بازدید 9385

ماجرای خروج شرکت سرمایه‌گذار چینی از ایران چیست؟/ ایران برای چشم‌بادامی‌ها امن نیست؟

مدتی است که ماجرا خروج ساینوپک ( تولیدکننده محصولات پتروشیمی و بزرگترین پالایشگر نفت در آسیا) مطرح شده است. حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین، در این باره به تابناک گفت: مشکلات بانکی و موانعی که بر سر راه انتقال پول از ایران وجود دارد باعث می‌شود تمایل سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی نظیر ساینوپک که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند نسبت به ایران کاهش پیدا کند‌.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱ 11 August 2023

میدان نفتی یادآوران - شانا

به گزارش تابناک، اسفندماه سال گذشته اخباری مبنی بر خروج ساینوپک (تولیدکننده محصولات پتروشیمی و بزرگترین پالایشگر نفت در آسیا) از پروژه نفتی یادآوران منتشر شد، اما وزارت نفت با انتشار تکذیبه‌ای در این زمینه  از ادامه همکاری خود با این غول نفتی چینی خبر داد. حال با گذشت شش ماه، این موضوع ( خروج شرکت ساینوپک چینی از پروژه های نفتی ایران) دوباره مطرح شد، با این تفاوت که تا این لحظه هیچ ‌یک از متولیان وزارت نفت واکنشی در این زمنیه نشان ندادند.

بنابراین تابناک ماجرا را از حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین، پیگیری کرد. وی در این باره بیان کرد: مشکلات بانکی و موانعی که بر سر راه انتقال پول از ایران وجود دارد باعث می‌شود تمایل شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا کند‌.

او توضیح داد: ساینوپک نیز مستثنی نیست. این مجموعه به عنوان دومین شرکت مهم نفتی چین، سرمایه‌گذاری خود را در ایران متوقف کرد و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و میدان نفتی یادآوران را رها کرد.

چرا ساینوپک از ایران رفت؟

ملائک در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث خروج ساینوپک از ایران شد توضیح داد: فشار تحریم‌های بانکی به بالاترین حد خود رسیده است. تا جایی که حتی امکان جابجایی پول بین ایران و عراق هم وجود ندارد و برای رفع این مشکل عمان را وارد ماجرا کردند، تا شاید پول ایران وصول شود!  با این اوصاف چطور می‌توان انتظار داشت شرکتی نظیر ساینوپک ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بپذیرد!

او در ادامه با اشاره به سابقه فعالیت‌ ساینوپک در ایران گفت: از سال 2017 که فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش پیدا کرد معضلات همکاری با شرکت‌های خارجی بیشتر شد. حتی در این سال‌ها برخی از شرکت‌ها را با رایزنی  سیاسی در ایران نگه داشتند تا راهی برای فعالیت آن‌ها بدون استفاده از سیستم بانکی پیدا شود. اما فشارهای آمریکا مانع از نتیجه‌بخشی این سیاست شد .

تاثیر خروج ساینوپک از ایران چیست؟

ملائک  درباره تصمیم چینی‌ها مبنی بر خروج از ایران گفت: چینی‌ها ترجیح می‌دهند روابط خود با آمریکا حفظ کنند و در معرض لیست تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند. بنابراین ایران نمی‌تواند بستر مناسبی برای آن‌ها به حساب آید.  

وی در رابطه با تاثیر خروج این شرکت بر بازار ارز گفت: خروج شرکت ساینوپک از ایران، بر بازار ارز نمی‌تواند تاثیر گذار باشد اما منجر به کاهش درآمد ایران می‌شود.

بر اساس این گزارش شرکت ساینوپک بزرگ‌ترین شرکت پالایش نفت و تولید محصولات پتروشیمی در آسیا است. این شرکت از سال ۲۰۰۸ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران را آغاز کرد و قرارداد توسعه فاز نخست میدان نفتی یادآوران را به مدت ۱۵ سال و به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار بر عهده گرفت.

به این ترتیب این غول نفتی چین در سال 2016 میدان یادآوران را با تولید 115هزار بشکه تحویل دولت یازدهم داد تا آن را افتتاح کند.  چند ماه بعد از افتتاح میدان نفتی، قرار شد چینی‌ها پیشنهاد خود را برای توسعه فاز دوم یادآوران مطرح کنند اما با تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته می‌شود ساینوپک قطع همکاری خود را اعلام کرد.

تا این لحظه شرکت ملی نفت پاسخی در این باره نداده است و هنوز مشخص نیست که آیا ساینوپک از ایران رفته است یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۰
تازه متوجه خروج ساینپک شدید این شرکت بیش از ۵ سال است فعال نیست.خصلت بلوک شرق و چینی ها همین است که دوستان را در لحظات حساس تنها میگذارند؟! یکی نیست به مدیران ارشد نفت و پتروشیمی خرده بگیرد که چرا تا کنون نتوانستید دانش فنی واحدهای مورد نیاز کشور را بومی کنید؟! وفقط حرف و سمی نهارهای متنوع تشکیل میدهید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ما خودمون هم شرایطش رو داشتیم خروج می کردیم اینجا دیگه جای موندن نیست همه با هم سر جنگ دارن.
آمارها و ارقامی که مسئولان دولتی به مردم ارایه می کنند با واقعیت ها بسیار متفاوت هستند و سرمایه گذاری ها و توسعه بر اساس واقعیت انجام می شوند نه آمار مسئولان
بازم دمشون گرم تا حدی پای کار بودن
ها ها با موشک بزنینشون !!
البته بعد از اینکه حق آب مون رو از طالبان گرفتید.
شرایط کشور در همه زمینه ها خوب نیست. اقتصاد داره به فروپاشی کامل نزدیک میشه. روابطمون با دنیا اصلا خوب نیست. حمایت داخلی رو هم که از دست دادید.
یکم فکر کنید و ببینید با این ندانم کاری هاتون چه وضعی برای کشور درست کردید.
مگه رییس جمهور دلار زدایی نکرده بود؟
تا وقتی روسیه درگیر جنگ اوکراین نشده بود هنوز چشم انداز قابل قبولی برای همسویی با شرق و تقابل با غربی‌ها در بین برخی از مقامات ایران وجود داشت و به آنها اعتماد به نفس می داد تا از نابودی برجام وحشت زده نشوند اما الان شرایط عوض شده.
اینم از برکات تحریم‌های پر نعمت و کاغذپاره هستش، جالبه که اینی که قراداد داره ایران رو ترک کرده ولی عبدالملکی میگه اماراتی ها میخوان 100 میلیارد دلار سرمایه بیارن تو ایران. احتمالا مثل همون عددیک میلیون تومان برای ایجاد یک شغل یا لامبورگینی یک میلیاردی 3 تا جوون ایرانی نمیدونه عدد یعنی چی!! حرف مرحوم ترکان درست از آب در اومده. اینا عدد نمیدونن
کی میخواهین بفهمید که کشورها بر اساس منافعشان رفتار می کنند؟!!!
شب روز ملت دارن به چین بد بیراه میگن چینم پولا میبره امارات و احتمالا کشورهای عربی پول دادن ملت ما مسخ بشن و سرمایه را فراری بدن ملت عصبانی که اصلا فککر نمی کنند
حضرات فکر می کنند که حالا مثل ۶۰ سال پیشه!!! که شوروی یا چین به هر قیمتی از اقمار خودشون دفاع اقتصادی و نظامی می کردند!!! حالا چه روسیه یا چین یا هر کشوری تاوان هیچ کشوری را نمی دهد!!!
به زودی fatf رو امضا میکنند
حالا کاسیان تحریم که باعث نابودی ایران شده و می‌شوند بیایند پاسخ دهند که چه مشکلاتی برای ایران درست کرده اند که حتی شرکتهای چینی هم حاضر نیستند و یا نمی توانند در ایران سرمایه گذاری بکنند،؟!!!
آقا وایت ها رو بیارید چشم بادومی ها خودشون التماس کنان میان
شما حرف عقلای خودتونم گوش نمیدید معلوم نیست کی هستید به دنبال چی هستید
پس قرارداد بلند مدت که حضرات با چین امضاء کردند چی میشه!!!
فعلا که حسب فرمایش دولت فخیمه میزان سرمایه گذاری خارجی در حال افزایش است و اخبار شما در راستای اخبار کذب رسانه های معاند است ! ما خوشبختیم داداش همین کافیه !
درود بر usa بزرگ.تا نخاهد دلار و حتی سنتی توسط هیچ کشوری جابه جا نخاهد شد.اقتدار و بزرگی یعنی usa.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نکشی مارو یو اس آ خخخخ خب بنویس آمریکا یا ایالات متحده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
usa هم تموم میشه و کس دیگه جاش میاد .
تحریم ها نعمت است و تاثیری ندارد. قطعنامه ها کاغذ پاره اس. معیشت مردم به برجام و مذاکره گره نخواهد خورد (حالا فعلا چند تا گروگان بدیم کدخدا ی کم پول بیاد اون هم به صورت نفت در برابر غذا) . قطار پیشرفت با سرعت میره با کاهش نقدینگی(رشد پایه پولی) و تثبیت(سرکوب) نرخ ارز.
چیزی نیست نگران نباشید و آیت الله العظمی دکتر رئیسی با ی تلفن مثل واکسن این شرکت رو برمیگردونه
آقای ملائکه پس تو رو برای چه کاری به این سمت گذاشتن ؟ فقط بخوری و تفسیر کنی ؟
هر کسی که توانایی داره از مملکت میره! بی تعارف در این ۴۰ سال همه ناامید شدن! مملکت شده مال کمتر از دو درصد و بقیه اصلا آدم بشمار نمیان!
چرا تابناک از واژه نژاد پرستی چشم بادامی استفاده می کند!!!ضمنا کره ها واندونزی ومغولوژاپن و آسیای شرقی همه چشم بادامی هستند .نه تنها چین
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بشدت موافقم ، متاسفانه ادعامون خیلی زیاده ولی نژادپرستی بدجوری ریشه دار هست توی این مملکت ، شرقی ها رو چش بادومی میگن ، سیاه پوست ها رو سیه چرده میگن و خلاصه خیلی رسمی دارن نژادپرستی رو ترویج میدن
با توجه به بی در و پیکر بودن امور اداره کشور و هرکی به هرکی بودن در تصمیمات متاسفانه ایران برای ایرانی هم امن نیست چه رسد به یک خارجی.
تصمیمات خودسرانه و بدور از کارشناسی و تخصصی و ... جرات حضور در اقتصاد را از ایرانی گرفته چه رسد به خارجی.
شرقگداها و سینه چاکان چین و روسیه نظری ندارند؟
۴۵ سال است منافع ملی کشور، زندگی و آینده مردم را به یک دیپلماسی گره زده اند و حال روز مملکت و مردم شده این، اما چینی ها فقط به فکر اهداف اقتصادی خودشان هستند که البته کار عاقلانه‌ای هم هست.
یعنی تا حالا مسئولین کشور همین نکته بدیهی رو نفهمیدن که هیچ کشوری حتی چین و روسیه هم در شرایط تحریم حاضر به همکاری گسترده با ما نیستند؟!!!!!!!!!!!!!!
احتمالا فرماندهی....... علت خروج این شرکت را اعتراضات سال گذشته خواهد گفت!!!!
تحریم ها نعمت است، این چینی ها بروند، خودمان پول چاپ می کنیم و با آن پول سرمایه گذاری می کنیم. به همین راحتی. تا وقتی می شود پول چاپ (خلق) کرد چه نیازی به سرمایه گذار داریم؟ کافیه بانک مرکزی بیاد و مثلاً چندین هزار همت به حساب فلان ارگان واریز کنه تا سرمایه لازم برای چندین مجتمع ایجاد بشه. به همین راحتی. نوبل اقتصادی امسال هم بی برو برگرد متعلق به من خواهد بود.
با آمریکا صلح کنید تا جلوی خسارت میلیاردها دلار بع مردم‌ مظلوم ایران گرغته شود
اوضاع اقتصادى چين جالب نيست حدود ١٦ ميليون جوان بيكار دارد
املاك خوابيده است و مردم جرات خريد و توانايى اترا ندارند
براى همين است كه بدنبال كسورهاى عربى است و ايران كم اهميت است
دولت ايران روى مهره باخته شرط بسته است و نمودار ان پول ملى است
براى اينكه قوى باشى بايد اقتصاد قوى باشد
هر کشوری موقعیت و جایگاه و به اصطلاح میزان نفوذ توام با مقبولیت اش رو در یه کشور دیگه رو میدونه ؛ روسیه وچین میدونن ولی اکثر مسئولین ما نمیخوان بدونن
سلام مگر چین با ایران قرار داد ۲۵ ساله نبسته مگر چین در حال دلار زدایی نیست پس این حرکت شرکت چینی چه معنایی دارد انسان نمی داند قسم آبو الفضل العباس را قبول کنه یا دم خروس
ای کاش بازار چینی ها از ایران جمع میشد می‌دونم تاجران وکاسبان وارد کننده بنجل های چینی مخالفند چون کلی سود براشون داره وبرای مردم ایران بد بختی چون باعث بیکاری وبسته شدن خیلی کارگاه ها و کارخانه ها و تولیدی ها شده ای کاش لااقل جنس خوب چینی وارد می کردند نه بنجل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
صد ملیارد لاااایک
چین تا حدودی کم دست از سر ملت ایران و مملکت برداشت ولی... این پوتین حرام لقمه ما را رها نمیکنه/
چرا پولشان را از محل فروش نفت که در جین داریم نمیدهید و یا بجای پول نفت بدهید
به اقای عبداملکی بفرمایید از اون 100 م استفاده کنند برای پروژه.
برادر همه کشورها به دنبال منافع خودشان هستند به غیر ز ایران
عبارت چشم بادامی که استفاده می کنید نژادپرستانه است که متاسفانه حتی در صداوسیما هم توسط مجریان اخبار گفته می شود که نشان دهنده عدم آگاهی نویسندگان و مسئولین از ضوابط بین المللی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست