بازدید 2819
۱

رئیس جمهوری آمریکا وارد پایتخت انگلیس شد

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه (به وقت محلی) در نخستین مقصد سفرش به اروپا، وارد لندن شد. بر اساس گزارش‌ها، جنگ اوکراین محور اصلی مذاکرات وی با مقامات لندن خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 10 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جو بایدن در جریان این سفر کوتاه، قرار است با ریشی سوناک نخست وزیر و چارلز سوم پادشاه انگلیس دیدار کند. او سپس برای شرکت در نشست سران ناتو راهی لیتوانی و در نهایت به فنلاند، عضو جدید ناتو سفر خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) با نخست وزیر انگلیس در داونینگ استریت دیدار خواهد کرد. سخنگوی ریشی سوناک گفت که نشست سران ناتو و اوکراین در دستور کار مذاکرات سران دو کشور قرار دارد.

نخست وزیر انگلیس طی بیانیه‌ای که روز شنبه توسط دفترش منتشر شد، گفت: «از آنجایی که ما با چالش‌های جدید و بی‌سابقه‌ای برای امنیت عمومی و اقتصادی خود مواجه هستیم، اتحاد ما بیش از هر زمان دیگری مهم است». وی افزود: «بریتانیا متحد اصلی اروپا در ناتو است، ما مهم‌ترین شریک تجاری، دفاعی و دیپلماتیک ایالات متحده هستیم و در خط مقدم ارائه حمایت‌هایی هستیم که اوکراین برای موفقیت در میدان نبرد نیاز دارد.»

ملاقات فردا، پنجمین دیدار سوناک و بایدن بشمار می‌رود. خبرگزاری رویترز نوشت: برای بایدن، بخش برجسته‌تر این سفر ملاقات او با چارلز سوم در کاخ ویندزور خواهد بود؛ جایی که ملکه سابق انگلیس، ، میزبان باراک اوباما در سال 2016 و ترامپ در سال 2018 بود.

دو طرف طبق گزارش‌ها قرار است در مورد مسائل آب و هوایی گفتگو کنند. بایدن دو سال پیش در اجلاس تغییرات آب وهوایی اسکاتلند از اقدامات چارلز در این زمینه تمجید کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا همچنین سال گذشته در مراسم تشییع جنازه الیزابت با چارلز دیدار کرد، اما طبق رویه روسای جمهور ایالات متحده، در مراسم تاجگذاری پادشاه در ماه مه شرکت نکرد.

اما سفر بایدن به لندن درحالی انجام می‌شود که به ظاهر، ایالات متحده و انگلیس بر سر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به جبهه کی‌یف به اختلاف خورده‌اند. نخست وزیر انگلیس روز شنبه اعلام کرد که این کشور از تصمیم واشنگتن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به جبهه کی‌یف حمایت نمی‌کند.

سوناک روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که انگلیس یکی از ۱۲۳ کشوری است که کنوانسیون ممنوعیت استفاده از این تسلیحات را امضا کرده و به تمرکز خود برای تامین تانک ها و سلاح های دوربرد در جهت کمک به مبارزه با روسیه ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما به سهم خود برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه ادامه خواهیم داد، اما این کار را با ارائه تانک‌های جنگی سنگین و سلاح‌های دوربرد انجام داده‌ایم و امیدواریم همه کشورها بتوانند به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

این درحالیست که ایالات متحده قصد دارد تا در تداوم حمایت از اوکراین، بمب‌های خوشه‌ای به این کشور ارسال کند. «جو بایدن» روز جمعه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد. وی ادعا کرد که این تصمیم را در نتیجه رایزنی با متحدان آمریکا و اعضای کنگره گرفته؛ اما تاکنون چندین کشور اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی به وی اعتراض کرده‌اند.

گفتنی است کنوانسیون مهمات خوشه‌ای یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و سوم دسامبر ۲۰۰۸ در پایتخت نروژ (اسلو) برای امضا در دسترس قرار گرفت. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.

مشخص نیست که موضوع ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، در جلسه سران دو کشور مطرح خواهد شد یا خیر. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و سوناک درباره روند جنگ اوکراین بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چی میشه روزی به ایران بیاد و تعامل و روابط با کشورها برقرار کنیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم