۱

شناسایی سویه ویروس خطرناک در همسایه شرقی ایران

مقامات وزارت بهداشت پاکستان می‌گویند یک مورد ابتلا به ویروس فلج اطفال در شهر «پیشاور» شناسایی کرده‌اند که بومی افغانستان است.
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 10 July 2023

به گزارش تابناک، ایسنا به نقل از روزنامه «داون» نوشت: آزمایشگاه ملی فلج اطفال موسسه ملی بهداشت پاکستان تایید کرد که یک سویه از ویروس تهاجمی «پولیو نوع۱» (WPV۱) که به صورت ژنتیکی با افغانستان مربوط است، در شهر پیشاور شناسایی شده است.

با شناسایی این ویروس، موارد ابتلا به فلج اطفال در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) در پاکستان به ۱۱ مورد رسید. این پنجمین بار است که یک سویه از ویروس فلج اطفال که دارای ژنوم افغانستانی است در پاکستان مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده انتقال بین‌مرزی دو کشور است.

ویروس جدید فلج اطفال در منطقه «نارای‌خوار» شهر پیشاور ثبت شده است. مقامات موسسه ملی بهداشت پاکستان می‌گویند این سومین مورد ابتلا به فلج اطفال در این منطقه و چهارمین مورد در شهر پیشاور در سال جاری میلادی است.

یک مورد دیگر نیز در منطقه «لاراما» به دست آمده است. نمونه تازه کشف‌شده در خوشه «وای‌بی۳ای» (YB۳A) طبقه‌بندی می‌شود که خطرناک است و در صورت درمان نشدن در مراحل اولیه، به‌ شدت کشنده است. پزشکان آزمایشگاه فلج اطفال در پیشاور اعلام کرده‌اند که نمونه جدید با نوع کشف‌شده در منطقه «اسعدآباد» کنر که با پاکستان هم‌مرز است و در سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) کشف شد، ۹۹.۱۱ درصد شباهت ژنتیکی دارد.

یک مقام وزارت بهداشت پاکستان می‌گوید آخرین مورد از ابتلا به ویروس فلج اطفال نوع یک که به «پولیو وحشی» معروف است، سال ۲۰۲۰ در پاکستان شناسایی شد و پس از آن موردی از این نوع وجود نداشت اما حالا با شناسایی این مورد، شیوع پولیو وحشی دوباره تثبیت شده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پاکستان برای ریشه‌کنی فلج اطفال تلاش‌های گسترده‌ای آغاز کرده و در حال حاضر در حال بررسی وضعیت ویروس فلج اطفال در این کشور است.

افغانستان و پاکستان دو کشوری‌ هستند که هنوز نتوانسته‌اند فلج اطفال را کاملا ریشه‌کن کنند. رفت‌وآمد بیش از حد میان دو کشور هم امکان ریشه‌کن کردن این ویروس در هر دو کشور را کاهش داده است. در افغانستان با وجود واکسیناسیون چنددوره‌ای در طرح ملی مبارزه با فلج اطفال، تا آخر ژوئن سال جاری میلادی پنج مورد ابتلا به ویروس فلج اطفال شناسایی شد که هر پنج مورد در استان «ننگرهار» در شرق این کشور و هم‌مرز با کشور پاکستان سکونت داشتند.

برخی مردم افغانستان به‌خصوص اهالی مناطق جنوبی و شرقی این کشور به وجود ویروس فلج اطفال باور ندارند.

وزارت بهداشت ایران خواهشا بخاطر وجود بیش از 4 میلیون افغانی غیر مجاز اگر چه هزینه بالایی هم دارد ولی بخاطر مسائل انسانی و اینکه فارسی زبان هستند واکسناسیون فلج اطفال رو برنامه ریزی کنند مخصوصا اول از شرق ایران و استان های مرکزی و بعد هم تهران.
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست