بازدید 174788
۲

بهترین خوراکی برای معده درد

از له شده زیره کوهی اسانسی به دست می‌آورند که خاصیت‌های درمانی زیادی دارد. زیره کوهی طبیعت گرم و خشک دارد و برای رفع سردی بسیار مناسب است. برای رفع بیماری‌های کبدی کاربرد زیادی دارد. ضدنفخ، مقوی معده، مدر و قاعده‌آور است.
کد خبر: ۱۱۸۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 03 August 2023

 به گزارش تابناک، مهم‌ترین خواص این گیاه دارویی ضدتشنج، ضدصرع، مقوی معده، مدر، بادشکن، قاعده‌آور و معرق است.

زیره یکی از ادویه‌جات یا گیاه‌هانی است که لابه‌لای مواد غذایی خانه ما به چشم می‌خورد. زیره پلو پختن و ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» هم نشانه‌های این حضور پررنگ است. این بار می‌خواهیم درباره این گیاه خوش‌عطر از نوع سبز و سیاه و کوهی‌اش، بیشتر بدانیم.

زیره کوهی و خواص آن
نام: زیره کوهی

نام‌های دیگر: کاشم، کاشن، کاشم رومی، انجدان رومی

نام علمی: Levisticum officinale Koch

تیره: جعفری

بیشتر بخوانید 

این گیاه چند ساله است و علفی، با ساقه‌ای ضخیم و استوانه‌ای به بلندی دو متر، برگ‌های این گیاه، ضخیم و گوشتی است و دارای چند برگچه به رنگ سبز تیره براق است. میوه این گیاه شبیه تخم‌مرغ است و بوی آن مثل گلپر است. گونه‌های این گیاه در استان کرمان دیده شده است. از ریشه و تخم این گیاه جهت درمان استفاده می‌شود.

از له شده زیره کوهی اسانسی به دست می‌آورند که خاصیت‌های درمانی زیادی دارد. زیره کوهی طبیعت گرم و خشک دارد و برای رفع سردی بسیار مناسب است. برای رفع بیماری‌های کبدی کاربرد زیادی دارد. ضدنفخ، مقوی معده، مدر و قاعده‌آور است. این گیاه برای بهبود کمردرد و درد سیاتیک باید ضماد شود، اما برای زنان باردار به هیچ وجه نباید استفاده شود.

زیره سیاه و خواص آن
نام: زیره سیاه

نام‌های دیگر: زیره، شاه زیره، زیره کرمانی، زیره فارسی، زیره رومی

نام علمی:.Carum carva L

تیره: جعفری

زیره سیاه یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی برای درمان مشکلات و بیماری‌های گوارشی است. این گیاه دو ساله و گاهی یک ساله است. یعنی مثل هویج فقط دو یا گاهی یک سال عمر می‌کند. این گیاه ساقه‌ای توخالی دارد و برگ‌هایی سبز که این برگ‌های سبزِ تخم زیره سیاه، نیمه‌ای از یک میوه است. زیره سیاه خلط‌آور، افزایش‌دهنده شیرمادر، قابض و ضدمیکروب است.

زیره طبیعت گرمی دارد و از گرد تخم زیره به عنوان داروی ضدنفخ و آروغ استفاده می‌شود. اگر دچار درد شدید قاعدگی یا تاخیر در زمان آن هستید، استفاده از زیره سیاه درمان خوبی برای این مشکلات است. جوشانده زیره سیاه برای درمان فلج اعضا، تسکین درد سیاتیک، تحریک عمل زایمان و رفع دل‌پیچه کودکان مفید است، البته به صورت استفاده موضعی. بخور زیره در آب برای تنگی نفس و اشک ریزش چشم هم موثر است.

زیره سبز و خواص آن
نام: زیره سبز

نام علمی: Cuminum cyminum

تیره: جعفری

زیره سبز گیاهی گلدار، علفی و یک ساله است. بلندی این گیاه حدود ۶۰ سانتی‌متر است. خیلی وقت‌ها از تخم زیره روی انواع نان یا برای پخت برنج استفاده می‌شود. در کشور سریلانکا تخم زیره را بو می‌دهند بعد در آب می‌جوشانند و به عنوان نوعی چای استفاده می‌کنند.

این چای مطبوع، آرام‌کننده درد‌های معده است. میوه زیره سبز اسانسی دارد که قسمت اصلی اسانس از کومینول تشکیل شده است که همین ماده عامل عطر خوش زیره سبز است. یکی از جذاب‌ترین اثرات زیره سبز برای خانم‌ها تاثیر آن در لاغری است. زیره سبز مثل زیر سیاه طبعش گرم و خشک است.

مهم‌ترین خواص این گیاه دارویی ضدتشنج، ضدصرع، مقوی معده، مدر، بادشکن، قاعده‌آور و معرق است. زیره سبز شیر مادر را زیاد می‌کند و باز‌کننده جریان قاعدگی، زیاد‌کننده عرق و ادرار است. ریختن پودر زیره در محل خونریزی و زخم، باعث قطع آن می‌شود.

منبع: رویداد۲۴

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
از خوردن زیره و خرما غافل مباشید تا همیشه سالم و توانگر و ایمن باشید
این زیره کوهی نیست۰فک کنم این بادیان هست اگه اشتباه نکم۰زیره کوهی این شکلی نیست ای خداچرا ب مردم ادرس اشتباه میدین۰وای خدای من?
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست