بازدید 19082

حکم «کار در غسالخانه» مجازاتی برای بی حجابی!

روز گذشته تصویر یکی از احکام صادرشده از سوی دادگاه برای کشف حجاب یک خانم منتشر شد. در حکم آمده بود، به‌دلیل کشف حجاب هنگام رانندگی باید ۳۱ میلیون ریال به‌جای دوماه حبس تعزیری پرداخت شود، همچنین متهم به یک ماه کار در غسالخانه (شستن میت) محکوم شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 15 July 2023

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک»،، زینب مرزوقی. در گزارشی در روزنامه فرهیختگان، نوشت: برای انجام اعمال یکی از شب‌های قدری که گذشت، شب زنده‌داری و جوشن کبیر خواندن؛ گلزار شهدا را انتخاب کردم. با اینکه راه دور بود و دیروقت اما نمی‌دانم چرا احساس کردم که به رفتنش می‌ارزد و پشیمان نخواهم شد. از قضا همین هم شد. فضا برایم متفاوت بود؛ چراکه چهره‌ها و سبک آدم‌هایی که آنجا حضور داشتند نیز متفاوت بود. برایم عجیب به نظر نمی‌رسید اما خیلی‌ها آن شب و در آن موقعیت- فارغ از پوششی که داشتند- بنابر اعتقاد قلبی‌شان حاضر شده بودند.

همیشه دل است که پای آدمی را به خیلی جاها می‌کشاند. آنجا هم انگار این قاعده صادق بود و علی‌رغم تفاوت ظاهر اما دل‌ها، نام‌های مشترکی را صدا می‌زدند.

بعد از اتمام مراسم به‌سمت گلزار شهدای مدافع حرم رفتم؛ شهدایی که مزار آرمان علی‌وردی در نزدیکی‌شان است. تعداد جمعیتی که درکنار مزار شهدای مدافع حرم حضور داشتند، آنقدر برایم عجیب بود که گوشی‌ام را چک کردم تا ببینم الان ساعت چند است! سبک و ظاهر و به‌تعبیر خودمانی، شکل و قیافه‌شان هم متفاوت بود. دخترهای زیادی با چادر رنگی و شلوارهای کوتاه، برای مزار آرمان علی‌وردی گل آورده بودند که شاید خیلی از جمع‌های مذهبی موجود در جامعه، پوشش‌شان را قبول ندارند. اما مگر چیزی به جز ابراز ارادت به اعتقادات آن جوان و سایر شهدا در آن لحظه بود که چنین افرادی را تا آنجا کشانده بود؟ واقعیت این است که چیزی جز آن نیست و نمی‌تواند باشد. هرقدر که کلیت پوشش در جامعه‌مان چه از لحاظ فقهی و چه از لحاظ عرفی، آدابی دارد و نقدهایی به مساله سهل‌انگاری در انجام این فریضه الهی توسط برخی بانوان هموطن وارد است اما همه ما ایرانی‌ها، مجموعه مفاهیم مشترکی داریم که در شرایطی خاص تفاوت‌ها را کنار می‌گذاریم و حول اشتراک‌مان گرد یکدیگر جمع می‌شویم. 

جمعه گذشته بود که در روز جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر، بسیاری از تهرانی‌ها با هر ظاهر و پوششی کنار یکدیگر جمع شدند تا در روز عید ولایت، قلب‌هایشان را بار دیگر به مهر حضرت امیر گره بزنند. البته حجاب یک فریضه دینی است و در یک جامعه اسلامی و به‌عنوان یک مسلمان باید این فریضه را به‌جا بیاوریم اما در جشن عیدغدیر، کسی کاری نداشت چند سانت از موی شرکت‌کنندگان بیرون است یا مثلا دیگری، چادر را با چه آدابی به سر دارد. همه جمع شده بودند و شرایط شادی به وجود آمده برای این عید، برای همه هم برابر بود یا حتی قبل‌ترش و در آستانه عید نوروز که شهید آشوری تفحص شد و اعلام کردند که تمام اعضای خانواده‌اش فوت شده‌اند هم همین الگو تکرار شد. در یک امر، ما به‌عنوان هموطن به دور نام ایران می‌گردیم و در جای دیگر به‌عنوان هم کیش و هم مذهب، به دور یکی از نام‌های اعظم و یکی از انوار خدا روی زمین. در آستانه محرم هستیم و دیگر گفتن و نوشتن از این مساله بی‌شک تکرار مکررات است که نام حضرت اباعبدالله چه شوری در دل‌ها و شهرهایمان به راه می‌اندازد و دیگر ارادت قلبی به ایشان حتی سوای پوشش، ظاهر یا یک دین و آیین است. 

کار در غسالخانه؛ مجازات کشف حجاب

پرده اول این گزارش را با بیانات رهبری در ۱۵ فروردین امسال تکمیل می‌کنیم. «در مساله‌ پوشش، خب بله، مساله‌ حجاب محدودیت شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیت دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعا نمی‌کنند؛ من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه‌ با حجاب است. جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیه هستند. اگر بدانند، حتما نمی‌کنند. به هر حال، این مساله قطعا حل خواهد شد. امام، در اولین هفته‌های انقلاب، مساله‌ حجاب را الزاما و قاطعا بیان کردند. جزء کارهای اوایل امام راحل این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. منتها همه توجه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولان برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاءالله این کار با برنامه دنبال بشود. این هم یک مساله.»
نکته‌ای که در بیانات رهبری مورد اشاره قرار گرفته بود، این است که دقیقا افرادی که به کمپین‌های اعتراضات به حجاب یا کلیت مساله کشف حجاب در جامعه می‌پیوندند، اطلاع ندارند پشت چنین مساله‌ای چه گروه‌ها و افرادی قرار دارند. بسیاری از ما در خانواده‌های مذهبی متولد و تربیت شده‌ایم. شاید پایبندی به سنت رفته‌رفته در خانواده‌ها و جامعه، نسبت به دهه‌های قبل کمرنگ شده اما کلیت وجود امور مذهبی در خانواده‌های ایرانی قریب به اتفاق برقرار است. شاید این مذهب نسبت به اقتضائات اجتماعی و مدرنیته متجدد شود اما باز هم ریشه‌های اصلی‌اش در اکثر خانواده‌های ایرانی وجود دارد. برای همین چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم، در جنبه‌هایی علق ما به مذهب و امور دینی نمود پیدا می‌کند و دقیقا این همان امری است که از قضا رهبری نیز در این سخنرانی خود و محتوایی که در سطر‌های قبل نقل کرده‌ایم، اشاره کرده‌اند. این مساله که بسیاری از همین بانوانی که کشف حجاب می‌کنند همچنان معتقد به دین و مذهب هستند اما از طرفی تهاجم و برنامه‌ریزی دشمن نسبت به حجاب، ممکن است آنها را به انجام فعلی مانند کشف حجاب به‌عنوان یک کنش سیاسی یا مبارزه مدنی وادار کرده باشد، یعنی اینکه ممکن است در میان چهره‌هایی که در این مدت در خیابان‌‌ها کشف حجاب کرده‌اند، ما با دختری برخورد کنیم که معتقد به مناسک مذهبی مثلا عزاداری محرم باشد اما کشف حجاب را یک کنش مدنی در اعتراض با مساله اقتصاد تعریف کند و اطلاعی نداشته باشد که همین امر درنهایت به نفع چه کسانی در خارج از کشور، مصادره سیاسی می‌شود؛ چراکه طراحی دشمن همین بود که درنهایت کشف حجاب را مبارزه مدنی تعریف و کنش سیاسی را در مقابل تصمیمات حاکمیت بازتعریف کند. در ارائه این بازتعریف البته عوامل دیگری هم دخیل هستند که متاسفانه درحال تکمیل این پازلند. البته تاحدودی هم قبح عرفی و شرعی کشف حجاب در برخی شهرها بنابر همین دلیل مبارزه مدنی و واکنش سیاسی شکسته شده و قبح‌شکنی این امر به‌طور کامل، بدون قطع به‌ضرر حاکمیت خواهد بود و دشمن را به هدف موردنظر نزدیک خواهد کرد. 

روز گذشته تصویر یکی از احکام صادرشده از سوی دادگاه برای کشف حجاب یک خانم منتشر شد. در حکم آمده بود، به‌دلیل کشف حجاب هنگام رانندگی باید ۳۱ میلیون ریال به‌جای دوماه حبس تعزیری پرداخت شود، همچنین متهم به یک ماه کار در غسالخانه(شستن میت) محکوم شده است. حتی معتقدان به لزوم رعایت حجاب به‌عنوان قانون و تاکید به جنبه عمومی آن، واکنش‌های منفی نسبت به این حکم در فضای مجازی داشتند، زیرا اولین پرسشی که مطرح می‌شود این است، چنین حکمی دقیقا چه تناسبی با فریضه الهی و دینی حجاب دارد و تا چه میزان حتی ممکن است چه از لحاظ جنبه قانونی و چه دینی، فرد را ملزم به رعایت حجاب کند؟ انجام اعمال مرتبط با غسل و کفن میت، بر دیگران واجب کفایی است و پاداش معنوی بسیاری در روایات و احادیث برای غسل‌دهنده نقل شده است. مساله ما این است که چرا باید یک مساله مستحب دینی، دربرابر قانون‌شکنی یا ترک یک فعل دینی قرار بگیرد و آن‌گونه جلوه داده شود که غسل میت جزای یک کار سوء و قانون‌گریزی است؟

ابتدا می‌خواستم بنویسم به خودی‌خود اما کمی که فکر کردم، به‌نظر می‌رسد اتفاقا با کج‌سلیقگی واجب شرعی یعنی حجاب و واجب کفایی یعنی غسل میت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم و در چنین حکمی، دین را در مقابل دین قرار داده‌ایم درصورتی‌که اصلا عملی مانند غسل میت مساله‌ای نیست که بخواهد به‌عنوان مجازات یک مساله دینی_اجتماعی مثل حجاب قرار بگیرد؛ چراکه دقیقا همین عملی که به‌عنوان مجازات درنظر گرفته شده، آداب و احکام مرتبط با خودش را دارد و موضوعی نیست که بتوان آن را به دست افراد ناآگاه از احکام دینی سپرد.

در سخنان رهبری همچنین به این مساله اشاره شد که دشمن با برنامه درخصوص مساله حجابِ زن در جمهوری اسلامی وارد شده است و ما نیز باید با برنامه وارد شویم و کارهای بدون برنامه و بی‌قاعده نباید انجام شود. شاید نتوانیم بگوییم که به‌طور قاطع چنین حکمی، نشان از بی‌برنامگی است اما به هرحال این سوال به میان می‌آید که صدور این حکم چگونه می‌تواند در پایبندی به حجاب و جلوگیری از کشف حجاب، تاثیر مثبت داشته باشد؟

یا حتی برگزاری تجمع‌ها یا گردهمایی‌هایی با عنوان حجاب شوق چند نفر را برای رعایت حجاب اسلامی و پایبندی به آن در جامعه برانگیخت؟ در اینجا، اصلا صورت مساله با برگزاری یا عدم برگزاری این گردهمایی‌ها نیست بلکه آنچه که بعدا باید مورد بررسی یا قضاوت قرار بگیرد، این است که چنین برنامه‌هایی با این قبیل عناوین، چه میزان کارایی درخصوص مساله حجاب در جمهوری اسلامی داشته است و تا چه میزان در حل مساله کشف حجاب در این روزها و ماه‌های اخیر کمک‌کننده بود؟

اینها بچه‌های خودمانند

در سطرهای بالا اشاره شد که برخی تصمیمات در مقابله با کشف حجاب، این روزها در جامعه پازل این مساله را به یک اکت سیاسی و کنش مدنی تکمیل می‌کند. علی‌رغم هشدارهای رهبری بر داشتن یک برنامه اصولی برای مساله حجاب و تاکید بر این امر که ممکن است بسیاری از این خانم‌ها از سوءاستفاده سیاسی دشمن در رابطه با این امر، بی‌خبر باشند، همچنان برخی تصمیم‌گیری‌ها از سوی مسئولان یا مدیریت اقشار خاصی از مردم و اصرار بر ایجاد دودستگی درمیان مردم، دشمن را به هدفش یعنی کشف حجاب به مثابه کنش سیاسی در مقابله با حاکمیت، نزدیک خواهد کرد. حتی شاید لازم نباشد که به عقب بازگردیم و بررسی کنیم که چرا برخی از بانوان در جامعه میل به کشف حجاب دارند. بلکه آنچه در این باره لازم است، این مساله است که چرا دشمن، حجاب را برای مساله مبارزه با حاکمیت انتخاب کرده و تصمیمات اتخاذ‌شده در چند سال تا چه میزان، عدم پایبندی به حجاب را به‌عنوان قانون‌گریزی شفاف کرده است. برهمین اساس و ارائه پاسخ‌های این سوال شاید کمک کند که با برنامه‌ای جامع، با خطاهایی کمتر برای شکست پروژه دشمن پیش برویم. واقعیت آن است که تصمیمات و برنامه‌های اجرا‌شده درخصوص مساله حجاب، نه از بعد اجتماعی، نه بعد قانونی و نه حتی شرعی، کمکی به التزام به این مساله از سوی بانوان نکرده است. اکنون هم ممکن است همین اتفاق بیفتد و شاید کمتر زنِ کم‌حجابی پیدا خواهد شد که بیاید و بگوید من به دلیل جریمه چند‌صد‌تومنی، محجبه شده‌ام یا به دلیل فلان گردهمایی حجاب در ورزشگاه آزادی تصمیم گرفتم که در جامعه، پوششم را براساس دین اسلام پیش ببرم. حتی کمتر کسی هم ممکن است پیدا شود که از ترس گشت ارشاد، باحجاب شده باشد. اگر بخواهیم کلیشه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها را فاکتور بگیریم، آنچه که باید پذیرفت این است که تمرکز دشمن روی مساله حجاب، حداقل از شهریورماه سال گذشته، یک پروژه برای ضربه به نهاد حاکمیت و تضعیف دین در کنار تضعیف حاکمیت است. اگر این مساله که اتفاقا رهبری نیز از آن به‌عنوان برنامه دشمن اشاره کرده‌اند، را بپذیریم؛ شاید به‌عنوان نهاد یا فرد تصمیم‌گیرنده درخصوص التزام قانونی به حجاب، بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم؛ اینکه مثلا حکمی مانند ارائه خدمات عمومی در غسالخانه به‌عنوان مجازات عدم رعایت حجاب، تا چه میزان پروژه دشمن را شکست می‌دهد؟ چقدر افراد را به رعایت شئونات اسلامی در اجتماع ترغیب می‌کند و آیا راهکار مناسبی برای مقابله با حجاب، به حساب خواهد آمد یا خیر؟

«حجاب یک ضرورت شریعتی است. شریعت است. ضرورت شرعی است. یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد. این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است؛ نه. جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود. منتها آن کسانی که حجاب را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی؛ نه. من قبلا هم گفته‌ام؛ یک وقتی در سفری از سفرهای استانی که می‌رفتم، در جمع علما گفتم این را؛ علمای آنجا جمع بودند. گفتم چرا گاهی بعضی از شما این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است -که حالا باید گفت ضعیف‌‌الحجاب؛ حجابش ضعیف است- متهم می‌کنید؟ بنده وارد این شهر شدم، جمعیت آمدند استقبال. شاید اقلا یک‌سوم جمعت این‌جور خانم‌ها هستند؛ دارند اشک می‌ریزند. این را نمی‌شود گفت ضدانقلاب است. این چطور ضدانقلابی است که این‌جور با شوق و با‌حرارت و با‌انگیزه می‌آید و مثلا فرض کنید در فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت می‌کند؟ اینها بچه‌های خودمانند. دخترهای خودمانند. من چندبار تا حالا در خطبه‌‌ نماز عید فطر این را تکرار کرده‌ام که در مراسم ماه رمضان، در شب‌های اَحیا -عکس‌هایش را برای من می‌آورند، حالا من که آنجاها را نمی‌توانم [بروم] اما تصویرش را برای من می‌آورند- زن‌ها با ریخت‌های مختلف، قواره‌های مختلف اشک می‌ریزند. من حسرت می‌خورم به آن‌جور اشک ریختن! می‌گویم ‌ای کاش من هم می‌توانستم این‌جور مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم. این را چطور می‌شود متهم کرد؟ بله. کار درستی نیست. بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از حوزه‌‌ دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم. چرا؟ البته همه‌‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم. هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است. این یک مساله و یک موضوع دیگر که راجع‌به مساله‌‌ حجاب بود.»

این سخنان نیز بخشی از بیانات رهبری در دیدار با اقشار مختلف بانوان در دی ماه سال گذشته است. نکته‌ای که مورد اشاره رهبری هم قرار گرفت و در نقل‌های مختلفی به آن اشاره کرده‌اند؛ دقیقا تلقی این امر است که افراد کم‌حجاب یا به قولی شل‌حجاب، ضد‌حاکمیت و ضد‌جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. تعبیر دیگر این سخن یعنی همان سیاسی جلوه دادن یک امر قانونی-دینی و ایجاد یک تقابل در افراد؛ اینکه مثلا من به‌عنوان یک خانم، با عدم رعایت پوشش، مخالفت یا اعتراضم را به حاکمیت برسانم. بدون شک، لزوم رعایت حجاب اسلامی بر همگان واجب است و به قول بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی اسلام با آزادی مخالف نیست بلکه با بی‌عفتی مخالف است. اما در مواردی، برخورد با واکنش‌های صورت‌گرفته درخصوص عدم التزام به این واجب شرعی، در ابتدا یک خشم از دین در افراد و دین‌گریزی به وجود خواهد آورد و در جنبه دیگرِ این تصمیمات، این مساله را خواهند رساند که استفاده از این هنجارشکنی، ابزار سیاسی و به‌گونه‌ای اعتراض نسبت به حاکمیت یا اجتماع خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶۳
ممنون تابناک که اصالت این حکم را تائید کردی چون من باور نکرده بودم و گفتم یک عده برای ایجاد تنش همچین حکمی را جعل کردن ولی الان خیلی چیزا برام مشخص شد.
پاسخ ها
یک نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
مثلا چه چیزی برات مشخص شد
اون که ابو علی سینا بود گفت
تا بدانجا رسید دانش من
تا بدانم که همی نادانم
ما که همگی گوشه ای از علم اون رو هم نداریم
فقط کتاب شفا حدود 7000 صفحه هست و قانو در طب حدود 4000 صفحه
شما اگر آشغال ریختی تو خیابون اگر جارو دادن دستت برای اینه که ببینی زحمت دیگران را
و اگر گفتن میت بشور برای اینکه ببینی انتهای راه را
که خودت رو اصلاح کنی که هرچی بهت میگن نگی نه این طور نیست ، خودت با چشم خودت انتهای همه زیبایی ها و خود نمایی ها و ... را ببینی و انوقت هست که انشا الله از بزرگان شوی
خیلی از بزرگان و دانشمندان و عارفان این کار را میکنند منتها تو مجازی سلفی نمیگیرن بزارن برا شما
این کار را میکنن به نفسشون بگن ته خط را ببین که دست به مال ، جان و ناموس دیگران دراز نکنن
دختران و زنانی که از نظر مسئولین بی حجاب یا بد حجاب هستند موقع راهپیمایی ها و انتخابات میشن نورچشمی، اما در حالت عادی میشن فریب خورده یا مخالف و...
پاسخ ها
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
خود خدا به رسولش گفت به زنان مومن بگو زیور های خورا بپوشانند ولی نگفت برای آن کسی که نکنه عذابی در کاره نگفت واجبه و بی حجابی حرام نگفت ای رسول بگیر تنبیهشون کن
یک نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
با سلام
نگفت ای رسول بگیر تنبیهشون کن
ولی برای یک نمونه سوره حاقه را نگاه کن یک سوره از 114 سوره
.آیه 31 میگه بگیرید و در غل و زنجیرش کنید سپس جایگاهش جهنم است
البته اون دنیا را دارد می گوید
اون دنیا هم از دید شما کی دیده
ای کاش با همین سختگیری با قضات متخلف هم برخورد میشد.
اگر فقط چند تا بی حجاب را شلاق بزنند درست حسابی تنبیه تعزیر کنند حساب کار دست همه می آید و این بساط جمع میشود با مماشات فقط وضع بدتر میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
شکمت سیره و ازاونایی هستی که حقوق ۷۰ ۸۰!میلیونی درماه میره تو حسابت ...
بابا بداد خانواده شهدا برسید جلوی بد حجابی را بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
مردم بدونید:
این بابایی که از فیلتر شکن هم استفاده می کنه می گه:
خانواده شهدا
به گرانی ها راضی اند
به تبعیض ها راضی اند
به سیسمونی خریدن مسئولین از خارج راضی اند
به فلاکت مردم راضی اند
به اختلاس راضی اند
به فرهنگ آقازاده ها و ... راضی اند
.....
فقط از بی حجابی نا راضی اند!!!!!!
یک نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
این نه خانواده شهدا هست نه دوست دار اونها فقط کافیه یک خورده دقت کنید تو ادبیات میبینید از آلبانی داره برا شما پیام میزنه بندازتتون به جون هم دیگه بعد شما همدیگر را میکشید برای هیچ اونها هم خوشحالیشون را میکنند
به قول دکتر شریعتی شما لقمه ای میشوید راحت الحلقوم در دهان آنها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
ارزش کارشهدا را درحد چندتارموی خانمها پایین نیاورید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
بی حجابی خیلی زود عادی میشه و نیازی به زحمت مسئولین نداریم. همانطور که فساد و ظلم به مردم کاملا عادی شده و هیچکس به فکر مبارزه با اون نیست!
واقعیت اینه که مسئولین از طریق حجاب اجباری به دنبال حفظ ظاهر اسلامی جامعه هستند تا واقعیت ضد اسلامی را پنهان کنه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
شما را بخدا راست بگو خانواده شهیدی؟
اگه بودی می‌دونستی شهدای ما بخاطر حفظ ناموس بخاطر حفظ حرمت به زنان بخاطر حفظ جان مردم بخاطر ارزش گذاشتن به مردم ورفاه ملت جنگیدند وشهید شدند
حکم کار در غسالخانه درست نبود
اینطور که معلوم هست فراتر از دین هم تصمیم میگیرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
اینها را ول کنی استغفر الله خواهند گفت خدا مائیم
به این حکم دقت کن تابناک. خود اونی که این حکم را نوشته منوط کرده به تجدید نظر که یقینا حکم میشکنه و تبدیل به جزای نقدی میشه که هم ممر درآمدی برای حکومت باشه و هم با جو ساری مردم را بترسونن وگرنه خودت کلاهتو قاضی کن کدوم قاضی وجود اینو داره که بخواد چنین حکمی را اجرا کنه؟ مگه پدر، برادر یا شوهر اون دختر مردن که اجازه بدن یک قاضی نما با روح و روان دختر، خواهر یا همسرشون برای یک عمر بازی کنه؟؟؟ به آتیش میبکشن همه چیزو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
حق مطلب را ادا کردی
راحت با این حکم میتونه درخواست پناهندگی بزنه
عده ای در داخل کشور هستند که متاسفانه از سواد سیاسی و اجتماعی اندکی بهره میبرند اما پست هایی دارند که در جامعه اثرگذار است.ان قاضی که رای به چنین مجازاتی میدهد ایا فکر نمیکند که با چنین حکمی چگونه نگاه های جامعه جهانی را به داخل کشور و بخصوص شغل قضا خیره میکند؟
این بزرگترین توهین به غسالهای مظلوم است
خیلی هم عالی ! جریمه کردید دستتون درد نکنه فقط سوالی که برای خیلی از افراد از جمله همون خانم پیش میاد اینه که چطوری سلبریتی ها در عموم و جلوی مردم و آشکارا کشف حجاب میکنن و 1 میلیون تومن (!) جریمه میشن و بعد مردم عادی اگر در خودرو باشن و کشف حجاب کنن باید برن میت بشورن ؟
واقعان این یکی دیگه خیلی گستاخانه و شرم اور است
پاسخ ها
یک نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
چطوری آلبانی نشین
میخوای خون به پا کنی
حالا زوده بتونی مردم را به جون هم بندازی
به زودی همچون یهود خانه هایتان را به دست خود خراب خواهید کرد
سپس جایگاهتان جهنم خواهد بود
واقعا قرون وسطی ایران الانه چند سال بعد نتیجه این کارشونه مبینه همیمن الان اعتقادات مردم کم رنگ شده
چرا در سایر کشورهای اسلامی( جز امارت طالبان) اجباری نیست
یکبار جواب بدهید خیال مردم را راحت کنید؟
نه عزیزم ...مسئله حجاب به این راحتی ها حل نخواهد شد...چرا که الان با اوایل انقلاب خیلی فرق میکنه ...ان موقع رسانه های فضای مجازی مثل الان گسترده و فراگیر نبودند
طبری آزاد است و دختران را به شستن میت محکوم میکنند. این است عدالت قوه قضائیه؟
کاش همچین حکمی برای بعضی از قضات متخلف هم صادر میشد تا امثال طبری ها به وجود نیایند.
بر اساس نظر علمای قرآن و حدیث، ضرورت رعایت حجاب برای زنان مومن، قابلیت قانون شدن در جامعه را ندارد. حال با اشتباه در قانونی کردن رعایت آن در جامعه، پا را فراتر گذاشته‌اید و احکام اینچنینی برای عدم رعایت آن صادر می‌کنید. تا کجا می‌خواهید به دین اسلام ضربه بزنید؟ مردم ایران عموما مردمی با حیا هستند، با آزاد کردن حجاب و عادی شدن وضع، هنجارشکنی هم به ندرت صورت می‌گیرد.
واقعا که قدیم میگفتند شوستن میت صواب داره حالا شده تنبیه به کجا میرویم
گرچه نویسنده خواسته به درستی احکام را نقد کنه ولی به نظر می رسه برای راضی نگه داشتن بالاییها خیال بافی ها و داستان سراییهای خوبی کرده.
چرا برای اختلاس گران از این حکم ها نمیزارن آیا آنها دوست هستند یا قاضی اجازه ندارد
چه حکمهایی صادر می کنید .شما در جایگاه حضرت علی نشستید وحکم میدین
کار در غسالخانه شغل شریفی است که متاسفانه وقتی به عنوان جزا در نظر گرفته میشود به شاغلین در این شغل به شدت توهین میشود. علاوه بر این غسال وقتی میت را تغسیل میکند در قلبش کینه ای به آن میت ندارد پس اگر شخصی بالاجبار به اینکار مجبور شود در هر غسل هزاران لعن و نفرین به میت میفرستد.
تابناک عزیز
هزارتا آسمان و ریسمان می کنید که بگید مثلا بجای تغسیل بروند توالت بشورند .
تابناک عزیز
حجاب حکم پروردگار و قانون کشور است و رعایت آن الزامی می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
مجید دلبندم
کمی قرآن هم بخون
تو قرآن از اختلاس و دزدی و گرونی و تبعیض و ... هم نوشته!
فقط راجع به حجاب ننوشته
وقتی قاضیی به خودش اجازه میدهد حکم کار در غسالخانه را به عنوان مجازات در نظر بگیرد، یعنی اینکه از نظر اون قاضی کار در غسالخانه کار پستی است!!!!!!!!!!! و به نظر من کرامت شاغلین در غسالخانه را زیر سؤال برده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
به نظرمنم شمابااین استدلالت معلومخ سوادنداری وگرنخ هدف کارقاضی معلومه یعنی خانم های بی حجاب همتون یه روزاینطوری میشین لطفانذاریدکشورعزیزمون درگیراین مشکلات بشه.مثل شیرزن پای کارانقلاب باشین.
درضمن بی حجابی ازبین میره وحق پیروزه.
این قاضی در واقع خودشو مسخره کرده شایدم خواسته معروف بشه چون اگر این خانم اینکارو انجام نده اتفاق خاصی نمیفته نهایتا تبدیل میشه به مبلغ نه خیلی زیادی جزای نقدی.
مرده حرمت داره و تعیین مجازات شستن میت ، بی احترامی به میت است و گناه است.
یا درست نخوندید، یا خودتونو زدید به اون راه
حکم به کار در غسالخانه نیست، حکم سه ماه حبس است، که بنابردرخواست مجرم، به جزای نقدی و کار در غسالخانه بدل شده
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
پس دوباره بخون شاید این دفعه بهتر بفهمی
این یک اشتباه بزرگ است
همانطور که متخلفین موتور سوار را برای تنبیه مجبور مینمایند که جلیقه به تن نموده و پلیس یار شوند و حرکاتشان در مدت تنبیه کاملا با رخوت و سستی و گاهی توهین آمیز است، تعیین مجازات بی حجابان به کار در غسالخانه هم جز اهانت به مردگان عایدی دیگری نخواهد داشت.

انشاء الله مسئولین عاقلانه عمل کنند .
شستن میت غیر از غسل دادن میت است ، رای صادره مبنی بر شستن است که قبل از غسل انجام میشود.
دست هر فرد بی تجربه و بی بصیرتی دوربین می دهند که از بی حجابها در ماشین عکس بگیرد ، خطای بزرگی است
مردم را به جان هم انداختند
جالب اینکه همین افراد دوربین به دست برای اینکه خودرو ها را مستقیما به دادگاه بفرستند ، سه نفری پشت سر هم می ایستند و از خودرو بی حجاب عکس می گیرند .
برای من در یکساعت دو پیامک اخطار آمد و یک پیامک توقیف !!!
پاسخ ها
یک نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
پس معلوم شده امیر اسم خانم هست
چرا خودمون رو پشت یک چیزی همیشه قایم میکنیم
مجبورت نکردن که بیای تو فضای مجازی بعد برای اینکه مورد تعرض قرار نگیری اسم مرد انتخاب کنی بعدش هم بی حجاب بشینی پشت فرمون بعد خودت خودت رو لو
بدی قشنگ برو به وظایف ذاتی که خداوند در تو قرار داده جامعه عمل بپوشان ببین از زندگی چقدر لذت خواهی برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
ماواجب الهی برامون مهمه.وتاجایی که میتونیم وظیفمونوانسانیتمون رودرست انجام میدیم
اتفاقا بهترین و کارسازترین حکمی که قاضی میتونه بده همینه. یک بد حجاب که مرگ و حساب اخروی رو فراموش کرده توی غسالخونه که کار بکنه و اخر عاقبت یک انسان رو ببینه حساب کار دستش میاد و شاید دست از خطا و لغزش برداره
شاید میت از این حکم راضی نباشند
این سختگیری ها آب به آسیاب دشمن ریختن است چون هرچه بیشترسختگیری شودنه تنها به دین وایمان مردم اضافه نمیشودبلکه روزبه روز تنفر وبیزاری بیشتروبیشترخواهدشدواین همان چیزی است که دشمن می خواهد
فکر نون باشیدبابا ، خربزه آبه
فقط بگویم که به کجا می رویم
نکنید اینکارو جزء نفرت بیشتر تو دل این جوونا وگریزانتر شدن از دین چیزی به ارمغان نمیاره نکنید تا خشمشون بیشتر شه نکنید
طرح عالیه
بدونند یه روز می‌میرند بلکه از خدا بترسند وباعث گناه نشن
حجاب اجبهای و احکام مشمئز کننده قاضی در کانون توجه ملت قرار میکیرد حکم صادره نسبت به جرم همخوانی ندارد، هم شغل مرده‌شور را تحت‌الشاع قرار میدهد و هم افکار عمومی را نسبت به تکرار و عدم آن متشنج خواهد کرد،حد وسط برای رعایت حجاب برابر دستور شرع انجام نشده و صدور این احکام بجز نفرت پراکنی و اب ریختن به آسیاب دشمن نیست حجاب نیاز به فرهنگ سازی درون جامعه دارد نه اجبار به رعایت،فشار از جایی بیرون خواهد زد،
خب حالا اگه بی‌حجابی مد بشه آسمون قرمبه میشه ؟ چه ضرری برای دولت داره؟؟؟
بخدامیت گناه داره زیردست این زنهای بی حجاب وخونه خراب کن شسته بشه.ایناروباید بفرستیدتوخیابونا زباله ها روجمع کنن.
هفت شهرعشق را عطار گشت ماهنوز اندرخم کشف حجابیم دنیایی که میرن فضا ماداریم بحث ححاب میکنیم اگه بیحجابی بی قانونیه تقلب هزاران نفرکنکورهم بی قانونیه نمیشع که تناقض وتعارض مافع ایجاد کرد اگع مسلمان هستید بدانیدتتاقض واغارض منافع حرام شرغی است
سانسورنکنیدا
سلام . نظام اجتماعی جامعه از تنوع رفتار و فرهنگ شهروندان نیرو می گیرد . نوع پوشش بانوان و تنوع آن نشانه بلوغ جامعه است . خداوند هم اختیار و انتخاب را بالاترین هدیه خود برای بشر قرار داده. هر نوع سخت گیری در حوزه دین موجب دورتر شدن جوانان و فرصت طلبی بیگانگان خواهد شد . پذیرش یکدیگر و ایمان به مصونیت دین خود از رفتار دیگر شهروندان بهترین راهکار است. متشکرم
شعار جعلی( زن زندگی آزادی )تحمیل شده توسط ایادی صهیونیستهای غربی . فقط نشان داد چه تعداد دختران مثلا مجرد بی سواد و جیره خوار خانوادهای خود که حتی بدون شغل و مثل یک انگل در بین ملت وجود داشته وتحت تاثیرات مخرب فضای مجازی چگونه قربانی اهداف غربیها شده و هیچ هنری برا ابراز وجود خود جز هنجار شکنی هنری نداشته ومشخص شد بدون روسری چقدر زشت هستند و هنری جز قرطی گری هنری نداشتند به علت نیاز شان به بی بند وباری تابع شعار( زن زیر زیرکی فحشا) را انتخاب نمودند ملت ایران هم پی به شیطنت دشمنان ایران برده واز حمایت کور کورانه پرهیز نمودند.به قول یکی از بزرگترین نظریه پردازان سیاست غربی هیچگاه سباست بی طرف ملت ایران را جدی نگیرید. بلکه این ملت ایران است که میتواند ضربات سنگینی را به غربیها وارد نمایند.
همین خبر کافیه تا کلی جوون تحصیل کرده و توانمند مصمم تر بشن برای ترک کشورشون
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی