بازدید 2494
۱
دبیرکل سازمان ملل متحد:

جنگ هسته‌ای دوباره جهان را تهدید می‌کند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اکنون که برخی کشور‌ها تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای می‌کنند، سایه جنگ هسته‌ای دوباره بر سر جهان ظاهر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 06 August 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از تاس، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سالگرد بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن توسط ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای نسبت به افزایش تهدیدات هسته‌ای در نظام بین‌الملل ابراز نگرانی کرد و گفت: «اکنون که برخی کشور‌ها تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای می‌کنند، سایه جنگ هسته‌ای دوباره بر سر جهان ظاهر شده است.»

گوترش در این ارتباط افزود: «بار دیگر بر طبل جنگ هسته‌ای کوبیده شده است. بی‌اعتمادی و تفرقه در حال افزایش است. سایه تقابل هسته‌ای که بر سر جنگ سرد وجود داشت دوباره ظاهر شده است و برخی کشور‌ها با بی‌احتیاطی بار دیگر شمشیر‌های هسته‌ای را به صدا در می‌آورند و تهدید به استفاده از این ابزار‌ها می‌کنند.»

گوترش همچنین خواستار حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای شد. وی خاطرنشان کرد که «از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای همچنان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل است». این مقام ارشد سازمان ملل افزود: «تن‌ها راه برای از بین بردن خطر هسته‌ای، از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای است.» وی در پایان گفت: «تا زمانی که سایه هسته‌ای یک بار برای همیشه برداشته نشود، آرام نخواهیم گرفت.»

نیرو‌های مسلح ایالات متحده در پایان جنگ جهانی دوم اولین بمباران اتمی تاریخ را انجام دادند و شهر‌های هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را در اواخر جنگ مورد حمله هسته‌ای قرار دادند. این بمباران‌ها به عنوان راهی جهت تسریع تسلیم امپراتوری ژاپن توجیه شد. این حملات تنها نمونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در یک درگیری نظامی در تاریخ بشریت است.

بر اساس برآورد‌های مختلف، انفجار بمب اتمی بر فراز هیروشیما در یک روز بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت. همچنین تا پایان سال ۱۹۴۵، تعداد قربانیان حمله هسته‌ای به دلیل بستری شدن برخی آسیب دیدگان در بیمارستان‌ها بر اثر جراحات و تشعشعات بمب‌های هسته‌ای هیروشیما به ۱۴۰ هزار نفر افزایش یافت. هر سال فهرست غم‌انگیز قربانیان بازمانده از حمله اتمی هیروشیما با فوت یک بازمانده تکمیل می‌شود. در طول یک سال گذشته تقریباً ۵ هزار نام جدید به این لیست اضافه شده است. علاوه بر این، اسامی افرادی که در جریان انفجار جان خود را از دست داده‌اند، اما مرگ آن‌ها تا کنون تأیید نشده است به این لیست اضافه شده است. در حال حاضر تعداد کل قربانیان از ۳۵۰ هزار نفر هم فراتر رفته است.

از سوی دیگر کمتر از دو ماه پیش، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس هشدار داد که تهدیدات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر استفاده از سلاح اتمی در صورت لزوم، تهدیدی واقعی است و باید آن را جدی گرفت.

وی دراین‌باره گفت: زمانی که دو سال پیش رئیس‌جمهور شدم گفتم که نگران خشک‌شدن رودخانه کلرادو هستم، همه طوری به من نگاه می‌کردند که انگار دیوانه‌ام. الان هم که درباره احتمال استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای گفتم، همین برخورد و نگاه را با من داشتند؛ این تهدید (پوتین) واقعی است.

این تهدید جو بایدن در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به استقرار نخستین محموله تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد و تصمیم روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای دیده نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ تأیید کرد که اولین محموله کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس مستقر شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
متاسفانه امریکا با راه انداختن جنگ اوکراین علیه منافع روسیه و در نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه برای بازپسگیری مناطق روسیه به کشور خود باعث این تهدید شده. امزیکا تا جهان را نابود نکنه ولی کن نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی