بازدید 7402

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در قطار سریع‌السیر اصفهان - مشهد

به گفته مدیرعامل راه‌آهن، قرارداد اولیه در خصوص منابع مالی پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران- مشهد شامل ۵۷ میلیارد یوآن فاینانس است که در صورت حذف بخش‌های غیرضروری و کاهش هزینه‌ها، این طرح به‌لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی، عملی‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶ 30 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، موضوع ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد از دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این طور عنوان شد که حدود ۶۰ درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی‌ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام است.

طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقش‌جهان در اصفهان آغاز می‌شود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می‌رسد. با بهره‌برداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

راه‌اندازی قطار پرسرعت اصفهان - قم - تهران با فاینانسور چینی

همچنین سال ۱۳۹۴ و در دولت یازدهم عنوان شد که خط پرسرعت اصفهان- قم- تهران، حداقل تا چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و فاینانسور چینی برای انجام پروژه انتخاب شده است. به‌دنبال این اخبار در سال ۱۳۹۷ و بار دیگر وعده‌ای چهار ساله در صورت تامین اعتبار این پروژه داده شده و عنوان شد که زیرساخت‌های فاز نخست طرح تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. آن زمان مبلغ مورد نیاز پروژه ۴۴ میلیارد یوان مطرح و عنوان شد که ۱۴ میلیارد یوان آن تامین مالی شده است.

با وجود این در این سال‌ها، پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد، به سرانجام نرسید تا جایی که سال گذشته بار دیگر و این بار از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- مطرح شد که این پروژه در حال پیگیری است و با قولی که طرف چینی داده، تا پایان کار دولت سیزدهم، به پایان خواهد رسید.

تاکید بر راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر

در این راستا چند روز پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن طی سفری یک روزه به استان اصفهان، از پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بازدید کردند.

در این سفر بذرپاش با تاکید بر راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود.    

همچنین سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اجرای پروژه‌های قطار سریع‌السیر در کشور را ضروری دانست و گفت: هر چند هزینه راه‌اندازی قطار سریع‌السیر بیشتر از قطار عادی است اما این کار به‌لحاظ فناوری ارزش بالایی دارد و با اجرای آن یک جهش نسلی در حوزه فناوری ریلی کشور اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص منابع مالی این پروژه توضیح داد: قرارداد اولیه شامل ۵۷ میلیارد یوآن فاینانس بود که درصورت حذف بخش‌های غیرضروری و کاهش هزینه‌ها، این طرح به‌لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی، عملی‌تر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
دم چین گرم. مترو ما رو هم اونا ساختند وگرنه مسئولین که خوابند.
پاسخ ها
تعجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
اتفاقا از همین لحظه باید نگران این موضوع باشیم که قطاری که قرار است جمعیتی چند صد نفری را با سرعت بالای دویست کیلومتر در ساعت به حرکت در بیاورد، هر آن باید منتظر فاجعه ای ناگوار در صنعت ریلی باشیم. یعنی بعد از فجایع آنتونوف و یاک روسی-اوکراینی در صنعت هوایی در دو دهه قبل الان باید نگران حوادثی جدید باشیم. خدا بخیر بکند که چند روز پیش خبر پرواز آزمایشی هواپیمای ملخی مدل هواپیماهای قبل از جنگ جهانی دوم و فیلم پرواز آزمایشی آن هم پخش شد. پراید و ایران 140 و قطار چینی و نیروگاه مازوت سوز و قیمتهای فضایی خوراکی و دستمزدهای تحقیرآمیز از برکات این دولت خواهد بود.
این پروژه سال 1353 قراردادش با زیمنس آلمان منعقد شده بود 50 سال پروژه های پیشرفت کشور را عقب انداخته اید،سرتوهمات و آرزوهای دوران کودکی مسئولان
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
خود تحقیر غربزده چرا مطالب دروغ می نویسی اولین قطار سریع السیر اروپا در کشور ایتالیا در سال ۲۰۰۰ استارت خورد و سال ۲۰۱۵ با سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت شروع بکار کرد که چهارمین قطار سریع السیر دنیا می باشد کمی سرچ کن می فهمی
چینی ها خیلی نزدیک هستند
کجای تاریخ یک کشور کافر میاد و دو کشور مسلمان رو آشتی میده!!!!؟؟؟
از خط ریلی سریع السیر شیراز به اصفهان که احمدی نژاد در زمان تبلیغات ریاست جمهوری ۸۸ افتتاح کرد چه خبر ؟!!!!!!
هرگز عملی نخواهد شد. فعلا اولویت ها مسائل نظامی است
فعلا ریسی هم قول داده ولی قطعا تا پایان این دولت بجایی نمی رسد .
باید این خط با اتصال بندرانزلی به بندرعباس تکمیل بشه.
جناب صالحی شما تو بهره‌برداری از خطوط فعلی تون موندید حالا دنبال سریع السیر هستید الان نصف دیزل ها تون خابیده
چین و روسیه حضورشان در ایران فقر و عقب ماندگی از تکنولوژی و غارت ثروت ملی و خدادادی ایرانیان را بهمراه داره / نه به روسیه / نه به چین
هر ۵ سال یکی از مسئولین میاد تاکید میکنه میره تا بعدی ...ایندفعه خودم تاکیید میکنم !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی