بازدید 3320

برنج هاشمی با قیمت ۷۰ هزارتومان خرید توافقی شد/ مصرف کنسرو تن ماهی کاهش یافت

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج گفت: برنج سنواتی باقی مانده کشاورزان با قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان خرید توافقی شد.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 21 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمد مختاریانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: سال گذشته میزان واردات برنج زیاد بود به طوریکه بیش از نیاز داخل این محصول وارد شد و در نهایت برنج مازاد توسط دولت و به منظور ذخایر استراتژیک خرید شد.

او افزود: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقی مانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت، تفاهمنامه‌ای با استانداری مازندران برای خرید توافقی برنج انجام شد که خوشبختانه اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقی مانده از سال گذشته در این استان وجود ندارد.

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج ایران ادامه داد: خرید توافقی برنج در استان گیلان نیز با تاخیر شروع شد و تا دو هفته آینده ادامه دارد، امیدواریم که در این استان نیز با خرید برنج سنواتی کشاورزان دیگر مشکلی بابت برنج باقی مانده کشاورزان وجود نداشته باشد.

مختاریانی قیمت تمام شده برنج در سال گذشته را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برنج را با قیمت  روز بازار خریداری می‌کنیم به طوریکه هر کیلو برنج بوجاری شده ۷۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

او افزود: برخی کشاورزان انتظار داشته‌اند که نرخ خرید برنج بیشتر باشد، اما باید توجه داشت که امسال نرخ برنج ایرانی متعادل شده است و نرخ‌هایی که در سال گذشته در سطح بازار فروخته می شد، غیرواقعی بود.

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج ایران ادامه داد: انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج نرخ در نظر گرفته برای خرید توافقی برنج را به صورت حداقلی تعیین کرده است تا برنج مازاد باقی مانده روی دست کشاورزان جمع‌آوری شود.

مختاریانی از کاهش ۴۰ درصدی میزان واردات برنج نسبت به سال قبل خبر داد و گفت:  وضعیت بازار برنج تقریبا در تعادل قرار دارد و کشاورزان نیز می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

مصرف کنسرو تن ماهی ۳۰ درصد کاهش یافت

عضو هیئت مدیره سندیکای کنسرو در واکنش به افزایش ۷۸ درصدی قیمت کنسرو ماهی تن گفت: آخرین قیمت مصوب  برای کنسرو تن ماهی مربوط به آبان ماه سال گذشته و برمبنای ماهی ۳۹ هزارتومانی بود، درحالیکه نرخ کنونی به بیش از ۷۰ هزارتومان  رسیده است.

او ادامه داد: با وجود اینکه قیمت کنسرو ماهی تن افزایش زیادی داشت، اما باید در نظر داشت که همین نرخ برای تولیدکنندگان به صرفه نیست چراکه نرخ ماهی ۷۰درصد هزینه‌های تولید تن را شامل می‌شود.

مختاریانی درباره افزایش قیمت یک‌باره ماهی تن با سازمان شیلات مذاکراتی انجام شد، گفت: مسئولان خود این سازمان نیز برای حمایت از صیادان از نرخ‌های جدید رضایت داشتند که در نهایت پیگیری‌های ما به جایی نرسید.

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج ایران ادامه داد: این شرایط باعث شده تا مصرف کنسرو ماهی تن حدود ۳۰ درصد در بازار کاهش یابد که امیدواریم از آبان ماه که صید جدید انجام می‌شود قیمت ماهی در بازار اصلاح شود.

مختاریانی در ارتباط با وضعیت واردات چای نیز گفت: سال گذشته به یک شرکت برای واردات چای معادل ۳ سال نیاز کشور ارز اختصاص یافت.

رئیس انجمن تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج ایران افزود: دولت وقتی متوجه این تخلف شد برخورد کرد و اتفاقاتی در وزارت جهاد کشاورزی روی داد.

او گفت: با وجود اینکه چای ارز نیمایی دریافت می‌کرد و به تازگی نرخ واردات آن از تالار اول به تالار دوم آمده است، اما محصولی که به دست مردم می‌رسد با ارز ۵۰ و ۶۰ هزار تومانی است که دلیل آن نیز همان ایجاد محدودیت‌های واردات بعد از اختصاص ارز تنها به یک شرکت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست