بازدید 2233

همصدایی صنفی و گفتگوی منتقدانه ولی مشفقانه با حاکمیت

کد خبر: ۱۱۸۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵ 17 July 2023

نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) به عنوان تشکل فراگیر حوزه فاوا در دوره اخیر به ویژه در استان های پیشرو در قالب نظام های صنفی استانی، تحول مناسبی را رقم زده اند که نتایج آن روز بروز بیشتر دیده می شود. همانطور که پیشتر تصور می شد، وزانت اعضای هیات مدیره نصر تک تک استان‌ها و تحول خواهی ایشان به قدری بود که علیرغم کارشکنی طیف تندرو و لابی‌گر سنتی در سازمان نصر، نظام های صنفی استانی مستقل و تحول آفرین، امکان پیشبرد امور صنف و هضم رفتار‌های تند و بر خلاف جریان اصیل صنف را داشتند و توانستند علیرغم همه مشکلات حاد حوزه فاوا به ویژه در سال گذشته زیرساخت گفتگوی منتقدانه ولی مشفقانه با حاکمیت را حفظ کرده و به شدت گسترش دهند.

تمرکز ابتدای دوره روی 3 موضوع "اصلاح و بروز رسانی اساسنامه و زیرساخت‌های قانونی"، "بازچیدمان کمیسیون‌ها" و "بودجه و درآمدزایی" در استان های مختلف به ویژه تهران با درایت در این دوره انجام شده و موجبات بسترسازی برای تحول در صنف را فراهم آورد. با استمرار و ممارست هوشمندانه فعالیت ها -حتی در دوره سخت پاییز 1401- و وقتگذاری ویژه اعضای هیات مدیره استان ها، حاکمیت در این دوره به سمت و سوی همراهی بیشتر با صنف فناوری اطلاعات قدم گذارده است. در داخل دولت وزارتخانه هایی مانند اقتصاد و امور دارایی، صنعت، معدن و تجارت و حتی بانک مرکزی در خصوص تصمیمات اساسی مرتبط با فاوا به رایزنی جدی با فعالان صنف می پردازند گرچه هنوز هم بسیاری از تصمیمات برخلاف نظر صنف و فعالان حوزه فاوا گرفته می شود. در مجلس شورای اسلامی نمایندگان متعددی ضمن عدم تایید طرح صیانت در راستای توسعه فضای اقتصاد دیجیتال موضع گیری کرده و حتی در برنامه هفتم توسعه امید می رود که بیش از پیش به این موضوع و نقش اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و وظیفه اساسی سازمان نظام صنفی رایانه ای بپردازند. در قوه قضائیه از برخورد نامتناسب با مدیران پلتفرم ها -که می رفت به معضلی برای اقتصاد دیجیتال تبدیل گردد- جلوگیری بعمل آمد و حتی در اتفاقات سال گذشته، برخی از دستگیرشدگان در صنف فاوا نسبت به سایر اصناف زودتر به آغوش خانواده برگشتند. همچنین کارگروه اقتصاد دیجیتال با اختیارات رئیس جمهور و هیات وزیران استفاده دقیق و ویژه ای از ظرفیت صنف فاوا و بسیار متمایزتر از قبل داشته است. مرکز ملی فضای مجازی نیز به عنوان گرانیگاه تنظیم گری در فضای مجازی در دوره جدید رویکرد فعالانه و مثبتی را برای تعامل با صنف در پیش گرفته که شایسته تقدیر است.

چهره‌های وزینی که مدیریت بخش‌های مهمی از اقتصاد دیجیتال کشور را بر عهده دارند، این بار و بیش از پیش در هیات مدیره نصر تهران و برخی استان‌های مغفول مانده، با تدابیری که بعمل آورند صنف فاوا را وارد تحول مورد نیاز کردند و در اوایل تیرماه رویداد عظیم الکامپ 1402(نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) را به گونه ای رقم زدند که برخی از رکوردها را -آن هم پس از شیوع ویروس منحوس کرونا- شکست و استقبال به حدی رسید با یک روز تمدید نمایشگاه باز هم احساس تشنگی به بازدید در مخاطبان و دیده شدن در غرفه گذاران دیده می شد. برای اولین بار در تاریخ بعد از تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، معاون اول رئیس جمهور از این رویداد بازدید کرد و بسیاری از مقامات دولتی در سطح معاون رئیس جمهور و وزیر چندین بار به نمایشگاه سر زدند و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از 70 مهمان خارجی در نمایشگاه حضور یافتند.

روز فناوری اطلاعات هم رویداد کلیدی دیگری بود که امسال بیش از سال گذشته در استان های مختلف از جمله البرز، کردستان، آذربایجان شرقی به همت نظام های صنفی استانی برگزار شد و نقطه اوج آن در تهران رقم خورد. حضور رئیس مجلس شروای اسلامی و صحبت های صمیمانه ایشان، خوانده شدن پیام متفاوت رئیس جمهور توسط وزیر فاوا، سخنان کاملا متمایز رئیس جوان و باهوش مرکز کلی فضای مجازی و شرکت کردن صدها نفر از ارگان های حاکمیتی و تشکل های همسو در کنار حضور بیش از 1000 نفری اعضای صنف ثابت کرد که از یک طرف علیرغم سختی ها اعضای صنف از منتخبانشان با حضور در رویدادها حمایت می کنند و از طرف دیگر صنف معتمد و امین حاکمیت و نظام برای ادامه مسیر است.

حضور قدرتمندانه جوانان و باسابقه‌های نیکنام در دنیای دیجیتال که نماد‌های تحول خواهی و نگاه مترقی اعضای سازمان به نصر می‌باشند، در این دوره نشان داد که جایگاه واقعی بخش خصوصی بسیار فراتر از آنچه قبلا بود مورد تایید و تاکید توامان اعضای صنف و حاکمیت است و ادامه این مسیر از انتخابات پرشور آتی، حضور بیشتر افراد تحول خواه و ادامه مسیر ریل گذاری شده -در این دوره استان های تحول خواه- و گسترش آن به سایر استانها و شورای مرکزی می گذرد. در عصر دیجیتال نمی‌توان با انگاره های پدرخواندگی در تشکل های صنفی، حقوق اعضای صنف را استیفا کرد و انتخاب مجدد نمایندگانی معتقد به تحول، شناخته شده و دارای اعتبار، شجاع، مسئولیت پذیر و آشنا با فناوری‌های نوین و حوزه‌های دیجیتال احساس می‌شود. از این روی، شایسته گزینی و شایسته سالاری بدون دوگانه های باطل جناحی و قومی، یگانه راه ایجاد تحول و اتحاد در فراگیرترین صنف فاوای کشور است.

اقتصاد دیجیتال بیش از پیش، نیاز به فرماندهی متحد و منسجم و یکپارچه صنفی دارد و هرگونه تصمیم گیری حذفی مبتنی بر علایق جغرافیایی و دوگانه سازی‌های مبتذل قومی، رفتارهای انحصارطلبانه پدرخواندگی، و به ویژه تکروی و بدون هماهنگی عمل کردن تشکل ها بر خلاف قطب نمای وحدت ملی و اصول گسترش و توسعه بازار‌های محصولات و خدمات فاوا است. یکی از مهم ترین نکات این دوره استقبال از همسویی تشکل های حوزه فاوا بود که منجر به همصدایی جدی در قالب نامه مشترک به رئیس جمهور، معرفی افرادی برای حضور در انتخابات اتاق های بازرگانی و برگزاری رویدادهای متنوع و عقد تفاهم نامه های مشترک با سایر تشکل های حوزه فاوا گردید. امید می رود با برگزاری انتخابات نظام های صنفی استانی برای دوره هفتم، اما این بار برای کل استانها به صورت آنلاین و البته شفاف‌تر از گذشته، چهره‌های تحول آفرین جدیدی در ترکیب هیات مدیره‌های نصر استانی و سپس شورای مرکزی حضور پیدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست