بازدید 9117

بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از سد نساء به بم و بروات/ برنامه دولت برای حل مشکل کم آبی مردم شهرستان بم چیست؟

شهرستان بم و به صورت مشخص شهر‌های بم و بروات را باید از جمله مهم‌ترین شهر‌های استان کرمان دانست که در سال‌های گذشته و پیوسته با مشکل جدی در حوزه تأمین آب شرب رو به رو بوده اند؛ مشکل بزرگی که اکنون و در سایه بهره برداری از یک پروژه مهم و بر زمین مانده در آستانه حل کامل قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰ 29 June 2023

آغاز بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از سد نساء به بم و بروات/ برنامه دولت برای حل مشکل کم آبی مردم شهرستان بم چیست؟

به گزارش «تابناک»، بر اساس اطلاعاتی که سابق بر این شرکت آب و فاضلاب استان کرمان منتشر کرده بود، در دو شهر بم و بروات (دو شهر مهم شهرستان بم) دست کم ۴۸ هزار مشترک پیوسته با مشکل تأمین آب شرب پایدار رو به رو بوده اند و در همه سال‌های گذشته آب مصرفی آن‌ها با محدودیت‌های فراوانی همانند جیره بندی و قطعی فراوان همراه بود.

این مشکل سبب شده بود تا مسئولان محلی با هدف حل مقطعی مشکل اقدام به افزایش حلقه چاه‌های آب زیرزمینی کنند و بر همین اساس ده‌ها چاه آب برای جبران کسری آب شرب شهر‌های بم و بروات حفر شده بود؛ چاه‌هایی که هرچند تا حدودی به حل مشکل تأمین آب شرب این دو شهر کمک کرده بود، به واسطه تشدید برداشت آب از منابع آب زیرزمینی، چالش‌های نگران کننده تری را برای منطقه در آینده ایجاد کرده بود.

دولت‌ها در گذشته و با هدف حل پایدار و اساسی مشکل مذکور، اقدام به طراحی و اجرای پروژه انتقال آبی از سد نساء به این دو شهر به طول ۵۷ کیلومتر کرده بودند؛ اما نهایی نشدن این پروژه ظرف دوازده سال گذشته مانع دسترسی مردم شهر‌های بم و بروات به آب پایدار از سد نساء شده بود.

حالا با گذشت دوازده سال از آغاز عملیات این طرح بزرگ از کرمان خبر می‌رسد که فردا و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو قرار است پروژه مذکور به بهره برداری کامل برسد و مشکل چندین ساله مردم این خطه از کشورمان دست کم برای یک افق ۲۵ ساله مرتفع شود.

بر اساس جزئیاتی که از این پروژه رسانه‌ای شده است، این پروژه شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و ۵۰۰۰ مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است.

همچنین فردا فاز اول تصفیه‌خانه نیز به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه از مجموع ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افتتاح خواهد شد.

تعداد بازدید : 522


همانطور که اشاره شد پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا بیش از ده سال نیمه کاره بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهر‌های شرقی استان به ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهر‌های بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهر‌های فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵)، چشم انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از جمله نکات قابل تأمل در مورد مزایای این انتقال آب اینکه به واسطه اجرای همین پروژه ۲۷ حلقه چاه (۲۲ حلقه در بم و ۵ حلقه در بروات) از مدار بهره برداری خارج خواهد شد و با این اقدام پروژه حفاظت از آب‌های زیرزمینی شهرستان کم آب بم نیز تقویت خواهد شد.

قابل ذکر است بَم، از شهر‌های تاریخی و فرهنگی، صنعتی ایران است که با جمعیتی بالغ بر ۱۲۵ هزار تن در استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده و همچنین شهر بروات نیز مرکز بخش بروات و شهری در شهرستان بم با جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار تن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
فقط میتونم بگم ممنونم
واقعا خوشحالم از این همه پیشرفت روز افزون
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
بنده بعنوان یک کارشناس فوق مافوق تخصص در زمینه انتقال آب خدممتان ارز میکنم که بزودی زود حتی از بم خط انتقال پرفشار آب پرتغال هم به کلیه استانها در فاز اول و در فاز دوم صادرات به کلیه کشورهای قاره افریقا خواهیم داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
واقعا خوشحالی؟ خوشبحالت خوشحال
اگر امسال مشکل بی ابی با انتقال اب از یک سد به سد دیگه باشه سال دیگه میخواین چکار کنید؟ پنج سال گرمایش زمین شوخی نیست ...مبارزه با خشکسالی و بی ابی نیاز به تدبیر و برنامه ریزی داره وگرنه کل کشور باید تخلیه بشه. حضرت یوسف برای هفت سال خشکسالی هفت سال اندوخته جمع کرد چقدر از دینی که بهش معتقدید رو عمل کردین؟؟
با این اوضاع آب در کل کشور تبلیغ افزایش جمعیت جای سوال دارد . کنار زاینده رود تصور آب بی کیفیت قابل تامل است .
خطاب به جنبش فواحش: یک کلمه نه! پای ارزش ها و اصولمون میمونیم ...
پاسخ ها
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
پماد سوختی دارم برای تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
خداوند نوبه کاران رامیبخشد بشرطی که به گناه خود رابپزیرن ودرسددجبران آن همت کنن نبرگناه خود پافشاری کنن
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
بعداز مصرف ساندیس یک قاشق غذا خوری عرق نعنا بخور که ساندیس خوب جذب شه و درست عمل کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
متاسفم برات با این ادبیات و طرز صحبت
خدا قوت
با آن همه قنات و پروژه های آبخیزداری، با بیش از هزاران درخت خرما ، حالا به آب آشامیدنی نیاز دارند؟ چه اتفاقی داره می افته برای این کشور ؟ همه قناتها و چشمه ها خشک شده اند؟
تا یک برنامه جامع برای جلوگیری از کشت محصولات آب بر در کشور نداشته باشیم،هر روز شرایط بدتر می شود!!! کشاورزی بی حساب و کتاب تمام آب های کشور را نابود کرده است!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست