بازدید 2790

مخالفت مکرون با ریاست بن والاس در ناتو

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا از انتخاب بن والاس وزیر دفاع انگلیس به عنوان رئیس بعدی ناتو جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 19 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، روزنامه تلگراف در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد، مدعی شد که مکرون به همتایان خود در ناتو اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد نماینده‌ای از درون اتحادیه اروپا پس از اتمام دوره ینس استولتنبرگ دبیرکل کنونی ناتو، ریاست این سازمان را برعهده بگیرد.

به نوشته تلگراف، مکرون، برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دلیل اصلی مخالفت خود با انتصاب والاس در سِمت دبیرکلی ناتو عنوان کرده است.

والاس به عنوان جانشین بالقوه استولتنبرگ نروژی پس از پایان دوره ریاست وی در اواخر سال جاری در نظر گرفته می‌شود.

یک منبع به نقل از تلگراف گفت: والاس از یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیست و بسیاری از کشورها به‌خصوص فرانسه، اصرار دارند که دبیرکل بعدی باید از یکی از اعضای اتحادیه اروپا باشد.

این اقدام به عنوان بخشی از تلاش‌های فرانسه برای استقلال بیشتر اتحادیه اروپا و وابستگی کمتر به واشنگتن در حوزه مسائل امنیتی تلقی می‌شود.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، استولتنبرگ که از سال ۲۰۱۴ سمت دبیرکلی ناتو را برعهده داشت، قرار است در ماه سپتامبر از سمت خود کناره گیری کند اما ادعا شده است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست تمدید دوره ریاست استولتنبرگ را داده است.

از وزیر دفاع انگلیس به عنوان یکی از جانشینان احتمالی استولتنبرگ یاد شده است.

والاس که از او به عنوان یکی از جانشینان احتمالی استولتنبرگ یاد می‌شود، پیشتر اعلام کرده بود که آماده است این نقش را به عهده بگیرد و افزود: من دبیرکلی ناتو را دوست دارم اما این تصمیمی شخصی نیست و باید توسط سایر اعضای ناتو اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس، احتمال اینکه از ینس استولتنبرگ دبیرکل کنونی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که برای حدود ۹ سال این مسئولیت را برعهده داشته خواسته شود برای چهارمین بار دوره تصدی خود در ناتو را تمدید کند، افزایش یافته است.

اعضای ناتو از بروز تفرقه در میان اعضای این پیمان نظامی در شرایطی که ناتو همچنان نگران سرنوشت جنگ روسیه در اوکراین است، بیم دارند.

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، دبیرکل کنونی نروژی ناتو که ۹ سال را در این سمت سپری کرده و قرار است در پایان ماه سپتامبر سال جاری از دبیرکلی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی کناره‌گیری کند، از حمایت گسترده‌ای در میان اعضای این پیمان نظامی برخوردار و همچنان به عنوان رهبری موثر در نظر گرفته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست