بازدید 1790

گمانه‌زنی‌ها از استعفای زودهنگام دولت پاکستان!

نخست وزیر دولت پاکستان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از احتمال کناره‌گیری زودهنگام دولت قبل از پایان دوره قانونی خود در ماه آگوست خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰ 17 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، نخست وزیر دولت پاکستان دیروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای از انحلال دولت قبل از پایان دوره قانونی خود خبر داد.

وبگاه خبری «القدس العربی» به نقل از کانال خبری «ژئو نیوز» پاکستان گزارش داد که «شهباز شریف» نخست وزیر دولت پاکستان اعلام کرد: «ماه آینده میلادی دوره زمامداری وی به پایان می‌رسد و پیش از فرا رسیدن موعد آن، با اعلام کناره‌گیری از قدرت، جای خود را به دولت موقت خواهیم داد.

به نوشته رسانه‌های پاکستان ژئو نیوز، موضع‌گیری اخیر شهباز شریف درباره کناره‌گیری زودهنگام از قدرت با آنچه پیشتر اعلام کرده بود، تناقض دارد، زیرا وی چند روز قبل در اظهاراتی از ادامه مسئولیت قانونی خود تا پایان دوره نخست وزیری تا ۱۴ آگوست / مرداد خبر داده بود و در ادامه از تداوم مسئولیت موقت خود تا برگزاری انتخابات در اکتبر یا نوامبر در فصل پاییز خبر داده بود.

شهباز شریف در بیانیه خود گفته بود، حاکمان فعلی پاکستان قصد منحل کردن مجلس ملی را قبل از رسیدن تاریخ پایان دوره آن در ۱۴ اوت ندارند. انتخابات سراسری در پاکستان ۶۰ روز بعد از پایان دوره مجلس ملی طبق قانون اساسی برگزار می‌شود. به نوشته ژئو نیوز، اما اگر دولت پاکستان مجلس سفلای پارلمان یا همان مجلس ملی را قبل از رسیدن موعد پایان حکم آن طبق قانون اساسی منحل کند، تاریخ برگزاری انتخابات جدید ۹۰ روز بعد از انحلال است.

نواز شریف در یک سخنرانی دیگر در شهر لاهور ادعا کرد، کل رهبران حزب مسلم لیگ نواز پاکستان از جمله نواز شریف، رهبر اصلی حزب در صورتی که در انتخابات سراسری بعدی فرصت به دست بیاورند، «سرنوشت» پاکستان را با قرار دادن آن در مسیر پیشرفت و موفقیت تغییر می‌دهند.

او در تلاش برای تبلیغ حزبش از مردم پاکستان خواست بعد از بررسی برخی حقایق و مقایسه عملکرد دولت‌های تحت رهبری حزب مسلم لیگ نواز با چهار سال دولت تحت رهبری حزب تحریک انصاف در انتخابات بعدی درباره رأی خود تصمیم بگیرند.

نخست وزیر پاکستان به تمجید از نواز شریف، برادر بزرگ‌تر خود و مدیریت او پرداخته و با بر شمردن برخی کارهای دولت او از این بابت کنار گذاشته شدنش از قدرت اظهار تأسف کرد.

او عمران خان، نخست وزیر قبلی را به داشتن ترس از رهبران حزب مسلم لیگ نواز و تلاش برای به زندان انداختن آنها با ایجاد پرونده‌های جعلی به متهم کرد.

شهباز شریف در ادامه حمایت از برادرش گفت، نواز شریف و حزب مسلم لیگ نواز «بدترین نوع انتقام جویی سیاسی» را تجربه کردند و رهبران حزب حتی به تبعید رفتند «در حالی رئیس حزب مسلم لیگ نواز بر خلاف رهبر حزب تحریک انصاف هرگز به اقدام علیه کشورش فکر نکرده بود.»

به گفته شهباز شریف، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان «با انتخاباتی که درآن تقلب شد به قدرت رسید و با وجود ادعاهایش درباره اتهامات فساد در چهار سال نخست وزیری اش هیچ چیز را ثابت نکرد.»

او ادامه داد: «(در دولت عمران خان) بدترین نوع انتقام جویی علیه مخالفان و کارمندان دولت اتفاق افتاد. چه فرقی بین عمران و هیتلر وجود دارد؟»

اظهارات شهباز شریف در شرایطی مطرح می‌شود که چندی پیش صندوق بین‌المللی پول با انتشار خبری از موافقت خود در اعطای بسته موسوم به نجات مالی به مبلغ ۳ میلیارد دلار به پاکستان پس از کش و قوس‌های فراوان چند ماهه با دولت این کشور به علت شرایط وخیم اقتصادی در پی شیوع کرونا و سیلاب‌های اخیر سال گذشته که یک سوم این کشور را فلج کرد، خبر داد.

این بسته اقتصادی صندوق بین‌المللی قرار است ظرف ۹ ماه آینده به خزانه این کشور واریز شود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست