بازدید 25872
جاده مخصوص تامین ارز خودروسازان به بن بست رسید؛

وزارت صمت خطاب به خودروسازان: برای تامین ارزتان آستین همت بالا بزنید/ واکنش مدیرعامل سایپا: قیمت خودرو هم آزاد شود تا قیمت‌ها به شدت پایین بیاید!

خودروسازان از این به بعد باید برای تامین نیاز ارزی خودشان، آستین همت بالا بزنند و با فعال سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان، از طریق ارز صادراتی خود و دیگران، نیاز ارزی مورد نظرشان را تامین کنند؛ مسیری که به نظر می‌رسد با چالش‌هایی همراه باشد!
کد خبر: ۱۱۸۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ 13 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در یکی دو سال اخیر با افزایش مشکلات ارزی، موضوع تامین ارز برای واردات کالا‌ها به اولویت اساسی برای سیاست گذار ارزی تبدیل شده است، تا جایی که دایره بهره مندی از ارز ۲۸۵۰۰ تا نیمایی و مرکز مبادله، هر روز با تغییراتی همراه است تا سیاست تثبیت ارزی بانک مرکزی عمق بیشتری پیدا کند. در این میان، چالش تامین ارز برای واردات خودرو و قطعات آن، از جمله مسائلی است که از سال گذشته بارها در رسانه‌ها و در گفت‌وگوی مسئولان مطرح شده است.

برای نمونه در اردیبهشت ماه امسال، منوچهر منطقی، معاون وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد و به تشریح تبعات ناشی از آن پرداخت.  

هرچند مدتی بعد، این مقام مسئول، از تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی در سال جاری خبر داد و  گفت: در جلسات متعددی که در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد ماه با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و با حمایت‌های سرپرست وقت وزارت صمت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور مرتفع شد.

حال در جدیدترین نمونه از مسیر دشوار تامین ارز برای خودروسازان، روز گذشته عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرده تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند، یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

در متن این نامه آمده است؛

«جناب آقای نعمت‌بخش (دبیر انجمن خودروسازان)

جناب آقای ضیاء‌مقدم (دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت)

جناب آقای حسن‌پور (دبیر انجمن تولیدکنندگان دوچرخه) 

با عنایت به سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادرات‌محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است تا کلیه شرکت‌های خودروساز نیاز‌های ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) را، ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند؛ بنابراین، مقتضی است ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تامین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام کنند.»

در نتیجه همان گونه که بیان شد، سازوکار تامین ارز برای سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان تغییر خواهد کرد، به گونه‌ای که این سه گروه تولیدکننده از این به بعد باید برای تامین نیاز ارزی خودشان، آستین همت بالا بزنند و با فعال سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان، از طریق ارز صادراتی خود و دیگران، نیاز ارزی مورد نظرشان را تامین کنند؛ مسیری که به نظر می‌رسد با چالش‌هایی همراه باشد!

اما امروز در واکنش به این نامه مهم، مدیرعامل سایپا به عنوان یکی از خودروسازانی که مورد خطاب نامه مذکور قرار دارد در گفت‌وگویی تصریح کرد: ما مشکل تامین ارز نداریم. علاوه بر اینکه بانک مرکزی ارز را تامین می‌کند، خودمان نیز از محل صادرات، می‌توانیم ارز مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی افزود: همانطور که ورودی آزاد شده است (بدین معنا که مواد پتروشیمی و فولاد را از بورس کالا به صورت آزاد خریداری می‌کنیم) ارز هم اعلام شده که به صورت آزاد (البته نه ارز با قیمت کف بازار آزاد، که قیمت ارز از محل صادرات است) خریداری کنید.  

تیموری تاکید کرد: ارز آزاد کف بازار را جمع نخواهیم کرد که نرخ ارز در بازار بالا برود؛ کالایی صادر می‌شود و ارز حاصل از آن را تخصیص می‌دهند.  

مدیرعامل سایپا گفت: اکنون بهترین فرصت و شرایط برای آن است که شورای رقابت کمک کند تا حال که ورودی ما آزاد است، قیمت خودرو هم از حالت دستوری خارج شده و اجازه دهند، آزاد شود.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبار‌ها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین، قطع به یقین قیمت در بازار به شدت پایین خواهد آمد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۲
مونتاژ کاران لگن های سیار و ارابه های مرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
منظورش از بشدت پایین بشدت بالا بود
ازافعال معکوس استفاده کرده !
مرده خور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سایپا که میگه همانطور که ارز آزاد شده واردات هم ازاد شده پس قیمت خودرو هم آزاد بشه
درست میگه اماااااا
تعرفه ی واردات هم کم باید کم بشه تا خودروسازان وارد
رقابت با خارحی ها بشن اونوقت امنیت و کیفیت خودروهای داخلی بالا میره
نه اینکه همه ی اینها ازاد بشه ولی تعرفه وارادات صددر صد باشه که اینجوری انحصار هست وقیمت بالا میره
ازادسازی و گرون کردن همون متناسب سازیه که سخنگوی دولت گفته بود؟!!
مردم از خداشون هست که قیمت ها ازاد بشه
ولی به شرطی که با یک تعرفه ۲۰ الی ۳۰ درصدی اجازه ورود هر نوع ماشینی داده بشه
انوقت ببینیم کی از شرکتهای داخلی خوورو می خره
ازادسازی و گرون کردن همون متناسب سازیه که بلبل سخنگوی دولت گفته بود؟!!
ما دولتی داریم که از جیب کارخانجاتی مثل خودروسازی ها و از جمله سهامداران بدبخت شان مستقیما برداشت می کند و به جیب دلانانی می ریزد که آنها به قیمت تحمیلی دولتی خودرو را میخرند و به قیمت آزاد در بازار میفروشند: عملا خود کارخانه و سهامدانش ضرر می کنند. البته طبیعی فساد گسترده ای هم از کنترل ناعادلانه قیمت شکل می گیرد طیفی در نهادها و سازمانهای مختلف منتفع میشوند و خودشان مانع تغییرات مثبت می شوند. این مساله در مورد سایر شرکتها هم هست مانند فلزی و پتروشیمی و پالایشگاهی، منتهی مثل خودرو سازان جلو چشم نیستند.
باید یک جایی ولت به این فساد ستم در حق کارخانجات پایان دهد اگر بحث عدالت است این شیوه عین ظلم و فساد است
این تیتر را گویا دلالان خودرو و ذینفعان و کاسبان تحمیل قیمتی خودرو نوشته، قیت ها آزاد شود این فساد هم رخ نمی دهد بزارند واردات هم آزاد شود
دعوای زرگری خودرو ساز و دولت هردو به یک اندازه خون مردم رو تو شیشه کردن مثلا برای واردات خودرو انواع مالیات گرفته میشه که قیمت خودرو وارداتی رو بالا میبره و به نفع خودرو ساز میشه
بدبخت مردم ایران
«قیمت خودرو هم از حالت دستوری خارج شده و اجازه دهند، آزاد شود.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبار‌ها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین، قطع به یقین قیمت در بازار به شدت پایین خواهد آمد.»
مردم نیز موافق هستندکه واردات خودرو و هم قیمت گذاری دستوری خودروی داخلی با هم آزاد شود که شاهد کاهش بیشتر قیمت باشیم .
آقای مدیر عامل اینگونه فکر کنم بهتر باشه .
300 هزار خودرو را احتکار کردید بعد حرف از آزادی می زنید .
احسنت!
تعرفه گزاف گمرکی را هم حذف کنید. قیمت بنزین را هم آزاد کنید‌.
حتی کشورهای لیبرالیسم هم برای خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت، تعرفه واردات صفر لحاظ می کنند. اما برای خودروهای لوکس پر مصرف تعرفه واردات تا سیصد درصد اعمال می شود حتی در کشور های لیبرالیسم.
خودروسازان داخلی زورشان فقط به بازار انحصاری داخلی می رسد. هیچ آبرو و اعتباری برای صادرات ندارند.
دو خبر پایین‌تر خبر از حذف ارز برای واردات بخشی از گوشت است و حالا خبر از حذف ارز برای خودروسازان. جالب نیست در شرایطی که کلی تبلیغات شد که منابع ارزی در کره آزاد شده، این اخبار هم منتشر میشه! شاید نباید تبلیغات در مورد آزاد شدن منابع خیلی روی ما تاثیر بگذارند!!
لعنت خدا و همه پیامبران بر خودرو سازان .
یک ماشین کوییک خریدم چند بار که آیینه آنرا باز و بسته کردم بوش داخل آن شکست نمایندگی هم می گوید نداریم واقعا شرم برشما با این آشغالهایی که می سازید و ۴۴ سال است حداکثر سو استفاده را از انحصار کرده اید
بنظرم هرگونه عوارض و تعرفه گمرکی که برای حمایت از خودرو ساز روی وارداتی ها است قیمت خودرو را تا بالای صد در صد افزایش می‌دهد حذف کنید از آن طرف قیمت را هم برای تولید کننده آزاد کنید .حالا این گوی و این میدان ....
...
اجازه بدن خودرو بدون گمرک وارد بشه هرقیمیتی که میخوان ماشیناشونو بفروشن...
اقای مدیرعامل سایپا ، باید واردات خودرو بدون تعرفه ازاد شود . بعد شما تولید کن
اره راست میگه آشغالاها رو گرونتر بندازن به مردم
آستین همت بالا زد ورفتتتت
تنها راهکار حل مشکل خودوریی در ایران تعطیلی کامل صنعت خودروسازی و بستن دست مافیاست
بعد از تعظیلی:
مشکل قیمت خودرو حل میشه
مشکل ایمنی خودروها حل میشه
مشکل مصرف سوخت حل میشه
مشکل آلودگی هوا کمتر میشه
ملت خودروی با کیفیت با قیمت مناسب سوار میشن
ولی حیف که زور ملت مظلوم ایران به مافیا نمیرسه
حداقل میگذاشتین 4 روز از خبر رفع بلوکه شدن دلارهامون بگذره بعد این شوک رو وارد میکردین!
درست گفته واین درصورتی درسته که این عالیجنابان درب انبار هاشون رو باز کنند وامارهاشون درست بدن سیصدهزار کجا بود
هر بار که خودروسازها گفته اند قیمت خودرو را آزاد کنید بشدت قیمت خودرو افزایش داشته چون خودشان بلدند چگونه قیمت سازی کنند باید واردات خودرو هم با تعرفه پایین آزاد شود خودروسازی در ایران یک صنعت مرده است بیش از این ارز و امکانات کشور را به حلقوم این قاتلان مال و جان مردم و مافیای قطعه سازی نریزید
دوباره این خودروسازها چه خوابی برای مردم بیچاره دیده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه از این آزادتر هم داریم!
باشع قیمت خودرو خارجی هم ازاد بشه تا معلوم بشه کسی یه دونه لگن شمارو میخره یا نه! با پوله یه دنا اتوماتیک ماشین ژاپنی سوار میشیم نه تابوته شمارو
تشکرمیکنم از مدیر عامل سایپا که تخصصش را دارددر بلوکه کردن واریزی ملت و احتکار کردن سه هزار ماشین در انبارها
خودرو سازها جیب بانک مرکزی و ملت را نزنند ارز آوری پیش کش با این اوضاع از این به بعد خودروهایشان را ارزی میفزوشند
300 هزار تا خودرو توی انبار چیکار میکنه ؟ ؟ ؟
یکبار این تجربه غلط و رانتی اجرا شد خودروسازها خودروهایشان را له قیمت نصف قیمت داخل ارزی به عوامل خودشان میفروختند بعد دولاره همان خودرو با روشهایی داخل میآمد و دو برابر فروخته میشد فقط عده ای رانت خوار سود میکردند
اینا با همین بهانه قیمت خودرو تا ۱۰ برابر افزایش دادن
چه وضعی بشه قیمتهای جدید!!!
خوب ازاد کنید واردات هم ازاد کنید ببینید چه اتفاقی می افته
حال بهترین فرصت است که هم قیمت خودرو از حالت دستوری خارج شده و اجازه دهند، آزاد شود و هم واردات خودرو با عوارض 10 درصد آزاد شود. و اجازه دهند واردات خودرو آزاد شود
مدیر عامل سایپا من یادمه شما تیبا رو گفتین ۷۰ تومن بشه بتدریج قیمتش پایین میاد الان تیبا ۳۰۰ تومنه!!
حداقل یه چیز دیگه بگو برای مردم بینوا تنوع ایجاد بشه
شما رانت فروش آدامس یه شهر رو بمن بده بکماهه پولدار میشم حالا ببین رانت خودرو یه کشور رو دادن دست این محتکرا
آستین کدام همت؟ هزار میلیارد تومان یا همت تلتش و پشتکار؟
از این به بعد گاریاشونا ارزی میفروشند.
قیمت ازاد بشود خودرو خارجی هم کامل ازاد توسط خو کمپانزهای خارجی وگمرک به قیمت بینالمللی یعنی به هر قیمتی خودرو در دبی وارد نیشه در ایران هم همینزور اونموقع ببینم سایپا وایران خودرو وجود خارجی دارند با این قیمتها
آشقالاشونو به قیمت بنز وب ام و و غیره میفروشن طلبکارم هستن
پاسخ ها
داراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
دقیا
درب سایپا و ایران خودرو را تخته کنید هم قیمتها کاهش خواهد یافت و هم میزان تصادفات و مرگ و میر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
حالا یه کار درستی انجام بدن تا بنده خدا هایی ک رفتن صد میلیون وام گرفتن به امید خرید پراید خشک بعد نگاه کردن تا دوچرخه هم ازش نمیشه خرید..یه کاری بکنن ک مردا جلو زن بچه شرمنده نشن ..واقعا سخته..قیمت خودروها رو تا حد امکان پایین بیارید
نود درصد ادارات و سازمان های دولتی که داریم اضافه اند ،فرض کنید شورای رقابت ،سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کننده ،گمرک،بسیاری از دستگاه های نظارتی و... نباشند در نتیجه دولت هزینه های جاری بابت این ادارات زائد ندارد که نیاز به حق گمرک از واردات و صادرات بگیرد و تعیین کننده قیمت بازار خواهد شد
مدیر سایپا
هر وقت واردات خودرو بدون محدودیت ازاد شد قیمت گذاری شما هم از حالت دستوری خارج میشود
نه اینکه در بازار انحصاری قیمتها را شما تعیین کنید البته من این را نگفتم که از وزیر دفاع کنم که سیاستهای اونها هم در قبال خودرو پر از اشکال است
دولت محترم شرکتهای سایپا و ایران خودرو را تا چند سال دیگر میخواهید انحصار را داشته و خروجی نداشته باشند ،دوره تحصیلی شان تمام شده اینها دیگر بدرد نمیخورند،بفرستید بروند چین،ملت را به انواع ظلمها دچار کردند،و بدبختیها را رقم زدند و هنوز یک خودرو خوب تحویل ندادند،حال قیمت آزاد هم بشود گویا به همه ملت توهین میکنند و هیچ ابایی ندارند ،تولید شما به قیمت انگستان یک دست هم ارزش ندارد ارزش پول ملی را شکستید و نولیدات خود را با درو غ و کلک و ترفند و انحصار به بازار وارد کردید دستور فروش نیسان آخریس بود گوش بری کار شماست ،تا کی میخواهید ادامه دهید خوتان که تولید کننده اید حاضر به استفاده از خودرو نبستید اما درخواست آزاد سازی قیمت برای ملت میدهید تین کلاه برداری نیست،
هرروز یه قانون بدبخت اونی.که یه ساله تونوبته نصف پولشو داده حالا به خاطر دعوای دولتوخودروسازباید هزینه ندانم کاری دولت رامشتری بده به خودرو ساز مگر نگفتید هرکه تا فبل برج۴ نوشته قیمت اضافه نمیشه.وزارت صمت.دولت باید جوابگوی مردم باشند
علت عدم موفقیت خودرو سازان اینست که در خودرو سازی و در وزارت صمت همیشه بطور سنتی از افراد دهه شصت هنوز در پست های مدیریتی استفاده میکنند اینها مدیریت شان سنتی است بدان جهت ما در خودرو شکست می خوریم
ماشینهای ساخت ایران باید کیلویی خرید کیلویی هم فروخت قیمت دقیقشم بایدازماشینایی که بلندگو دارند.توکوچه ها جار میزنند نون خشک.اهن قراضه.پلاستیک کهنه میخریم بایدپرسید البته اگر اونا هم زیر بارخریدش برن.حیف سرمایه ای که ملت میریزن توجیب خودروسازودولت
خودروسازان، آستین همت را بالا بزنند وبا توزیع قطره چکانی محصولات خود وبهانه تامین ارز،زمینه افزایش قیمتها را فراهم کنند!!!!!
افسوس برای پسرم میخواستم دوچرخه بخرم دیگه اونم نمیشه...
موتور شده قیمت ماشین . ارز و معافیت های دولتی بهشون ندهید ، به جایش منابع اولیه را که از منابع داخلی استخراج میشه مثل سیمان برای ساختمان و فولاد را به قیمت تولید نه به قیمت دلاری به صاحبانش یعنی مردم بدهید. هم خانه و هم اجاره خانه هم ماشین و هم موتور و همه تولیدات ارزان میشن .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار