بازدید 5060

سال ۱۴۰۲ شرایط منطقی تری بر بازار روانکار حاکم است

مدیرعامل شرکت ایرانول گفت: پیگیری پالایشگاه‌های اصلی روغن ساز در وزارت صمت و شورای رقابت، منجر به کنترل درخواست عرضه روغن پایه در داخل به نفع مصرف کنندگان واقعی و حذف ابلاغیه تعرفه ۱۵ درصدی عوارض صادراتی شد.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ 05 July 2023

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار «تابناک»، محمد حسینی مدیرعامل ایرانول در نشست خبری با بیان این موضوع که قیمت گذاری دستوری روغن موتور راهکار درست و بهینه‌ای نبوده و نیست، گفت: اگر چه تامین روغن موتور مورد نیاز کشور با قیمت منطقی ضرورت دارد و لازم است به تامین نیاز بخش حمل و نقل عمومی توجه ویزه شود، ولی روش اجرای آن قیمت گذاری دستوری برای کل روغن‌های موتوری بدون توجه به هزینه‌های تولید نیست چرا که با ایجاد تقاضای کاذب و انتظارات تورمی که بر اساس واقعیات بازار شکل می‌گیرد بازار روغن موتور به التهاب بیشتری دچار می‌شود.

سال ۱۴۰۲ شرایط منطقی تری بر بازار روانکار حاکم است

وی افزود: این در حالی بود که شرکت‌هایی که روغن پایه را از ۴ پالایشگاه تولید روغن پایه می‌خریدند و با آن روغن موتور و یا صنعتی تولید میکردند خود را ملزم به رعایت قیمت گزاری دستوری نمی‌دانستند و با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه میکردند

وی ادامه داد: با جلساتی که با وزارت صمت و شورای رقابت برگزار شد مشخص شد که حجم روغن پایه عرضه شده در بورس داخلی با میزان روغن موتور تولید و عرضه شده توسط شرکت‌های غیر از ۴ پالایشگاه اصلی فاصله زیادی دارد و این سوال مطرح می‌شودکه چه بر سر مازاد آن آمده است؟!

وی ادامه داد: بررسی تاریخچه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هر زمانی اختلالاتی در بازار ارز پدید می‌آید و بین نرخ ارز آزاد و دولتی فاصله ایجاد می‌شود، درخواست روغن پایه از بورس بیشتر می‌شود که با منطق بازار و اینکه میزان روغن موتور مورد نیاز بازار نوسان ندارد منطقی نیست.

حسینی گفت: وزارت صمت و شورای رقابت به این نتیجه رسیدند که باید شرایط به گونه‌ای باشد که فقط شرکت‌هایی امکان خرید روغن پایه از بورس را داشته باشند که تولید کننده واقعی روغن موتور تصفیه اول باشند. تعداد شرکت‌هایی که متقاضی روغن پایه هستند بیش از ۲۰۰ شرکت است درحالیکه تعداد کمی از آن‌ها تولیدکننده واقعی روغن موتور هستند و ما معتقدیم که نیاز آن‌ها بر اساس ظرفیت ذکر شده در پروانه بهره‌برداری حتما باید تامین شود. 

مدیرعامل ایرانول بیان کرد: ابلاغ تعرفه بر صادرات این محصول و منوط کردن صادرات آن پس از عرضه در بورس داخل و در صورت نبود خریدار، مشکلاتی را برای صادرات این محصول ایجاد کرد و افت قیمت آن در بازار جهانی را در پی داشت که با اطلاع رسانی و تصمیم به موقع مسئولین ذیربط فضای ایجاد شده کنترل شد.

حسینی گفت: در حال حاضر شرایط بهتری در بازار روغن پایه نسبت به سال ۱۴۰۱ و یا حتی اوایل امسال حاکم است و بازار به ثبات نسبی و منطقی‌تری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روغن پایه محصولی خام نبوده و نباید از آن به عنوان خام فروشی یاد کرد، گفت: یکی از مشکلات عدم توجه کلان به مسائل و تحلیل نادرست موضوعات است که گاهی شرکت‌ها و صنعت را با چالش روبرو میکند که یکی از آن‌ها استفاده از لفظ خام فروشی است. این استدلال در مورد روغن پایه در شرایط فعلی بازار به دو دلیل نادرست است یکی اینکه حتی لوکات که برشی بالاتر از روغن پایه است نیز یک محصول پالایشگاه نفت خام است چه برسد به روغن پایه که پی از چند مرحله، راوری پالایشی از آن تولید می‌شود، ثانیا هر برش پالایشگاهی را می‌توان با اعمال فرآیند‌هایی به محصولات دیگر تبدیل کرد و مسئله صرفه اقتصادی انجام آن فرآیندهاست. در مورد روغن پایه با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قراردارد و موارد افزودنی با قیمتی بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسد و اضافه کردن آن به روغن پایه و صادرات روغن موتور لزوما به نفع کشور و صنعت نیست لذا تبدیل روغن پایه به روغن موتور بر اساس نیاز کشور ضرورت دارد و وظیفه پالایشگاه‌های تولید کننده است، ولی تبدیل مازاد آن به نفع کشور و شرکت‌ها نیست و فاقد توجیه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار