بازدید 3538
۴

تخلف شهریه بالا در ۵۰ مدرسه غیردولتی تهران

وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: برای ۱۰۲۴ مدرسه طی ۱۲ ماه گذشته در شورای نظارت استان پرونده تشکیل و رأی صادر شده است از جمله تعطیلی مدارس مطرح و برند.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲ 25 June 2023

به گزارش تابناک، تسنیم نوشت: شهریه‌های عجیب و نجومی مدارس غیردولتی برای ثبت‌نام سال تحصیلی جدید، باعث تعجب و سردرگمی خانواده‌ها شده است.

در حالی که پیش از این شهریه دوره متوسطه به ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان می‌رسید، اما هم‌اکنون شهریه دوره ابتدایی رکورد عجیبی زده است؛ البته وزارت آموزش و پرورش، روز گذشته رقم شهریه مصوب مدارس غیردولتی را اعلام کرد که کف و سقف این رقم ۵ تا ۴۸ میلیون تومان است، اما باید توجه داشت که به این رقم تا سقف ۳۸ درصد هزینه فعالیت‌های فوق برنامه اضافه می‌شود بنابراین سقف رقم دریافتی قطعاً بیش از ۴۸ میلیون تومان است.

شهریه مدارس غیردولتی را استعلام بگیرید
خانواده‌ها می‌توانند شهریه مدارس غیردولتی را با مراجعه به سامانه www.mosharekatha.ir استعلام کنند در این سامانه علاوه بر شهریه مصوب، شهریه فوق‌برنامه درسی، شهریه مکمل و شهریه تابستانی را مشاهده کنند و با جمع آن‌ها می‌توانند به رقم شهریه کلی مدرسه برسند.

شهریه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیونی مدارس غیردولتی
در حالی که احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی معتقد است یک درصد مدارس به تعداد ۲۰۰ مدرسه که عمدتاً در تهران هستند، شهریه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و از ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کل کشور حدود ۱۵ هزار مدرسه کمتر از ۲۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند، اما محمد حسن آصفری نماینده مجلس می‌گوید: این ارقام را قبول ندارم و برخی مدارس در تهران ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند آن هم به بهانه کلاس زبان، یوگا و ...

آموزش و پرورش اعلام کرده که ۱۵۰ شاخص در تعیین شهریه مدارس غیردولتی دخیل است از جمله این عوامل، میزان حقوق پرداختی به معلمان، فضا، تجهیزات و امکانات مدرسه و فعالیت‌های کیفیت بخشی. همچنین افزایش دستمزد نیروی کار، اجاره فضا و میزان تورم در تعیین شهریه مدنظر است.

جرأت نظارت بر برخی مدارس غیردولتی وجود ندارد
آصفری نماینده مجلس در بحث نظارت و بازرسی بر مدارس غیردولتی هم انتقاداتی دارد و عنوان می‌کند: آیا مدارس غیردولتی واقعاً به ازای شهریه‌ای که دریاف می‌کنند خدمات ارائه می‌دهند؟ آموزش و پرورش چه ارزیابی انجام می‌دهد تا مشخص شود این مدارس به تعهدات خود عمل کرده‌اند یا خیر؟ در تمام استان‌ها شورای نظارت بر مدارس غیردولتی را داریم، این شورا در هر استان چند مورد بازرسی از مدارس داشت؟

مدارس غیردولتی از همان ابتدای تأسیس به سمت و سوی سیاسی رفت و مسئولان مختلف به تأسیس مدرسه اقدام کردند؟ چه میزان بازرسی و نظارت از این مدارس انجام شده است تا بدانیم به عنوان مثال یک مدرسه در برابر شهریه ۷۰ میلیون تومانی که دریافت کرده، به خدمات تعهد شده پایبند بوده است؟ آیا با صاحبان دانه درشت مدارس غیردولتی که نمی‌توان به سمت مدارس آن‌ها رفت، برخورد شده است؟

آموزش و پرورش نمی‌تواند ناظر باشد
آصفری تأکید دارد که نظارت بر مدارس غیردولتی باید به مجموعه بیرونی از جمله تعزیرات محول شود چرا که وزارت آموزش و پرورش به دلیل تعارض منافع نمی‌تواند بر مدارس غیردولتی نظارت دقیقی داشته باشد.

با این حال رئیس سازمان مدارس غیردولتی معتقد است که برای ۱۰۲۴ مدرسه طی ۱۲ ماه گذشته در شورای نظارت استان پرونده تشکیل و رأی صادر شده است از جمله تعطیلی مدارس مطرح و برند همچنین مجوز ۸۰۰ آموزشگاه خصوصی به دلیل تخلف لغو شد و توقف فعالیت داشتند.

همچنین از مدارس سلام، واله و سوده بازدید انجام شده و برخی از این مدارس شهریه بالاتر از آنچه اعلام شده بود دریافت می‌کردند و در شهر تهران ۵۰ مدرسه در تهران، شهریه بالاتر از رقم مصوب دریافت می‌کردند.

فضای نامناسب برخی مدارس غیردولتی از جمله دایر کردن مدرسه در آپارتمان‌های مسکونی بدون داشتن استاندارد‌های لازم یکی دیگر از مشکلات این حوزه است؛ آصفری درباره آپارتمان مدارس می‌گوید: فضای بسیاری از مدارس غیردولتی در منزل مسکونی است و اگر دانش‌آموز بخواهد زنگ تفریح بیرون بیاید باید به کوچه برود!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
مدرسه غیر انتفاعی ایران سنجش یکی از مدارسی است که شهریه بالا دریافت می کنند
وقتی مدارس خاص دولتی مثل تیزهوشان و شاهد و ... شهریه قانونی شان بالای 50 درصد رشد داشته چطور میتوان انتظار داشت مدارس غیرانتفاعی زیر 50 درصد افزایش بدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
این است معنای تحصیل رایگان که در قانون اساسی آمده
مدارس واله هم شهریه نجومی دریافت می کنه؛ قرارداد یک نسخه ای تنظیم میکنه و پیش خودش نگه میداره؛ به ثبت نام کنندگان، نه رسید دریافت وجه میده و نه نسخه ای از قرارداد رو. سعی می کنه که ردپایی از خودش به جا نذاره. هر سال هم تغییر کادر مدیریتی داره و بسیار بی نظم هستش. واقعاً موزش شده یه صنعت یا یه کسب و کار برای بعضی ها. موضوع تعلیم و پرورش و آموزش، در اولویت های بعدی این صاحبان کسب و کارها قرار داره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست