بازدید 8992
رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه در نشست خبری مطرح کرد؛

از سرگیری تولید دو خودروساز ایرانی در سوریه/ تعرفه کالا‌های دو کشور صفر شد/ آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه طی هفته‌های آتی

بذرپاش گفت: سرمایه‌گذاری خودروسازی‌های ایران در سوریه با وقفه دچار شده بود که تسهیلات خوبی از سوی سوریه برای این دو شرکت خودروسازی در نظر گرفته شد تا این دو شرکت با رعایت استانداردها و مقررات سوریه تولید خود را ازسر بگیرند.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ 31 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ساعاتی قبل مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه در جمع خبرنگاران، سفر هیات سوری و جدیت و پیگیری وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه را قابل تقدیر دانست و گفت: امروز گزارش پیشرفت پروژه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف ارائه شد و نشان دهنده آن بود که تعداد زیادی از توافقات اجرایی شده است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گذشت کمتر از ۳ ماه از سفر تاریخی رئیس جمهور کشورمان به سوریه بیان کرد: پیگری توافقات مورد تاکید روسای جمهور دو کشور است تا این کار هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

بذرپاش خاطر نشان کرد: در حوزه بیمه‌ای پیشرفت خوبی حاصل شد، شرکت مشترک بیمه‌ای ایران و سوریه تاسیس شده است که امروز می‌توانند به شرکت‌های ایرانی و مسافرین و زوار ایرانی خدمات ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی درباره توافقات انجام شده در حوزه بانکی خاطر نشان کرد: برای فعالیت مشترک بانکی، بانک طرف ایرانی معرفی و مجوز بانک مرکزی صادر شد.

وی افزود: به این ترتیب بانک طرف ایرانی هرچه سریع تر ظرف هفته‌های آتی فعالیت خود را در سوریه آغاز خواهد کرد.

به گفته بذرپاش، این کار در حالت عادی حداقل یک سال طول می‌کشد اما در مدت کمتر از ۳ ماه بانک ایرانی در سوریه برای تسهیل فعالیت تجار، آغاز به کار می‌کند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه گفت: حذف تعرفه تجاری کالاهای دو کشور در توافقنامه دو رئیس جمهور به امضا رسید و امروز تقریبا همه کالاها تعرفه تجاری به صفر رسیده و به زودی به گمرک نیز ابلاغ می‌شود.

وی افزود: بنابراین تجار می‌توانند همه کالاهای مورد نظر خود را با تعرفه صفر به سوریه صادر یا از آن کشور وارد کنند.

بذرپاش خاطر نشان کرد: اعزام زائرین به سوریه برای زیارت و گردشگری پس از سال‌ها معطلی با چند پرواز آغاز شد و سالی ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه اعزام می‌شود که البته این رقم باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اپراتور سوم و فعال سازی شرکت‌های اپراتور سیار ایرانی در سوریه نیز مورد توافق با وزارت اتصالات و ارتباطات سوریه قرار گرفت و پروژه دیگری بعد از سال‌ها در حال اجرایی شدن است که خبر بسیار خوبی برای حوزه ارتباطات کشور است.

بذرپاش در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه تسهیل ترانزیت و فعالسازی زیرساخت‌های ترانزیتی در حوزه‌های جاده ای، ریلی و خطوط کشتیرانی اشاره‌ کرد و گفت: در این زمینه‌ها توافقات خوبی به نتیجه رسید و انضباط در ارسال کشتی‌های ایرانی به بنادر سوریه و بالعکس مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: مقرر شد این اتفاق با زیرساخت بندری مناسب در قالب یک بندر خاص یا یک اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ‌تر محقق شود یا پس کرانه‌هایی در بنادر فعال سوری در اختیار ایران برای ترخیص بار و کالا انجام شود تا هزینه حمل به حداقل برسد.

رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه خاطر نشان کرد: مسیر ایران_ عراق_ سوریه یک مسیر کریدوری بسیار خوب برای سه کشور است که دسترسی از طریق سوریه به اروپا از این مسیر به صرفه‌تر و آسان‌تر است. 

وی ادامه داد: زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای هم موجود است که البته به ازسازی‌های اساسی نیاز دارد و قرار شد این کریدور برای سهولت بهتر تردد کامیون‌ها و قطارها تجهیز شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری خودروسازی‌های ایران در سوریه با وقفه دچار شده بود که تسهیلات خوبی از سوی سوریه برای این دو شرکت خودروسازی در نظر گرفته شد تا این دو شرکت با رعایت استانداردها و مقررات سوریه تولید خود را ازسر بگیرند.

بذرپاش گفت: همچنین مذاکرات برای تولید تراکتور و فعالیت کارخانه تولید لاستیک در سوریه نیز انجام شد و با نتیجه رسید.

وی افزود: توافقات نفتی خوبی هم میان دو کشور انجام شده و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد که وزیر نفت کشورمان جزئیات آن را به اطلاع خواهد رساند.

بذرپاش در ادامه در خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری توضیح داد: از زیرساخت‌های اصلی توسعه گردشگری، حمل‌ونقل و اقامت در هتل‌های مناسب گردشگران است که در فاز اول پروازها میان دو کشور آغاز شده است.

وی افزود: برای ارزان‌تر شدن سفرها نیز مقرر شد هزینه خدمات فرودگاهی دو کشور حذف شود و به صفر برسد که در کاهش هزینه تمام شده گردشگران تاثیر گذار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران توضیح داد: مکانی به عنوان نمایشگاه دایمی ایران در سوریه در نظر گرفته شده تا خدمات گردشگری و زیرساختی ایران و کالاهای کشورمان معرفی شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه‌های فصلی نیز به معرفی کالاها و خدمات در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، محصولات های‌تک و نانو، خدمات فنی_ مهندسی، محصولات کشاورزی، منسوجات و لوازم خانگی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پولی و بانکی و حوزه پتروشیمی را شامل می‌شود و نمایشگاه‌های فصلی برای معرفی آن‌ها برگزار می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه گفت: در حوزه فعالیت‌های تجاری توافق شد که هرجایی که امکان داشت مبادله کالا با ارز ملی دو کشور انجام شود و استفاده از ارزهای مثل یورو و دلار به حداقل برسد.

گام‌های بلندی میان ایران و سوریه در راستای افزایش سطح همکاری‌ها برداشته شده است

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه نیز در این نشست خبری، انجام سفر روز گذشته هیئت سوری به ایران را تکلیفی از سوی رئیس جمهور دانست و گفت: این سفر با هدف پیگیری و اجرای مباحث و توافقات انجام شده در سفر رییس جمهور ایران به سوریه انجام شده است تا مباحث مرتبط و همکاری‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: تاکید ما آن است که آنچه بدست می‌آید در راستای مصالح و منافع دو کشور باشد.

سامر الخلیل ادامه داد: جلسه مفصلی در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو طرف داشتیم و امروز هم مباحث مختلفی درباره همه حوزه‌های همکاری و ظرفیت‌های دو کشور در این زمینه مطرح شد.

وی افزود: گام‌های بسیار زیاد طی دو ماه گذشته در حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای، حمل‌ونقل، تجارت آزاد، گردشگری و زوار برداشته شده و از همه تلاش‌های انجام شده میان دو دولت، مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی و به ویژه وزیر راه و شهرسازی ایران تشکر می‌کنم.

 

         

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
رفتی با پول ملت ایران اشتغال زایی برای سوریه انجام دادی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
این خالی بندی های شما غرب زده ها دیگه جواب نمیده درک سیاسی مردم بالا رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
۱۶:۲۰
ملت تو یک نفر هستی یا اون جمعتی که به این کامنت مثبت دادن؟!
از توهم اکثریت بودن بیاید بیرون 4 درصدی ها
سنیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
وزیر مسکن
وزیر صنایع
.
.
.
آقا تحصیلکرده تر و اجرایی تر از خودت نیست?
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
مخالفان واقعی معمولا سایتها و رسانه های داخلی رو نگاه نمیکنند . معمولا افراد معمولی این سایتها رو میخونن . وقتی تو این افراد 98 درصد نظر مثبت به یک انتقاد میدن نشون میده تعداد افراد حامی دولت چقدر کمه .
سلام.کارهای خوبی دارد انجام می شود که امیدوارم مدیران از تنبلی خارج شوند و جهادی کار کنند خوشبختانه ظرفیت های خوبی با کشورهای مختلف در زمینه اقتصادی دارد ایجاد می شود و ما بعنوان یک قدرت جهانی مطرح هستیم و نباید مبادلات اقتصادی را معطوف به چند کشور اروپایی و آمریکا کنیم دنیا در حال تغییر هست و قدرت های جدید دارند شکل می گیرند و ایران عزیز یکی از قدرت های قدیم دارد تجدید قوا می کند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
قدرت جهانی در چه زمینه ای؟ اقتصادی؟ جایگاه اجتماعی؟ محیط زیست؟ گرفتن حق آبه هیرمند یا تولید خودروی با کیفیت؟
دقیقا در چه زمینه ای قدرت جهانی هستیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
ببخشید من اشتباهی مثبت زدم
انقدر گفتم جنبش فواخش که خود آشوبگرا قبول کردن داخل تویتر و اینا همه میگن مارو جنبش فواحش صدا میکنن خوشحالم که موفق شدم واقعیت این جنبش رو نمایان کنم وگرنه تظاهرات ۹۸ خودم حضور داشتم اعتراض میکردم به گرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
کاش همون 98 ی تیر میخورد تو مغزت
حیف اکسیژن ک تو مصرف میکنی
اصراف اکسیژن هست نه مصرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
چقدر سوختی خودت را آماده کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
خوب الان برو برا گرونی فقر اعتیاد کارتن خوابها جوانان معتاد کنار خیابان جوانان بیکار بی پول که قادر به تشکیل خانواده نیستن سیستم اموزشی فشل این همه فساد اقتصادی رانت اختلاس اجاره خانه های نجومی وغیر قابل تصور و معظلات اجتماعی تظاهرات کن برو ببینم افرین راه باز و جاده دراز
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
من به خودش منفي دادم ولي بِه ناشناس ١٧:٠١ هزار تا مثبت مي دهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
اشتباه مثبت دادم
سوریه و عراق چون سال ها درگیر جنگ ناعادلانه ای بوده اند که در اثر سیاست های غلط آمریکا حاصل شد، بسیاری از زیر ساخت های شهری شان آسیب دیده است و از طرفی به دلیل داشتن نفت و رابطه با کشورهای عربی، کشورهای ثروتمندی هستند و ما باید از طریق برقراری روابط دیپلماتیک حسنه با این دو کشور همسایه و هم کیش که درصد بالایی از جمعیت آنها شیعه هستند، پروژه های عمرانی را در این دو کشور بدست بگیریم و ضمن اشتغال زایی برای تکنسین ها و متخصصان داخلی، ارز آوری خوبی هم از بستن چنین قراردادهایی نصیب کشور کنیم البته باید تا دیر نشده این کار صورت بگیرد زیرا اگر سایر کشورها پیشدستی کرده و کارفرمایانشان کار طرح های عمرانی در سوریه و عراق را بدست بگیرند دیگر عایدی چندانی نصیب ما نخواهد شد، حتی همین همسایه شرقی افغانستان را نباید دست کم گرفت و گفت که افغانستان چیزی ندارد که به ما بدهد بنابراین سرمایه گذاری در افغانستان فایده ای ندارد و طالبان فقط حقابه هیرمند را بدهد برای ما بس است و حرف های این چنینی.
بلکه باید در نظر داشت که اولین شرط قدرت سیاست خارجه یک کشور برقراری روابط حسنه با تمام همسایگانش چه ثروتمند و چه نادار است.
اگه از کسب و کار خود خسته شدید راه حل خوبی براتون دارم کارکنانتون رو جمع کنید و مثل... ها لباس بپوشن و با یه لبخند فحشا گونه شیطانی روی لبشون عکس دست جمعی بندازید چند روز بعد مثل ازکی و طاقچه و دیجی به تاریخ و خاطرات می پیوندید. شهید ندادیم که فرهنگ فحشای غربی رو جایگزین فرهنگ اصیل ایرانی کنید.
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
ای شخص ساندیسی بدون که ایران دارای بیشترین ریسک سرمایه گذاری هست و کل دنیار و از کشور فراری دادیم حالا واسه 2 زار پول باید بریم از کره و زاپن شکایت کنیم و ب گذایی افتادیم
رکودار حرکت به سمت فقر مطلق هستیم در حالی که همسایگان خلیج فارس هر روز در حال پیرفت و فاصله گرفتن از ما هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
نه دیگه متاسفانه فقر و فساد اقتصادی و این همه معضل نمیبینن فقط حجاب میبینن برای هیچ چیز دیگه حرف و داستان نداره فقط دغدغه حجاب داره
عجیبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
بیچاره شهدا که شما اینقدر ازشون مایه
میزازید خودشون بودن الان واقعا چه قضاوت میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
این همه جوان معتاد دختر و پسر زن ومرد کودک معتاد و کارتن خواب و نابود شده رو‌کنار خیابونها ومیدانها نمیبینن فقط حجاب میبینن شگفتا از این جماعت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
ناشناس الکی حزف نزن این شرکت ها که دلار وارد ایران نمیکردن! همون پول مردم رو با دلالی میگرفتن بعدا تبدیل به دلار میکردن و از کشور خارج میکردن! اینا ضررشون بیشتره تا سودشون شرکتی ارزش داره که به خارجی ها خدمات بفروشه و دلار وارد کنه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
۱۸:۵۲
عقل و سوادت همین قدره دیگه!ا
با این استدلال تو تمام شغل های کشور دلالی و کاذب حساب میشه فقط تجار صادر کننده واسه اقتصاد مفیدن!
معنی اقتصاد رو میدونی؟ میدونی اشتغالزایی چیه؟
چرا برای لجاجلت با مردم انسانیت رو زیر پا میذارید و خودتون رو به خواب میزنید؟
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
کسی که شهید میده با ذکر و سو استفاده از آن همش گفته های نابخردانه خود را توجیه نمیکند خیلی از کسایی که رفتن و جون دادن به خدا برا بهشت نبوده
به نظرم اگر ذخایر ارزی کشور ( یعنی صرافی های هرات و اربیل) اجازه بدهد باید تعرفه تمام کالاهای وارداتی صفر شود البته برای حمایت از تولید داخل و البته تورم و رکود و احتکار و گرانفروشی و….. . علی برکت الله
خودرو سازی چکار به وزارت راه و شهرسازی داره!؟!!!!
به ما که ماشین نمی‌رسه مردم سوریه ماشین داشته باشند
بذرپاش فقط باید بره جلو سفارت ها داد بزنه . دادن زن شدن وزیر . به کجا چنین شتابان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
تمام سازمان ها همینه
بعد بعضی می پرسند حالا که مثل قبل از تحریم نفت می فروشیم پولش کجا می ره که هیچ تغییری در وضع اقتصادی کشور بوجود نمیاد
هنوز فکر میکنه مدیر عامل سایپا ست مثل وزیر مسکن که فکر میکرد وزیر نفت خلاصه همه چیز مون به هم میاد
محض رضای خدا با تولیدات دو خودذروساز ایرانی مردم بیچاره سوریه را به کشتن ندید بزارید انها از خودروهای لوکس کره ای و غیره بهره ببرند و از خودرو سواریشون لذت ببرند
انشالله یه اتاق فکر هم سایت تابناک داشته باشه که نظرات و رای های افراد دارای قدرت مطالعه حداقل یه روزنامه رو تحلیل کنن و ببینن جامعه به سمت کجا میره
از سرگیری تولید دو خودروساز ایرانی در سوریه
خوبه پس قرار شد جمعیت سوریه را کم کنند ...............................
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار