بازدید 3633

اوکراین روی کمک واشنگتن حساب باز نکند

روزنامه انگلیسی نوشته بایدن آرزو دارد جنگ اوکراین قبل از شروع فصل انتخابات پایان یابد، زیرا می‌داند اکثر جمعیت آمریکا بیشتر از آنکه موافق جنگ باشند با آن مخالف هستند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ 04 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نشریه تلگراف در گزارشی درباره چشم انداز پیش روی ارتش اوکراین در جنگ این کشور نوشته است: در بین فعالیت‌های انسانی هیچ پدیده‌ای غیرقابل پیش‌بینی‌تر از جنگ نیست و هیچ کس حتی آنهایی که دستور وقایع را در کی‌یف یا مسکو صادر می‌کنند نمی‌توانند بدانند که آیا اوکراین در جنگ موفق خواهد بود یا خیر. دو ماه ارزشمند برای آنکه اوکراین بتواند به میدان جنگ شکل دهد گذشته و با نزدیک شدن گل و لای پاییزی، چند هفته دیگر پیشروی یگان‌های زرهی متوقف می‌شود. این وضعیت به این معنی خواهد بود که اوکراین برای دست زدن به عملیات‌های تهاجمی بزرگ دست کم مجبور است تا شروع یخبندان زمستانی در نوامبر و احتمالا حتی تا بهار سال آینده صبر کند.

هم اوکراین و هم روسیه این چشم‌انداز آب و هوایی پیش رو را در برنامه‌های خود برای جنگ لحاظ می‌کنند. اما یک اتفاق حتی تاثیرگذارتر به نسبت فصل زمستان هم هست که ممکن است بر جنگ در منافع دو طرف جنگ در اوکراین تاثیر بگذارد و آن انتخابات سراسری آمریکا است؛ انتخاباتی که با اطمینان تقریبی می‌توان گفت که به ضرر کی‌یف تمام می‌شود.

بایدن آرزو دارد این جنگ قبل از شروع فصل انتخابات پایان یابد، زیرا می‌داند اکثر جمعیت آمریکا بیشتر از آنکه موافق جنگ باشند با آن مخالفند و جنگ پدیده‌ای است که او در یک کارزار انتخاباتی باید نه به نفع آن بلکه علیه آن تبلیغ کند. ادامه یافتن جنگ در اوکراین احتمال از دست رفتن آرا را برای بایدن به خصوص اگر اوضاع به ضرر اوکراین به پیش برود بیشتر می‌کند، چون در آن صورت رای‌دهندگان در پای صندوق‌های رای بایدن را به خاطر آن مقصر خواهند شناخت.

روزنامه انگلیسی ادعا کرده است: نگرانی دیگری نیز در آمریکا که احتمالا شدیدتر از نگرانی درباره طولانی شدن جنگ است، وجود دارد. موضوع این نگرانی این است که دست یافتن اوکراین به سطحی از پیروزی بتواند به فروپاشی کرملین و چند تکه شدن روسیه و هرج و مرج احتمالی در سراسر این کشور و متعاقبا ایجاد پیامدهای بالقوه فاجعه بار ژئواستراتژیک و آسیب‌های اقتصادی جهانی غیرقابل بیان منجر شود. این چشم‌انداز فاجعه‌بار ممکن است درست نباشد اما در پس ذهن مقامات کاخ سفید باقی است.

همچنین این نگرانی ادعایی تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا آمریکا تا یک محدوده خاصی در زمینه دادن کمک نظامی به اوکراین سخاوتمند بوده است. غربی‌ها می‌گویند دولت آمریکا می‌توانست و باید بسیار بیشتر و با سرعت بیشتری کمک نظامی به اوکراین بدهد. در عوض اما دولت آمریکا تا میزانی به اوکراین کمک کرده که برای دستیابی به سطح معینی از موفقیت آن در جنگ کفایت کند اما برای تحمیل یک شکست آشکار به روسیه کافی نیست.

با وجود پمپاژ گسترده سلاح از جانب غرب به اوکراین، تلگراف جنگنده‌های اف-۱۶ و موشک‌های دوربرد را مثال زده و نوشته است: هر دو سلاح باعث خواهند شد که کی‌یف در ضدحملاتش یک برتری استراتژیک بیابد. مشاوران امنیت ملی آمریکا در ادعاهای خارق‌العاده گفته‌اند که هیچ کدام از این دو سلاح تاثیر حیاتی در عملیات‌های جنگی اوکراین نخواهد داشت اما ممکن است برای آرایش دفاعی بلند مدت آن مفید باشد.

دیلی تلگراف مدعی شده بایدن از روی تفکری مشابه نگرانی درباره روسیه با تسریع روند عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو مخالفت کرده است و انتظار می‌رود واشنگتن تا پاییز تاکیدش را بر مذاکرات صلح اوکراین دوچندان کند و مسائل ذکر شده می‌توانستند به عنوان اهرم فشار برای چانه زنی در این مذاکرات مورد استفاده قرار بگیرند. به نظر می‌رسد از چند ماه پیش تلاش برای زمینه سازی این مذاکرات در دست اجرا بوده و بر اساس گزارش‌ها مجاری مخفی ارتباطی بین رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و همتای او در مسکو برقرار شده است.

احتمالا در سیاست انتخاباتی آمریکا مذاکرات صلح اوکراین یک موضوع اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود اما ارزیابی غلطی درباره آن وجود دارد. حتی اگر اوکراین بتواند قبل از هر گونه آتش بس میزان چشمگیری از اراضی را دوباره باز پس بگیرد، مذاکرات صلح تنها ظاهر پیروزی را نصیب روسیه‌ای که هرگز از اراضی تحت تصرفش عقب نشینی نخواهد کرد و شرایط امنیتی ناتو را نخواهد پذیرفت، می‌کند.

روزنامه انگلیسی در پایان مدعی شده است: بعد از آنکه روسیه در سال ۲۰۰۸ مناطق چشمگیری از گرجستان و در سال ۲۰۱۴ مناطقی از اوکراین را تصرف کرد، مشخص شد که بلندپروازی‌های کرملین با پایان یافتن جنگ به آخر نمی‌رسد اما شاید دولت فعلی آمریکا تنها می‌تواند چشم‌انداز جنگ در اوکراین را تا زمانی که آمریکایی‌ها در نوامبر ۲۰۲۴ به پای صندوق‌های رای بروند در نظر بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست