بازدید 1801

آمریکا و رژیم اسرائیل در بسیاری از جنایت‌ها دست دارند

رئیس قوه قضائیه در گفت‌وگو با شبکه المیادین، گفت: دست جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در بسیاری از ترورها، جنایت‌ها و تخریب‌ها که در سطح کشورهای منطقه ما به وقوع می‌پیوندد، آشکار است.
کد خبر: ۱۱۸۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴ 16 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، به مناسبت «روز حقوق بشر اسلامی» با تلویزیون المیادین از رسانه‌های تأثیرگذار و جریان‌ساز منطقه و جهان، به گفت‌وگو نشست؛ برای انجام این مصاحبه، «غَسان‌بن‌جَدو» مدیر شبکه مزبور که در زمره شخصیت‌های رسانه‌ای سرشناس و برجسته منطقه و جهان است به عنوان مصاحبه‌گر در حوزه ریاست قوه قضائیه حاضر شد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در مطلع این مصاحبه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، به تبیین و تشریح ساختار مستقل قضائی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و سپس در باب ماهیت حقوق بشر اسلامی و تفاوت‌های ملموس آن با حقوق بشر ادعایی غربی، توضیحاتی مبسوط را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در گفت‌وگوی تفصیلی خود با شبکه تلویزیونی المیادین، پس از بیان توضیحاتی مبسوط در باب ساختار مستقل قضائی در نظام جمهوری اسلامی ایران و کارکردهای موسع عدلیه، به تدابیر و اقدامات قوه قضائیه در راستای پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: دستگاه قضائی بنابر مسئولیت‌های ذاتی خود، نسبت به امر مهم پیشگیری از وقوع جرم، اهتمام بسیار دارد و در این حوزه نیز از نقش‌آفرینی‌ها و مساعدت‌های دولت و مجلس نیز باید بهره‌مند گردد چرا که بسیاری از جرایم دارای زمینه‌ها و مقدماتی هستند که مرتفع کردن آن‌ها نیازمند نقش‌آفرینی دولت و مجلس است که از جمله آن‌ها می‌توان به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تاکید بر این نکته که سیاست‌ها و اولویت‌های قوه قضائیه در مقوله مبارزه با فساد، مطلقاً تغییر نکرده است، گفت: مبارزه با فساد کماکان جزو اولویت‌های اصلی دستگاه قضاست، اما امروز روش مبارزه با فساد ممکن است از حیث تأثیرگذاری و مقوله ریشه‌کن کردن فساد، تفاوت‌هایی با گذشته داشته باشد. من در این دوره معتقد هستم که ما باید اولاً مبارزه با فساد را به صورت علمی، حرفه‌ای و کارشناسی به پیش ببریم و ثانیاً انسداد بسترهای فسادزا را در اولویت اقدامات‌مان قرار دهیم. چنانچه فسادی وجود داشته باشد و ما صرفاً با فرد مفسد برخورد کنیم و اهتمام و توجهی به انسداد بسترهای فساد نداشته باشیم، دائماً با افراد مفسد بعدی سروکار خواهیم داشت. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که به سبب اینکه رئیس‌جمهور کنونی در گذشته مسئولیت ریاست دستگاه قضا را بر عهده داشتند، امروز کار قوه قضائیه و کار دولت در مبارزه با فساد، آسان‌تر از گذشته شده است.

رئیس عدلیه در ادامه به ذکر مصادیقی از توجه و اهتمام قوه قضائیه به انسداد بسترهای فسادزا پرداخت و گفت: ما طی ۲ سال گذشته به شکل جمعی و بعضاً به صورت فردی، با تمام بانک‌ها جلسه داشته‌ایم و ضمن بررسی مشکلات آنها، زمینه‌های وقوع فساد در بانک‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. در همین راستا تاکید کرده‌ایم که در مباحث ناظر بر جرایم بانکی و پولی، ابتدا به سراغ بانک تسهیلات‌دهنده می‌رویم که بدون اخذ وثیقه مناسب و بدون اعمال نظارت کافی، به فردی تسهیلات داده است؛ همچنین ورود مجدانه‌ای به مقوله ساماندهی ورود و خروج کالاها به بنادر، گمرکات و انبارهای اموال تملیکی داشته‌ایم و قس علیهذا...

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه، تعامل دولت، مجلس و دستگاه قضا در دوره کنونی را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: طی ۲ سال گذشته، روند تعاملی قوای سه‌گانه برای حل مشکلات کشور، در یک سطح مثال‌زدنی و بی‌سابقه بوده است. ما در قوه قضائیه طی این مدت با تمام کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس و اکثر قریب به اتفاق وزرای دولت، دیدارها و نشست‌های جداگانه داشته‌ایم؛ کما اینکه با کل اعضای مجلس و هیئت دولت نیز طی سال در چند نوبت، نشست و جلسه مشترک برگزار می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه این مصاحبه خبری، اظهار کرد: من از ابتدای انقلاب تا به امروز، به صورت رسمی عضو هیچ حزب و گروه و دسته‌ای نبوده‌ام، اما همواره سعی کرده‌ام در خدمت اسلام، نظام و ولایت باشم. با وجود آنکه با افراد هر ۲ طیف جریان سیاسی کشور نیز مرتبط بوده‌ام، اما هیچگاه عضو جریان آن‌ها نبوده‌ام. اساساً، قوه قضائیه و مسئولان عالی آن در عین آنکه باید مسائل سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی را به خوبی درک کنند، اما نباید سیاسی‌کار باشند؛ مسئولان عدلیه باید به طور کامل از گروه‌گرایی، حزب‌گرایی و جناح‌گرایی به دور باشند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سعی ما این بوده و هست که همواره مقید به قانون باشیم، گفت: اساساً، کسی که بر اصول، دین و قانون، پافشاری می‌کند و استقامت می‌ورزد، تندرو نیست. ما در باورها و اعتقادات‌مان بسیار استوار هستیم و بر دفاع از مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت و همچنین حمایت از همه مستضعفان و مظلومان فلسطین و جریان مقاومت، پافشاری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات یکجانبه برخی مجامع به اصطلاح بین‌المللی علیه مقامات و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این مهم نیست که برخی از مجامع به اصطلاح بین‌المللی، من یا امثال من را تحریم کرده و می‌کنند چرا که بسیاری از این تحریم‌ها بی‌پایه و اساس است. این مجامع به اصطلاح بین‌المللی، سعی می‌کنند افرادی را که مُخل منافع نظام سلطه و مستکبرین و متجاوزین به حقوق بشر هستند را تحریم کنند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤالی در باب تشکیل پرونده قضائی برای گروهک منافقین و شماری از عناصر برجسته این گروهک، ضمن تبیین و تشریح جنایت‌های فجیع گروهک تروریستی نامبرده علیه مردم ایران، اظهار کرد: امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی آشکارا به حمایت و تجهیز گروهک منافقین مشغولند؛ گروهکی که هزاران نفر از مردم ایران را به شهادت رسانده و علاوه بر همراهی و همکاری با رژیم متجاوز بعث، جنایت‌هایی فجیعانه و سبعانه را علیه مردم ما مرتکب شده است؛ لذا کشورهای غربی که به منافقین پناه داده‌اند اگر ملتزم به ضوابط بین‌المللی و مصوبات خود هستند، باید نسبت به تحویل عناصر این گروهک به ایران، اهتمام داشته باشند؛ ما در جمهوری اسلامی ایران در پی آن هستیم تا یک محاکمه عادلانه را بر اساس اصول و ضوابط دادرسی برای آن‌ها برگزار کنیم و حتی خطاب به آن‌ها برای تعیین وکیل نیز ابلاغ‌های مقتضی را صادر کرده‌ایم؛ باید توجه داشت که تعداد قابل توجهی از مردم عادی نیز که اعضای خانواده‌های‌شان در نتیجه اقدامات جنایتکارانه منافقین به شهادت رسیده و یا مجروح و شکنجه شده‌اند، در زمره شاکیان این پرونده هستند؛ علی‌ایحال چنانچه کشورهای غربی از تحویل عناصر منافقین سرباز بزنند، ما از طریق بین‌المللی به تعقیب آن‌ها مبادرت می‌ورزیم کما اینکه تاکنون نیز این کار را کرده‌ایم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به نقش آشکار و نهان آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمایت از گروهک‌های تروریستی، تصریح کرد: دست جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در بسیاری از ترورها، جنایت‌ها و تخریب‌ها که در سطح کشورهای منطقه ما به وقوع می‌پیوندد آشکار است؛ در قضیه داعش نیز مشاهده شد که مکرراً وقتی عناصر این گروه تروریستی در محاصره نیروهای مقاومت قرار می‌گرفتند این آمریکایی‌ها بودند که به کمک آن‌ها می‌شتافتند؛ در رقابت‌های انتخاباتی پیشین آمریکا نیز عیان شد که یکی از نامزدها، صریحاً از نقش واشنگتن در تأسیس داعش پرده برداشت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سؤالی در باب روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل‌گیری بر مبنای منویّات امامین انقلاب، منادی وحدت در جهان اسلام بوده است؛ ما خواهان روابط حسنه با تمام کشورهای اسلامی هستیم و می‌خواهیم که دست اجانب از سر تمامی مسلمین کوتاه شود؛ وقتی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در دوره گذشته آن تعبیر سخیف را در مورد عربستان سعودی به کار برد ما واقعاً متأسف شدیم؛ ما در عین تمایل برای برقراری روابط حسنه و گسترده با تمامی دوّل اسلامی معتقدیم که باید هوشیار باشیم چرا که اجانب نمی‌خواهند روابط میان کشورهای اسلامی وثیق و مستحکم باشد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا توافق با ایران را مشروط به پایان حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت کند، آیا ایران این شرط را اجابت می‌کند؟، گفت: آمریکا در موقعیت و جایگاهی نیست که برای جمهوری اسلامی ایران شرط بگذارد؛ ما از محور مقاومت حمایت می‌کنیم و مسئله فلسطین را یک موضوع مهم تلقی می‌کنیم که هیچ مسلمانی نمی‌تواند در قبال آن بی‌تفاوت باشد.

رئیس دستگاه قضا، گفت: شخصیت‌های بزرگ محور مقاومت نظیر سید حسن نصرالله، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر رهبران و شهدا و مجاهدان و رزمندگان مقاومت، تمام وجود و هستی خود را به میدان آورده‌اند تا مسلمانان در اوج عزت و اقتدار و آرامش باشند؛ سید حسن نصرالله که خداوند بر عمر او بیفزاید، شخصیتی وارسته، متقی، عالم، شجاع، خستگی‌ناپذیر و آگاه به زمان است؛ همه ما در جنگ ۳۳ روزه و پس از آن در جنگ ۲۲ روزه مشاهده کردیم که در نتیجه انسجام محور مقاومت، چگونه هیمنه پوشالی ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی درهم شکست و مضمحل شد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز وقتی مقام معظم رهبری خطاب به مستکبران و جهانخواران می‌فرمایند که «دوران بزن در رو تمام شده است»، باید توجه داشت که این فرمایش معظم‌له منحصر به ایران اسلامی نیست بلکه جلوه‌ای از آن را در سرزمین فلسطین نیز مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که جوانان غیور و مقاوم فلسطینی با چه صلابتی به تجاوزات صهیونیست‌ها پاسخ می‌دهند.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به علل محبوبیت حاج قاسم سلیمانی در جهان اسلام و میان تمام آزدی‌خواهان جهان، گفت: حاج قاسم و سایر شهدای شاخص محور مقاومت نظیر حاج رضوان شخصیت‌هایی هستند که مخلصانه و مجاهدانه در مسیر تحقق وعده‌های الهی گام برداشتند و سرمشق و الگو شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست