بازدید 4204
۱

جدال چهار وارث بر سر جنازه یک فراری

بابی فیشر شطرنج‌باز آمریکایی در سال ۱۹۷۲ با شکست دادن بوریس اسپاسکی - استاد بزرگ اتحاد جماهیر شوروی سابق- عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و محبوبیتی جهانی به دست آورد.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳ 15 July 2023


به گزارش تابناک ، اما او در سال ۱۹۹۲ برای همیشه از زادگاهش فراری شد و تنها دلیل آن، این بود که در آن سال‌ها یوگسلاوی زیر فشار تحریم آمریکا بود و فیشر با قبول گرفتن مبلغ ۳/۳ میلیون دلار پیشنهاد بازی نمایشی در این کشور را پذیرفت و همین امر موجب شد تا برای همیشه از آمریکا فرار کند.

چند سالی از این ماجرا گذشت و فیشر برای اینکه آب‌ها از آسیاب بیفتد و ماجرای زیر پا گذاشتن تحریم آمریکا از یادها برود در کشورهایی مانند مجارستان، فیلیپین و سوئیس روزگار می‌گذراند تا اینکه خبر دستگیری او توسط پلیس ژاپن همه را شگفت‌زده کرد.

به گفته پلیس توکیو او قصد سفر به مانیل را بدون گذرنامه قانونی داشت و به همین منظور پلیس به او مشکوک شد و قهرمان شطرنج را دستگیرکرد. زندانی شدن فیشر چندان هم طول نکشید؛ چراکه خیلی زود از سوی مقامات ایسلند شهروند این کشور شناخته شد و به این ترتیب در سال ۲۰۰۵ از توکیو به ایسلند رفت و از فرستاده شدن به آمریکا و محاکمه در آنجا جان سالم به در برد.  

دلیل اینکه مقامات ایسلند فیشر را شهروند این کشور کردند این بود که از نظر آنها برد فیشر در برابر اسپاسکی، پیروزی دموکراسی بر کمونیسم تلقی می‌شد و این تنها دلیل نجات او بود.   بابی فیشر سه سال از عمر خود را در ایسلند سپری کرد تا اینکه در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۰۸ در ۶۴ سالگی از دنیا رفت و در کلیسایی واقع در جنوب پایتخت این کشور به خاک سپرده شد. مرگ فیشر مبلغی به میزان ۲ میلیون‌دلار برای بازماندگانش به ارث گذاشت که عبارت بودند از میوکو واتای- رئیس انجمن شطرنج ژاپن- و همسر سابق فیشر و همچنین دو برادرزاده‌ او اما در سال ۲۰۱۰  پای نفر چهارمی هم پیش کشیده شد و او کسی جز مارلین یونگ اهل فیلیپین نبود.

جدال چهار وارث بر سر جنازه یک فراری

 او ادعا می‌کرد که همسر فیشر بوده و جینیک یونگ، دختر نه ساله‌اش حاصل ازدواج او با فیشر بوده است. از آنجایی که آن موقع(سال 2010 )تقریبا دو سالی از مرگ قهرمان شطرنج می‌گذشت تنها راه اثبات این ادعا نبش قبر بود.


منبع: همشهری سرنخ

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوب بقیه ش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست