بازدید 5011
در ۴ ماه گذشته صورت گرفت؛

مواظب این ۴ روش سرقت موبایل باشید

رئیس پلیس آگاهی فراجا با تاکید بر مبارزه قاطعانه با زورگیری و گوشی قاپی در کشور، گفت: طی چهار ماه اول امسال ۱۹۹ باند سرقت گوشی تلفن همراه منهدم شده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ 14 August 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، سردار محمد قنبری در حاشیه یکی از جلساتی که به موضوع سرقت گوشی های گرانقیمت می باشد، گفت:  جیب‌بری، قاپ زنی، زورگیری و سرقت مسلحانه چهار روش سرقت موبایل بوده که بخش عمده ای از آن که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قاپ زنی و جیب بری، ناشی از غفلت مال باختگان است.

وی با اشاره بر تاکید مقام معظم رهبری به مقابله با سرقت، افزود: مقابله با سرقت گوشی تلفن یکی از مطالبات مهم شهروندان است که تلاش همه جانبه پلیس آگاهی ضمن پیشگیری، استرداد و برگشت آن به مردم در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه مقابله با سرقت گوشی تلفن در دستور کار ویژه پلیس آگاهی به صورت تشکیل قرارگاهی است، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت گوشی موبایل و تجارت پرسود قطعه فروشی گوشی های تلفن همراه، میزان افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و استفاده غیر اصولی از تلفن همراه در معابر، عدم پایبندی اغلب موتورسیکلت سواران به رعایت قوانین و مقررات عبور و مرور در معابر و خیابان ها و... روند سرقت این اموال را صعودی کرده است.

وی به وضعیت سرقت موبایل طی چهار ماهه نخست سال جاری در کشور پرداخت و گفت: کل باندهای منهدم شده در چهار ماهه اول سال جاری حدود ۱۹۹ باند اعم از ایرانی و یا سایر اتباع خارجی بوده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه طی این بازه زمانی تعداد ۱۹۰۷ دستگاه تلفن همراه شکات کشف شده است، تصریح کرد: تعداد ۵۰۵ دستگاه تلفن همراه حین خروج از کشور کشف شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۷۲ نفر (۴۱ درصد خارجی) مالخر گوشی تلفن همراه دستگیر که به مقامات قضائی معرفی و اعزام شدند.

سردار قنبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیشتر گوشی های سرقتی به کشورهای افغانستان و بعضا به پاکستان و عراق منتقل می شوند، اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان معمولا ارزش گوشی های به سرقت رفته بالاتر از ۱۰ میلیون تومان می باشد.

وی با اشاره به هوشیاری لازم گشت های ویژه پلیس آگاهی درخصوص کشف و دستگیری سارقان در صحنه سرقت، گفت: در مواقعی که اینگونه سرقت ها با ضرب و جرح همراه است اولویت اقدام و رسیدگی دارد.

نگاه ویژه پلیس آگاهی به مالخر ها برای از بین بردن چرخه سرقت
سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا نیز در ادامه در این خصوص، عنوان کرد: مالخران در این حوزه با خرید گوشی های همراه مسروقه و تهیه کارتن برای آنها اقدام به انتقال آن به خارج از کشور کرده و در آنجا این گونه اقلام را به قیمت بیشتری به فروش می رسانند و ردیابی آن را نیز با مشکل مواجه می کند.

وی نقش مالخرها را در چرخه سرقت بسیار مهم دانست و تصریح کرد: پلیس آگاهی برای از بین بردن چرخه سرقت نگاه ویژه ای به مالخرها دارد چرا که اگر مالخرها وجود نداشته باشند، سارق برای اجناس مسروقه، بازار فروش پیدا نمی کنند و در نتیجه آمار سرقت پایین می آید که در این خصوص برخورد قاطع با مالخرها در دستور کاری است.

به گفته سرهنگ اکبری، در طول سال طرح های مختلف مقابله با کیف قاپی و طرح های هدفمند مبنی بر شناسایی سارقان حرفه ای و سابقه دار و همچنین کنترل مجرمان حرفه ای توسط پلیس آگاهی سراسر کشور و تجسس کوپ صورت می گیرد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه یکی از راهکارها این است که گوشی ها به محض سرقت غیرفعال شوند تا سارقان نتوانند آن را از کشور خارج کنند، خاطرنشان کرد: مرزبانی و پلیس آگاهی ضمن تجهیز خود به نرم افزار و سخت افزار با هماهنگی، هم پوشانی و هم افزایی باید بتوانند از خروج اموال مسروقه جلوگیری کنند.

وی درخصوص همکاری ارگان های مربوطه در این خصوص، خاطرنشان کرد: در صورتی که اپراتورهای مخابرات، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین پلیس، هماهنگی و همکاری مناسبی داشته باشند منجر به این خواهد شد که این گونه جرایم تا حدودی کنترل شود و همچنین هم افزایی این دستگاه ها باعث خواهد شد تا فاصله زمان وقوع تا کشف کاهش پیدا کند و درنتیجه کاهش چشمگیری در وقوع جرم به وجود خواهد آمد.

تاکید بر خرید گوشی تلفن همراه از فروشگاه های مجاز و افراد مطمئن
سرهنگ محمد شریفی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیز ضمن هشدار به شهروندان خاطرنشان کرد: هرگز برای خرید گوشی تلفن همراه از افراد غیرمجاز، دستفروش و از طریق سایت های خرید و فروش نامعتبر در بستر اینترنت خریداری نکنید و تا جایی که امکان دارد از فروشگاه های مجاز و افراد مطمئن خرید کنید.

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، وی با بیان اینکه شهروندان باید حین تردد در خیابان، به ویژه مکان های خلوت و تاریک جهت تماس از هندزفری استفاده کنند، افزود: افراد در هنگام استفاده از تلفن همراه باید احتیاط لازم را داشته باشند چرا که این گونه از سارقان با شگردهایی نظیر قاپ زنی، زورگیری و یا با عنوان مامور اقدام به سرقت تلفن همراه آنان کرده و به سرعت متواری می شوند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی با بیان اینکه لازم است مردم هر گونه اطلاعی در خصوص خرید و فروش گوشی های تلفن همراه مشکوک به سرقت دارند با پلیس در میان بگذارند، اظهار داشت: مالباختگان، پس از وقوع این گونه سرقت‌ها بلافاصله می بایست با ۱۱۰ تماس گرفته و یا به صورت حضوری به نزدیکترین کلانتری محل وقوع جرم مراجعه و با ارائه مدارک لازم نظیر کارتن تلفن همراه مسروقه نسبت به تشکیل پرونده مقدماتی اقدام کرده تا پس از ارجاع پرونده به پلیس آگاهی محل، اقدامات لازم جهت پی جویی توسط متصدی پرونده به عمل آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست