بازدید 3822

بیماری ناشی از دستگاه تهویه هوا چیست؟

کد خبر: ۱۱۸۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸ 04 July 2023

اگر در ماه‌های تابستان سوزش یا گرفتگی بینی دارید یا عطسه و سرفه می‌کنید، بدانید که مقصرش دستگاه تهویه هوا است‌.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، «نیویورک پست» با اشاره به پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ در نشریه اپیدمیولوژی منتشر شد، می‌نویسد: این مطالعه نشان داد که عارضه‌ای به نام «بیماری ناشی از دستگاه تهویه هوا» وجود دارد.

درباره این بیماری چه می‌دانیم؟

متخصصان دریافتند که قرار گرفتن در معرض دستگاه تهویه مطبوع (چنانچه از دستگاه درست نگهداری نشده یا در ساختمانی با تهویه نامناسب کار گذاشته شده باشد) ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.

سازمان محیط زیست ایالات متحده آمریکا پیش‌تر در گزارشی در این باره تشریح می‌کند: کار کردن یا زندگی در ساختمانی که دستگاه تهویه هوا دارد اما نحوه تهویه هوا نامناسب است، خطر ابتلا به «سندرم ساختمان بیمار» افزایش می‌یابد. این عبارت برای توصیف نشانه‌های مشترک عارضه‌ای استفاده می‌شود که‌ ساکنان یک ساختمان بر اثر سپری کردن زمان طولانی در ساختمانی خاص به آن دچار می‌شوند.

به‌ طور کلی، این بیماری مجموعه‌ای از نشانه‌های عصبی، تحریکی، تنفسی، پوستی و حسی است که دقیقا نمی‌توان ناشی از بیماری دیگری دانست و در فرد مبتلا نشانه‌هایی از قبیل سردرد، سرفه خشک، سرگیجه، حالت تهوع، مشکل در تمرکز، خستگی و حساسیت به بو دیده می‌شود.

«ساینس ای‌بی‌سی» همچنین در گزارش مشابهی در این باره آورده است که وقتی دستگاه تهویه هوا به‌ درستی نگهداری یا تعمیر نشود، احتمالا پر از باکتری و کپک می‌شود و در نتیجه ممکن است هوای آلوده را در محیط منتشر کند.

دستگاه‌های گرمایشی، تهویه هوا و تهویه مطبوع طوری طراحی شده‌اند که آلاینده‌های هوای داخل ساختمان را تصفیه کنند اما چنانچه فیلتر آن‌ها به‌ درستی تمیز نشود به فضای مناسبی برای تکثیر ذرات هوا و باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. این امر ممکن است باعث بروز آسم، آلرژی و سایر علائم تنفسی شود.

نماینده اداره بهداشت عمومی در کالیفرنیا در این زمینه گفت: فیلترهای آلوده دستگاه تهویه مطبوع ممکن است به کپک، قارچ یا سایر ریزموجودات، آلوده باشد. بنابراین احتمال دارد در برخی ساکنان ساختمان به‌ویژه در آن‌هایی که به کپک حساس‌ هستند، مشکلات تنفسی ایجاد کند.

نوعی ذات‌الریه که از طریق دستگاه تهویه ایجاد می‌شود

سال گذشته همچنین دکتر «نیتان اسپنس» در مورد دلیل وقوع این پدیده در ویدیویی توضیح داد: نوعی ذات‌الریه هست که از طریق دستگاه تهویه مطبوع ایجاد می‌شود. دستگاه‌های آلوده تهویه در اتاق‌های هتل شرایطی ایجاد می‌کنند که به نوعی بیماری به نام «لژیونر» منجر می‌شود. این بیماری بر اثر عفونت نامعمول قفسه سینه پدید می‌آید و درمان آن به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، بیماری لژیونر نوع جدی ذات‌الریه است که بر اثر باکتری «لژیونلا» پدید می‌آید و با استنشاق قطرات آب از جاهایی مثل دستگاه تهویه هوا یا حوضچه‌های آب گرم (جکوزی) منتقل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی