بازدید 2845

پارلمان ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تصویب می‌کند

بعد از ادعای دبیرکل ناتو مبنی بر رفع مخالفت آنکارا با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی غربی، سی‌ان‌ان مدعی شده پارلمان ترکیه احتملاً هفته آینده عضویت سوئد در ناتو را تصویب خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴ 11 July 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، خبرگزاری «تاس» به نقل از بخش ترک زبان شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده مجمع ملی کبیر ترکیه (پارلمان ترکیه) ممکن است قبل از آخر هفته آینده درخواست عضویت سوئد در ناتو را تصویب کند. 

درخواست سوئد برای عضویت در ناتو ابتدا باید توسط کمیسیون امور خارجی پارلمان ترکیه تصویب شود. بعد از آن برای بررسی به مجمع عمومی پارلمان ترکیه ارائه می‌شود. 

آنکارا روند تایید عضویت سوئد در ناتو را پس از انتشار این سند با امضای اردوغان در نشریه رسمی Resmi Gazete تکمیل خواهد کرد. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز دوشنبه پذیرش عضویت سوئد در ناتو را به باز شدن درهای اتحادیه اروپا به روی آنکارا مشروط کرد که با انتقاد شدید بروکسل مواجه شد. او همچنین گفت عضویت سوئد در ائتلاف غربی ناتو در حوزه صلاحدید پارلمان ترکیه است. 

با این حال بعد از آن «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت اردوغان موافقت کرده پروتکل الحاق سوئد را در سریع‌ترین زمان به پارلمان ارسال کند و در همکاری نزدیک با مجلس ترکیه از تصویب آن اطمینان حاصل کند.

با موافقت ترکیه بعد از مخالفت‌های اولیه، فنلاند چهارم آوریل رسماً به ائتلاف نظامی غربی ناتو پیوست اما در خصوص عضویت سوئد، قانونگذاران ترکیه از تصویب پروتکل مشابه خودداری کرده‌ و خواستار آن شده‌اند که استکهلم همه تعهدات تفاهم‌نامه مادرید مربوط به مبارزه با تروریسم را برای گرفتن تایید آنکارا اجرا کند. برای عضویت در ناتو موافقت همه اعضای این ائتلاف لازم است. 

آنکارا بارها به شدت از سوئد برای دادن مجوز تظاهرات به حامیان «پ‌ک‌ک» و همچنین دادن مجوز اهانت به کلام‌الله مجید انتقاد کرده است. 


منبع: فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست