااین همه حقوق گمرکی ؟؟ دولت در واقع تمام یارانه بنزینی که یک خودرو ممکن است تا زمان اسقاط شدن استفاده کند را روی حقوق گمرکی از مصرف کننده ایرانی می گیرد و بعد هم منت می گذارد که ایران ارزانترین بنزین را دارد. این تعرفه ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
 							         		            چر ااین همه حقوق گمرکی ؟؟ دولت در واقع تمام یارانه بنزینی که یک خودرو ممکن است تا زمان اسقاط شدن استفاده کند را روی حقوق گمرکی از مصرف کننده ایرانی می گیرد و بعد هم منت می گذارد که ایران ارزانترین بنزین را دارد. این تعرفه ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد.         		                     		         با واردات اینها کل کار خونه ها و مونتاژ کارها باید تعطیل بشن آیا با منطق شما این کار رو میکنن!؟
 							         		            با واردات اینها کل کار خونه ها و مونتاژ کارها باید تعطیل بشن آیا با منطق شما این کار رو میکنن!؟ |
         		                            |         		                             چرا از اینکه این خودروها بیاد ناراحت شدی؟ نکنه دستت با مافیای خودروسازیه
 									         		                    چرا از اینکه این خودروها بیاد ناراحت شدی؟ نکنه دستت با مافیای خودروسازیه         				                     		                 |
         		                            |         		                             یه سبک مغزی از بالا تا پایین زیر اکثر کامنتها یه پاسخ جذاشته بدون اینکه حتی بخونه کامنت رو
 									         		                    یه سبک مغزی از بالا تا پایین زیر اکثر کامنتها یه پاسخ جذاشته بدون اینکه حتی بخونه کامنت رو ماشین دسته ۲.چقدر خوار شدیم
 							         		            ماشین دسته ۲.چقدر خوار شدیم         		                     		         |
         		                            |         		                             برو کوئیک صفر سوار شد و لذت ببر
 									         		                    برو کوئیک صفر سوار شد و لذت ببر         				                     		                 |
         		                            |         		                             حق ما نیست که خودروی دست دو را سوار شدیم اونم با التماس و کلی دعا
 									         		                    حق ما نیست که خودروی دست دو را سوار شدیم اونم با التماس و کلی دعا         				                     		                 |
         		                            |         		                             حرفای مافیای خودرو
 									         		                    حرفای مافیای خودرو |
         		                            |         		                             آره برو وانت آریسان 2 400 میلیونی با شاستی ضعیف بخر
 									         		                    آره برو وانت آریسان 2 400 میلیونی با شاستی ضعیف بخر         				                     		                 |
         		                            |         		                             تازه دسته دوم را 1میلیارد پول بدهیم
 									         		                    تازه دسته دوم را 1میلیارد پول بدهیم         				                     		                 |
         		                            |         		                             ناشناس ۱۳:۵۱
 									         		                    ناشناس ۱۳:۵۱  كار ما به كجا رسيده بايد خودرو دست دوم، موبايل هاي قديمي، لباس هاي دست دوم و ... ديگر كشورها را استفاده كنيم مگر ايران زباله دان تاريخ مصرف گذشته دنيا است؟
 							         		            كار ما به كجا رسيده بايد خودرو دست دوم، موبايل هاي قديمي، لباس هاي دست دوم و ... ديگر كشورها را استفاده كنيم مگر ايران زباله دان تاريخ مصرف گذشته دنيا است؟         		                     		         |
         		                            |         		                             بزار آزاد بشه ملت خودشون انتخاب میکنن بین دست دوم کشورهای دیگه و آشغال چینی شما هم خواستی نخر
 									         		                    بزار آزاد بشه ملت خودشون انتخاب میکنن بین دست دوم کشورهای دیگه و آشغال چینی شما هم خواستی نخر         				                     		                 |
         		                            |         		                             در پاسخ به فرهاد کسی مخالف ورود اینها نیست ولی بحث این هست که لیاقت ما بیشتر از این است که برای یک خودروی دست دوم التماس کنیم و دست به دعابرداریم و دولت هم با کلی منت اینها را گرونتر از قیمت واقعیشون و با کلی گمرک بهمون بفروشه..... فقط همین
 									         		                    در پاسخ به فرهاد کسی مخالف ورود اینها نیست ولی بحث این هست که لیاقت ما بیشتر از این است که برای یک خودروی دست دوم التماس کنیم و دست به دعابرداریم و دولت هم با کلی منت اینها را گرونتر از قیمت واقعیشون و با کلی گمرک بهمون بفروشه..... فقط همین         				                     		                 |
         		                            |         		                             لباس های دست دوم و موبایل های قدیمی را از خودت اضافه کردی برای همین منفی دادم. این قدر احساس حقارت و خود کوچک بینی دارید که آدم وقتی کامنت را می خواند کوچک می شود به خدا زشته شاید یک خارجی ای این کامنت را بخواند.
 									         		                    لباس های دست دوم و موبایل های قدیمی را از خودت اضافه کردی برای همین منفی دادم. این قدر احساس حقارت و خود کوچک بینی دارید که آدم وقتی کامنت را می خواند کوچک می شود به خدا زشته شاید یک خارجی ای این کامنت را بخواند.