بازدید 8462

مدافعان جدید جزایر سه‌گانه

رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه
کد خبر: ۱۱۸۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹ 04 August 2023

در رزمایش اخیر نیروی دریایی سپاه در منطقه عمومی نازعات، اعلام شد جزایر سه‌گانه علاوه بر مدافعان قبلی خود حالا صاحب مدافعان جدیدی هم شده‌اند که با این مدافعان می‌توان امنیت بیش‌تری برای جزایر تامین کرد.

رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه روزهای گذشته در منطقه عمومی نازعات(جزایر سه‌گانه) برگزار شد. در جریان این رزمایش علاوه بر تمرینات مختلف از دو سلاح راهبردی که تازه به این سد پدافندی و آفندی این منطقه افزوده شده، رونمایی و الحاق شد.

سامانه‌های موشکی کروز دریایی قدیر و بالستیک فتح ۳۶۰ این سامانه‌ها هستند؛ سامانه‌هایی که به تازگی به جزایر سه‌گانه آمده‌اند تا مدافعان جدید آن‌ها باشند. 

اعلام شده که برد این موشک‌ها نسبت به نمونه‌های قبلی افزایش نیز داشته است. البته این تنها موشک‌ها و تسلیحات توپخانه‌ای مدافع جزایر سه‌گانه نیستند و موشک‌های خانواده فجر از جمله «فجر-۳» و «فجر-۵» نیز جزو موشک‌های مستقر در این منطقه هستند.

رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه - مرداد ۱۴۰۲ - جزیره بوموسی

استفاده از شناورهای موشک‌انداز با سرعت ۹۰ نات، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن دریایی در بخش‌های مختلف جزو تمرینات رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه بود.

طی رزمایش دریایی سپاه اعلام شد که جزایر سه‌گانه علاوه بر مدافعان قبلی خود حالا صاحب مدافعان جدیدی هم شده تا بتواند با آن‌ها امنیت بیشتری برای جزایر تامین کند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

موشک «فتح ۳۶۰»

سامانه موشکی «فتح ۳۶۰» جزو دستاوردهای صنعت دفاعی کشورمان  است که اخیراً‌ نسخه مجهز به هوش مصنوعی آن وارد نیروی دریایی سپاه شد. این موشک سوخت جامد برای اولین بار در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه آن هم بدون نام حاضر شد و شکل ظاهری شباهت بسیاری به موشک «فاتح ۱۱۰» داشت.

این موشک با سرعت ۳ ماخ علیه اهداف استراتژیک استفاده می‌شود و ضمن ارتباط با ماهواره ها در مسیریابی سریع در لحظه فرود بر روی هدف حدودا ۴ ماخ و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر سرعت دارد.

آنچه باید به آن توجه کرد این است که تا پیش از این اعلام شده بود که برد موشک‌ فتح، ۱۲۰ کیلومتر است. اما،‌ آنچه در گزارش پخش شده از شبکه خبر اعلام شد، این است که بُرد نسخه در اختیار نیروی دریایی سپاه به ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

به طور معمول و در نسخه‌های موشک فتح که تا پیش از این به نیروهای مسلح تحویل شده بود، وزن سَر جنگی آن ۱۵۰ کیلوگرم،‌ حداقل برد ۳۰ کیلومتر و بیشینه برد آن ۱۲۰ کیلومتر عنوان شده بود. هدایت آن نیز،‌ دوگانه با استفاده از ژیروسکوپ و اپتیک انجام می‌شود.

موشک «فتح ۳۶۰» با قدرت تخریب فوق‌العاده و دقت بسیار بالا از لانچر ۶ فروندی پرتاب شده و پس از شلیک یک هدف مشترک را ردیابی و منهدم می‌کند. نکته مهمی که باید درباره این موشک به آن اشاره کرد، امکان برنامه‌ریزی مجزا برای هر کدام از موشک‌ها برای اصابت به یک هدف مشخص وجود دارد. 

این موشک از پرتابگرهای دو،‌ چهار و یا ۶ فروندی استفاده می‌کند که در دو شکل مقطع مکعبی و دایره‌ای شکل طراحی و ساخته شده است. نمونه موجود در نیروی زمینی سپاه «فتح ۳۶۰» علاوه بر سرجنگی انفجاری شدید از سرجنگی ترکشی منفجر شونده در ارتفاع مشخصی بالای هدف و سرجنگی نفوذگر در استحکامات و بتن هم استفاده می‌کند.

موشک «فتح ۳۶۰» جزو دستاوردهای صنعت دفاعی کشورمان است که نیروی زمینی سپاه، نیروی دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش به آن‌ تجهیز شدند. موفق‌ترین نمونه کاربرد این موشک در حمله به مواضع تروریست‌های اقلیم شمال عراق بوده است.

نخستین شلیک موشک «فتح ۳۶۰» در اختیار ارتش در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش در حالی صورت گرفت که این موشک پیش از این برای اولین‌بار در رژه ۲۹ فروردین ارتش به نمایش درآمده بود.

اخیراً‌ نیز، سامانه آموزشی موشک «فتح۳۶۰» توسط متخصصان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و با موفقیت آزمایش شده بود.

موشک کروز قدیر

موشک کروز قدیر

«قدیر» یکی دیگر از موشک‌های کروز ساخت ایران جهت عملیات‌های دریایی است که اولین‌ بار در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در جریان رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش شلیک شد. این موشک از خانواده موشک‌ کروز نور است که متخصصان صنایع دفاعی ایران از طریق افزایش بازدهی موتور و کاهش سوخت مصرفی، موفق به افزایش بُرد آن شده‌اند.

موشک کروز قدیر - شلیک در رزمایش اقتدار دریایی سپاه (مرداد ۱۴۰۲)

با نگاه به ساختار «موشک کروز قدیر» یک ورودی هوا در قسمت زیرین بدنه آن به چشم می‌خورد که مربوط به موتور جت آن برای تأمین نیروی پیشران در فاز پروازی کروز است. یک بوستر نیز در بخش انتهایی آن برای فراهم کردن سرعت اولیه شلیک قرار داده شده است. این موشک همچون موشک قادر دارای برد ۳۰۰کیلومتری است

اخیرا در گزارش شبکه خبر درباره رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه نیز اعلام شد که برد موشک کروز قدیر به ۴۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان معتقدند نیروی دریایی سپاه با استفاده از موشک کروز قدیر دامنه دفاعی جزایر سه‌گانه را افزایش داده و به هر کسی که خیال تجاوز به مرزهای ایران داشته باشد،‌ یک اخطار جدی را اعلام می‌کند.

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز درخصوص افزایش برد موشک‌های این نیرو بیان کرد؛ موشک‌هایی که جدیداً وارد سازمان شده بود، هم برد افزایی شده و هم دقت آن‌ها برای آب تغییر داده شده است.

عملیاتی‌شدن یگان دریایی شهید حججی با شناورهایی مجهز به موشک‌هایی با برد ۶۰۰ کیلومتر

یکی از اولین‌های رزمایش سپاه، حضور شناور‌های یگان ویژه شهید حججی با موشک برد بلند ۶۰۰ کیلومتر بود. این موشک‌ها بنابر گفته فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه نخستین‌بار در این رزمایش عملیاتی شدند.

تشکیل یگان ویژه شهید حججی دیگر خبر مهمی است که اعلام شد. تجهیز شناورهای تندرو سپاه به عنوان موشک‌های ۶۰۰ کیلومتری نیز دیگر خبر مهم آن است.

رزمایشی در راستای تقویت سپر دفاعی جزایر سه‌گانه

 سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید می کند که جزایر سه گانه نوامیس ملت ایران هستند و نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی سپاه نسبت به حراست از تمامیت سرزمینی ایران ذره‌ای کوتاهی نمی‌کند. به گفته کارشناسان مسائل دفاعی و امنیتی برگزاری رزمایش اقتدار در جزایر سه‌گانه ایرانی در راستای همین موضوعی است که سردار تنگسیری نیز به آن اشاره کرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پیش‌تر نیز تصریح کرده بود که اجازه نمی‌دهیم کسی درباره یک وجب در مورد خاک کشورمان حرف بی‌خود بزند. جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند؛ شک نکنید. ما نه به کشوری تجاوز می‌کنیم نه دنبال خاک کسی هستیم، اما اجازه نمی‌دهیم کسی درباره یک وجب خاک کشورمان حرف بی‌خود بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست