بازدید 3148
۳

اردوغان: از عضویت اوکراین در ناتو حمایت می‌کنیم

اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای اوکراینی خود از پیوستن کی‌یف در ناتو حمایت کرد؛ زلنسکی در اظهاراتی جنجالی بار دیگر بر تلاش کی‌یف در الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به اوکراین تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲ 08 July 2023
اردوغان: از عضویت اوکراین در ناتو حمایت می‌کنیم

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، رئیس جمهور ترکیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی با همتایی اوکراینی خود با اشاره به لزوم مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ، از پیوستن کی‌یف به سازمان ناتو حمایت کرد.

خبرگزاری الجزیره بامداد شنبه گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی که اکنون با دعوت رئیس جمهور ترکیه در آنکارا حضور دارد، در جریان کنفرانس مطبوعاتی با رجب طیب اردوغان ضمن استقبال از گفت‌وگوها برای پایان دادن به جنگ بار دیگر بر حاکمیت سرزمینی اوکراین تاکید کرد.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترکی خود ادامه داد که از تمدید توافقنامه صادرات غلات میان اوکراین و روسیه استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از اظهارات رسانه‌ای خود با تاکید مجدد بر حاکمیت کامل اوکراین بر اراضی خود در اظهاراتی تحریک آمیز بار دیگر از بازپس گیری حاکمیت شبه جزیره کریمه از روسیه تاکید کرد.

از سوی دیگر، زلنسکی در بخش دیگری از نطق رسانه‌ای خود تاکید کرد: از حقوق دریایی خود در بهره‌برداری از ثروت‌ها و منابع دریایی خود در دریای سیاه هرگز عدول نخواهیم کرد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، رجب طیب اردوغان در حضور همتای اوکراینی خود از تلاش آنکارا در میزبانی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین برای توقف جنگ تاکید کرد و از عضویت اوکراین در سازمان ناتو حمایت کرد.

گفتنی است ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو شامگاه امروز جمعه اعلام کرد که در نشست هفته آینده اعضای ناتو سازوکارهای عضویت کی‌ییف در این سازمان را با کشورهای عضو ناتو بررسی خواهیم کرد.

ابراز امیدواری اردوغان به تمدید توافق صادرات غلات اوکراین

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب ابراز امیدواری کرد که توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تمدید شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان پس از دیدار و گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در استانبول اظهار کرد: تأکید ما از زمان آغاز جنگ غیر عادلانه علیه اوکراین ، توقف آن بوده، چرا که این مسأله مغایر با حقوق بین المل است.

وی افزود: ما همچنین الحاق جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه را نپذیرفتیم.

اردوغان با بیان اینکه روسیه و اوکراین توجه ویژه ای به تمدید توافق صادرات غلات دارند، افزود: هرچه در توان داریم برای توقف جنگ به کار خواهیم بست و حمایت کامل خود را از اوکراین اعلام می‌کنیم.

وی همچنین گفت که شایسته است که اوکراین عضو ناتو شود ، همچنان که امیدواریم که توافق صادرات غلات تمدید شود.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه آینده میلادی به استانبول خبر داد و اظهار کرد که با وی درخصوص اسیران اوکراین در کنترل نیروهای مسکو سخن خواهد گفت.

وی در تشریح دیدارش با همتای اوکراینی‌اش نیز گفت که با زلنسکی درباره موضوع تبادل اسرا میان اوکراین و روسیه سخن گفته است.

اردوغان اضافه کرد: درصدد تمدید صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه برای دو سال دیگر هستیم و من این موضوع را با رئیس جمهوری روسیه مطرح خواهم کرد.

در همین راستا، زلنسکی هم گفت که کنترل خود را بر شبه جزیره کریمه از سر خواهیم گرفت.

وی افزود: روسیه و اوکراین باید به مذاکرات صلح بازگردند و قدردان نقش ترکیه و حمایت آن از حاکمیت ارضی اوکراین هستیم.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش روسیه را متهم کرد که در مسیر حرکت کشتی‌ها مانع تراشی و به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا رئیس دریای سیاه است.

رئیس جمهوری اوکراین با بیان این که امنیت غذایی کشورهای زیادی از جهان متکی برماست، افزود: تلاش می کنیم که این امنیت را تأمین کنیم.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد که از همکاری با ترکیه در زمینه صنایع نظامی وتولید پهپاد و دیگر زمینه‌ها حمایت می کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳
یک دانه به نعل و یک دانه به سم .
واقعا این اردوغان آدم بی شرفیه هم شریک دزده هم رفیق قافله
چهار روز دیگه این بوقلمون میزنه زیرش.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار