عرضه اولیه ها را بخریم یا نه؟

عرضه‌های اولیه همواره به عنوان سهام سودآور معروف بوده؛ چراکه در عرضه اولیه قیمت سهم بسیار پایین است و در اکثر موارد با خرید این عرضه‌ها می‌توان سود کسب کرد. اما واقعا عرضه اولیه‌ها سودآور هستند و در این شرایط عرضه اولیه بخریم؟ علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس به این پرسش پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ 01 August 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، اگر از برخی قدیمی‌های بازار سرمایه سوال کنیم که چه سهمی برای کسب سود در کوتاه مدت مناسب است، همه این افراد عرضه اولیه را پیشنهاد می‌دهند و عقیده دارند عرضه اولیه‌ها در کوتاه مدت سودده است. اصل سودآوری اغلب عرضه اولیه‌ها به پایین بودن قیمت آن‌ها باز میگردد؛ زیرا شرکت‌ها با قیمتی پایین وارد بورس می‌شوند وبا تحلیل سهامداران و عرضه و تقاضا افزایش قیمت پیدا می‌کنند و به همین دلیل عرضه اولیه‌ها سود هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از عرضه‌های اولیه سود بیش از ۲۰۰ درصدی داشته‌اند و از سوی دیگر برخی از عرضه اولیه ها زیان روی دست خریداران گذاشته‌اند. در نتیجه این تفکر که همواره عرضه اولیه‌ها سودده هستند چندان درست نیست و سهامداران پیش از خرید هر سهم باید وضعیت آن شرکت را بررسی کنند. 

عرضه اولیه بخریم؟

بازار سرمایه شرایط بدی دارد و هر روز شاهد افت ارزش و حجم معاملات بازار هستیم؛ در این شرایط خرید عرضه اولیه ها درست است؟

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به نبض بورس گفت: زمانی که شرکتی قصد دارد که در بورس پذیرفته شود عملا در حال پیشرفت است و قصد دارد یک گام از وضعیت موجود خود فراتر برود؛ زیرا به طور معمول وقتی شرکتی در هر کجای جهان قصد بر توسعه بیشتر و تأمین مالی قوی‌تر و وسیع‌تر داشته باشد سعی براین دارد که در قدم مهم خود وارد بورس شود. البته این پذیرش صرفا به آسانی نیست و هر شرکت باید نسبت به شرکت‌های دیگر فعال در آن کشور از لحاظ وضعیت مدیریتی و مالی و از همه مهم‌تر شفافیت خود در وضعیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها باشد.

وی ادامه داد: شرکت پس از پذیرش و عرضه اولیه در بورس منافع بسیاری را بدست می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه همه عرضه اولیه ها سودآور هستند یا خیر گفت:بهتر است نخست به سراغ بازدهی عرضه‌های اولیه در تاریخ بورس برویم که پس از بررسی می‌توان به این نتیجه رسید که نه تمامی عرضه‌های اولیه بازار سودآور نیستند، ولی درصد قابل توجهی از آن‌ها با بازدهی معقول همراه بوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود سرمایه گذار  نسبت به عرضه‌های اولیه‌ای که ممکن است در آینده برای بازار شکل بگیرد خوش بین شود.

فراقی تشریح کرد: در اکثر مواقع زمانی که شرکتی برای پذیرش در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود عملا در زمانی که قرار است محدوده قیمتی برای این عرضه اولیه در نظر گرفته شود مقداری زیر ارزندگی آن است تا عملا بازار را علاقه‌مند به تقاضا (حداقل در کوتاه مدت) برای نماد مورد نظر نماید که عملا این کار کلیت ریسک عدم سود رسانی شرکت در عرضه‌های اولیه را به حد محسوسی کاهش می‌دهد. 

وی در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین مورد منفی که در چند سال اخیر نسبت به عرضه‌های اولیه وارد است زمانی است که بازار عملا در رکود و عدم تقاضایی شدید باشد که در این حالت در اندک مواردی شاهد افت قیمتی پس از همان روز‌های اول بازگشایی نماد برای معاملات ثانویه بوده‌ایم که البته باید بازهم به این نکته اشاره نمود که اگر یک نسبت ساده به کل عرضه‌های اولیه بازار بگیریم درصد بسیار کمی از موارد شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی