بازدید 9539
جرایم مالیاتی بانک‌ها برای وام ندادن بی فایده است؛

وقت کشی برای ساخت مسکن در دو سالگی دولت/ مرغ بانک‌ها فقط یک پا دارد و خبری از تسهیلات نیست/ راهکار پیشنهادی چیست؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بانک‌ها موظف شدند که ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات بخش مسکن تخصیص بدهند که این اتفاق نیفتاد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، بحث مالیات و جریمه بانک‌ها مطرح شد که تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ 01 August 2023

وقت کشی برای ساخت مسکن در دو سالگی دولت/ مرغ بانک‌ها فقط یک پا دارد و خبری از تسهیلات نیست/ راهکار پیشنهادی چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها برای توسعه بخش مسکن و به طور کلی اقتصاد بسیار مهم است. با این حال، وضعیت فعلی حاکی از آن است که بانک‌ها به اندازه کافی این تسهیلات را ارائه نمی‌کنند و در عوض منابع خود را به سمت ادارات یا کارکنان خود هدایت می‌کنند. این امر منجر به کمبود شدید مسکن و تأثیر منفی بر رشد این بخش شده است.

عدم همراهی بانک‌ها در زمینه قانون جهش تولید مسکن، چالشی که است از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم مطرح بوده است و شورای عالی مسکن نیز بر اجرای قانون ارائه تسهیلات همواره تاکید داشت. اما با همه این تاکیدات دولت، مرغ بانک ها، یک پا داشت و خبری از وام برای ساخت مسکن در جهت تحقق وعده دولت نبود.

این روند آشفته تا جایی پیش روی کرد که رئیس جمهور در ششمین جلسه شورای عالی مسکن در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه؛ وزرای راه و اقتصاد و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد، ظرف یک ماه، راهکار‌های تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن را در جهت تسریع در تحقق وعده دولت بررسی و به شورای عالی ارائه کنند.

ضرب العجلی یک ماهه که با پایان یافتن آن، بازهم خبری رسمی از ارائه راهکار تامین مالی نشد.  

حال با گذشت چندین هفته از جلسه مذکور و در دهمین جلسه شورای عالی مسکن (یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲) به ریاست رییس جمهور دوباره موضوع تسهیلات دهی بانک‌ها برای ساخت مسکن مطرح شد. به گونه‌ای که ابراهیم رئیسی با تأکید بر اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با بیان اینکه به موجب قانون بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آن‌ها تعیین کرده، ندارند، باید به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، به‌موقع اقدام کنند.

تمام تاکید دولت بر اجرای قانون جهش تولید مسکن و ضرورت ارائه تسهیلات توسط بانک‌های عامل در حالی است که وضع مالیات بر بانک‌های متخلف در رفع مشکل عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نیز موثر نبوده است و حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از بانک‌ها با طرح دعاوی قضایی به دنبال تاخیر در پرداخت مالیات خود بوده اند. بنابراین، اقدامات جایگزینی باید در پیش گرفته شود.

برای رفع این مشکل، دولت می‌تواند اقدامات متعددی انجام دهد. یکی از راهکار‌های کلیدی کاهش قدرت وام دهی بانک‌های متخلف و افزایش قدرت وام دهی بانک مسکن برای ارائه تسهیلات ساخت مسکن است. بانک مرکزی می‌تواند نقش بسزایی در تنظیم فعالیت‌های وام دهی بانک‌ها داشته باشد. با کاهش قدرت وام دهی بانک‌های متخلف، دولت می‌تواند اطمینان حاصل کند که بانک‌های بیشتری مایل به اعطای این تسهیلات هستند.

راهکار دیگر ارائه مشوق به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن است. دولت می‌تواند به بانک‌هایی که این تسهیلات را در اختیار افراد یا شرکت‌ها قرار می‌دهند، خط اعتباری مستقیم ارائه دهد. این می‌تواند گام مهمی در جهت تامین نیاز‌های اساسی خانوار‌ها و ارتقای رشد اقتصادی باشد. با تشویق بانک‌ها به ارائه تسهیلات ساخت مسکن، دولت می‌تواند اطمینان حاصل کند که بخش مسکن تامین مالی لازم برای ساخت خانه‌های جدید و افزایش عرضه مسکن در اقتصاد را دریافت می‌کند.

وقت کشی برای ساخت مسکن در دو سالگی دولت/ مرغ بانک‌ها فقط یک پا دارد و خبری از تسهیلات نیست/ راهکار پیشنهادی چیست؟

محمدعلی شایان اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اهمیت بخش ساخت مسکن در اقتصاد افزود: بحث ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت سیزدهم بوده است که مسئله خروج از رکود کشور، اشتغال‌زایی و رونق ۱۳۰ رشته فعالیت به آن بستگی دارد. تمرکز درست دولت سیزدهم بر مسئله ساخت مسکن به عنوان پیشران لوکوموتیو اقتصادی یکی از اقدامات مهم دولت بوده است که متاسفانه با عدم همکاری شبکه بانکی تاکنون پیش نرفته است.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها برای توسعه بخش ساختمان و مسکن و به طور کلی اقتصاد حیاتی است. دولت می‌تواند اقدامات متعددی برای اعطای این تسهیلات، رفع مشکل عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و ارتقای رشد اقتصادی انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تامین مالی نقش به سزایی بر ساخت مسکن دارد، عنوان کرد: در قانون جهش تولید مسکن به مباحث مهمی همچون عرضه مسکن وتامین مالی اشاره شده است که متاسفانه دولت هنوز نتوانسته اهداف این مهم را محقق کند. در قانون مصوب شده است که بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن بدهند و این موضوع طی گزارشی هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرد. اختصاص ۲۰ درصدی تسهیلات بانکی به بخش مسکن انحراف کمی در بازپرداخت دارد.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد ضمن انتقاد از عدم اختصاص ۲۰ درصدی تسهیلات بانکی به ساخت، گفت: آمار حاکی از آن است که رقم تسهیلات در اردیبهشت ماه سال جاری تنها به ۵ درصد رسیده است. متاسفانه اهمال کاری بانک‌ها باعث شده که تسهیلات بانکی به بخش‌های دیگر غیر از ساخت مسکن اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بانک‌ها موظف شدند که ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات بخش مسکن تخصیص بدهند که این اتفاق نیفتاد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، بحث مالیات و جریمه بانک‌ها مطرح شد که تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

محمدعلی شایان اصل کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به راهکار کاهش قدرت تسهیلات بانک و انتقال اعتبار به بانک مسکن، اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار برای اصلاح و به رفتار درآوردن شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، جریمه بانک‌های متخلف در زمینه ابزار‌های راهبردی بین بانکی است. افزایش نرخ ذخیره قانونی موجب کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های خاطی خواهد شد و در نتیجه امکان تخصیص اعتبارات بانکی مذکور به بانک مسکن جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم فراهم خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۰
حالا چه عجله ای هست برا ساخت مسکن!!! کو تا دو سال دیگه.بزارید ریسی یه کم بخابه بنده خدا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
عالی بود این کامنت ???
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
مرغ را از بانکها بگیری و بین مردم توزیع کنید
فقط مراقب باشید مرغهای آقایون بانکها یخ زده نباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
از گرانی شبها خواب نداره از بی مسکنی هم روزها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
یک عده خواسته یا ناخواسته منابع را به سمت منافع خودشان می برند و اصلا اثر آن در زندگی مردم برایشان اهمیتی ندارد ... وقتی مردم درگیر معیشت هستند دیگر نباید جای بحثی برای بانک ها وجود داشته باشد که منابع را به تولید بدهند .... این یعنی قوانین مشکل دارد و منابع به سمت سوداگری و خرید شعب و ... می رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
بالاخره باید تقصیر را گردن یکی انداخت، دیگر. دولت سید محرومان که مقصر نیست، بانک ها تقصیر کارند، که لابد در کشور ما اصلاً هم دولتی نیستند و همه شان مال بخش خصوصی هستند.
با سیاست های اشتباه دولت ساخت مسکن توسط بخش خصوصی تقریبا در حال توقف کامل است البته با توجه به کمبود شدید برق و آب و گاز و هوای پاک در شهرهای بزرگ کاهش ساخت و سازها در چنین شهرهایی موجب فشار کمتر به منابع آن شهرها می شود که نکته مثبت این وضعیت است تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری ها برای ساخت و ساز و صنعت باید در مناطق دارای منابع کافی انجام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
بانظرشماموافقم وبهتراست درشهرهای بزرگ فقط بخانه های کلنگی بیش ازچهل سال ساخت اجازه تخریب وساخت مجدد بدهند که بلکه برجمعیت تهران افزوده نشود که دیگرتهران شهرنیست بلکه گاراژ بزرگی است که درآن‌ نفس کشیدن تقریباًغیرممکن شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
مجید جان دلبندم ! بانکها بزرگترین دارندگان مسکن های خالی این مملکت هستند . بعد دولت خجسته ی ما دنبال تأمین مالی پروژه های مسکن ملی اش از منابع همین بانکهاست ! آخه کدوم سرمایه داری میاد بر علیه منافع خودش سرمایه گذاری کنه ؟ اونوقت شما این قصه رو از اونورش روایت میکنی که این موضوع در نهایت ثواب زیست محیطی داره ؟ خدایا ! چه دولت ، ملتی زدی تنگ هم ! یه دونه ای
ناشناس
| Germany |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
نخیر
هوای پایتخت با ساخت و ساز ها کاری ندارد. هوای پایتخت و مقدار کمبود آب را شهرک های لواسانکی و برج و بارو های محصور با استخرهای آب شرب که بخار شده و هر از گاهی به پس آب تبدیل میگردند است که همه را میچزاند!
برکناری دولت نابلد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
حالا یکی دیگه! چه فرقی داره؟ کدومشون بلدند؟
لوکوموتیر درسته
واقعیتش مرغ بانک ها یک پا ندارد. اوضاع اقتصاد خراب است و همیشه فقط شعار میدهیم. نمی دونم تاکی می تونند با همین فرمان برند جلو. احتمالا تا وقت ملت زنده هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
بالاخره قانونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
پسر خوب پارسال سه هزار هزار میلیارد بهم وام دادن پول هست ولی برای جایی خاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
حرف شما درسته. اگر بانک وام بده تا دو سال بعد با این تورم پولش بی ارزش میشه. خود دولت هم اولین نفر منتظره بانک ورشکسته بشه و اون رو تصاحب کنه. با این وضع نباید از بانک ها ایراد گرفت. درسته بانک دولتیه ولی بالاخره خیلی ها سهام دارند و با ورشکستگش هزاران نفر بیکار و بیچاره میشن
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
گاو نر می خواهد و مرد کهن
وام باید به کسانی که مسکن ندارند داده شود نه به کسانی که چند تا خانه دارند. شرکت های سرمایه گذاری مسکن به جای اینکه بروند روی پاساژ سازی و تجاری سازی و مال سرمایه گذاری کنند، آن هم در جاهایی که مثلا 4 طبقه پاساژ خاک می خورد و کسی نمی خرد، بهتر بود بروند در مسکن های کوچک سرمایه گذاری می کردند. الان ایرانمال، اطلس مال، و دهها مال دیگر توسط بانک ها ساخته شده در صورتیکه می توانست پول به سمت مسکن هدایت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
عزیزم هیچ جای دنیا بانک موسسه خیریه نیست. تامین مسکن وظیفه دولته نه بانک. بانک باید سعی کنه سرپا بمونه و ورشکست نشه. همین
بانک باید سپرده بلند مدت دیگران را با قیمت مناسب داشته باشد تا بتواند وام بدهد سپرده نزد بانک ها الان با سود 23 درصد و به بالا است . آنوقت خود دولت که از این موضوع اطلاع دارد انتظار دارد بانک وام با سود 18 درصد و کمتر بدهد در واقع دولت توپ را انداخته در زمین بانک ها و بانک ها هم جرات نمی کنند واقعیت را اطلاع رسانی کنند . حالا فرض کنید بانک وام هم داد با این وام فقط 10 الی 20 درصد هزینه خرید مسکن تامین می شود در حالی که در دنبا 80 درصد هزینه خرید ملک را بانک ها با سود زیر 10 درصد پرداخت می کنند.
به حرف اقای رئیسی توجه کنید " اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آن‌ها تعیین کرده، ندارند، باید به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، به‌موقع اقدام کنند. " یاد ان جوکی افتادم که کارگران یک کارخانه اعتصاب کردند که چند ماه به انها حقوق پرداخت نشده بود رئیس کارخانه امد و داد زد سر کارگران که چرا اعتصاب کرده ند یکی از ان بین بلند شد و گفت اقای رئیس یا حقوق ما را می دهید یا اگر نمی دهید پس کی میخواهید بدهید؟ !!!!!
کشور اسیر مافیاس....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
مافیاو فساد
لوکوموتیو پیشرفت بعضیا مثل اینکه پنچر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
لوکوموتیو نه، لوکوموتیر، کمی سواد هم بد نیست
فقط احمدی نژاد
بیچاره اینایی که رفتن ثبت نام کردن به امید خانه دار شدن. بعید میدونم حالا حالاها ساخته بشه. پولتون هم بی ارزش میشه
ازیکطرف اعلام می کند بانک ها نباید ناترازباشندوبانک های کشور که همگی بعلت تسهیلات تکلیفی دولت ناترازهستند ودارند جریمه می دهند ودرصورت ادامه روند ناترازی جریمه های سنگین می شوندوبه ورشکستگی رسیده اندلذاپرداخت تسهیلات را حتی تسهیلات خرد را هم متوقف کرده اند وازطرفی اعلام می کند باید وام دهند خوب این یک پارادوکس است که ازطرفی پرداخت تسهیلات موجب خلق نقدینگی وتورم برای مردم وناترازی بیشتربرای بانک هاست وازطرفی تکلیف به پرداخت تسهیلات بدون تامین منابع می کنندمعلوم است که شیرازه کار از دستشان در رفته است
دیدنیست روزی که رئیسی و تیم اش، دارن توجیه می کنند که چرا 4 میلیون مسکن نتوانستند بسازنند!
اولش با آب و تاب اومديد گفتيد چهار ميليون مسكن ملي مي سازيم ! . نرخ ساخت هم متري ٢/٥ ميليون بود . حالا كه كم كن داره دوره رياست جمهوري تمام مي شود و كاري صورت نگرفته ، اومديد چسبيدي. به اين حواشي
يك كلام بگيد ما اشتباه كرديم و بس .
مرغ بانک‌ها فقط یک پا دارد و خبری از تسهیلات نیست/ راهکار پیشنهادی چیست؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ملی کردن واقعی بانکه به نفع مردم کاستن از تعداد بانکها تنها را چاره نجات ملت از چنبره بانکهاست !
من راه حل دارم اما می فروشم
خدایی برای خودتون داستان سرایی نکنید حدال با چندتا انبوه ساز مصاحبه کنید تا واقعیت ماجرا رو بهتون بگن نه این مهملات رو
عزیزانی که بانک ها را مانع اهدای تسهیلات به سازندگان مسکن می دانند لطفا" بفرمایند بابت ساخت هر واحد بانک چقدر تسهیلات در نظر بگیرید تا خریدار موقع خرید این واحد توان مالی مناسب داشته باشد.
هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان طبق نظر حضرات بین 12تا14 میلیون است و در یک شهر کوچک هر متر مربع آپاتمان 25 تا 28 تمام می شود و قیمت فروش 32میلیون است . یک واحد 80 متری حدود 2/5 میلیارد تمام می شود. وام مسکن روی این واحد چقدر باشد ؟
اگر کشورهای اروپاوی را ملاک قرار دهید باید بین 60تا70% خریر مسکن وام داده شود و باقی توسط خریدار نقد پرداخت شود آیا برای بانکها مقدور است؟
راهکار پیشنهادی:

همه اتون لطف کنید برید کنار
کارها (از جمله مسکن) خودش درست میشه
فساد سیستمی و حذف همه منتقدان و خالص سازی و گرایش به اداره امنیتی کشور و ووزارت خانه ها با وزیران و نمایندگان سپاهی و ... نتیجه اش می شود این وضعیت که حتی حاضر نیستید قبول کنید طی این دوسال مردم را بدبخت تر کرده اید و فقط دروغ تحویل داده اید
زمین نقشه ساخت بدید خود مردم برای زودتر صاحب خونه شدن هزینه هارو پرداخت میکنن یه نظارت در اصول ساخت وساز اجرای نقشه ساخت شما داشته باشید.
با توجه به اینکه ساخت وساز دونوع ویلایی وآپارتمانی میباشد دولت می‌تواند به جای واگذاری زمین آپارتمانی به مردم آنرا به بساز بفروش دهد تا نیمی را به متقاضیان ونیم دیگر را بساز بفروش بردارد که طرف حساب بانک است. بدین ترتیب بانک می‌تواند به ازای وام خود با هر بهره ای که بانک ضرر نکند به پیمانکار در نیمی از واحدها شریک شود.به عبارتی زیان بهره دستوری در واحدهای واگذاری نهضت ملی مسکن در واحدهای آزاد مستهلک می‌شود. ولی در واحدهای ویلایی سهم زیان بانک بایست توسط دولت هزینه شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی