بازدید 15600

چراغ سبز دولت برای ورود کامیون و اتوبوس کارکرده/ سواری‌های کارکرده همچنان در صف انتظارند؟!

در حالی که در روزهای اخیر، یکی از نمایندگان مجلس جزئیاتی از آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروهای سواری کارکرده خبر داده بود، دولت فعلا ترجیح داده است تا مسیر ورود کامیون و اتوبوس کارکرده را هموار کند و سپس به سراغ سواری های کارکرده برود.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 21 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس آیین نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) ماده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود، با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذی‌ربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام نماید.

بنابراین، ۲۵ مردادماه امسال، هیأت وزیران به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آیین نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را تصویب کرد.

آیین نامه ای شامل ده ماده که در آن تاکید شده است: خودروهای وارداتی (انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون) باید دارای شرایط زیر باشند:

  • سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور، کمتر از پنج سال باشد.
  • دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات
  • دارا بودن استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوط

همچنین در ماده ۳ آمده است: خودرو‌های موضوع این آیین نامه، باید از خدمات پس از فروش و تامین قطعات در کشور برخوردار باشند.

از سوی دیگر، وزارت صمت موظف است، نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو‌های شرکت‌های واردکننده با تایید و تشخیص سازمان شهرداری‌ها حسب مورد اقدام نماید.

در ماده ۵ نیز در خصوص موضوع تامین ارز این خودرو‌ها تاکید شده است: منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه، از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

 

چراغ سبز دولت برای ورود کامیون و اتوبوس کارکرده/ سواری‌های کارکرده همچنان در صف انتظارند؟!

چراغ سبز دولت برای ورود کامیون و اتوبوس کارکرده/ سواری‌های کارکرده همچنان در صف انتظارند؟!

چراغ سبز دولت برای ورود کامیون و اتوبوس کارکرده/ سواری‌های کارکرده همچنان در صف انتظارند؟!

سواری‌های کارکرده همچنان در صف انتظارند؟!

رشیدی کوچی، نماینده مجلس در روزهای اخیر در ویدئویی گفته بود: آیین نامه واردات خودروهای سواری کارکرده که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد. در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودرو‌های وارداتی، با در نظر  گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک، کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند، خودرو‌های اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودرو‌ها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودرو‌های کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.

در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده تصمیم گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است، خودرو‌های وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را شامل شود. الان تمام استاندار‌های موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودرو‌های سواری مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودرو‌ها نظارت خواهند داشت.

رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده که شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌باشد، به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی، می‌توانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکت‌های خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.

وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.

وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت باشد تا اتفاقی نیفتد که خودرو‌های فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶۰
تقریبا هم زمان با کره جنوبی خودروسازی در ایران شروع شد بعد از سال ها آنها صادر کننده خودروهای با کیفیت به اروپا و آمریکا شدند ما هم به واردات خودروهای کارکرده رسیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دلبندم از کامیون های جنگ جهانی دوم که بهترن. بابا گوش هامون کر شد از صدای موتور کامیون های عهد بوق
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
این همون عزتی بود که اقایون ازش حرف میزدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
در عوض امنیت داریم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

البته نه امنیت روانی و سلامتی و روحی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
پیشرو در ساخت بمب و موشک وارد کننده فرغون دست دوم این اقتدار و عزت و سربلندی را کجای دلمان بگذاریم!!
از یه طرف لایحه سن فرسودگی خودروهای سن بالا را میدید که ضربه کشنده ای به قشر ضعیف و له شده و فرموش شده است که صدایشان را کسی نمی شنود از طرف دیگر اجازه ورود ماشین های مستهلک کشورهای خارجی را صادر میکنید .
بارها نوشتم تا برای دولت سودی نداشته باشد اقدام نمی کند دولت به هرشکل ممکن کسر بودجه را از جیب مردم تامین می کند .
تو رو خدا خودرو وارد نکنید به فکر جیب کله گنده ها کشور باشین یه موقع جیبشچن خالی میشه همون کسانی که درصدی با صنایع خودرو کشور شریک هستن اونا رو میگم هیچ اشکالی ندارد هوا آلوده باشه یا تو تصادفات جاده ای ما مردم بومی یک سر کله گنده های کشور سلامت و جیبشان پر پول جون ما مردم چه قابل داره اونا اومدن زندگی کنند ما که از همون روز اول با شرایطی که تو کشور حاکمه مرده ایم
در حالیکه مردم دیگر کشورها باید سوار خودروهای کارکرده ایرانیان می‌شدند، حالا ایرانیان آرزوی سوار شدن بر خودروهای کارکرده دیگران را دارند. به نظر شما چرا اینگونه شد؟
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
فریب بزرگ
طمع مردم نا آگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
خودمان انتخاب کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
خلايق هر چه لايق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
پاسخ سئوالتان را قطعا خودتان بهتر از هر مس میدانید
سیاست غلط مدیران نابود وبا پوزش سود جو تا مد خیانت به مملکت
شرم آوره
مرگ بر پوتین هرچی میکشیم از اونه/ چرا کرامت ایرانیهارا تحقیر میکنید؟ حق ملت شریف ایران کهنه پوشی و ماشین دست دوم نیست/ مرگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
لیاقت ملت ایران پوتین دست دوم نیست
ایکاش بجای همه اینها مدیران به روز و کارکرده وارد میکردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
ایکاش کل کابینه رو از ژاپن وارد واثرات مثبشو ظرف دوسال می دیدند
الهی شکر که دست آخر رسیدیم که استفاده از دستخورده دیگران آنهم نهایتا با اجازه مسئولان محترم تولیدان چین و کره و نه بیشتر حیف از آن روزگاری که برای مصنوعات اروپائی گوشه چشم نازک میکردیم شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
گل گفتی بخدا.
بنده به عنوان یک راننده پایه یک با بیش از 47 سال سابقه در رانندگی انواع تریلی کفی و کمرشکن و ده چرخ و اتوبوس و خلاصه همه نوع ماشین سنگین در تمام جاده های دنیا الان لنگ خرید 6 حلقه لاستیک نو واسه تریلی خودم هستم اما آخرشم نمیتونم بخرم از بس که گرونه تصمیم گرفتم برم شغلمو عوض کنم و بجای رانندگی در بیابونا یه دوره آموزشی ثبت نام کردم کاشت ناخن خانم مربی مون میگه درآمدش عالیه بدون اینکه 10 میلیارد سرمایه نقدی رو بندازی توی جاده و جونت رو بگیری کف دستت و التماس بار کنی بعد با کلی پارتی بازی و زدو بند بار خوب رو بدهند به رفیقاشون و آدم از درون بترکه
راحت روزی برای چند خانم محترم ناخن میکارم و چندین برابر درآمد کسب میکنم
پاسخ ها
تقی اگزور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
أق نعمت داشت ماهم هستیم. مخلصت تقی اگزوز
رضا اهوازی نادان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
بعد از چهل و هفت سال تغییر شغل سخت نیست؟
سودابه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
آقا نعمت لطفا وارد کار ما نشوید کار و کاسبی ما رقیب پیدا میکنه
عباس سیبیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
تریلی چی داری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
جوک خوبی بود امیدوارم همشیه خوش خنده باشی و باعث خنده بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
واقعا راست میگی؟ بعید میدونم دستت به فرمان ماشین سنگینی خورده باشه فقط می خواهی یه چیزی گفته باشی از قافله نق زنها جا نمانی
آیا این حق مردم ماست که از وسایل نقلیه کارکرده استفاده کند ؟
آیا معنی عزت این است!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
عزت و اقتدار
افتخار کردن به آوردن خودرو سبک و سنگین دست دوم هنر نیست، بی عریضگیست !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا آخه اینا چه کاریه؟ چرا وضعیت ما اینطوری شده؟ ماشین های کارکرده کشورهای دیگه؟ چه تضمینی روی کیفیت اینها و خدمات و قطعات پس از فروششون هست؟!
آیا کنترلی روی کیفیت اینها در کشور خواهد بود؟ یا مثل یکی از خودروهای سنگین که چند سال پیش توسط یک باند رانت خوار وارد کشور شد و ترمز آنها اشکال داشت و باعث تصادفات وحشتناک شد, اینها هم قراره فاجعه ایجاد کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
کامیون و تریلی هوو نقص ترمز داشت
جایگاه ایران در دنیا بکجا رسیده که کشورهایی که بعد از چند سال خودروهاشونو از رده خارج میکنن حالا بجای اینکار قراره بفرستند ایران!
بنده هم از خودرو تولید داخل راضی نیستم ( هرچند کیفیت آنها نسبت به قبل یک مقدار بهتر شده) ولی باز ترجیح میدم از خودرو داخلی استفاده کنم تا خودروی کارکرده کشورهای دیگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
شما استفاده بفرما، سوار پراید شو و برو اونور
حالا ببینی دوباره قراره کدام باند با رابطه و رانت از این موضوع سود ببرند و مردم را گرفتار کنند. همین الان برای تامین قطعه یدکی خیلی از خودروهای پر تیراژ وارداتی یا حتی داخلی مشکل وجود داره, بعد این خودروهای با برندهای مختلف وارداتی چطور قراره قطعاتش تامین بشه؟!
بابا اگر میشه درست با یک کشور حسابی قرارداد واردات و خدمات پس از فروش ببندید و خودروی نو وارد کنید. اگر نمیشه آبروی ایران را بیشتر از این در دنیا نبرید که بگن خودروهای کارکرده و مستعمل را ( که احتمالا در اون کشورها میخوان اسقاط کنند) میفرستیم ایران!
عجب اقتداری که باید کامیون و اتوبوس های کارکرده بقیه کشورها رو استفاده کنیم
سوال :
منطق صدور ورود خودروی کارکرده چیست ، چرا خودرو صفر اجازه ورود ندارد ؟؟؟؟
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
در کشورهای توسعه یافته، یک خودروی لاکچری که 80000 دلار قیمت دارد؛ پس از چند سال کارکرد به زحمت میتوان 8000 دلار فروخت.
کافی بود؟
چینی نیارید ترو خدا. یه دوتا برند درست درمون وارد کنید
چیزعجیبی هست این نوع مدیریت که وقتی قدمی مفید برای مردم قراراست برداشته شود ملت راجان‌بلب میکنند آخرمگر خوشتان میآید که اینهمه معطل کنید مثل اجازه ورود انومبیلهای خارجی مدتها مردم راشادمیکنید بوقت عمل که میرسد معطل میکنید و اغلب هم زیرش میزنند این مردم همانهائی هستندکه رای شان شمارا به این مقام رسانده دیگردق مرگشان نکنید مرگ‌ یکبارشیون هم یکبار یا اجازه ورود بدهید وقال قضیه رابکنید ویابگوئید شوخی کردیم که مدتی دلتان خوش باشد وتمام هرسایتی رابازمیکنی یکی میگوید اجازه ورود مدتیست داده شده دیگری میگوید قراراست بزودی بدهند سومی میگوید بزک نمیر‌بهارمیاد
وسایل حمل ونقل عمومی معمولا بعلت کاز زیاد بسیار زودتر مستهلک میشوند.وارد کردن آنها بنام نوسازی سیستم حمل ونقل واقعا خنده داراست والبته بی سابقه.این وسایل اگر قابل استفاده بود که نمیفروختند.در واقع دولت با این سیستم حمل ونقل کشور های صادر کننده را نوسازی میکند.خدایا به کجا رسیدیم؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
و باید از این به بعد منتظر حوادث حاده ای به مراتب بیشتر از این باشیم
هرچقدر توو این دو سال خودروی سواری وارد کردین و ماشین ارزون شد از این به بعد کامیون و اتوبوس هم ارزون میشه. شماها اگه سر سوزنی به فکر مردم بودین وضع موجود این نبود
خودروهای کارکرده در صف انتظار نیستند بلکه ملت سر کارند
اول اونی رو که زاییدید بزرگ کنید تا بعد
خفت از این بیشتر که باید ماشین های کهنه و مستهلک دیگران را سوار شویم ؟!
ببینید دشمنی با آمریکا ما رو به چه ذلتی انداخته !
لابد اینم یکی دیگه از افتخارات دولته !!!
وای عجب توهینی !!!!!! چرا ما باید آشغال سوار بشیم !! حالا این اسقاطیا مال کدوم‌ کشور خوشبختیه که از شر اسقاطیاش خلاص میشه ؟!
هر ساعت هزار بار بگید مرگ بر آمریکا اما مطمئن باشید چیزی از عزت آمریکا کم نمیشه بلکه این ما هستیم که بی عزت شدیم .
تا ایران هست چیز گندیده ای تو کشورای دیگه جمع نمیشه !
مسولان: گرفتنه نفری 500 میلیون برا سواری دیگه نمیصرفه !!کمه!!!.بهتره بگیم میخایم کامیون و اتوبوس وارد کنیم که حداقل نفری چند میلیاردی از مردم بزنیم به جیب.
از دولت مردمی و مجلس انقلابی خواهش دارم فرآیند واردات لوازم خانگی، گوشی موبایل و پوشاک دست دوم رو هم تسهیل کنند که خیلی زیر فشار هستیم
با توجه به موفقیت واردات لباسهای دست دوم تاناکورا، به موفقیت خودروهای دست دوم مطمئن هستم!!! هر کی نمیخواد جمع کنه بره و سوار نشه!!!
سالهای نه چندان دور
مردم ایران خودروهای کادیلاک و شورولت و بیوک (خودروهای آمریکایی)سوار میشدند.
مردم ایران خودروهای بنز و "بی ام و" (خودروهای آلمانی)سوار میشدند.
خودروهای ساخت فرانسه(چین که اصلا به حساب نمی‌آمد) در صحنه رقابت با خودروهای آمریکایی و آلمانی، قطعا در ایران شانس موفقیت نداشتند. لذا از طریق نادرست دیگری رقیب را از میدان به در کردند. دشمن انگاری آمریکا! خوب روشن است که نباید از دشمن خودرو خرید و ...
برنده این بازی "دشمن انگاری" فرانسه و چین و روسیه و ... بودند و بازنده نهایی آن، ملت ایران بودند و هستند.
پوشک بچه خیلی گرون شده و برای من که میخوام به وظیفه ام در قبال جوانسازی جمعیت عمل کنم خرید پوشک غیر ممکن شده
از مسئولان خواهش دارم با واردات پوشک دست دوم به کشور موافق کنن تا مردم هم تشویق بشن به فرزند آوری
واقعا روتو ن می شه، بعلههههههه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست