بازدید 11228
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

تناقض بزرگ تولید و خام‌فروشی متانول با رانت خوراک ارزان/ پشت پرده رانت ۱۲ میلیارد دلاری چیست؟

کارشناس انرژی گفت: طبق اعلام گزارش کمیسیون اصل نود مجلس طی ۱۲ سال گذشته، پتروشیمی‌های متانول با احتساب هزینه فرصت صادرات سالیانه رقمی نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار گاز دریافت کرده بودند که کمتر از ۷ میلیارد دلار بابت گاز تحویلی به عنوان خوراک در این ۱۲ ساله به دولت پرداخت کردند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 04 August 2023

تناقض بزرگ تولید و خام‌فروشی متانول با رانت خوراک ارزان/ پشت پرده رانت ۱۲ میلیارد دلاری چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ خام فروشی متانول یکی از معایب عمده‌ی صنعت پتروشیمی ایران است. در این روش، متانول به صورت خام به خارج از کشور به خصوص بازار‌های شرق آسیا به شکل انحصاری صادر می‌شود، بدون اینکه به محصولات پایین‌دستی تبدیل شود و خام‌فروشی متانول دارای معایب جدی است.

یکی از معایب عمده‌ی خام فروشی متانول، عدم بهره‌وری و ارزش افزوده است. با خام فروشی متانول، فقط ارزش متانول به دست می‌آید، در حالی که با تولید محصولات پایین‌دستی، ارزش افزوده بیشتری به دست می‌آید. همچنین، خام فروشی متانول باعث از دست رفتن فرصت‌های موازی برای گاز خام خوراک متانولی‌ها خواهد شد. به طور مثال مرکز پژوهش‌های مجلس در زمستان سال گذشته و وجود درخواست بالا برای گاز ایران در برهه زمستان سال گذشته توسط ترکیه، پیشنهاد داده بود که پتروشیمی‌های متانولی در سه ماه سرد سال به اورهال و تعمیرات اساسی سالیانه بپردازند و گاز معادل به شکل خام صادر شود که از این محل علاوه بر پرداخت سود و همچنین دستمزد کارگران متانولی، بیش از ۱.۳ میلیارد دلار نیز سودآوری بیشتر نصیب کشور شود، اما متاسفانه سال گذشته از این فرصت مهم در تامین گاز اروپا غفلت شد و به خام‌فروشی متانول ادامه دادیم.

از طرف دیگر با توجه به منافع کشور، خام فروشی گاز طبیعی نسبت به خام فروشی متانول بسیار ارزش افزوده‌ای بالاتری خواهد داشت. در همین رابطه با مریم رحمانی کارشناس انرژی پیرامون تناقض بزرگ حاکمیت در تداوم خام‌فروشی متانول گفتگو کردیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مریم رحمانی کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه باید برای مصرف گاز، بیشترین بهره‌وری و بازدهی را در نظر گرفت؛ اظهار کرد: مسئله خوراک پتروشیمی‌ها موضوع تازه‌ای نیست و همیشه این موضوع مطرح بوده است؛ اقتصاد سیاسی بسیار بزرگ بر مسئله پتروشیمی‌های متانولی سایه انداخته است و متاسفانه از مسیر اصلی خود یعنی اقتصادی بودن یک تولید منحرف شده است. در حال حاضر از نظر بحث‌های اقتصادی و بازدهی تولید، قطعا تولید و صادرات خام متانول ضررده است. باید مصرف گاز کشور به سمتی برود که بیشترین ارزآوری، بهره‌وری و بازدهی را برای کشور به ارمغان بیاورد، اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که به دلیل یک اشتباه بزرگ در گذشته، هر زمان بخواهیم مسئله گاز صنعت را اصلاح کنیم؛ با بهانه‌های واهی و غیراقتصادی، جلو این تصمیم گرفته می‌شود.

طبق اعلام گزارش کمیسیون اصل نود مجلس طی ۱۲ سال گذشته، پتروشیمی‌های متانول با احتساب هزینه فرصت صادرات سالیانه رقمی نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار گاز دریافت کرده بودند که کمتر از ۷ میلیارد دلار بابت گاز تحویلی به عنوان خوراک در این ۱۲ ساله به دولت پرداخت کردند که این موضوع بیانگر ضرر و عدم‌النفع ۱۲ میلیارد دلاری کشور از محل اعطای رانت خوراک ارزان به متانولی‌های خام‌فروش به جای صادرات گاز طبیعی بوده است.



این کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت اصلاح نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع گفت: یکی از محوری‌ترین بحث‌های ما در اصلاح نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع، پرداخت یارانه انرژی برای توسعه زنجیره ارزش است. از دهه ۸۰ که ایران به توسعه پارس جنوبی پرداخت و همچنین به تولیدکننده بزرگ گاز تبدیل شد، برای توسعه زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی خوراک مایع، تصمیم به توسعه زیرساخت‌های لازم جهت تولید محصولات در دو شاخه اصلی اوره و متانول گرفته شد. با این وجود اوره به دلیل اهمیت غذایی و نیاز کشور به کود‌های شیمیایی به میزان مناسبی توسعه زنجیره ارزش یافت و در حال حاضر حاشیه سود ناخالص صنایع اوره محور در سامانه کدال حدود ۶۳ درصد است که علاوه بر قیمت بالای جهانی، با توسعه زنجیره ارزش نیز به این میزان سودآوری دست یافتند. متاسفانه، اما بحث متانول کاملا متفاوت است و نه تنها نیاز داخلی ندارد بلکه بیش از ۹۵ درصد آن به شکل خام صادر می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اعطای رانت خوراک و همچنین نبود نیاز داخل برای توسعه زنجیره ارزش، متاسفانه ما به خام‌فروش متانول تبدیل شدیم. از همین رو نیز ما مخالف کامل خام‌فروشی متانول هستیم، زیرا خام‌فروشی گاز بسیار ارزش افزوده بیشتری از خام‌فروشی متانول دارد. این موضوع نیز به دلیل ماهیت زنجیره متانول است. متانول بالعکس اوره از مواد اولیه دیگری نیز تولید خواهد شد. این بدان معناست که در صورت گران شدن گاز طبیعی به مانند اتفاقی که در ۲۰۲۲ و بعد از جنگ روسیه با اوکراین افتاد، بسیاری از واحد‌های تولیدکننده متانول از گاز طبیعی تعطیل شدند یا متانول را از طریق سنتز ذغال‌سنگ به دست آوردند که حدود ۴۰ درصد از تولید متانول در دنیا به خصوص در چین از طریق ماده اولیه ذغال سنگ است و نه گاز طبیعی. از همین رو با احتساب قیمت گاز طبیعی صادراتی ایران و رانت خوراک بالا اعطایی به پتروشیمی‌های متانولی در ایران، خام‌فروشی گاز نسبت به خام‌فروشی متانول بسیار ارزش افزوده بالاتری برای کشور دارد و به هیچ وجه عقلانی نیست که به خام‌فروشی متانول به این حجم ادامه دهیم.

این کارشناس انرژی در ادامه اظهار کرد: طبق اعلام گزارش کمیسیون اصل نود مجلس طی ۱۲ سال گذشته، پتروشیمی‌های متانول با احتساب هزینه فرصت صادرات سالیانه رقمی نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار گاز دریافت کرده بودند که کمتر از ۷ میلیارد دلار بابت گاز تحویلی به عنوان خوراک در این ۱۲ ساله به دولت پرداخت کردند که این موضوع بیانگر ضرر و عدم‌النفع ۱۲ میلیارد دلاری کشور از محل اعطای رانت خوراک ارزان به متانولی‌های خام‌فروش به جای صادرات گاز طبیعی بوده است. کما اینکه صادرات گاز و تجارت گاز نه تنها تحریم‌پذیر نیست، بلکه به دلیل وابستگی و نیاز‌های متنوع گازی کشور‌های همسایه، از نظر نزدیکی در روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی نیز بین ایران و کشور‌های دریافت‌کننده گاز طبیعی از ایران نیز منتج می‌شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
عجیب اینکه این موضوع فقط توسط نخبگان در کابینه دکتر رئیسی کشف شده و قبل از او هیچ کس متوجه نشده بود. آخه دروغ تا کجا؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
میخواستین مرگ بر آمریکا نگید.الان سه برابر مقدار فعلی گاز تولید میشد.مگر کشور برای صادرات گاز کمبود منابع .گازی داره که چنین چیزهایی رو بلغور می کنید.الان عربستان روسیه و قطر متانول صادر نمی کنند؟
صاحبان و سهامداران صنایع پتروشیمی و فولاد، همه و همه نهاده ها هستند که با آب و برق ارزان ذخایر زیرزمینی متعلق به مردم را صادر کرده و دلارهای حاصله را در بهترین حالت به کشور وارد کرده و به قیمت 50 تومان فروخته و با آن برج سازی و ویلاسازی..... می کنند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
وقتی از چیزی خبر نداری اظهار نظر نکن ، قیمت دلار را بانک مرکزی برای پتروشیمی ها اعلام میکنه و اونها با کلی زیان میفروشند
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
همینجوری یه حرفی نزن. من تو یه واحد متانول کار میکنم که آب و برق و بخار و ازت یا بعبارتی یوتیلیتی مورد نیازش رو خودش تامین میکنه که هزینه اش چندین برابر اونی درمیاد که تو فکر میکنی.
مرگ بر آمریکا گفتن و از تحریم ها دفاع کردن فقط به خاطر سوء استفاده و بلعیدن منابع ملی این مملکت است.
تنها 40% اقتصاد کشور در دست دولت است.
60% بقیه مالیات و حساب پس نمی دهند.
در کشوری که ارزش پول ملی همیشه در حال کاهش است این نوع رانت ها همیشه وجود خواهند داشت
کارشناس؟! ایشان به عمد یا به سهو فقط یک بعد قضیه را می بینند، بفرمایند بطور متوسط گاز را به چه قیمتی صادر کرده ایم و چه مقدار از پول آن و در چه زمانی به کشور بازگشته است؟ آیا صادرات گاز، خام فروشی نیست؟ آیا مالکیت شرکت های تولید کننده متانول در نهایت در اختیار دولت نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
این کارشناس شما نگفت که ضرر و زیان چهل سال سوزاندن گازهای همراه نفت چقدر میشه؟ و اینکه چرا همین الان هم این گازها بمیزان میلیون ها متر مکعب درسال میسوزه و اقدامی براش نمیشه.
نفرمودن که اون موقع که متانول تنی نهصد دلار و ال پی جی تنی دویست و پنجاه دلار بود چرا از این حرفا نمیزدید.
نفرمودن که چرا صنایع پایین دستی متانول برای ارزش افزوده تا حالا ایجاد نشده و نه وزارت صمت و نه وزارت نفت در این مورد کاری نکردن؟ ن
خوب اگر تبدیل متانول به کالاهای دیگر ارزش افزوده بیشتر دارد چرا شرکت های متانولی اینکار را نمی کنند و ترجیح می دهند آنرا خام بفروشند
حتما یک موضوعی است که شما به آن اشاره نمی کنید اجازه بدهید آنها هم حرف خودشان را بزنند و گرنه چه کسی از سود و پول بدش می آید؟ و چرا در اینکار سرمایه گذاری نمی کنند؟
ضمن اینکه پارسال را رها کنید که استثنا بود اینکه آیا امسال هم می توانید گاز را بالاتر از قیمتی که به متانولی ها می دهید بفروشید؟
آیا در موضوع خودرو هم همین نظر را دارید؟ آیا بنظرتان اگر خودرو خارجی وارد کنیم بصرفه نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
وقتی دولت دلارهای حاصل از صادرات را به اجبار از متانولی ها به مبلغ 28 هزار تومان می خرند در حالی که دلار الان 50 تومان است پس دولت به دنبال سوء استفاده از صادر کنند هاست و برای همین این نوع مقاله های یک طرفه را منتشر می کند
به نظرم دولت شجاعت به خرج داده که اومده جلوی این رانت را بگیره. خداقوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
دولت خودش رانت خوار هست. چرا دلار متانولی ها به اجبار به مبلغ 28هزار تومن می خره و توی بازار 50 تومن می فروشه؟؟؟؟؟؟؟؟ کار اصلی را کارخانه انجام داده ولی سودش را دولت می خوره
به خودروسازها چقدر رانت داده شده است؟
این چه سئوالی است که رانت دوازده میلیارددلاری به چه کسانی رسید جواب ساده است به رانت خواران کم انصاف ولی خدابده برکت که چه نعمتهای زیادی رابرای رفاه رانت خواران دراین کشورآفریده مردم‌عادی غذای دست حسابی ندارندبخورند ولی رانت دوازده میلیاردی که اگردرست استفاده شود چقدرثروت واشتغال برای کشورمیآورد نصیب افرادبی نیازی میشودکه کردن کلفت دارند
باید دید که در صنعت متانول چند نفر اشتغال به کار هستند؟ و آیا سود حاصل از سرمایه گذاری به کجا می رود؟
باید بررسی کرد که چرا متانولی ها به سرمایه گذاری و ارزش افزوده با تبدیل متانول به محصولات با ارزش تمایلی ندارند

اینها مسائلی است که باید بصورت جزئی به آن پرداخت و قبل از اینکه یک صنعت با شتابزدگی و افزایش ناگهانی قیمت تخریب شود با رعایت تعادل و با شیب ملایم آن صنعت را بهینه کرد

رانت چیزی است که به جیب اشخاص خاص می رود و روش های ریادی وجود دارد که بدون ضربه زدن به صنعت می شود جلوی رانت را گرفت

خوشبختانه همه صورت های مالی شرکت های متانولی در دسترس است چرا متانولی ها با وجود p/e مناسب سهامداران از آن استقبال نمی کنند ایا فکر نمی کنید که یک آلام و یک نشانه برای تصمیم گیرندگان است
آنها غیر مستقیم می گویند در این صنعت با وجود p/e بالا ارزش سرمایه گذاری ندارد چون دولت با تصمیمات عجولانه و دستوری موجب ضرردهی آنها می شود
بگزارید برای یکبار هم که شده است مردم به شما اعتماد کنند و با تصمیمات غلط اعتماد را از آنها سلب نکنید
کار مسولین کشور فقط غفلت هست و بس
ما که نمی توانیم گاز را به چین صادر کنیم آن را باید تبدیل به متانول کنیم تا به چین و هند صادر کنیم در ثانی این ارزان فروشی گاز فقط منحصر به متانولی ها نیست متانولی ها برای هر مترمکعب سال گذشته ۵ هزار تومن می دادند در حالیکه فولادیها مترمکعبی ۲ هزار تومن و نیروگاهها گاز مجانی می گرفتند اگر همین متانولیها نبودند دولت مجبور گاز را به ترکیه مفت بدهد
فکر می‌کنید صاحبان پتروشیمی متانول و گاز طبیعی خام چه کسانی هستند ؟؟!! افرادی غیر از خودی‌ها و خصولتییها در این جریان اصلا راه پیدا نمی‌کنند، ثروت‌های گنج قارونی برای این افراد تازه به دوران رسیده است ، خیلی راحت سرمایه های این کشور را می‌برند ودر کشورهای ثالث(ترکیه و امارات و .....) سرمایه گذاری کرده و محصولات تولید شده در آن کشورها را به عنوان محصولات خارجی و برند با حد اکثر سود به دست خودمان می‌دهند یعنی سودهای سرسام آور و باور نکردنی ،و با این پول‌ها در کشورهای غربی ویلا و مستغلات و ... دیگر برای خود و خانواده مفتخورشان تهیه می‌کنند، در صورتی که در داخل کشور برای راه سازی و ریل سازی، بیمارستان سازی و حتی شرکت‌های تولیدی دولت دست به دامن سرمایه گذار خارجی می‌شود تا برای ملت چیزی بسازد ! ودائم از نبود سرمایه مینالد ، درصورتیکه خود دولت کاملآ می‌داند این افراد که از سرمایه ملی سودی سرشار می‌برند و به ملت و کشور خیانت می‌کنند چه کسانی هستند ! نتیجه‌ :منابع ملی و سرمایه کشور برای افراد خودی و نداری و بیچارگی برای ملت. دولتی‌ها خودشان را به نادانی نزنند . این حنا دیگر رنگی نداره .
مافیای خودرو سازی
مافیای لوازم خانگی
مافیای پتروشیمی
مافیای مرغ
.
.
.
بقیه مافیاها را خودتان نام ببرید!!!
ماشاللله هزار ماشالله رانتها دیگر با ریال قابل محاسبه نیست با دلار لعنتی محاسبه میشود
پشت پرده ای نداره،سفره ای پهنه و دوستان هر کدوم یک گوشه اش نشستن.به همین راحتی!!!
الان همون هایی که این رانت رو دریافت کردن در مقابل تصمیم دولت ایستادن و با زدن تو سر سهم های گروه پالایشی و به طبع شاخص کل دارن دولت رو تحت فشار قرار میدن
اینا کیا هستن که سرمایه ۵۰ میلیون ایرانی رو به گروگان گرفتن؟
اینا کیا هستن که دولت حرفشون نمیشه؟
تا بود خودرو سازها و مافیا شون بود بعد بانک ها که هیچ کس حرفشون توست الان هم این غول های فساد
چرا دولت اجازه میده بازار سرمایه بیفته دست یهعده مفسد رانت خوار ما تا کی باید تو بورس خسارت ندانم کاری بپردازیم؟
اگر گاز را به عراق صادر می کردیم بجاش نفت وارد می کردیم و اگر به کره صادر می کردیم می توانستیم شکایت کنیم تا شاید پولمان را بدهند.
دو دهه این را همه می گویند. بودجه هم گرفتند کو؟ بودجه میگم
پشت پرده رانت ۱۲ میلیارد دلاری چیست؟

این که پرسیدن نداره، کار کار دشمنه.
اين موضوع بسيار با اهميت و در عين حال نگران كننده است. وقتى از فروش و صادرات گاز در امد بيشترى نصيب كشور ميشود نبايد به صاحبان زر و زور اجازه داده شود كه با اعمال نفوذ و قدرت و صرفا بخاطر منافع نجومى خود به جامعه خسارت وارد بكنند. لطفا توجه نماييد كه كارشناس محترم اشاره ميكنند كه با صدور گازى كه تحويل مجتمع هاى متانول ميشود علاوه بر تامين حقوق و دستمزد پرسنل مبالغ قابل توجهى هم ارز وارد خزانه دولت ميشود. اين دور باطل قطعا در مورد صنايع و توليدات ديگر هم كه از مواد اوليه و انرژى يارانه اى استفاده ميكنند وجود دارد. بخاطر دارم شايد ٢٠-١٥ سال قبل اقاى عيسى كلانترى كه زمانى هم وزير جهاد سازندگى و كشاورزى بودند به درستى انتقاد ميكردند كه صادرات هندوانه كه با مصرف مقدار زيادى اب و استفاده از كودهاى شيميايى يارانه اى و انرژى و و نيروى كار ارزان قيمت توليد ميشود در واقع يك ضرر و زيان نهانى و گمراه كننده أست.
سالهای زیادی هست که حرف از فساد در پتروشیمی ها بوده ولی کوچکترین اراده ای برای برخورد پایه ای فساد نبوده و فقط برای چند نفر پرونده درست شده که اونم معلوم نیست برخوردی بشه یا نه.
موضوعی هست پشت پرده نداشته باشه؟
سلام نون مسئولین در متانول است مگر نه چند سال قبل با افزایش قیمت خوارک موافقت میکردند
بزرگترین رانت نفت و گاز در دولت احمدی نژاد به افراد خاص تعلق گرفت
بازم اختلاس عادت کردیم ایندفعه چه کسی از بزرگان مملکت هوای کاندا به کلش زده
این کارشناس اشاره نمی کند که چرا به دلارهایی که دولت از پتروشیمیها بزور با قیمت حداقلی میگرد و از طریق خوان گسترده ای که از صراف ها گرفته تا اعوان و انصار خودش می دهد و انها در بازار ازاد میفروشند یا به کانادا و ... منتقل می کنند و بعد به ریش ملت می خندند .
اگر نرخ خوراک دو و سه برابر امریکا و عربستان است باید دستبرد هم به درآمدهایشان نداشته باشد.واقعا از چنین کارشناسانی آدم احساس شرم می کند که سرتاپا کلیشه ای برخورد می کنند و وجودشان را کینه و نفرت گرفته است
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
هزینه‌های چندین برابری پتروشیمی ایران برای خرید کالا و قطعات و خدمات در مقایسه با سایر کشورها بخاطر تحریم رو هم اضافه کنید.
اگر از نظر اقتصادی بهینه است زنجیره بعد از متانول تکمیل شود به هر حال برای تولید متانول هزینه شده اگر هم ضرر ده است که از هر جا جلوی ضرر گرفته شود سود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
لیسانس چنین واحدهایی رو از کی بگیریم؟ یادت رفته که ما تحریم هستیم؟
اومدید اینهمه کارخانه متانون زدید و توی بورس آوردید پولتون رو از سهامدار بدبخت گرفتید و الان بامبول درمیارید ؟ اگه قرار بود متانول نسازید چرا کارخونه درست میکردید چرا توی بورس میاوردید چرا به مردم بدبخت میفروختید ؟
اگه تحریم پذیر نیست چرا پول گازتونو از عراق نمیتونید بگیرید؟
جانم به اختلاس های میلیارد دلاری
هرجاجلوی ضررگرفته بشه ومنابع درست وبهینه استفاده بشه ومردم اثرش رودرزندگی روزمره ببینندکه خوب است خداخیرتان بدهدازهرکارخانه ای که زدن۱۰درصدروآوردن توبورس که بتونن ازاین طریق وایجادنارضایتی به دولت فشاربیاورندگرون کردن خوراک بشرطی که مردم منتفع بشن عیبی نداره خیلی هم عالی
در دولتهای قبلی یک اشتباهی شد و به پتروشیمی ها رانت گاز داده شد آیندگان که نباید تا ابد تاوان این اشتباه را بدهند کسی هم نمی گوید این صنایع تعطیل شوند بلکه به کار خودشان ادامه دهند و هیچ کارگری هم تعدیل نشود فقط در حدی که زیانده نشود پول گاز را به دولت بدهند و چیزی به اسم سود و منافع باداورده بین سهامدارانشان تقسیم نکنند یعنی اصلا سودی نیست تا تقسیم شود و با یک اصلاح حسابداری سود این شرکتها به جای سهامداران بعد این برای قیمت گاز به دولت داده شود عده ای هم سفسطه صندوقهای بازنشستگی را می کنند صندوقهای بازنشستگی بالای ۵۰ درصد سهام این پتروشیمی ها را با شرکتهای تو در تو به مردم فروخته اند تولید همین الان هم به این صندوقها کمک زیان می دهد و به صورت کلی با گران کردن گاز می تواند دوباره بخشی را به این صندوقها بدهد
به نظر من بعد اینکه صندوقهای بازنشستگی با شرکتهای تو در تو تمام سهامشان را به مردم فروختند دولت این پشت پرده ها و تناقضها را کشف کند و دست خریداران سهام را در پوست گردو بگذارد
لان قطر و بحرين و عربستان در حال استعمار شدن هستند.آمريكا و اروپا به شدت در حال بردن منابع ملي آنها هستند و عربستان بودجه ندارد يارانه مردمش را بدهد و وضعيت فجيعي در حال شكل گرفتن است . ديگر كسي در بحرين پول خريد نان را ندارد و قطري ها قرار است براي كار به فيليپين بروند. لعنت بر آمريكا و استعمارگرررررر
قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها متر مکعبی ۷۰۰۰ تومان و قیمت همان گاز برای سوخت فقط ۳۰۰۰ تومانه انوقت به پتروشیمی گفته میشود رانت اما اگر همان گاز را دود کنی و هوا کنی ایراد ندارد همین الان به کارخانجاتی که گاز را فقط برای سوختن مشعل ها و کوره ها استفاده میکنند کاز به یک سوم قیمت تحویل میشود اما اگر ان را محصول و دلار وارد کشور کنی میشوی رانت خوار چون چشم همه دنبال دلاره می باشد
دولت باید جرات به خرج بدهد و با کمک مجلس جلوی رانت را بگیرد دولت فعلی دولت محرومان است
به دلیل اعطای رانت خوراک و همچنین نبود نیاز داخل برای توسعه زنجیره ارزش، متاسفانه ما به خام‌فروش متانول تبدیل شدیم. از همین رو نیز ما مخالف کامل خام‌فروشی متانول هستیم، زیرا خام‌فروشی گاز بسیار ارزش افزوده بیشتری از خام‌فروشی متانول دارد.
دقیقا درست است مشکل اصلی این است که صاحبان صنایع پتروشیمی در ایران سواد و اطلاعات کافی در زمینه فعالیت اقتصادی خود ندارند و با رانت صاحب سرمایه شده اند.
به هر حال امکان استفاده از متانول در تولید بنزین وجود دارد و اگر آقایان صلاح بدانند بنده می‌توانم از آن در تولید بنزین کمکشان بکنم منوط به اینکه در آمد اضافی آن صرف کمک به مردم‌ محروم بشود.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم