بازدید 9086
یک تیر و دو نشان ارز‌های آزاد شده؛

چگونه ارز‌های آزاد شده، وعده‌ی مسکنی دولت را تسهیل می‌کند؟

هم اکنون مهم‌ترین اولویت کشور، تامین مسکن و سرپناه مناسب است که وعده‌ی مهم رئیس جمهور در دوران انتخابات ریاست جمهوری هم بود.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲ 16 August 2023

چگونه ارز‌های آزاد شده وعده‌ی مسکنی دولت را تسهیل می‌کند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از مهم‌ترین خبرهای روزهای گذشته، آزادسازی ارزهای بلوکه شده‌ی ایران در کشور کره‌ی جنوبی بود؛ هرچند اثر آزادسازی این ارزها بر تنگنای ارزی کشور بیشتر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت، در این مطلب می‌خواهیم به اثرات پولی این ارزها بپردازیم.

در سال ۱۴۰۱ از نظر متغیر‌های پولی شاهد دو روند کاملا متفاوت بودیم؛ در حالی که رشد نقدینگی با سیاست کنترل مقداری ترازنامه روندی کاملا نزولی را طی کرد، در مقابل پایه پولی رشد بالایی را ثبت کرد و در پایان سال به ۴۲ درصد رسید.

چگونه ارز‌های آزاد شده وعده‌ی مسکنی دولت را تسهیل می‌کند؟


سال ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینگی از ۳۹  درصد به ۳۱.۲ درصد و در مقابل نرخ رشد پایه پولی از ۳۱.۴ درصد به ۴۲.۴ درصد  رسید؛ اما علت افزایش رشد پایه پولی چه بود؟

برای پاسخ به این پرسش، لازم است درکی از چگونگی کارکرد حسابداری بانک داشته باشیم. بانک‌ها موظفند به ازای هر مقدار سپرده‌ای که دارند، مقداری ذخایر نزد بانک مرکزی نگه دارند که به آن ذخیره‌ی قانونی گفته می‌شود و به نسبت ذخایر قانونی نزد بانک مرکزی به سپرده‌ها، نرخ ذخیره‌ی قانونی می‌گویند؛ برای مثال نرخ ذخیره‌ی قانونی ۱۰ درصد به این معناست که به ازای هر ۱۰۰ واحد سپرده‌ی بانکی، بانک موظف است ۱۰ واحد ذخیره نزد بانک مرکزی نگاه دارد. بدیهی است با توجه به موارد فوق، در صورتی که به دلیل رشد نقدینگی، سپرده‌های بانکی یا نرخ ذخیره‌ی قانونی افزایش یابد، نیاز به ذخایر افزون می‌شود.

لازم به ذکر است این ذخایر از جنس پایه پولی هستند و برای تامین ذخایر مورد نیاز، یا باید از بازار بین بانکی آن را تامین کنند که به معنای استفاده از ذخایر موجود است و از بانکی به بانک دیگر منتقل می‌شود و یا به عبارت دیگر، بازی جمع صفر بین بانک‌هاست.

در این حالت در صورتی که به دلیل رشد نقدینگی و بالتبع رشد سپرده‌ها، نیاز به ذخایر افزایش یابد، نیاز تمامی بانک‌ها به صورت جمعی افزایش می‌یابد و در نتیجه بازار بین بانکی پاسخگوی این نیاز نخواهد بود.

با این توضیحات، به رغم رشد نقدینگی و همچنین افزایش نرخ ذخیره‌ی قانونی برخی بانک‌ها، دولت و بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱، سیاست انقباضی بسیار شدیدی برای رشد پایه پولی در پیش گرفتند، به نحوی که ۲۴۵ همت از ۲۵۷ همت رشد پایه پولی ناشی از برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بود. این وضعیت باعث اعتراض وزیر اقتصاد هم شد، به نحوی که در همایش پولی و بانکی با اشاره به حجم بالای اضافه برداشت بانک‌ها، خواستار پیگیری سیاست پولی فعالانه در سال ۱۴۰۲ شد.

آزادسازی ارز‌های بلوکه شده و فروش ارز ناشی از آن اثرات پولی قابل توجهی دارد که ذیل مباحث فوق قابل بررسی است. با فروش ارز‌های آزاد شده توسط بانک مرکزی به واردکنندگان، پایه پولی کم می‌شود (چیزی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان) و با توجه به کسری کنونی بانک‌ها و کمبود منابع در بازار بین بانکی، بانک‌ها به شدت دچار اضافه برداشت خواهند شد.

حال در چنین شرایطی ضروری است، بانک مرکزی سیاست فعالانه‌ای را در پیش بگیرید و با مداخله در بازار بین بانکی، ذخایر مورد نیاز بانک‌ها را تامین نماید. این مداخله حتما باید با عملکرد بانک‌ها در تحقق اولویت‌های کشور پیوند داشته‌ باشد و این منابع به بانک‌هایی که همکاری بیشتری دارند تزریق شود.

هم اکنون مهم‌ترین اولویت کشور، تامین مسکن و سرپناه مناسب است که وعده‌ی مهم رئیس جمهور در دوران انتخابات ریاست جمهوری هم بود. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند، اما این مهم تاکنون تحقق نیافته‌ است و غیر از بانک مسکن، باقی بانک‌ها همکاری مناسبی نداشته‌اند. بانک مرکزی می‌تواند با تزریق منابع به بانک مسکن هم مشکل تامین مالی مسکن را حل کرده و هم کسری سیستماتیک ذخایر در بازار بین بانکی را جبران کند.

بدیهی است در صورت ادامه‌ی سیاست منفعلانه‌، در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد رشد پایه پولی از محل اضافه برداشت بانک‌ها خواهیم بود، بدون اینکه ما به ازای واقعی در اقتصاد ایجاد شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
هرچی ارزهای آزادشده قبلی اومد تو سفره مردم اینم میاد.
مشکل اینجاست که حتی یک نفر از آقایون خودش رو ملزم به پاسخگویی به مردم نمیدونه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
احتمالا بیشترش میره توی پس انداز آقا زاده ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
علی سعدوندی، اقتصاددان در مصاحبه با سایت رویداد 24: سیاست ارزی در ۴ دهه گذشته مایه شرمندگی است. ، در ۲۰ سال گذشته چیزی حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی را هدر داده‌ایم، اگر فقط یک چهارم آن را در زیرساخت‌ها هزینه می‌کردیم، در رده کشورهایی مانند ژاپن قرار می‌گرفتیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
مثل اون پنجاه میلیارد دلاری که اوباما آزاد کرد
ناشناس
| France |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
با ۴ میلیارد دلار که فقط میشود مواد غذایی که در بلک نیست وارد گرد این قدر اقتصاد را از این رو به ان رو میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ژاپن و اینها که درآمدهای سالانه شان بالای ۱۰۰۰ میلیارد دلاره چه
میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| France |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
مردم را امید واهی ندهید
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
شما بنزین رو سر و سامان بدهید ارزونی مسکن پیشکش
مشکلات موجود را نمی خواهید درست کنید وعده سر خرمن میدهید؟؟
ناشناس
| France |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
زیان انباشت بانکها عزیز جان ۳۳۶ همت است(۱۰۰ همت ان مربوط به بانک اینده) و با ۲۰۰ همت ادعایی تان از ازادسازی اگر
بالانس شود باز ۱۳۶ همت منفی خواهد ماند
کلا ۵ میلیارد دلار در اقتصاد بزرگ ایران یک قطره است این پول
در حالی که صنایع نفت ۲۰۰ میلیارد دلار در سرمایه گذاری عقب هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
دلیل اون یه منفی چیه؟ یعنی واقعا توی این مملکت زندگی نمی کنید؟حقیقت غیر از اینه؟
بسیجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
دولت و مجلس واردات هر نوع کالا را ممنوع کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
دولت و مجلس محترم واردات کالای ارز بر را ممنوع کند
برای ملت فکر نکنم به دردشان بخورد چون ما داریم در اتش تورم همین حالا می سوزیم حالا نوبت طبقه متوسط فردا طبقه مرفع هم شامل حالشان می شود
پولهای آزادشده بلافاصله دودمی شوندلذا هیچ اثری ازشان دیده نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
هیچ پولی وجود ندارد دروغ محض است
هر وقت اجناس بازار پایین آمد یعنی پولی بوده
آسید مهدی جان، وقتی دولت مردمی هستش که دیگه نباید بخودش پاسخگو باشه. الان شما کاری میکنی از خودت جواب میخایی؟ خداییش تو عمرت اینجوری قانع شده بودی؟؟
کل این مطلب خیال پردازی بود به جز پاراگراف اخر که گفته بدیهیه
و بدون شک همین اتفاق رو شاهد خواهیم بود
در 8 سال رییس جمهوری احمدی نژاد، 700 میلیارد دلار نفت به فروش رسید. یعنی ماهی 7.3 میلیارد دلار و اوضاع اقتصاد مملکت هم تغییری نکرد!
ببینید اکنون به چه روزی افتاده ایم که برای 6 میلیارد چقدر خوشحال شده اند، پزش را می دهند و برایش خواب و خیال پردازی می کنند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
جدی ندیدی یا خودت به ندیدن زدی عموجان
ناشناس
| France |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
جواب ۱۵۵۱:شما که دیدید اثرات ۷۰۰ میلیارد دلار احمدی نژاد را،فقط یکی اش را بگو!!!!اهان یادم امد،پورشه ها و مازراتی های وارداتی در اوج تحریمهای اوباما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
به 15:51
ظاهراً هنوز که هنوزه هاله نور چشمهای تو را نوازش می دهد!!!
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
تازه این پولها درتبدیل وون به یورو یک میلیاردش پرید وفقط میشود با ان دارو ومواد غذایی خرید دیپلماسی عزتمندانه یه این میگویند کجاهستند نمایندگان انقلابی ضد برجام.سال به سال دریغ از پارسال
سال دیگه حسرت امسال میخوریم
در مقابل هزینه ها ی کشو راین پول رقم چندان زیادی نیست که این همه در مورد ان جو سازی مثبت یا منفی می شود. همین الان در تحریم ها سالانه حدود یکصد میلیارد دلار حجم مبادلات ارزی کشور است . یعنی این پول شش درصد این مقدار است. اگر به ریال هم تبدیل شود به اندازه جند ماه یارانه نقدی بیشتر نیست.
این شش میلیارد پول همش میره تو جیب اغازاده ها و خودی ها مثل همیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
دولت مردمی رئیسی فرق میکنه
همش صرف دور زدن تحریم ها و بی اثر کردن تحریم ها میشه و مقداریش هم جیب آغازاده ها میره
معنای اقتدار یعنی اینکه کل کشور معطل این باشه که آمریکا اجازه بده مقداری از پولمون آزاد بشه اون هم با شروط خاصی
قطار پیشرفت در دولت محرومان سرعت گرفته است برای همین برجامیون که دست آنها برای ملت رو شده است می خواهند با سنگ اندازی جلوی حرکت قطار را بگیرند
اقای رییس خیلی وعده ها داد..مگه انها را عمل کرد که توقع عمل کردن به این را داشته باشید...فقط دستور صادر کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
خیلی کم لطفی .ایشون حتی غصه هم میخورند .
مثل وام مسکن مهر مسکن نمیه ساخته تحویل میده چهل پنچ میلیون هم وامش بود که ساخت هم دست خودت نبود به زور برات جریمه تا خیرمیبنده میکنه شست و پنچ میلیون تومان به روی هم سود میکشه میکنه نود میلیون تومان بعدش تو باید برداخت کنی کجای شما به غیر از شر خیر هس در ساخت مسکن تعاونی هم به روش خودش با قانون حمایت دولت اعضاء به ستوه اورده کاری نکرده رسیده دویست میلیون به صورت کلاهبرداری مدل قانونی مسکن ده میلیونی بدون پیشرفت کار فقط قیمتها رشدکرده پول مفت از اعضا ء با تهدید قانون گرفته شده نوبت مسکن ملی بابا مردم به خوشنت تبدیل میشن
نیومده دود شده.
هزاران میلیارد دلارم اگه باشه و ازاد بشه قیمت تخم مرغ صدتا تک تومن پایین نمیاد.چی داری میگی تابی جون.دلت خوشه
اصلا مگه قراره به ایران پول بدن؟ پول دست قطر و به ایران یک ریال هم نقدا نمیدن. نفت در برابر غذاست
این خورده پول رو هم آهن و سیمان کنید تو بیابونها که اجاره بدهند به بیست تا مهاجر قاچاقی افغان .
قرار نیست پول تزریق شود ! غذا و دارو فقط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست