بازدید 2374

نسل بعدی ماهواره‌بر سیمرغ ساخته می‌شود

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: ماهواره‌بر سیمرغ به عنوان یک ماهواره‌بر نسل جدید در کشور مطرح است و ساخت نسل‌های بعدی آن نیز برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ 18 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، امیرسرتیپ دوم مجید فخری عصر جمعه در جمع خبرنگاران در تبیین دستاوردهای وزارت دفاع در ترسیم وضعیت گذشته صنعت دفاعی کشور، اظهار داشت: صنعت دفاعی ایران از گذشته‌های دور با خرید تجهیزات و انتقال آن‌ها از خارج، کار خود را آغاز کرد و حداکثر با تفکر مونتاژ تجهیزات کار پیش رفت تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و دفاع مقدس نگاه به این صنعت را تغییر داد.

وی با اشاره به تحریم تسلیحاتی در دوران دفاع مقدس، گفت: تحریم‌ها موجب شد که تفکر صنعت دفاعی به سمتی برود که این نگاه تقویت شود که ما باید روی پای خود بایستیم و نیازهای خودمان را با اتکا به توان داخلی تامین کنیم‌.

امیر فخری بیان‌کرد: وزارت دفاع در طول سالیانی که از عمر انقلاب گذشته، کارهای بزرگی را انجام داده است و از مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات به باز طراحی، طراحی تجهیزات نو و نوآوریِِ باز رسیده که می‌تواند از منابع مختلف و توان دانشگاهی استفاده کند تا بتواند تجهیزات مورد نیاز آینده را نیز تولید کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، عنوان‌کرد: اگر مولفه‌های قدرت ملی را بررسی کنیم خواهیم دید، اقتصاد، صنعت، علم و فناوری، موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، وضعیت حکمرانی و جمعیت در آن دارای نقش هستند و موضوع دفاع و امنیت اهمیتی بالاتر نسبت به بقیه‌ی مولفه‌های قدرت ملی دارد.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب با توجه به تحمیل جنگی نابرابر، کشور با چالشی در حوزه جمع‌آوری مولفه‌های قدرت روبرو بود و بر همین اساس تئوری‌پرداز انقلاب اسلامی، موضوع دفاع مردمی را مطرح و عملیاتی کردند که بر مبنای آن یعنی دفاع مردم پایه. جنگ هشت ساله اداره شد.

امیر فخری با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، عنوان‌کرد: کاملاً واضح است که وقتی امنیت مختل شود، تمام مولفه‌های قدرت، آسایش و توسعه نیز خدشه دار خواهد شد از این رو وزارت دفاع به عنوان یکی از ارکان امنیت در کنار ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج، وظیفه دارد مولفه‌های قدرت برای کشور را فراهم کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب وزارت دفاع را حساس‌ترین نقطه‌ی نظام می‌دانند و وقتی به اتفاقات چند سال اخیر مبنی بر تحریم‌هایی که علیه صنایع دفاعی و مدیران وزارت دفاع انجام شده، ترورهای دانشمندان، تهاجم به تاسیسات حساس وزارت دفاع می‌نگریم و مجموعه تلاش‌هایی که برای جاسوسی از وزارت دفاع انجام شده را می‌بینیم به عمق نگاه فرمانده معظم کل قوا پی می‌بریم.

وی تصریح‌کرد: وزارت دفاع برای مقابله با تهدیداتی که وجود دارد بزرگ‌ترین پژوهشگاه دفاعی را به وجود آورده است و ما امروز با به کارگیری زیست بوم فناوری و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی توانسته‌ایم بسیاری از نیازهای دفاعی و غیردفاعی کشور را رفع کنیم و در چند سال اخیر موضوع همکاری‌های کشوری و لشکری با تفاهم‌نامه‌هایی که وزیر دفاع با سایر وزارتخانه‌ها امضا کرده است فضای جدیدی را ایجاد کرده که می‌تواند با سرریز فناوری دفاعی به کمک توسعه همه‌جانبه کشور بیاید.

فخری تاکیدکرد: در حوزه رزم زمینی ما به تکنولوژی شناسایی با دستگاه‌های بدون سرنشین زمینی دست پیدا کرده‌ایم و در حوزه‌ی رزم دریایی هم همین بس که ناوشکن دنا بیش از ۸ ماه به دور دنیا سفر می‌کند و با کمترین مشکل به کشور باز می‌گردد که نشان از توان تخصصی بالای متخصصات وزارت دفاع دارد.

وی افزود: در حوزه رزم هوایی، امروز هواپیمای یاسین و جنگنده‌های سبکی ساخته می‌شود و در نیروی هوایی ارتش به کار گرفته می‌شود که نشان می‌دهد ما به جایی رسیده‌ایم که بالاترین فناوری‌های دفاعی را بومی‌سازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، عنوان‌کرد: انواع سلاح‌های هوا به هوا، هوا به زمین، رادارها و تجهیزات پهبادی در کشور ساخته شده و این مسئله موجب حسادت کشورهای دنیا می‌شود، همچنین در حوزه رزم موشکی انواع موشک‌های بالستیک با دقت و برد بسیار زیاد، موشک‌های کروز و فراصوت از افتخارات وزارت دفاع است‌.

فخری عنوان‌کرد: سامانه‌های رزم پدافند هوایی، مانند سوم خرداد، پانزده خرداد، باور ۳۷۳ جزو فناوری‌هایی بودند که سال‌ها پشت دیوارهای تحریم به دنبال خرید آن بودیم اما امروز اینها در کشور ساخته می‌شوند و در حوزه‌های فضایی نیز انواع ماهواره‌ها و ماهواره‌برها را می‌سازیم و جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که جزو ۱۰ کشور صاحب تکنولوژی ساخت ماهواره‌بر و ماهواره است‌.

وی با بیان اینکه، امروز حدود ۶ دانشگاه کشور و چند شرکت دانش‌بنیان نوپا در ساخت ماهواره کار می‌کنند، ادامه داد: ماهواره‌بر سیمرغ به عنوان یک ماهواره‌بر نسل جدید در کشور مطرح است و ساخت نسل‌های بعدی آن نیز برنامه‌ریزی شده است.

امیر فخری عنوان‌کرد: در حوزه اطلاعات و پدافند سایبری، امروز در برابر اقدامات دشمن دست بسته نیستیم و سامانه‌های سطحی، زیرسطحی، بستر دریا و زیر بستر دریا امروز در مجموعه دانشگاه مالک اشتر تولید شده و دوربین‌های حرارتی، اپتیک و چند باندی جزو تولیدات وزارت دفاع هستند که بر اساس آن سامانه‌های دقیق ناوبری طراحی و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، خاطرنشان‌کرد: ملت ایران اطمینان خاطر داشته باشند که سربازان خدوم آن‌ها در وزارت دفاع و نیروهای مسلح با سخت‌کوشی، مدیریت جهادی و به کارگیری تمام ظرفیت‌های کشور به قله‌ها فکر می‌کنند و به این چیزی که هست بسنده نخواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار