بازدید 4204
۳

چه کسی دکمه فیلتر «تردز» را زد؟

در حالی که پلتفرم جدید شرکت متا بنام «تردز» همان ساعات اولیه انتشار در ایران فیلتر شد، رئیس جمهور اکانت رسمی خود را در این پلتفرم راه‌اندازی کرده است آن هم در حالیکه که وی در این شبکه اجتماعی نیز تیک آبی دارد. اپلیکیشن اینستاگرام تردز با هدف رقابت مستقیم با توییتر به طور رسمی منتشر شد. اما این اپلیکیشن مانند رقیب خود در ایران فیلتر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 08 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از آرمان امروز،  همانطور که متا پیش‌تر قول داده بود، اپلیکیشن اینستاگرام تردز را برای رقابت مستقیم با توییتر برای پلتفرم‌های اندروید، iOS و نسخه تحت وب به طور رسمی منتشر کرد. اما چیزی که می‌دانیم اینکه این اپلیکیشن نیامده برای کاربران ایرانی فیلتر شده است و بدون ابزارهای دور زدن فیلترینگ، امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

تردز (Threads)، جدی‌ترین رقیب توییتر که توسط متا توسعه داده شده است، پس از ماه‌ها شایعه و افشاگری سرانجام در دسترس قرار گرفت. هم‌اکنون می‌توانید با دانلود نسخه‌ iOS و نسخه‌ی اندروید یا مراجعه به وب‌سایت Threads.net وارد شبکه‌ اجتماعی متن‌محور متا شوید. آدام موسری، رئیس اینستاگرام، در مصاحبه‌ با ورج می‌گوید مشخصا توییتر رهبر حوزه‌ شبکه‌های اجتماعی متنی است، اما متا بر اساس شرایط موجود به این نتیجه رسید که فرصت برای رقابت وجود دارد و تردز سرویسی مناسب برای افرادی است که مشغول استفاده از اینستاگرام هستند.

پلتفرم یک میلیونی

این رویه باعث شده تا تردز اینستاگرام این روزها به بزرگ‌ترین ترند فضای مجازی تبدیل شود و توانسته در یک روز به میلیون‌ها کاربر فعال برسد. با گذشت مدتی کوتاه،‌ مشکلات این شبکه اجتماعی در حال فاش شدن است و تازه‌ترین مشکل اپلیکیشن جدید زاکربرگ، پاک شدن اکانت اینستاگرام با پاک کردن تردز است!

اینستاگرام چند روز قبل برنامه تردز را به صورت رسمی منتشر کرد. برنامه ای که همانطور که گفته شد، یک کپی کم‌کیفیت از توییتر است، با این حال توانسته در مدتی کوتاه به میلیون‌ها کاربر برسد. ولی شاید جالبترین وجه این قضیه این باشد که شبکه اجتماعی تردز هنوز نیامده در ایران فیلتر شد! این ممنوعیت در حالی صورت می گیرد که حتی خود رئیس جمهور نیز از همان ابتدا صفحه ای شخصی در این شبکه ایجاد کرده که حدود ۱۰ هزار دنبال کننده داشت. جالب تر اینجاست که در چنین شرایطی که ایران کلا این پلتفرم را مسدود و فیلتر کرده، اتحادیه اروپا از اینکه شهروندان نمی توانند این برنامه را به سادگی دریافت یا نصب کنند شکایت کرد.

گرچه این نخستین بار نیست که پلتفورمی در ایران فیلتر می شود. به عنوان مثال، پلتفروم «سیگنال » در مدت کوتاهی بعد از انتشار فیلتر شد. رویه ای که باعث شد تا کاربران طرفدار این پلتفروم به سمت واتساپ سوق پیدا کنند. اما شاید جدیدترین پلتفرم فیلتر شده در ایران لاستریم Kick باشد که در اردیبهشت رخ داد و امکان دسترسی به آن بدون ابزارهای تغییر آی‌پی وجود ندارد. این درحالی است که این پلتفرم هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و اخیراً با انعقاد قراردادهای مالی سنگین با بزرگ‌ترین استریمرها سعی در جذب مخاطبین بیشتر داشته است.

دریای مشکلات تردز پایان ندارد!

علاوه بر مشکل این پلتفرم در ایران، به نظر می رسد در هر صورت ظاهرا ایلان ماسک هم برنامه‌هایی برای شکایت از متا برای توسعه برنامه تردز و کپی ویژگی‌های توییتر داشته باشد. حالا در کنار تمام این چالش‌ها،‌ کاربران باید با یک مشکل دیگر هم دست و پنجه نرم کنند؛ پاک کردن اکانت تردز بدون پاک شدن اکانت اینستاگرام!

بسیاری از مشکلات تردز خیلی جدی نبودند و این طور به نظر می‌رسید که تیم توسعه متا بتواند در آینده‌ای نزدیک اکثر آن‌ها را از بین ببرد. با این حال ایراد مربوط به پاک کردن اکانت تردز، یکی از مشکلات جدی و غیرقابل حل شبکه اجتماعی جدید مارک زاکربرگ است. دلیل اصلی عدم امکان پاک کردن اکانت تردز بدون پاک کردن اینستاگرام، به ساختار این دو برنامه مربوط است. تردز برنامه‌ای در دل اینستاگرام است و اطلاعات شما که شامل یوزرنیم، عکس پروفایل، بیو صفحه، فالورها و … است همگی از حساب اینستاگرام شما به حساب تردز ایمپورت می‌شوند. در حقیقت اپلیکیشن جدید مارک زاکربرگ از زمان انتشار با حاشیه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و حالا بزرگ‌ترین مشکلش، عدم امکان پاک کردن حساب کاربری بدون حذف شدن اکانت اینستاگرام است.

طرفرداران فیلتر شدن این پلتفرم مدعی اند،  گرچه این روزها تردز یکی از ‌ترندهای فضای مجازی است اما احتمالا تا چند هفته دیگر و با کم‌تر شدن تب و تاب این پلتفرم‌، بسیاری از کاربران بیخیال استفاده از تردز شوند و بخواهند حساب کاربری خود را پاک کنند. در همین راستا، اینستاگرام رسما اعلام کرده که تنها راه حذف کردن حساب تردز، پاک کردن کامل حساب اینستاگرام شما خواهد بود. اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که برنامه تردز را نصب کرده‌اند، احتمالا در بخش کنترل حساب کاربری‌تان به مواردی برخورده‌اید که متا اعلام کرده در صورت اعمال برخی از تنظیمات، این تنظیمات روی حساب اینستاگرام و تردز شما به صورت همزمان اعمال خواهند شد.

با این وضع چطور باید حساب تردز خود را بدون نیاز به پاک کردن حساب اینستاگرام حذف کنیم؟

پیش از این که سراغ توضیحات بیشتر برویم بهتر است بدانید که فرار از برنامه جدید مارک زاکربرگ به هیچ وجه آسان نیست! در حال حاضر هیچ راه حل رسمی برای حذف کامل حساب تردز وجود ندارد و سران اینستاگرام هم هیچ تلاشی برای اضافه کردن چنین ویژگی نمی‌کنند. آدام موسوری،‌ شخص اول اینستاگرام اعلام کرده است: تعدادی از کاربران درباره حذف حساب تردز از من سوالاتی پرسیده بودند. برای شفاف‌سازی بهتر است بگویم شما می‌توانید حساب کاربری تردز خود را دی اکتیو کنید. با این کار حساب شما و محتوای آن به کاربران دیگر نمایش داده نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید تردهای خود را یکی یکی حذف کنید و تمام این‌ها بدون نیاز به حذف اکانت اینستاگرامتان ممکن است. همچنین امکان پرایوت کردن حساب کاربردی در تردز وجود دارد. برنامه تردز از اینستاگرام قدرت گرفته پس در حال حاضر این دو برنامه به یک اکانت متصل می‌شوند. ما به دنبال راهی هستیم تا کاربران بتوانند حساب تردز خود را به صورت مجزا حذف کنند. ظاهرا در هفته‌های آینده نباید منتظر راهی برای حذف حساب تردز باشیم و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حتی اگر میلی به ماندن در تردز ندارید، باید چند هفته‌ای مهمان این پلتفرم باشید.

یک راه حل ساده

اما در این میان برخی از کارشناسان راه حل دیگری را نیز پیشنهاد می دهند. اینکه به جای استفاده از حساب کاربری اصلی‌تان برای ساخت اکانت تردز، از یک حساب دیگر اینستاگرام استفاده کنید تا در صورت پاک کردن اکانت مشکلی برایتان پیش نیاید. با این وجود اگر می‌خواهید حساب خود را دی اکتیو کنید، می‌توانید وارد بخش Settings شده و روی گزینه Account کلیک کنید. در این جا آپشنی با عنوان Deactivate Profile وجود دارد که با زدن بر روی آن حساب کاربری شما به صورت موقتی غیرفعال می‌شود. اگر دی اکتیو کردن برای شما کافی نیست و می‌خواهید هرطور شده از تردز بروید، باید همین حالا سراغ حذف اکانت اینستاگرام بروید. نکته قابل توجه این است که حتی اگر همین حالا اکانت اینستاگرام خود را پاک کنید، ممکن است اطلاعات حساب شما تا ۹۰ روز دیگر بر روی سرورهای متا باقی بماند و پس از آن اکانت شما و اطلاعاتتان به صورت کامل پاک شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش مسئولان کشورمان در ادامه فعالیت این پلتفرم ترند شده و اقبال عمومی به آن چه خواهد بود؟ آیا این پلتفرم محبوب، رفع فیلتر خواهد شد یا ایرانیان همچنان باید با فیلتر شکن وارد این فضا شوند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
خیلی تبلیغ ها تون بزرگ و حجیم هستن، امکان خوندن به آدم نمی دن، این چه وضعیه
همونی که دکمه فیلتر تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و گوگل پلی و.. زده. اینا نونشون توو ایجاد محدودیت برای مردمه
عجب سئوالی پرسیدی تابی؟ خب همون کسیکه دکمه فیلتر تلگرام مهمترین سرگرمی اواسط دهه 90 وسایرپیامرسانها وشبکه های اجتماعی مثل گوگل پلاس توئیتر یوتیوب ایمو اسکایپ فیسبوک و از سال گذشته هم واتساپ وایساگرام ودهها مورد دیگر را دکمه زد. البته آقاعیسی وزیر تدارکات ارتباطی گفته اینا کاردولت نبوده همون حرفی که وزیر حسن بنفشه هم میگفت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست