یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با تابناک مطرح کرد:

کودتا در روسیه قابل پیش‌بینی بود/شورش یا توطئه؟

شورش اخیر واگنرها در روسیه و عقب‌نشینی آن‌ها با میانجی‌گری رئیس‌جمهور بلاروس شبهات زیادی را به وجود آورد. شاید توطئه نیز یکی از گزینه‌ها برای بروز چنین رخدادی باشد. جلیل رحیمی جهان آبادی، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، این باره به گفتگو با تابناک پرداخته است و اتفاقات اخیر را قابل پیش‌بینی دانست.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ 25 June 2023

تحولات اوکراین| شورش در روسیه تاثیری بر درگیری ها در اوکراین ندارد/ خرسندی  کی یف از مشکل بوجود آمده در روسیه- اخبار اروپا - اخبار بین الملل تسنیم |  Tasnim

به گزارش تابناک، تحولات داخلی روسیه که در نیمه شب جمعه رخ داد مورد توجه عرصه بین‌الملل قرار گرفت و با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفتگو با تابناک به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت و حادثه پیش آمده را قابل پیش‌بنیی دانست.

ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که وزیر دفاع روسیه دستور داد تمام گروه‌های داوطلب و شبه نظامیان ـ که به نفع روسیه مبارزه می‌کنند ـ  به وزارت دفاع این کشور ملحق شوند. اما یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر، در واکنش به این موضوع گفت: «واگنر هیچ قراردادی را با شویگو (وزیر دفاع روسیه) امضا نخواهد کرد».

به این ترتیب او (رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر) از وطن‌پرستان روسی خواست تا برای حمایت از نیروهای واگنر به خیابان‌ها آیند و شورش کنند. اما طولی نکشید که این جریان با میانجیگری لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، فعلا پایان یافت و وانگرها از مواضع خود کوتاه آمدند.

جهان‌آبادی در این باره به تایناک گفت: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین گروه‌های غیر رسمی نظامی (واگنرها) در کنار ارتش رسمی این کشور  مبارزه خود را آغاز کردند. اما چندی نگذشت که اختلاف نظر میان این دو گروه  (وزارت دفاع روسیه و واگنرها) به وجود آمد. این موضوع تشدید و در نهایت به اتفاقات اخیر ختم شد.

جهان‌آبادی تصریح کرد: هرچند از ابتدا مشخص بود که این جریان ادامه پیدا نکند و شورش واگنرها راه به جایی نمی‌برد. چراکه این گروه نیروی نظامی کافی برای مبارزه نداشتند. تنها در صورتی ادامه این جریان نگران‌کننده می‌شد که دیگر افراد ناراضی از جنگ روسیه و اوکراین هم به این گروه (واگنرها) ملحق می‌شدند. بابروز چنین رخدادی معادلات تغییر می‌کرد و خطرات جدی متوجه روسیه و شخص پوتین می‌شد.

آمریکا به دنبال تضعیف روسیه نیست

او در پاسخ این سوال که آیا پشت پرده این ماجرا ردپایی از توطئه وجود داشت یا خیر؟ توضیح داد: بعید به نظر می‌رسد توطئه‌ی غربی در کار باشد. چراکه روسیه دارای سلاح‌ها هسته‌ای است و ارتشی مجهز دارد. بنابراین نظام بین‌الملل و غرب به دنبال فروپاشی یا حتی تضعیف نظام فعلی روسیه نیست. زیرا اگر چنین اتفاقی رخ دهد این امکانات به دست گروه‌های غیررسمی می‌افتد و امنیت بین‌الملل تهدید می‌شود.

جهان‌آبادی درباره اینکه سیاست خارجی ایران در قبال چنین تحولاتی چیست؟ عنوان کرد: مواضع جمهوری اسلامی بر مبنای عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها پایه‌ریزی شده است. همانظور که در جنگ روسیه و اوکراین ایران هیچ دخالتی نکرد. هرچند بارها به واسطه غربی‌ها به دخالت متهم شد. در حالی که غربی‌ها خود با بسیاری از کشورها که رابطه نظامی، مراوده تسلیحاتی و امنیتی دارند.

او ادامه داد: تجربه ایران در هشت سال دفاع مقدس و توانایی گذر از آن دوران برای بسیاری از کشورها نظیر روسیه که در حال حاضر درگیر جنگ فرسایشی‌ شده‌اند جاذبه دارد. بنابراین اگر هم مراوده‌ای باشد در زمنیه انتقال تجربیات جنگی از ایران به روسیه است. این به معنای دخالت یا حضور غیرمستقیم در جنگ نیست.

این نماینده مجلس گفت: به صورت کلی اتفاق اخیر موضع روسیه در برابر اوکراین تضعیف می‌کند و ممکن است زمینه‌ساز صلح برای دو کشور باشد. البته این تحلیل شخصی من است که صرفا نقش یک نظاره‌گر بیرونی دارم. این به معنای موضع کلی نظام جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع نیست. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست