بازدید 4247

دلایل گرانی گوشت اعلام شد

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: دام زنده در آسیای میانه به‌ازای هر کیلوگرم، ۳.۷ یورو است که تقریباً با قیمت رسمی دام در ایران برابری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 25 July 2023


به گزارش تابناک به نقل از تسنبم، از اواخر اردیبهشت سال گذشته و با حذف ارز ترجیحی قیمت بعضی از کالاهای اساسی و محصولات پر مصرف غذایی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی مواجه شد. علاوه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دائمی هزینه تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز را تشدید کرد.

مقایسه قیمت هر کیلو گوشت قرمز، قبل از حذف ارز ترجیحی با هفته‌های اخیر، حکایت از افزایش ۲ برابری قیمت این کالای اساسی دارد. اما بااین‌وجود، بررسی برخی مقایسه‌های انجام شده از قیمت گوشت در ایران و بعضی از کشورها، حکایت از اعداد و ارقام عجیبی دارد.

در برخی از اخبار منتشر شده می‌خوانیم؛ «قیمت دام زنده گوسفندی به کیلویی ۱۸۷ هزار تومان رسیده است. همین گوسفند زمانی که به شقه تبدیل می‌شود، تب بازار را بالاتر هم می‌برد؛ به‌طوری‌که قیمت آن در میدان میوه‌وتره‌بار بهمن تهران به ۳۵۰ تا ۴۰۰ و در سایر بازارهای کشور به بیشتر از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما قیمت گوشت در ایران چندبرابر فقیرترین کشورهای جهان است ازجمله مغولستان، روآندا و تانزانیا. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب ۴۵.۷ واحد، ۴۷ واحد و ۴۷.۹ واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از ۱۰۶ واحد می‌رسد.»

چرا گوشت قرمز در برخی کشورها نسبت به ایران ارزان‌تر است؟
در همین رابطه، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در خصوص علت ارزانی قیمت گوشت در بعضی از کشورها نسبت به ایران توضیح داد: طبیعتاً هزینه تولید گوشت در ایران نسبت به کشورهای مرتعی مانند روسیه، ارمنستان، گرجستان و مغولستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خشک و نبود مراتع کافی، گران‌تر تمام می‌شود. دام زنده در آسیای میانه به‌ازای هر کیلوگرم، ۳.۷ یورو است که تقریباً با قیمت رسمی دام در ایران برابری می‌کند.

پوریان با اشاره به عدم مشکل در تأمین گوشت موردنیاز بازار، گفت: در حال حاضر گوشت قرمز در بازار بسیار فراوان است؛ اما مشکل اصلی و عاملی که مردم را آزار می‌دهد، قیمت گوشت است؛ در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که  مردم در خرید گوشت گوساله و گوسفندی ناتوان هستند.

عوامل گرانی گوشت قرمز
وی در خصوص عوامل گرانی گوشت در بازار اظهار کرد: در حال حاضر علت گرانی گوشت، به فراوانی عنصر اصلی که دام زنده است ارتباطی ندارد؛ بلکه وضعیت موجود در کف بازار، افزایش سرسام‌آور محصولات مرتبط با تولید گوشت، افزایش هزینه‌های اجاره و نگهداری محل‌های فروش و پرورش دام و حمل‌ونقل باعث بالارفتن قیمت تمام شده گوشت برای مصرف‌کنندگان شده است.

پوریان ادامه داد: عده‌ای بیان می‌کنند که گوشت در بازار با کمبود مواجه است؛ اما این موضوع کاملاً غیرکارشناسی است و صحت ندارد. در بحث عرضه دام زنده یا گوشت هیچ مشکلی وجود ندارد و به فراوانی یافت می‌شود. همچنین دولت برای اینکه مردم بتوانند گوشت به قیمت مناسب تهیه کنند، تصمیم به واردات گرفت که بخشی از آن در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری به‌صورت گرم و منجر انجام شده است.

ایران می‌تواند از کشورهای آفریقایی گوشت وارد کند
وی در خصوص واردات گوشت از کشور کنیا و ظرفیت بسیار خوب این کشور در زمینه تأمین گوشت اظهار کرد: کنیا از تأمین‌کنندگان گوشت کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند امارات قطر کویت و عمان نیز به شمار می‌رود. همچنین قیمت گوشت وارداتی از کنیا بسیار مناسب بوده و از نظر کیفیت نیز رقابت‌پذیر است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام افزود: درگذشته بخش قابل‌توجهی گوشت گوساله، از برزیل وارد می‌شد؛ اما ازآنجایی‌که حمل‌ونقل کالا از این کشور به ایران بسیار بالا و زمان بر است، بنابراین کشور کنیا می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار گوشت گوساله در ایران باشد.

قیمت گوشت قرمز ثبات می‌یابد؟
پوریان در خصوص قیمت گوشت در بازار اظهار کرد: قیمت لاشه‌گوشت گوسفندی درجه ۱ در بازار، ۳۲۰ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۳۵۰ هزار تومان است. در خصوص لاشه‌گوشت گوسفندی در بازار نوساناتی وجود دارد؛ اما این نوسانات قابل‌کنترل هستند.

وی افزود: قیمت لاشه در اوایل هفته گذشته تا ۳۸۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود؛ اما قیمت آن کاهش یافت و به ۳۵۰ هزار تومان رسید؛ دام زنده نیز که نسبت به ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌ایم، در محدوده ۱۸۰ هزار تومان است. این کاهش قیمت ازآنجایی‌که واردات گوشت به میزان فراوانی در حال انجام است ادامه‌دار خواهد بود و شاهد ثبات قیمت گوشت در روزهای آتی خواهیم بود.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام با بیان اینکه واردات ممکن است به تولیدکنندگان آسیب برساند اظهار کرد: وقتی واردات افزایش میابد بازار مصرف از لحاظ قیمتی کنترل می‌شود؛ اما تولید داخل بلااستفاده خواهد ماند و به علت هزینه‌های بالای تولید گوشت، تولیدکنندگان ما آسیب می‌بینند.

پوریان ادامه داد: اما برای تولیدات داخل نیز راه‌حل وجود دارد و تولیدکنندگان گوشت می‌توانند برای جبران هزینه‌های خود، گوشت‌های تولید شده را صادر نمایند و این موضوع نیز مستلزم آزادسازی صادرات گوشت است.

وی با بیان اینکه کل برنامه‌ریزی برای بازار مصرف بر اساس واردات تنظیم شده است، گفت: قرار است به میزان زیادی گوشت وارد شود تا از طریق واردات، کل نیاز بازار از نظر کیفیت و قیمت مناسب تأمین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۷
مگر هزینه های تولید گوشت دلاری است که قیمت ان را با کشورهای دیگر مقایسه می کنید اگر چنین است باید هزینه نیروی انسانی انرژی علوفه اب و سوخت و حمل نقل و ... همه دلاری محاسبه شود مردم ریالی حقوق می گیرند و دلاری خرج می کنند واردات گوشت با عوارض منفی (یعنی پاداش واردات) را اجرا کنید تا قیمت ها با درامدها متناسب شود
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
شیر تو شیر
یعنی بی نظمی و بی قانونی در کارها، هرج و مرج شدن. در موقعیتی که کارهایی متفاوت را به طور هم‌زمان انجام می‌دهند و دقت کم می‌شود، هیچ کدام از آن ها به درستی انجام نشده و همه چیز به هم می ریزد. در این شرایط می‌گویند شیر تو شیر شده
هر روز فقط از دلایل گرانی این کالا یا آن کالا صحبت به میان میاد. یک روز گوشت یک روز مرغ یک روز روغن و ..... اینها برای مردم نون و آب نمیشه و فقط نمک روی زخم پاشیدنه. انگار دلیل آوردن برای گرونی باری از رو دوش مردم برمیداره!!! مسئولین برای گرون نشدن چه فکری کردن؟؟‌ بعیده فکری کرده باشن!!!!
رسما برره شده
قیمت ها و مالیات ها برای مردم جهانی محاسبه می شوند اما حقوق ها و خدمات دولتی و اینترنت و خودرو کاملا اختصاصی فقط برای مردم ایران
بجای کار به فکر توجیه و یافتن راه فرارید.
کسانی که امروز به قیمت گوشت معترض اند از پدر و مادر و پدر بزرگ بپرسند ماهی چند گرم زمان شاه گوشت میخوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
حماقت شاخ و دم نداره که!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چقدر عقبی تو هنوز در دوران 45 سال پیش گیر کردی حالا چرا فقط باید یه نمونه رو قیاس از کل کنی نکنه فکر کردی مشت نمونه خروار هست نه عزیز احتمالا وضع شما کوک هست که اینقدر به هم نوع خودت بی تفاوتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اون زمان دلار 70 ریال بود بزرگوار الان چقدره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اون زمان دانشگاه و درمانگاه و مدرسه و ...........پولی نبود اخوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
شما از پدرو مادر بزرگت بپرس کرایه و قیمت خونه چقدر بود؟
تولیدکنندگان ما برای جبران ضرر دام صادر کنن و دولت برای کنترل بازار دام وارد کند ، خو چرا دولت از دامداران داخل دام بصورت دلای خرید نکند ، کشورهای دیگر روب چی حسابی گوسفند ایرانب گران تر از ایران خریداری کنن
خداروشکر دلیل ذاره بی ذلیل نیست... خیالمون راحت شد...
ای داد بی داد هنوز دنبال دلیل گرانی گوشت و .... هستند
درامد ریالی هزینه یورویی.
حالا دلایل رومشخص شد گوشت در دسترس عموم قرار می گیره
فقط توجیه......
چقدر فکر کردی که بتونی یک مشت اراجیف سر هم کنی برای گرانی گوشت. اقا مردم گرانی را با تمام وجود لمس می کنند حالا تو امدی نشستی فکر کردی که چی سر هم کنی تا توجیه کنی گرانی گوشت
حالا مردم با دانستن علت گرانی و اعلام ان به قصابی ها می توانند گوشت ارزان بخرند و گوشت بخرند. این خبرها فقط برای سایت پر کردن است و ذره ای ارزش ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چرت و پرت مینویسن و اسمشون هم مثلا ژورنالیسته
به نظر من دلال بازی آقازاده ها و خود آقا ها مشکل اصلی است. وقتی گوشت وارد کشور می شود به دلیل رانت واردات و دلالی در داخل و دلالی خود دولت افزایش می یابد. من مانده ام چرا دولت دلالی می کند و گوشت را به قیمت واردات نمی قروشد
حقوق و مزایا را هم با همین نرخ محاسبه فرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
دقیقا
توجیه قیمت با نرخ یور و منطقه ای اسیا

ایا دستمزد من هم در سطح منطقه است رفاه عمومی و بیمه و ... در سطح منطقه است؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
دقیقا درست گفتید
دلائل سایر گرانیهای مستمر چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
تمایل قیمتها به افزایش
مردم دنبال گوشت ارزان هستند نه دلیل گرانی گوشت دلیل تمام گرانی ها خلاصه میشه در دولت تمام
دلايل گراني را كه خودمون مي دونيم شازده !
لطف كن برو دنبال راه كارهاي ارزاني باش
بسیار عجیب است که محکوم هستیم تمام اجناس را به نرخ جهانی بخریم ولی درامدمان به نرخ داخلی!!!!!!!!!!!!!!
دلایل گرانی گوشت:
بی عرضگی دولت روحانی
بی غیرتی دولت روحانی
سومی اش رو نگذارید بگم دیگه ....
خخخخخخخخخخخخخخخخ
دام زنده در آسیای میانه به‌ازای هر کیلوگرم، ۳.۷ یورو است !!!!!!!!!

داداش چی زدی ما تو ایران به ریال حقوق میگیریم نه به یورو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کار کی بوده
دلایل گرانی گوشت اعلام شد! اعلام دلایل گرانی که هنر نیست! اگر آقایان راست می گویند جلوی گرانی گوشت - و سایر ارزاق - را بگیرند، برای گرانی که هزار و یک دلیل شرعی، قانونی، عرفی، اقتصادی و . . . می توان تراشید!
تقصیر امریکا است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تمام مشکلات و مصیبت های کشور از دولت و دولتین است...
دو دلیل اصلی گرانی گوشت :

۱. صادرات

۲.مالیات
هنوز داعیه جوان سازی جمعیت دارند! هنوز دم از ساخت 4 میلیون مسکن ملی میکنند!! زیر ساخت ها را درست کنید ، جوانی سازی جمعیت ، مسکن ، ارزانی و ... ، خودشان خودجوش ظهور پیدا میکنند.جامع و کشور شده کشور آخرین اقدام ، در حال پیگیری ، برخورد میکنیم و ... فقط حرف ، فقط حرف ، چون توان و قدرت عمل ندارید ، یعنی نه تخصص دارید و نه تعهد
چرا دروغ مینویسید کجا قیمت گوست 350 هزار تومان 550هزار تومان هست بگید از کجا میخرید تا ماهم از اونجا بخریم من که واقعا رد دادم دیگه نمیکشم چرا فکری نمیکنید
این مردم ناسپاس مثل اینکه یادشون رفته قبلا بابا ننه هاشون اشکنه میخوردن . البته چون به سلامتی و با مدیریت جهادی دوستان چند وقت دیگه آب هم پیدا نمیشه باید اشکنه بدون آب هم اختراع بشه به سلامتی
اون موقع که گوشت کیلیویی 200 هزار تومان بود قصاب ما میگفت گوشت خیلی گرون میشد علتش هم خیلی واضح بود و بر می گرده به مدیریت فوق عالی وزیر کشاورزی قبلی جناب ساداتی نژاد که بزرگوار پول نهاده را گرفتند و نهاده تحویل ندادند و کمر گاودار و دامدار شکست . خیلی راحت هم استعفا کردند و نه خانی آمد و نه خانی رفت .
الان باید مردم جکار کنن ؟
آیا واقعا مسئولی این کامنت ها را میبیند ؟ مسلما نه و این کامنت گذاشتن ها فقط و فقط برای اینست که فشارهای عصبی خود را خالی کنیم و دست به کاری نزنیم که یهویی بریم اونجا که طرف نی انداخت !
کار بنی صدر بوده
میگن گوشت در بازار بسیار فراوان است !!!!
بله فراوانتر هم میشود چون همه نمیتونن گوشت بخرن دیگه درصد بسیار کمی میتونن گوشت قرمز بخرن من قبلا برای بچه هام ماهی نیم تا یه کیاو گوشت چرخ کرده میخریدم این ماه نتونستم بخرم
مقداری گردن مرغ خریدم براشون من و همسرمم سعی میکنیم بیشتر نان و سیب زمینی بخوریم و غذای مفید را اختصاص بدیم به دوتا بچه هامون خدارا شکر میگذرونیم ولی واگزار میکنیم به خدا مسوولین بی کفایت و فرزندان ر
آقای پوریان چرا این پا اون پا می کنی یک کلام شسته و رفته بگو گوشت گران نیست مردم حقوق ندارند نمی توانند گوشت و مایحتاج زنده ماندن را بخرند حق و حقوق مردم را درست پرداخت کنید همه چی درست می شه تمام
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست