بازدید 10314

چرا آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، افتخار ملی است؟!

به دلایل متعدد، توافق مذکور از نگاه منافع ملی، دستاورد انکارناشئنی است. دستاوردی که هم حاصل هم افزایی دستگاه‌های مختلف درگیر در مسائل مربوط با سیاست خارجی و امنیت ملی است و هم در بخش‌هایی ناشی از تلاش‌هایی است که در دوران گذشته، انجام شده و اینک به ثمر نشسته است.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 17 August 2023

تابناک _ آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کشور‌های خارجی در روز‌های اخیر، موضوعی است که درباره آن در محافل رسانه‌ای بحث‌های فراوانی شده است. متاسفانه پیرامون این موضوع نیز دو قطبی خاص جامعه ایرانی شکل گرفت و هر دو طرف این دستاورد ملی را با بحث‌های سیاسی بی ثمر، به موضوعی جناحی فرو کاستند؛ یک گروه این توافق را به عنوان ابزار و موفقیت این دولت و عامل برتری این دولت نسبت به دولت قبل تلقی کردند و در مقابل طرفداران دولت سابق با فرو کاستن این توافق به توافقی دیر هنگام و با ضرر و زیان، این دستاورد ملی را نادیده انگاشتند. اما حقیقت این است که به دلایل متعدد، توافق مذکور از نگاه منافع ملی، دستاورد انکارناشدنی است؛ دستاوردی که هم حاصل هم افزایی دستگاه‌های مختلف درگیر در مسائل مربوط با سیاست خارجی و امنیت ملی است و هم در بخش‌هایی ناشی از تلاش‌هایی است که در دوران گذشته، انجام شده و اینک به ثمر نشسته است.

چرا می‌گوییم توافق اخیر و آزادسازی دارایی‌های ایران یک دستاورد ملی است؟ 

به چند نکته در این باره می‌توان اشاره کرد؛

۱- یکی از مهم‌ترین ضروریات برای افکار عمومی جهت پاسداشت منافع ملی، داشتن حافظه تاریخی است؛ حافظه‌ای حتی نه چندان بلند! ماه‌های پایانی سال گذشته و پس از ناآرامی‌های کشور، مقامات دولت آمریکا و دولت‌های غربی برای اعمال فشار به ایران، در تریبون‌های مختلف مدعی بودند که هیچ گونه گفت و گویی با ایران در هیچ موضوعی نخواهند داشت. آنان اصل طرف گفت‌وگو قرار دادن ایران را انکار می‌کردند، چه رسد به اینکه بخواهند منابع ایران را آزاد کنند. اما کمتر از یک سال بعد، اینک خبر این است که منابع ایران در حال آزادسازی برای رفع نیاز‌های کشور و تامین نیاز‌های مردم است. این اگر دستاورد نیست، پس نامش چیست؟

۲- واکنش‌های نخست وزیر رژیم اسرائیل در مخالفت با این توافق، مخالفت اعضای دولت سابق آمریکا از جمله مایک پنس معاون دونالد ترامپ و مایک پمئو وزیر خارجه در مخالفت با این توافق از نشانه‌های دیگری است که این دستاورد ملی افرادی را که در دشمنی شان با ملت ایران تردیدی نیست را به تکاپو انداخته است. ممکن است برخی بگویند که مخالفت‌ها در آمریکا به خاطر بازی‌های سیاست داخلی است، حتی اگر این ادعا را درست بدانیم، این موضوع که توانایی ایران در آزاد سازی دارایی هایش می‌تواند جناح‌های داخلی در آمریکا را درگیر هم کند، باز نشان دیگری از دستاوردی است که با توانایی ایرانیان به دست آمده است.

۳- نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا پیش از این، دولت آمریکا و یا دولت‌های اروپایی هر گونه آزادی سازی دارایی‌های ایران را منوط به این می‌دانستند که منابع آزاد شده به حسابی در کشور سوئیس به نام کانال سوئیس واریز شود و ایران از آن محل نیاز‌های خود را صرفا از کشور‌های اروپایی تامین کند. اما بر اساس توافق اخیر منابع آزاد شده در حساب‌های بانک مرکزی در قطر نگهداری خواهد شد و ایران می‌تواند منابع را برای تامین نیاز‌های کشور و مردم از هر کشوری که تشخیص دهد، اختصاص دهد که این نیز ثمره دیگری از این دستاورد ملی است.

۴- علاوه بر نکات مذکور آزادسازی منابع زمانی رخ می‌دهد که دولت آمریکا تحریم‌های خود را گسترده‌تر از هر زمان دیگری کرده و مدعی است که همه منافذ تنفس ایران را برای نفس کشیدن تنگ کرده است؛ اما این توانمندی کشور است که اتفاقا در چنین شرایطی منابع مالی خود را از دولتی که مدعی است، بیش از فشار حداکثری ترامپ به ایران فشار وارد کرده، آزاد می‌کند.

۵- نکته مهم دیگر این که پیش از این آزادسازی دارایی‌های ایران هرچند در مذاکراتی جدا از برجام انجام می‌شد، همواره این تلقی در طرف غربی وجود داشت که زمانی دارایی‌های ایران را آزاد خواهد کرد که مذاکرات برجام نیز پیش رفته یا حداقل ایران آمادگی برای پذیرش محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد، اما توافق اخیر در فضایی کاملا جدا از برجام انجام شد و دارایی‌های ایران در مذاکرات پیچیده و فنی دیپلماتیک و با در نظر گرفتن تضمین لازم از کشور‌های واسطه دوست، آزاد شده و این ویژگی از جمله مواردی است که این توافق را با توافق‌های احتمالی در گذشته متمایز می‌کند.

آیا این توافق بی نقص است؟

تردیدی نیست تدبیر امور به نحوی که کشور تحت تحریم قرار نگیرد، از جمله وظایف اصلی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران است. باز هم تردیدی نیست که تشخیص زمان درست و مطلوب و استفاده از فرصت‌ها نیز از جمله شاخص‌های هر دولت کارآمدی است و کمترین وظیفه دولت ها، جلوگیری از تهدید‌ها و استفاده از فرصت هاست؛ با این فرض که در هر توافقی کشور‌ها با مجموعه‌ای از داده‌ها و ستانده‌ها روبه رو هستند، تحصیل حداکثر منافع مردم، برای تک تک مردم مطلوبیت دارد. توجه به ظرفیت‌های کشور و توان طرف مقابل نیز از جمله موضوعاتی است که همواره در ارزیابی توافقات و مذاکرات بین المللی مورد توجه قرار می‌گیرد. می‌توان از جهات مذکور، منتقد توافق اخیر بود و آن را با این معیار‌ها سنجید؛ اما برآیند توافق و انتقاداتی که ممکن است به آن وارد شود، بعید است فردی را به این نتیجه برساند که این توافق را یک دستاورد نداند.

سخنی با منتقدان و همچنین طرفداران دولتیک چرخه باطل در ایران به ویژه در حوزه مسائل مربوط به منافع و امنیت ملی شکل گرفته است که این دو حوزه مهم و حیاتی برای کشور و مردم، جناح و سیاست زده شده است. تفاوتی هم نمی‌کند راست یا چپ، اصلاح طلب یا اصولگرا، هر دو گروه زمانی که در قدرت نیستند، دستاورد‌های امنیت ملی و منافع ملی را ابزار دعوا‌های سیاست داخلی می‌کنند و زمانی هم که در قدرت هستند، دستاورد‌های سیاست خارجی کشور را به جای اجماع سازی و مجتمع کردن مردم حول منافع مشترک، به ابزاری جهت منکوب کردن رقیب تبدیل می‌کنند. این روند همچنان در دولت‌های مختلف در حال تکرار است و اتفاقا جایی است که جناح‌های سیاسی در آن کاملا ثابت قدم هستند!

این روند جایی و زمانی باید با ابتکار و فداکاری به پایان برسد؛ عقول همه جریان‌های سیاسی باید با گفتگو به مجموعه‌ای از حداقل‌های مشترک در حوزه منافع ملی دست یابند و خطوط قرمز منافع مردم را با دقت و وسواس رعایت کنند. همانگونه که برای رقیب یا دشمن، جناح‌های داخلی ایران تفاوتی نمی‌کنند و در دشمنی با همه آنان ثبات قدم دارند، جریان‌های سیاسی نیز باید متوجه این معنا باشند که حوزه سیاست خارجی حوزه اجماع ملی است و نه دعوای سیاسی. این رفتار لازم است تمرین شود؛ بدون تمرین فهم اجماع در سیاست خارجی، ما هر روز با دو قطبی‌های زیان بار و بی جهت، منافع مردم و کشور را قربانی دعوا‌های سیاسی خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۶۰
واقعا کل ملت طبق آمار و ظواهر و باطن دارند افتخار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
در زمان 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بطور متوسط ماهی 7.3 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. آخر معلوم نشد که آن 700 میلیارد دلار صرف کدام سازندگی در کشور شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آیا این مباهات و افتخار دارد که پولهایمان در کشورهای مختلف بلوکه شده و وقتی هم که در معامله ای ضعیف بخش کوچکی از آنها آزاد می شوند، اختیار خرجش را نداشته و باید با اجازه آمریکا تنها دارو و غذا بخریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتخار موارد زیر هستند:

کمبود آب
کمبود گاز
کمبود برق
کمبود بنزین
کمبود دارو
تورم بسیار بالای 70 درصدی
گرانی هر روزه
28 میلیون نفر جمعیت زیر خط فقر
فساد سیستماتیک گسترده
فرسودگی گسترده کارخانه ها، پالایشگاهها، ماشین آلات، تجهیزات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
فرمول اقتصادی کشور در چند دهه گذشته این مملکت این بوده است: در آمدهای ملی شامل صادرات نفت و گاز و..... به علاوه پولهای مالیات و عوارضی که از مردم گرفته شده، تنها و تنها صرف حصول آرمانهای ایدئولوژی شامل تبلیغات و ساخت و موشک و غنی سازی اورانیوم شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نه رای می دهم
نه به خانواده ام اجازه رای دادن می دهم
نه به کسی توصیه می کنم که رای بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
پولهای زمان احمدی نژاد صرف ساخت پروژه های لوکس همچون برج میلاد، خرید (گم شدن) دکل نفت، خرید مازوراتی و پورشه، پرداخت به دوستانی همچون بابک خان زنجانی، ساخت صدها سد که باعث خشکیدن دریاچه ارومیه، رودخانه ها..... شد.
این 6 میلیارد دلار آزاد شده هم صرف همین کارها خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
علی مطهری در صفحه توییتر خود نوشت: از حدود ۷.۵ میلیارد دلار موجودی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به خاطر طرح عجولانه حذف دلار در معاملات و کاهش ارزش پول کره در مقابل دلار، ۶ میلیارد دلار آن به ما رسید. یعنی حدود ۱.۵ میلیارد دلار از ثروت ملی بر باد رفت. بگذریم که از اینکه این پول هم فقط برای غذا و داروست و عزت ملی هم بر باد رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتخار ملی این است که مانند آمریکا که نگران 5 آمریکایی با رگ و ریشه ایرانی بود، شما هم نگران شرایط مردم می بودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
این منابع جاشون تمام دنیا امن تر از ایرانه
الان میاد صرف موارد دیگر غیر از رفاه مردم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
کلا هرکاری دولت دلخواهشون انجام بده افتخاره!امام جمعه ها فردا چه میکنند؟؟؟!
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
چرا اصلا باید بلوکه بشه؟ که ازاد شدنش مایه افتخارباشه؟!!!
چرا ماهم مثل بقیه کشورها نمیتونیم عادی زندگی کنیم؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به گزارش مدیریت روابط‌عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت، واحدهای ارزی این بانک در تهران و تمامی استان‌ها از روز شنبه 28 مرداد تا سه‌شنبه 14 شهریور، همه روزه در ایام غیرتعطیل و تا ساعت 15 پذیرای زوار اربعین برای خرید ارز مورد نیاز خواهند بود. ‏
ناشناس
| France |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
چرا آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، افتخار ملی است؟!



چون شما میگویید

برجام که راه افتاد باید هر روز تست سویفت و تحریمها رفع نشده می دیدیم توسط دلواپسان و الان با ۶ میلیارد دلار ادعایی
همه چیز گل و بلبل شده را یگوییم و قراره ایران کویت شود فقط و فقط با ۶ میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آقای رییسی گفتند که 6 میلیارد آزاد شده کره جنوبی صرف پشتیبانی تولید خواهد شد اما همه منابع خبری و حتی آقای امیرعبداللهیان گفتند که ما می توانیم کالاهای غیر تحریمی را فقط بخریم که ظاهرا همان غذا و داروست . آنهم با تبدیل دلار به یورو و سپس ریال قطر و یا ریال عمان. افتخار؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
اگر این توافق توسط دولت روحانی انجام شده بود، باز هم به آن افتخار ملی می‌گفتید؟
شبی که برجام امضا شد، 150 میلیارد دلار پول ایران آزاد شد و نقدا به ایران تحویل داده شد بعلاوه ده‌ها تن طلای ایران که در آفریقای جنوبی نگهداری می‌شد، شبانه تحویل بانک مرکزی شد، ولی رییس جمهور و وزیر خارجه وقت را خائن معرفی کردید.
اخلاق و انصاف گم‌شده بازی‌های حزبی امروزه است.
مثل این میمونه که کالا یا خدماتی رو به کسی دادی و پولش بهت نداده حالا بعد مدتها و سالها و روزها با هزار واسطه ووتهدید استرس بالاخره تونستی کل
پول یا بخشی ازپولت بگیری حالا این برای من افتخار داره دیگه تونستم حقم به بدبختی بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حدود ۲ میلیارد دلار این پول هم اب رفته و چیزی حدود ۵ میلیارد دلارش دست بانک مرکزی میگیرد(۱۵ درصد کاهش برابری پول کره در برابر دلار و ۱۵ درصد خدمات بانکی قطری ها از ایران و مجموعا ۳۰ درصد پول پریده)
افتضاح و نمیشه افتخار کرد هرچی دوست داری بنویس
۵ جاسوس و خائن رو تحویل بدی
یک میلیارد دلار سر تبدیل به دلار ضرر کنی
غنی سازی رو تعطیل کنی
۶۰ درصد غنی شده رو رقیق کنی
هیچ گونه حمایتی از عملیات علیه آمریکا نکنی
.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
تا دیروز که زندانی آمریکایی بودند حالا که بحث افتخار مطرح شد شدند جاسوس و خائن!!
غنی سازی به قوت خود باقی است تازه از زمان خروج آمریکا از برجام غنی سازی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و برگ برنده بدست ماست و آمریکا به زودی خودش مجبور است تحریم ها را لغو کند.
چون وون کره نسبت به دلار افت کرده یک میلیارد دلار کم شده و این وسط آمریکا مقصر است که منابع ارزی مان را به ناحق بلوکه کرده بود و باید در زمان مناسب شکایتی ترتیب داده علاوه بر مطالبه این یک میلیارد دلار دعوی غرامت هم کنیم چون حق با ماست آمریکا هم دیر یا زود باید زیر بار حرف حق برود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
درجریان هستید که ، ایرانی هستند نه امریکایی .
جالبه ، دولت ایران ، تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد اما با ازای هر نفر ، یک میلیارد دلار از دولت امریکا (پول خودمان) را طلب می کند.
در ضمن ، اگر اینها جاسوس بودند تا الان صد بار اعدام شده بودند
نویسنده عزیز ! خیلی تلاش کردی ! آفرین ! ادامه بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نویسنده واقعیت را گفته، دلبخواه تو نیست باکی نیست.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۱
واقعیت رو تعداد لایک های کامنت ها میگه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۱
از این میسوزید که مردم از واقعیت خبر دارن
ناشناس
| France |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
احمدی نژاد هم ادعا می‌کرد سفر اقای خاتمی به فرانسه که ژاک شیراک امد استقبال ایشان دم پله های کاخ الیذه ، ذلت ملی بوده اما پولهایی که نابود کرد طی ۸ سالش اوج افتخار ملی بوده یا دلواپسان میگفتند قدم زدن ظریف جان کری اوج ذلت و این مدل دریافت پول برای خرید فقط مواد غذایی اوج عزت
وقتی شما از جزییات توافق هیچ اطلاعی ندارید و نمی دانید چگونه منافع ملی لحاظ شده چرا قضاوت می کنید .
آنچه مسلم است این قرارداد پذیرش شرایط نفت در برابر غذا است که هیچ افتخاری ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حتما شما از جزئیات توافق خبر داری، پس بگو تا مسئولین هم خبردار شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آقای امیر عبداللهیان رسما و علنا گفتند که فقط آزاد هستیم که از میان کالاهای غیر تحریمی از این پول خرج کنیم یعنی همان غذا و دارو
اگر واقعا افتخار ملی هست تو تقویم ثبت بشه و تعطیل کنن و جشن بگیریم
v
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
بستگی داره به این که روزنامه کیهان جزو‌ افتخارات بدونه یا نه
افتخار ملی اینهاست : رفاه و آسایش ملی، احترام و آبرو و شخصیت جهانی.. ارتباط گسترده و متعادل با دنیا ، آوردن بهترین تکنولوژی های صنعتی، نفت و گاز ، توسعه و پیشرفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حتمأ از نظر شما تکنولوژی رو لنگان لنگان به دست دانشمندان وطنی به سطح چند کشور صنعتی اول دنیا رسوندن وقت تلف کردنه. تا ابر قدرتهای غربی خر حمالی پیش بردن تکنولوژی تقبل کردن دانشمندان ما برای چی برای پیشبرد تکنولوژی فکر کنن و ابداع کنن. پول بدیم از آمریکا و اروپا بخریم.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
علی اقا در چه رشته ای تحصیل کرده ای که به این جمع بندی رسید ه ای
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
حاج علی دانشمندان ایرانی اوج هنر و خلاقیتشون ازدیاد نسل پراید به تیبا و ساینا و کوییک و شاهینه. اگه یه روز تو هر صنعتی وارد بشی و با اهلش صحبت کنی میفهمی که ما کجاییم و قافله علم دنیا کجا.
تحلیل آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده به این شیوه و در جریان مبادله زندانیان، بدون بررسی آثار کوتاه و بلند مدت آن بر صنعت توریسم ایران، ناقص است.

سوال اصلی اینجاست که چشم انداز صنعت توریسم کشور با این شیوه از تعامل با غرب، چگونه خواهد بود؟ آیا عواید آزادسازی این مبلغ در ابعاد مختلف آن به عوارض کوتاه مدت و میان مدت و طولانی مدت آن بر صنعت توریسم کشور می چربد؟

نکته: من طرفدار یا منتقد مستقیم هیچ یکی از دو دولت مذکور در تحلیل تابناک نیستم و نقد من صرفاً بر شیوه انجام کار و نتایج آن استوار است.

حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ناشناس ۱۲:۳۸
چند نفری که گرفته بودن توریست نبودن، جاسوس بودن. من که نه اطلاعاتی هستم و نه برای دولت کار می‌کنم و نه حتی مقیم ایران هستم، حداقل در مورد دو نفر (پدر و پسر نمازی) ویدیو تو یوتوب دیدم که برای چند عضو کنگره آمریکا کنفرانس حضوری گذاشته بودن و با پاور ‌پوینت به اونها راه‌های مختلف براندازی جمهوری اسلامی رو نشون میدادن و رو تحریم‌ها خیلی تأکید میکردن که چطور مردم از گشنگی به خیابون‌ها میریزن و از جمهوری اسلامی میگذرن. اینها با چه رویی رفتن ایران. . این جرثومه‌های کتیف در همون بدو ورود به ایران به حق دستگیر شدن. حداقل این نفع رو برا ایران داشتن که یک مقدار از دارایی‌های ایران آزاد بشه. به امید شکستن شاخ آمریکا و دریوزه‌های وطنی که برای چندر غاز ثروت حاضرن مملکتشونو ببرن زیر چکمه‌های سربازان دشمن ایران و فرهنگ ایران.
جواب ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
| Spain |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نظر ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ برای من است.
با سلام و احترام
بحث بر هویت و اتهام مبادله شوندگان یا منافع مقطعی این شیوه از اقدام نیست بحث بر تأثیر این شیوه از اقدام بر آینده صنعت توریسم کشور است. به زبان ساده آثار این اقدام ممکن است میلیاردها دلار هزینه صورت گرفته در صنعت توریسم را حتی تا رسیدن به مرز استهلاک، معطل کند.
به هر روی، آنچه در نظر من آمده بود صرفاً پیشنهادی برای بررسی این آثار بود و من هیچکدام از سناریوهای صدرالذکر را به عنوان نظر کارشناسی و نتیجه نهایی ارائه نکرده ام. (خارج از تخصص من است)
حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
سفره و جیب خالی مردم افتخار مدیران کشور است ؟
چقدر بدبخ شديم ما.از كجا به كجا رسيديم.به روز و زحمت و منت و معلوم نيست با چه شرايطي پول نفت ملت را پس ميگيريم و كلي هم افتخار ميكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
وقتی چیزی برای افتخار نداری مجبوری با سیلی صورتت را سرخ کنی وافتخار مصنوعی خلق کنی
مطمئن باشید انشالله آقا ظهور میکنند و‌مشکلات ایران و‌چهان حل میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
:-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
بله بله
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
دقیقا با همین دید رفتیم جلو که به این روز افتادیم.
چهل سال مرگ بر امریکا گفتیم حالا دسترسی به دلار های امریکا افتخار ملی شده.
افتخار ملی است هر چند مزدوران و منافقان آن را بر نتابند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
با پرچم کشور دیگه ای به بقیه میگه مزدور خخخ
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
در ضمن دوست عزیر خودتم فیلتر شکنت روشنه با سرور المان
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۵:۰۲
من به بقیه تهمت مزدور بودن نزدم و اینکه آلمان با آمریکا فرق داره ، آمریکا شیطان بزرگ هست
آذر
| Canada |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
خودت خداوکیلی مثبت و منفی ها رو علیرغم همه سانسور ها ببین . خجالت نمیکشی؟
این چرخه هر دو سر نا صواب اگر نهادینه شود ، سالها مردم گرفتار میشن. نه جنگ ، نه صلح
فشار تحریم ها می ماند برای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
دیگر از نهادینه شدن گذشته وتبدیل به درخت تنومند بد میوه زقوم شده که با میوه تلخش 80میلیون ایرانی را می ازارد
گرانی انقدر بی پولم کرده که نمیتونم یک کیلو شیرینی بخرم و جشن بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
برات آرزوی سلامتی و خوشبختی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
شیرینی ضرر داره با سنگک جشن بگیر
اگر مخالفت اسراییل با این آزادسازی دلارها مبنای افتخار باشد پس باید پذیرفت که برجام واقعا خورشیدی تابان و فتح الفتوح بوده زیرا نتانیاهو در قبال دشمنی با برجام از هیچ خباثتی فروگذار نکرد
این که ما پنج تا جیسون رضاییان را آزاد نمودیم به کسی بر نمی خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ظاهرا به گاندو که بر نخورده
گرفتن پول ان هم دربرابرغذا ودارو درقبال تحویل هموطنان خودمان افتخاری ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
رسانه های آمریکایی با مطرح کردن پول در برابر غذا و دارو می خواهند به جنگ روانی بیایند تا حس خود تحقیری در ما ایجاد کنند هر جنگی کردند با شکست مواجه شد جنگ روانی را در دستور کار خودشان قرار داده اند ولی مهم این است که خودشان هم می دانند ایران پیشرفته ترین کشور منطقه است و بارها به این سخن معترف شده اند و این مهمترین افتخار است. پیشرفت باید داخلی باشد نه حاصل ورود کالاهای خارجی که در منطقه تنها ایران است که پیشرفتش بومی سازی شده و بدست متخصصان داخلی و نخبه های وطنی اش است.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
واقعا افتخاری ندارد، اگر چه این کار اخیر به نفع ما هم هست. اما سوال اینجاست که می خواهیم در ادامه چه کاری بکنیم؟ به همین روش افراد دو ملیتی را حبس کرده و در ازای آن پولمان را بگیریم یا با دنیا می خواهیم تجارت کنیم و در ازای تجارتمان به
حقمان برسیم؟ تا کی قرار است در فضای ابهام و معلق و شاید هم در انزوای جهانی به حیات خود ادامه دهیم؟ آیا باید مردممان از فقر و بدبختی در خیابانها جان دهند تا حاکمان ما بخواهند اوضاع را بهبود دهند یا می خواهند کار دیگری بکنند؟ من شخصا هیچ امیدی به بهبود در چهل سال آینده هم نمی بینم چون اگر واقعا قرار بود در چهل سال آینده اوضاع ما خوب شود، همین امروز فرمان ماشین حکومت به یک مسیر بهتر می چرخید، اما چنین چیزی مشاهده نمی کنم.
کدوم افتخار ملی چرا عناوین را جعل میکنید. این یک افتضاح به معنی واقعیه. پول خودمون چند سال گرو بوده یک ملیارد از ارزشش کاسته شده، حالا با تحویل دادن گروگانها تازه رسیدیم به معادله نفت در مقابل غذا. به جای این کارها سیاست خارجی را اصلاح کنید که بتونیم با دنیا روابط عادی داشته باشیم. اونوقت ادعای افتخار ملی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتضاح ملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
ساده اندیشانه است اگر فکر کنیم یک میلیارد به خاطر تورم از ارزش دلاری کم شده ، قطعا این وسط پول رو هموطنان عزیز اختلاسگر بالا کشیدن و انداختن گردن ارزش برابری وون با دلار شیطان بزرگ
اگه کسی جاسوسه باید مجازات بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
وقتی می گوئیم این ها جاسوس هستند می گوئید این ها زندانی ایرانی هستند وقتی بحث افتخار مطرح می شوند اینان جاسوس و خائن می شوند که باید مجازات شوند بالاخره تکلیف خودتان را با خودتان روشن کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ناشناس 13:13 تکلیف ما مشخص است. شما پرتی که کنایه به دروغگویی مسئولها رو متوجه نمیشی
ههه
ملت و کشوری که وصول بخشی از مطالباتش ان هم پس از چند سال و افت ارزش و دادن کلی امتیاز را افتخار بداند .‌‌ازماست که برماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نظر عموم مردم افتخار نیست .اصلا مهم نیست چون معلوم نیست کجا میره .
اینکه میلیاردها دلار در این دو سال بابت فروش نفت و گاز به خاطر تعلل و تحلیل اشتباه از دست رفت و دولت مقصر آن است حالا بخشی جزئی آزاد شده آن هم بابت افرادی که یک تبعیت آنها ایرانیست یعنی انقدر برای تک تک ملتشان حتی اگر دو. تابعیتی باشند ارزش قائلند منافع یک ملت یعنی اینکه اگر آمریکایی ها جای ما بودند حداقل به روش غیر مستقیم مذاکره نمی کردند یکی در آن اتاق یکی در این اتاق مسخره بازی با منافع کشورشان در نمی آوردند
کلا به قدری بی درایتی هست که نمی دانم چطور باید باید خوشحال بود مگر اینکه که شروع توافقی بزرگ و سریع باشد ملت در فشارند
کشور ما که دلار زدایی کرده بود
چرا دوباره پول کره را به دلار تبدیل کرده و گفته یک ملیارد دلارش کم شده؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ما فقط کشورهای مستقل جهان را تشویق به دلار زدایی می
کنیم ولی داشتن دلار در دست خودمان قدرت آفرین است و ایرادی ندارد کشورهای مستقل می‌توانند از روبل استفاده کنند و بهتر است
معنای نفت در برابر غذا افتخار داره واسه ایشون
ی صفتی رو به جهرمی نسبت دادم که کل نظرم رو منتشر نکردی در حالیکه حق و حقیقت بود
دولت قبل نه گروگان داشت نه حق آزادی گروگان
پول مردم در برابر مردم آزاد شده اون هم بصورت نفت در برابر غذا افتخار هم می کنید؟
اگر یک دهم پیگیری که از طرف امریکا برای آزادی هموطنان خودمون انجام شد رو مسولان برای نجات مردم داشتند باعث افتخار بود .
افتخار این کار از آن جهت است که آمریکا نتوانست به حرف های یکجانبه نگرانه اش ادامه دهد و تسلیم حق شد و شکست خورد.
افتخارش این است که ما با دیپلماسی عزتمندانه حق خود را گرفتیم تا با دیپلماسی ملتمسانه، همه این ها را خود آمریکایی ها می دانند حال برخی نمی خواهند قبول کنند و مقاومت می کنند خدا داند.
و مهمترین افتخارش در آینده نشان داده می شود که کم کم آمریکا می فهمد که ایران تسلیم حرف زور نمی شود و مجبور است از در گفتگوهای معقول و منطقی با ملت فهیم ایران وارد مذاکره و گفتگو شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
برای کسانی که مقداری از این پول میره تو حسابشون واقعا افتخار داره
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آمریکا هم تونست شهروندان جاسوس خودش رو آزاد کنه و هم اینکه با شروط خاصی اجازه داد ایران بخشی از پول خودش رو اون هم در بانک های قطر و اون هم برای فقط خرید کالا استفاده کنه و آمریکا به همه خواسته های خودش رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ناشناس ۱۳:۲۵
همین که قبول کردی زندانی ها جاسوس بودند خودش افتخار است همین شما نبودی که تا دیروز می گفتی این ها هموطن ما هستند چطور شد حالا جاسوس شدند.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۵
خب اگه جاسوس بودن چرا آزاد شدن؟ جاسوس امنیت کشور رو به هم میزنه چرا آزاد شده؟
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۵
ما هیچ وقت جاسوس و برهم زننده امنیت کشورمون رو هموطن نمیدونیم برخلاف شماها، استاد به این سوال جواب بده چرا جاسوس آزاد شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
۱۵:۲۴
ما هر دو جزء این خاک هستیم درست نیست که سر چنین مسائلی که مسئولین خود راه حلی برای آن دارند همدیگر را متهم کنیم تابناک بخش کامنت برای هموطنان باز گذاشته تا صحبتی کوتاه در قالب کامنت با هم انجام دهند ما فرهنگ و تمدن بزرگی داریم باید با احترام با هم سخن بگوئیم و جایی که حرف همدیگر را نمی پذیریم اشکالی ندارد هر کس یک سبک فکری ای دارد که برای خودش محترم است مهم آن است که هوشیار باشیم امروز در بین همسایگان ما امنیت داریم، پیشرفت کرده ایم چرا باید با چوب خودمان خودی را بزنیم. اگر از من دلخور هستی بنده معذرت می خواهم.
اینکه برای خرج کردن پول های خودمان نیاز به اجازه آمریکا داریم کجاش افتخار داره؟! خخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
کدوم آینده زمان را ازدست دادیم منابع باارزش یعنی نیروهای جوان کشورم ازدست دادیم .وسایر موارد ..به جای حرف زدن عمل کنید .الکی وعده ندهید .خوش به حال سایر کشورها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
این سیاست آمریکا است که به دنیا به خصوص مردم کشورهای در حال توسعه این طور القاء کند که غذا و دارو در برابر نفت و .... با چین هم همین سیاست را در پیش گرفته اند می گویند چین اقتصادش رو به افول است در حالی که اقتصاد چین کل بازارهای دنیا را بلعیده است وقتی می بینند کشوری دارد پیشرفت می کند و تمام راه ها را بر خودشان بسته می بینند به جنگ روانی روی می آورند تا ببینند از این طریق نتیجه نمی گیرند.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۲۹
واقعیت این هست که چین هم از تحریم های آمریکا میترسه و زیربار تحریم های آمریکا نمیره و به خاطر همین حتی شرکت های چینی هم میترسن با ایران همکاری کنن
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۲۹
فعلا که واقعیت این هست ما با اجازه آمریکا فقط میتونیم یه سری کالا بخریم و برای خرج کردن پول خودمان نیاز به اجازه داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۵
فعلا که آمریکا از غول اقتصادی چین ترسیده و روی به جنگ لفظی و رسانه ای آورده است یکی نیست به آمریکا بگوید بابا برای رقابت با کشورهای دنیا راه سالم را انتخاب کن این ره که تو می روی به ترکستان است و حاصلش چیزی جزء جنگ و درگیری و خصومت ملت ها نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
۱۳:۳۷
این آخرین زورهای آمریکا است رذالتی که در تاریخ می ماند ولی در آینده خواهی دید چطور ایرانی بدست خودش این وطن را بسازد طوری که الگوی خاورمیانه و آسیا شود.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۳۱
فعلا به وضعیت نفت در برابر غذا که واسه مملکت درست شده رسیدگی بشه تا بعدش
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۳۱
الگوی خاورمیانه چرا باید معطل این باشه که آمریکا اجازه بده تا شش میلیارد پول خودش که در تجارت جهانی فعلی پول خورده رو فقط باهاش کالا بخره
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۳۱
الگوی خاورمیانه چرا فقط با زیمباوه و اوگاندا رابطه اقتصادی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۳۱
فعلا حقابه رو از طالبان و غرامت جنگ رو از عراق بگیرید تا بعد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۱۱
فعلا که چین ترسیده و حاضر نیست در ایران سرمایه گذاری کنه و مبادله بانکی داشته باشه از ترس تحریم های امریکا
راجع به 5 بند مقاله ی فوق 5 مورد رو مد نظر قرار بدین، 1.آمریکا برا آزادی شهروندان خودش همیشه آماده ی مذاکره است این ما بودیم که در دوران روحانی مذاکره به غیر از موضوع هسته‌ای رو حرام م مضموم کرده بودیم. 2.اگر مخالفت اسرائیل و تند روهای آمریکایی در برابر این توافق مایه ی افتخار هست مخالفتشون با برجام به همراهی عربستان و امارات ذلت بود؟؟؟ 3_اینکه بانک سوئیسی با بانک قطری جابجا شده یه چیز عادیه و در اصل بلوکه بودن دارایی ایران چیزی رو عوض نمیکنه، طرفین مذاکره میکنن که همینجور موارد رو حل کنن 4، خود نویسنده هم میدونه دولت بایدن گره‌های طناب تحریم ها رو شل کرده و تحریم‌های ترامپ حسابی دور زدنش سخت‌تر بود حتی در مورد فروش نفت، 5.‌شک نکنید این اتفاقات بدون چراغ سبز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نمیشد، اجازه بازدید و رفع مشکل یکی از 3 مکان ادعایی و بازگشت تجهیزات نظارتی آژانس در بعضی از تاسیسات هسته‌ای ایران مواردی از توافقات ماه‌های اخیر ایران و آژانس هست که در دولت روحانی با مصوبه ی مجلس اجازه ی انجامش رو نداشتن ولی الان خودشون یواشکی مصوبه ی مجلس رو دور زدن، اعتراضات تندروهای پایداری و مخالفین برجام ناشی از همین موارده. پس این توافق رو خیلی هوا نکنید ولی همینکه قراره کالای اساسی و دارو وارد بشه و گرهی از زندگی مردم باز بشه توافق خوبیه، البته امیدواریم
بله، خیلی ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آفرین به تو.
برای این افتخار چقدر هزینه کردید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
هر چه هم که هزینه کرده باشیم ، پیشرفت و منافع ملی مان را قربانی منافع آمریکا نکرده، نمی کنیم و نخواهیم کرد این منطق را آمریکا باید بپذیرد تا مذاکرات به نتیجه برسد.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۱۴
با نفت در برابر غذا مذاکره کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
۱۵:۳۱
با دیپلماسی عزتمندانه مذاکره کردیم و به آمریکا این پیام را مخابره کردیم که به هیچ وجه حاضر نیستیم منافع ملی مان را فدای سیاست های زیاده خواهانه آمریکا کنیم.
هموطن نفت در برابر غذا را رسانه های تبلیغاتی غرب می گویند تا جنگ روانی ایجاد کنند ما با بسیاری از کشورها روابط تجاری - مالی گسترده داریم، نفت در برابر غذا چه اصطلاح من در آوردی ای است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
وزیر خارجه خودمون گفتند فقط می توانیم از میان کالاهای غیر تحریمی ( غذا و دارو) بخریم ولی از هر کشوری که خودمون می خواهیم
با 1 م دلار اگر میشد تعداد 200.000 کیا سراتو کره ای 2023 (قیمت 25000 دلار ) وارد کنیم ، واقعا دود ناکارامدی مسولین و چشم مردم رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
عزیز با 1 میلیارد دلار میشه 20 درصد کل کارخانه کیا خرید چی میگی شما بی کفایتی اینا بیشتر از این حرف ها است
برای کشوری که میتونه از منابع نفت و گازش روزی یک میلیارد دلار درامد داشته باشه پس گرفتن شش میلیارد دلار بعد از چندین سال با کسر یک میلیارد دلار و از همه بدتر این که خرج کردن پول هم باید با نظارت امریکا باشه پس گرفتن پول باعث افتخار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ما در زمینه های مختلف علمی چنان پیشرفت کرده ایم که قدرت اول منطقه از نظر بومی سازی هستیم کمی به دور و بر خودتان نگاه کنید نکند می خواهید بگویید کشورهای حوزه خلیج فارس از ما پیشرفته تر هستند که از آب شیرین کن ها تا قاشق غذاخوری شان همه یا آمریکایی است یا محصول چین. پیشرفت ظاهری به پشیزی نمی ارزد چرا؟ چون در سیاست دنیای امروز کشورهایی که پیشرفت و بومی سازی نکرده اند باید تا ابد نوکر اربابانشان باشند که مبادا اگر حرفی بر علیه آنها و به نفع منافع ملی خودشان بزنند به این اربابان بر بخورد و آب شیرین کن و پاتیل و قاشق برایشان فرستاده نشود در ضمن کارشناسان آمریکایی بارها به صراحت اعلام کرده اند ایران پیشرفته ترین کشور خاورمیانه و یکی از پیشرفته ترین کشورهای آسیا است حال برخی نمی پذیرند ا.. اعلم و برای همین آمریکا تحریم ناعادلانه کرده که جلوی پیشرفت ها مانع بگذارد ولی زهی خیال باطل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
از نظر شم اچقدر زمان نياز هست تا به قول شما بومي سازي شود.يه قرن بسه؟المان و ژاپن از خاكستر بلند شدن به سروري رسيدن كلا 30 سال نشد
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
ناشناس عزیز, تیوب, پمپ , ورق های بدنه, الکتروموتورها, کل تجهیزات برقی و ابزاردقیقی و نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با آبشیرین کن باید از خارج وارد بشه. تمامی استانداردهای لازم برای ساخت, نصب, راه آندازی و نگهداری اونها هم اروپایی یا آمریکاییه.
دلتان خوش است!!!! خوش به حالتان
اصلا بفرمائید که چرا باید اموال و دارائیهای ملت بزرگ ایران بلوکه شود ؟ بفرمائید چرا باید ملت ایران تحریم بین المللی باشد ؟ بفرمائید چه چیزی می خواهید به دنیا بدهید که آنها مخالفت می کنند ؟ بفرمائید بی غرض و مرض چند درصد مردم ایران از این و ضعیت واز عملکرد شما راضی اند ؟ و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
تمام این بفرمائیدهایت را باید از آمریکا بپرسی که به ناحق منابع ارزی ما را بلوکه کرده و آن هم فقط به این خاطر که ما می خواهیم مستقل، خودکفا و مقتدر باشیم.
ما می خواهیم کشور بدست متخصصان داخلی و نخبگان وطنی خودمان آباد شود ولی آمریکا چون چشم طمع به نفت و گاز منطقه دارد چشم دیدن کشوری مستقل، پیشرفته و مقتدر را ندارد و این جاست که روی به بی منطقی آورده، زبان بی منطق که کشورهای مستقل دنیا با آن بیگانه اند و تنها راه حل روی آوردن به منطق و کنار گذاشتن سیاست یکجانبه گری توسط آمریکا است.
هروقت به جز اوگاندا و زیمباوه کشور دیگری هم با ما قرارداد امضا کرد و همکاری اقتصادی انجام داد اونوقت تا حدودی افتخار داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
ونزوئلا - روسیه - چین - کنیا - اندونزی - صربستان- عراق - ترکیه
همین که به زور و بوق و کرنا میخواهید القا کنید افتخاره یعنی نیست. مشک آن است که خود ببوید. دوره این پروپکانی ها هم گذشته
داشتم یک مستندی در مورد کشور همسایه و برادر ترکمنستان می دیدم . دیدم چقدر مسوولان مملکت ما واقع گناه دارند کشور باید مثل ترکممستان اداره بشود و مردم اونجوری باشند نه مثل ماها چش سفید مسوولان ما را ببخشید که قدر فداکاری ها و افتخار افرینی های شما را نمی دانیم تمام بزرگان ته دلشان میگن ایکاش ایران هم مثل ترکمنستان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ترکمنستان کره شمالی دوم است و رئیس جمهورش ادای پیغمبری کرده است و کتاب دارد و کلا ملحد است چه ربطی به ایران دارد
هروقت پاسپورت ملی مون جزو بی اعتبارترین ها نبود و به جز چهارتا کشور آفریقایی تونستیم بدون ویزا به کشورهای دیگر و اروپایی برویم اونوقت افتخار داره
آیا گرفتن بخشی از اموال بلوکه شده ملت ایران پس از سالها و آن هم در قبال پس دادن چهار شهروند ایرانی الاصل به زعم شما جاسوس دستاورد است !!؟.
دارید شوخی می کنید؟ پول کالاهای فروخته شده آنهم به کشورهایی بغیر از آمریکا با تاخیر چند ساله و زیانهای فراوان بدست آقایان مسوول رسیده چه افتخاری دارد؟ آیا گروگان گرفتن هموطنانی که پاسپورت آمریکایی دارند برای فشار آوردن به دولت آمریکا افتخار آمبز است؟ حداقل در نگاه من اینها همگی نشانه هایی از ضعف مفرط و ذلت و خواری است.
واقعا افتخاره
عربستان هفته ای ۶ میلیارد دلار درامد داره
انوقت
ما بعد ۶ سال ۷ میلیارد طلب داسیم ۶ میلیاردش را پس گرفتیم
من که به خودم و به مسئولین تبریک میگم
اگه اینها نبودند ما چکار می گردیم
حتما تا الان مثل دبی شده بودیم
نفت در برابر غذا آنجور که رئیسی میگه افتخار ملی نیست
ناکارآمدی دولت به حد غیر قابل تحمل رسیده
من با آنهایی که میگویند رای نمیدهند مخالفم
باید رای داد و این دولت را که وضعیت را به این صورت کرده عوض کرد
تو را خدا با ایت تیتر مردم را مسخره نکنید و کلاه نگذارید. افتخار زمانی است که نان آور خانه با عزت و افتخاروارد خانه بشه نه با استرس روز را فردا کنند و هیچ امیدی هم به اینده ندارند. البته این حرفم برای افرادی نیست که در این شرایط تحریم پول پارو می کنند.
نفت در برابر غذا افتخاره؟پس برجام میشه حلال مشکلات
تابي جون
نظر من را كه حذف كردي

شما هم داريد ميشيد مثل رسانه ميلي

هر چي را كه باب ميل خودتون باشه ، منتشر مي كنيد
و هر چي را كه باب ميلتون نباشه را حذف مي كنيد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
بیشتر آن چه را که ما این جا می بینیم باب میل شما است نکند می خواهید تابی را مصادره صد درصد کنید ولی تابی مال همه است همان طور که بیشتر کامنت های شما را به اشتراک می گذارد ما هم حق داریم کامنت هایمان باشد.
دولت روحانی در جریان افزایش قیمت دلار از ۴۲۰۰ به ۲۸ هزار تومان بسیاری از منابع ارزی از قبیل دلار و ارز و سکه بخاطر ارزپاشی و سیاست غلط از دست رفت و خدا می داند که با این مبلغ چند نیروگاه و چند آب شیرین کن و چقدر می توانستیم گاز بیشتر و ... استخراج کنیم

وقتی عقل و تدبیر در کار نباشد اصلا نیاز به دشمن نداریم

دوران دولت این آقا تمام شد و هیچ محاکمه وآب از آبی تکان نخورد بگونه ای که شائبه همدستی و آتو بوجود آمده است

هرچند که در ابتدای دوران رئیسی هم چنین اتفاقی وجود داشت و الان بگونه ای دیگر منابع هرز می رود و در جایی که باید هزینه شود هزینه نمی شود

متاسفانه در جایی هم هزینه می شود که باعث خلق پول و تورم می شود و ما شاهد افزایش نقدینگی ۲۷ درصد در سال هستیم یعنی پایان سال باید شاهد دلار ۶۰ و ۷۰ تومانی باشیم

و مصیبت بدتر اینکه خود دلار هم دچار تورم ۵ درصدی است
ما ملت ایران اگه نخواهیم این افتخار رو کی رو باید ببینیم؟ این افتخار برای شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
اربابت آمریکا را ببین.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۴:۳۳
هرکس حقوق بگیر یه ارباب هست فکر میکنه بقیه هم ارباب دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
۱۵:۳۳
با این جمله ات گمان کنم از اربابت به دلار نقد می کنی.
زمانی دریافت پولهای بلوکه شده افتخار ملی است که نقشی در زندگی عامه مردم داشته باشد،
روحانی و ظریف را بیارین کمی قهقه بزنند نمایندگان اصلاحطلب را بیارین تا برای عکس سلفی حمله کنند به موگرینی و امریکا ناراحت بشه از آلودگی صوتی قهقهه روحانی و ظریف از حمله به موگرینی و 7 میلیارد لار را از ایران پس بگیره و به ایران حمله کنه آخه احترام کدخدا واجبه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
خودت هم نفهمیدی چی میگی
یه جوری میگین دستاورد ملی انگار قراره این پولها دست مردم ایران برسه...
به قول احمدی ناد اون ممه رو لولوووووووووووووووووووو برررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررد
ادم یاد محترم ملا برادر حقانی می افتد با این افتخارات که مردم افقانستان را از دست امریکا نجات دادند
خیلی جالب ما ایرانی ها را که تبعیت آمریکایی دارند میگیریم زندانی می کنیم. بعد آمریکا در قبال اینها احساس مسیولیت می کند و آنها را با پول خودمان معاوضه می کند. اگر 80میلیون ایرانی را سختگیر و زندانی کنند چه کسی آنها را آزاد می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
اگر آمریکا با پول خودش به قول خودش زندانی هایش یا به گفته مقامات ما جاسوسانش را آزاد کند احساس مسئولیت کرده ولی با پول های بلوکه شده خودمان زندانی هایش را آزاد کرده، رک بگم آمریکا حاضر نیست یک سنت از کیسه خودش هزینه کند
تابناک دست مسیولینم درد نکنه دارن زحمت میکشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ببینید تا زمانی که پول هایمان در کره و عراق به ناحق توسط آمریکا بلوکه بود همه می گفتیم چه زمانی منابع ارزی به گروگان گرفته مان آزاد می شود حال که پول ها دارند برمی گردند می گوئیم چرا یک میلیارد دلارش نیست و مسائل اینچنینی، ببینید این چنین مسائلی باید از طریق حقوقی و با شکایت ما از آمریکا به مراجع ذی صلاح بین المللی حل شود و نگوئیم که قابل حل نیست چون حق با ما است حتی می توانیم غرامت پولی را که به ناحق در این مدت در کره و عراق بلوکه بوده از این کشورها یا از آمریکا که سبب بلوکه کردن پول شده بگیریم.
صحبت های شریعتمداری در کیهان رو بخونید از خنده رودهبر میشید

میگه دستاورد بزرگ و آزاد سازی پول های بلوکه شده بدون برجام!

یکی نیست بشه بگه همون شما پول هایی رو که شما آزاد کردید از صدقه سری برجام بوده

ایران می تونه سالی 500 میلیارد دلار نفت و گاز و معدن و پتروشیمی صادر کنه، بعد این چه میگه
شما بگی افتخار داره درسته دیگه
از کی تا حالا ما مردم چرا و چگونه پرس شدیم
بازهم ممنون قابل دونستی
افتخار؟؟؟ کشور رو بردید نفت در برابر غذا کردید بهش میگید افتخار؟؟؟ انقدر یه سری دروغ رو توی ذهن خودتون تکرار کردین که خودتونم باورتون شده بعد قلم دست میگیرید تحویل ملت میدیدش؟؟
تابی! دوست سایبری مون امروز خیلی فعال بود یه ساندیس اضافه بهش بده
برخی از دوستان مدعی هستند ما کشوری مستقل هستیم و کشورهای عرب خلبج همیشه فارس نوکر و ارباب انها امریکاست و از این نوع توهمات
وضعیت فعلی مردم ایران و مردم کشورهایی که با جهان متمدن خصومت ورزیدند به بهانه استقلال و روی پای خود ایستادن و تولید همه مایحتاج مردم مانند کوبا کره شمالی زیمباوه و ... گواه این مدعا می باشد که باید به جای خصومت با غرب و ماجراجویی از سرمایه و فن اوری انها استفاده کنیم با شعار دو نسل تباه شدند
قضاوت با شما در رفاه باشیم بهتر است یا شعارهای پوچ و توخالی مبنی بر مستقل بودن دهیم که این دو نیز با هم در تضاد نیستند
وضعیت دیپلماسی خارجی ما در ضعیقترین دوره 44 سال اخیر قراردارد

وضع ما طوریست که طالبان هم به ما زور می گوید .

روووووووووسیه که جای خود دارد .

عربستان هم خواسته هایش را به ما تحمیل نمود.


بقیه را شما بنویسید ......................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
حتما بهترین دیپلماسی رو زمان دکتر روحانی داشتیم. خدایی خودت خندت نمی گیره؟ 40 سال پیش اوضاعمون این بود که دنبال سیم خاردار خریدن با کلی داستان بودیم چی می زنی فاز غم گرفتی داستان می نویسی
آری پس گرفتن پول خودمون به روش گروگان گیری بسی افتخار دارد.
چون دولت آقای رئیسی اینکار را انجام داده است پس مایه افتخار است.
تاریخ تابناک ترین قضاوت کننده است و تاریخ نشان داده که آمریکا فقط و فقط و فقط به فکر منافع خودش است و بس و در چنین شرایطی اگر هم بخواهی مستقل باشی و هم خودکفا و مقتدر آن هم در منطقه ای چون خاورمیانه که مرکز نفت و گاز دنیا است و تمام قدرت ها و از همه بیشتر آمریکا چشم طمع به ثروت های خدادادی اش دارند باید مسیر دیپلماسی عزتمندانه را ادامه داد، چون چاره ای دیگر نیست و دیپلماسی عزت مندانه یعنی منافع ملی به هیچ وجه قربانی منافع قدرت های زورگویی چون آمریکا نشود تا بدانند در دنیا حساب و کتابی است و به مسیر صحیح که احترام به پیشرفت و استقلال دیگر کشورها است برگردند و این که رسانه های تبلیغاتی آمریکا می خواهند تلقین کنند نفت در برابر دارو و غذا این نشان از ضعف دیپلماسی آن ها است و اگر می خواستند می توانستند از طریق دیپلماسی مسائل را حل کنند ولی چون می خواهند حرف زور بزنند که در تضاد کامل با دیپلماسی است و از طرف مردم هوشیار ایران پذیرفتی نیست شروع به رذالت سیاسی آورده اند که دیر یا زود در سیاهه تاریخ نوشته خواهد شد.
افتخار اینکه که نتها رای نمی دهم بلکه اگر خودمم هم کاندید شم بازهم نمی رم به خودم حتی رای بدم. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
درود به شرفت
این چه فرقی با مبادله جیسون رضاییان داشت ؟ برای اون گاندو ساختید و وزارت خارجه و دولت رو متهم به خیانت و سازشکاری و وادادگی و .... ولی این شده عزت ملی و افتخار ؟؟؟ حتما چون یک میلیارد دلار هم دود شده رفته هوا افتخار می کنید ؟؟ یا نه چون باید این پول رو صرف عذا و دارو کنید و اون پول نقد بود باعث افتخاره ؟؟؟
البته هرکاری که باعث احقاق حق مردم بشه ملت حمایت می کنند ....
7 میلیارد پول خودمان را بعد از چند سال بدهند اون هم 6 میلیارد دلار بعد اون رو بدهند دست قطر که برایمان مایحتاج بخرد و از آن پول بردارد کجای این کار افتخار است
معادل مبلغ هفت میلیارد سالها در بانکهای کره بوده است و هیچ سودی به آن تعلق نگرفته است و یک میلیارد و نیم آن هم بابت کاهش ارزش پول کره از بین رفته است و مبلغ زیادی از این ۶میلیارد هم بابت تبدیل شدن به یورو از دست خواهد رفت.
این کجایش جای افتخار دارد؟!
حالا اصلا ۲ ملیاردشم کم باشه… مگه مال بابشونه؟.
نویسندگی مقاله سیاسی هم کار سختیه. فکر کن مجبورت کنند ۱۲ ظهر باید به همه اثبات کنی الان شب هست و این کار را با زیر پا گذاشتن حق و حقیقت باید انجام بدی. ضمنا اگه فحش هم دادند باید نوش جان کنی و دم نزنی.
جناب نویسنده یه مقاله درخواستی داشتم اینکه در دوران جناب دکتر رئیسی تورم کشور ۰/۵ درصد شده و رشد اقتصادی مملکت ۱۵ درصد.
مذاکره با آمریکا که ممنوع بود!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی