بازدید 7097
یک شوخی تلخ با فرهنگ در برنامه هفتم توسعه

این پنج ماده قرار است فرهنگ ایران را توسعه دهد؟!

انتظار می‌رود دست‌کم دورنمایی برای توسعه اماکن فرهنگی و افزایش سرانه اماکن ورزشی نیم تا یک متر و تنظیم بودجه عمرانی برای متولیان فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد برای تحقق این ماموریت بزرگ، در نظر گرفتن یارانه فرهنگی برای مناطق کمتر برخوردار به قصد افزایش عدالت فرهنگی و مجموعه دیگر از اقدامات زیربنایی دارای آثار ملموس در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷ 25 June 2023

یک شوخی تلخ با فرهنگ در برنامه هفتم توسعه

برنامه هفتم توسعه در بخش فرهنگ، آنچنان ضعیف به نگارش درآمده که این شائبه را در پی داشته که نگارش این بخش از برنامه صرفاً با هدف رفع تکلیف و البته ایجاد بسترهایی برای بهره برداری عده‌ای خاص در لوای قانون به نگارش درآمده و اگر بخواهیم بگوییم در بخش فرهنگی چه رویکرد توسعه گرایانه‌ موثری برای پنج سال آینده در نظر گرفته شده، پاسخ کوتاه این است: «هیچ.»

به گزارش «تابناک»؛ فرهنگ در برنامه توسعه هفتم ایران، عملاً بخش کوچکی را شامل می‌شود که این بخش کوچک نیز بند‌های کمی درباره فرهنگ کشور دارد. در فصل «ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه» این برنامه ۱۵۳ صفحه‌ای، ماده‌ها و بند‌هایی مرتبط با فرهنگ است؛ اما بند‌هایی که در این فصل آمده، عمدتاً ناظر بر فرهنگ عمومی است، تا تولیدات فرهنگی یا حمایت معنادار از هنرمندان.

در لایحه توسعه نسبت به پیش نویس، در قالب ماده ۷۴، یک جدول اهداف کمی افزوده شده که اقدام مثبتی است، اما ارقام تعیینی آن عجیب است. برخی اهداف کمی تعیین شده هم اکنون تحقق یافته است. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر تولید صد فیلم سینمایی در سال اتفاقی معمول بوده است. درباره عدد ۶۰۰ با واحد متعارف هزار عنوان برای تعداد رسانه‌های برخط نیز مشخص نیست، به دلیل عدم خواندن برنامه و غلط گیری آن توسط تنظیم کنندگان عدد ۶۰۰ هزار رسانه درج شده یا مساله دیگری است؟

همچنین باید پرسید، چرا کل اهداف کمی صرفاً متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هیچ هدف کمی برای سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه طراحی و در نظر گرفته نشده و آن‌ها از برنامه توسعه کنار گداشته شده‌اند؟ همچنین باید پرسید، چرا هیچ هدف گذاری کمی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی اعم از تعداد کتابخانه‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌ها تئاتر، مساجد و... در نظر گرفته نشده است؟

این یازده ماده قرار است فرهنگ را تقویت کند یا منافع برخی را تامین کند؟

برخی از این مواد اساساً ربطی به برنامه توسعه ندارد و نیاز به قانون گذاری عمومی دارد، اما متاثر از دعوا‌های دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، سر از برنامه توسعه درآورده‌اند. در این زمینه مشخصاً می‌توان به ماده ۷۶ و بند پ ماده ۷۷ اشاره کرد که ظاهراً ادامه کشمکش صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد بر سر نقش اعمال کننده حاکمیت بر بستر‌های ویدیویی در فضای مجازی است.

در این ماده آمده است: «ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮا در ﺣﻮزه ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﮔﺴﺘﺮش و ﺗﻌﻤﯿﻖ فرﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮاﻧﯽ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎ ﺟﻨﮓ رواﻧﯽ و ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ دﺷﻤﻨﺎن؛

اﻟﻒ) ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮔﺮی و ﺻـﺪور ﻣﺠﻮز و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺧﺒﺮﮔﺰاري ﻫﺎ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﻣﮑﺘﻮب، ﮐﺘﺎب، ﺑﺎزی‌ﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪ‌ای، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﻧﻈﺎﯾﺮ آن ﮐﻪ در ﭼﺎرﭼﻮب وﻇﺎﯾﻒ و ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ ﻫﺎي وزارت فرﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻗﺮار دارد، در ﺑﺴﺘﺮ ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزي ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه وزارت ﻣﺬﮐﻮر اﺳﺖ. در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺸﯽ از رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻓﻮق از ﺻﻮت و ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻓﺮاﮔﯿﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﻠﺰم ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ‌ﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮك ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎي ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان و وزارت فرﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺷﻮراﻫﺎی ﺻﺪور ﻣﺠﻮز ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﻣﺠﻮز اﻧﺘﺸﺎر و ﭘﺨﺶ آﮔﻬﯽ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮد، ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻋﻀﻮﯾﺖ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.

ب) ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮔﺮی، ﺻﺪور ﻣﺠﻮز، ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﻓﻌﺎل در ﻋﺮﺻﻪ ﺻﻮت و ﺗﺼﻮﯾﺮ فراﮔﯿﺮ ﺷﺎﻣﻞ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮﻣﺤﻮر و ﻧﺎﺷﺮﻣﺤﻮر و شبکه ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﺮﯾﺎل‌ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ و اﻣﺜﺎل آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و آﮔﻬﯽ در ﺣﯿﻄﻪ ﺻﻮت و ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻋﻬﺪه ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان اﺳﺖ.»

در بند پ ماده ۷۷ نیز آمده است: «ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎي ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان و وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ مکلفند در راﺳﺘﺎي ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارزش‌ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ- اﯾﺮاﻧﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ رﺳﺎﻧﻪ‌ای و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ آن دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﻘﺮرات، ﺻﺪور ﻣﺠﻮز و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻓﻌﺎل در ﻋﺮﺻﻪ ﺻﻮت و ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺷﺎﻣﻞ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮﻣﺤﻮر و ﻧﺎﺷﺮﻣﺤﻮر و ﻧﯿﺰ ﺷﺒﮑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه ﺳﺮﯾﺎل‌ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ و اﻣﺜﺎل آن در ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی، آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﺤﻮه ﺣﻤﺎﯾﺖ و رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺗﺨﻠﻔﺎت اﺷﺨﺎص در ﻣﻮارد ﻓﻮق را ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ-ﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺪوﯾﻦ و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ.» آیا این دو ماده کوچک‌ترین ارتباطی با توسعه فرهنگ در پنج سال پیش رو دارد؟!

برخی از این مواد، ناظر بر اعمالی است که تا پیش از این نیز انجام شده و عمدتاً ناکارآمدی عملیاتی آن‌ها به انجام رسیده که می‌توان به بند پ، ج، چ و ح ماده ۷۵ و ماده ۷۷ اشاره کرد.

در بند‌ ج ماده ۷۵ آمده است: «وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ (ﺳﺎزﻣﺎن اوﻗﺎف و اﻣﻮر ﺧﯿﺮﯾﻪ) ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان و ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت اﺳﻼﻣﯽ، ﻃﺮح احیا و فعال ﺳﺎزی ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت، ﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻗﺮآﻧﯽ، ﻫﯿﺌﺎت، مساجد و ﺑﻘﺎع ﻣﺘﺒﺮﮐﻪ را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎت واﻗﻔـﯿﻦ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل اول ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺪوﯾﻦ و ﺑﻪ ﺗﺼـﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.»

آیا بهتر نیست به جای این کلی گویی‌ها که در نهایت به چند کلیپ و در بهترین حالت مستند یا سریال درجه دو ختم می‌شود، سازمان اوقاف و امورخیریه مکلف می‌شد یک قدم کوچک برای شفاف سازی بردارد و در یک سامانه آنلاین در دسترس عموم، لیست و مشخصات املاک و زمین‌های وقفی و موضوع و جزئیات وقف هر کدام، مشخصات مستاجران و بهره برداران این املاک و زمین‌ها، میزان و مدت اجاره هر یک را ذکر می‌کرد تا اعتماد عمومی برای وقف افزایش یابد و ضمن تقویت فرهنگ وقف، اگر برای بخشی از مردم شائبه‌ای وجود دارد نیز رفع شود؟!

در بندهای پ، چ و ح ماده ۷۵ نیز تاکید شده است: «پ- ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻘﺶ ﻧﻈﺎرﺗﯽ وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ در ﺣﻮزه ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻨﺮ و رﺳﺎﻧﻪ، اﺟﺎزه داده ﻣﯽ ﺷﻮد وزارت ﻣﺬﮐﻮر در ﭼﺎرﭼﻮب آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ‌ای ﮐﻪ ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺧﻮاﻫﺪ رﺳﯿﺪ، در ﺻﻮرت اﺣﺮاز ﺗﺨﻠﻔﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ، ﺗﻌﻠﯿﻖ ﯾﺎ ﻟﻐﻮ ﻣﺠﻮز ﻣﺘﺨﻠﻔﯿﻦ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.  

چ) ﺑﻨﯿﺎد ﺷﻬﯿﺪ و اﻣﻮر اﯾﺜﺎرﮔﺮان ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﮔﻠﺰارﻫﺎی ﺷﻬﺪای ﺳﺮاﺳﺮ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ رﺿﺎﯾﺖ واﻟﺪﯾﻦ ﺷﻬﯿﺪ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ. وزارﺗﺨﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻧﯿﺮو، ﻧﻔﺖ، راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﮐﺸﻮر ﻣﮑﻠﻒ‌اﻧﺪ ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ‌ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺷﺎﻣﻞ آب، ﺑﺮق، ﮔﺎز و ﺟﺎده دﺳﺘﺮﺳﯽ در ﺳﻘﻒ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﻨﻮاﺗﯽ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ح) ﻣﺮاﮐﺰ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻫﻨﺮي، ﻗﺮآﻧﯽ، رﺳﺎﻧﻪای، ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ، ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ و ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ- دﯾﻨﯽ داراي ﻣﺠﻮز از ﻣﺮاﺟﻊ ذی ﺻﻼح (ﺑﻪ ﺟﺰ ﺳﺎﻟﻦﻫﺎی ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻓﯿﻠﻢ و ﺗﺌﺎﺗﺮ، آﻣﻮزﺷﮕﺎهﻫﺎ، ﮐﺎﻧﻮنﻫﺎي ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ) ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﭘﻠﯿﺲ اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان، ﻣﺎداﻣﯽ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آن ﻫﺎ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻣﺮاﺟﻊ ذی ﺻﻼح  ﺑﺎﺷﺪ، از ﺣﻤﺎﯾﺖ‌ﻫﺎی زﯾﺮ ﺑﺮﺧﻮردار ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ:
1- اﺣﺘﺴﺎب ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎی اﻧﺸﻌﺎب ﻣﺼﺮف آب، ﺑﺮق و ﮔﺎز ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (آﻣﻮزﺷﯽ)؛ 
2- اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺎرﺑﺮی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﻀﯿﯿﻊ ﺣﻘﻮق ﺳﺎﮐﻨﺎن»

در ماده ۷۷ نیز تصریح شده است: «ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﺎرآﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺮای ﮔﺴﺘﺮش و ﺗﻌﻤﯿﻖ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﯽ- اﯾﺮاﻧﯽ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎ ﺟﻨﮓ رواﻧﯽ و ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ دﺷﻤﻨﺎن و اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل در ﻣﺤﺘﻮا، روﯾﮑﺮد و ﺳﺎزوﮐﺎر:
اﻟﻒ- ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﭘﺨﺶ ﻣﺤﺘﻮای ﻫﻮﯾﺖ ﻣﺤﻮر، ﻋﺪاﻟﺖ ﮔﺴﺘﺮ و ﺷﺘﺎب ﺑﺨﺶ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ﻗﺎﻟﺐ‌ﻫﺎی ﺧﻼق، ﺟﺬاب و اﻣﯿﺪاﻓﺰا در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و اﺧﺒﺎر رادﯾﻮﯾﯽ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﻄﻮح ﻣﻠﯽ، اﺳﺘﺎﻧﯽ و ﺑﺮون ﻣﺮزی اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ب- وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﭘﻬﻨﺎی ﺑﺎﻧﺪ و اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻻزم ﺑﺮاي دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ در اﻗﺼﯽ ﻧﻘﺎط ﮐﺸﻮر ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺣﺪاﮐﺜﺮی در ﺳﻄﺢ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ.»

آیا تاکنون برنامه‌های صداوسیما رایگان نبوده یا صداوسیما دسترسی حداکثری در سطح بین المللی نداشته که چنین امور بدیهی که همین الان نیز توسط این سازمان اجرا می‌شود، به عنوان هدف پنج ساله توسعه در نظر گرفته شده است؟ آیا قرار است پنج سال دیگر متولیان وقت صداوسیما در آن دوران اعلام کنند، به این هدف که همین الان محقق شده است، دست یافته‌اند و از آن به عنوان پیروزی یاد شود؟!

در کنار این ایرادات، باید اشاره کرد تکالیف مطرح شده در بندهای الف، ب، ت، ث و خ ماده 75 به عنوان رویکردی تازه در بازتعریف ماموریت‌ها و روندهای اجرایی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با نیازهای روز و همچنین رصد مداوم وضعیت فرهنگی برای ارائه ادراک روزآمد از وضعیت فرهنگی و تحولات شتابان در حال وقوع در این عرصه، اقدامی مثبت است که باید نگاه ناظر بر نگارش این دو ماده در روح برنامه توسعه به ویژه در بخش فرهنگی تسری یابد و کلان نگری جای خود را به مسائل فوق الاشاره بدهد: «در راﺳﺘﺎی اﻋﺘﻼء ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﺟﻬﺖ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ اﺳﻼﻣﯽ ـ اﯾﺮاﻧﯽ، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﻣﻠﯽ، ارﺗﻘﺎء ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ و روﺣﯿﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ، ﮐﺎر و ﺗﻼش در ﺟﺎﻣﻌﻪ: 

اﻟﻒ) ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎزﻃﺮاﺣﯽ ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ﮐﺸـﻮر و ﺑـﺎ ﻫـﺪف اﻓـﺰاﯾﺶ ﮐـﺎراﯾﯽ و اﺟﺘﻨـﺎب از ﻫﻢ ﭘﻮﺷﺎﻧﯽ و ﺗﺪاﺧﻞ ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ و وﻇﺎﯾﻒ و ﺑﺎ روﯾﮑﺮد اﺳﺘﻘﺮار اﻟﮕﻮی ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﺷﺒﮑﻪ اي، ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ، ﻣﺮدم ﭘﺎﯾﻪ و ارزﺷﯽ- اﻧﻘﻼﺑﯽ، وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﺑـﺎ ﻫﻤﮑﺎری دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺷﻮراي ﻋﺎﻟﯽ اﻧﻘﻼب ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن اداري و اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸﻮر و ﺳﺎﯾﺮ دﺳـﺘﮕﺎه‌ﻫﺎی فرﻫﻨﮕﯽ ذﯾﺮﺑﻂ، ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل دوم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﯿﻪ ﻃﺮح اﺻﻼح ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ، ﺳﺎﺧﺘﺎر، وﻇـﺎﯾف و ﺗﺸﮑﯿﻼت دﺳﺘﮕﺎه‌ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی از اﻧﺤﺎء از ﺑﻮدﺟﻪ‌ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴـﺘﻘﯿﻢ و ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﻗﺪام ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻣﺮاﺟﻊ ذی ﺻﻼح ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

ب) ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺣﺼﺎء دﻗﯿﻖ و ﺑﺮﺧﻂ دادهﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﭘﺮدازش، ﺗﺤﻠﯿﻞ دﻗﯿﻖ و اﯾﺠﺎد ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي آﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ روﻧﺪﻫﺎي ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮاﻧﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻧﺘﺸﺎر آنها، وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان ﻣﮑلف اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ راه اﻧﺪازی ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ رﺻﺪ، ﭘﺎﯾﺶ و ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺷﺎﺧﺺ‌ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮدم اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ. دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ و دارﻧﺪﮔﺎن ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی داده ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، ﻣﮑﻠﻒ اﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اراﺋﻪ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﺟﺎﻣﻊ دادهﻫﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺮﺧﻂ اﻗﺪام ﮐﻨﻨﺪ.

پ) ﮐﻠﯿﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﮑﻠﻒ اﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺮوﯾﺞ و ﺗﺒﯿﯿﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎي رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ، در ﮔﺴﺘﺮه ﻣﻠﯽ و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. دوﻟﺖ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ اﯾﻦ ﺑﻨﺪ را ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه از ﺷﺮوع ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺗﺪوﯾﻦ و ﭘﺲ از ﺗﺄﯾﯿﺪ دﻓﺘﺮ ﺣﻔﻆ ﻧﺸﺮ آﺛﺎر ﺣﻀﺮت آﯾﺖ اﷲ اﻟﻌﻈﻤﯽ ﺧﺎﻣﻨﻪ ای «ﻣﺪﻇﻠﻪ اﻟﻌﺎﻟﯽ» اﺑﻼغ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ت) وزارت ﻓرﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري ﻣﺮﮐﺰ رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﻣﻮر ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺴﯿﺞ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﯿﻦ و ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت اﺳﻼﻣﯽ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻣﺮدﻣﯽ ﺳﺎزی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎی فرﻫﻨﮕﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻇﺮﻓﯿﺖ مساجد، ﻃﺮح ﻣﺴﺠﺪﻣﺤﻮری در محلات را  ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ ﺑﺮﻧﺎمه تهیه و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

ث) ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﺮد اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ در ﺳﺎﺧﺖ، ﺗﮑﻤﯿﻞ، ﺗﺠﻬﯿﺰ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻣﺎﮐﻦ و ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻫﻨﺮي و ورزﺷﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم و ﮐﻢ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﺗﺄﯾﯿﺪ وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎي ورزش و ﺟﻮاﻧﺎن و ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺻﺪ در ﺻﺪ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ

همچنین در ﻣﺎده ۷۸، کوشش شده چالش حق پخش رفع شود و بالاخره صداوسیما حق پخش مسابقات را به فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها پرداخت نماید و این چالش در مسیر حرفه‌ای شدن ورزش ایران رفع شود. در این ماده به صداوسیما تکلیف شده است: «ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﺳﻌﻪ ورزش ﻫﺎي ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ و ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪاوﺳﯿﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ وزارت ورزش و ﺟﻮاﻧﺎن، آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﻧﺤﻮه ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﺣﻖ ﭘﺨﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺄﻣﯿﻦ و ﺗﺴﻬﯿﻢ آن ﺑﯿﻦ ذینفعان را ﺑﺎ ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﮐﻤﯿﺖ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت و ﺗﻌﺪاد ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﻇﺮف ﻣﺪت ﺷﺶﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻬﯿﻪ و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.» این موضوع نیز می‌توانست در قالب یک قانون مجزا با طراحی جزئیات به تصویب برسد اما قرار گرفتن در قالب برنامه توسعه نیز به عنوان امر تاثیرگذار بر توسعه ورزش حرفه‌ای قابل توجیه است.

خوشبختانه شماری از مواد پیش نویس منتشر شده که شائبه تامین منافع برخی دستگاه‌های دولتی و برخی اصحاب قدرت را در پی داشت، در متن نهایی لایحه جای نگرفته که نشان می‌دهد نقد‌ها موثر واقع شده، اما در مجموع بخش فرهنگی به مراتب کوچک‌تر شده و از یازده ماده به پنج ماده تقلیل یافته است. همان گونه که این مواد نشان می‌دهد فرهنگ دغدغه عمده تنظیم کنندگان برنامه توسعه هفتم نبوده و اینکه این چند ماده مرتبط با فرهنگ به همراه نقد آن در این گزارش ۲۰۹۰ کلمه‌ای شده به خوبی نشان می‌دهد این سند توسعه تا چه میزان از فرهنگ ایران و دورنمای پنج ساله‌اش غافل است.

بنابراین، انتظار می‌رود در بررسی سند نهایی و تصویب توسط مجلس شورای اسلامی، دست‌کم دورنمایی برای توسعه اماکن فرهنگی و افزایش سرانه اماکن ورزشی نیم تا یک متر و تنظیم بودجه عمرانی برای متولیان فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد برای تحقق این ماموریت بزرگ، در نظر گرفتن یارانه فرهنگی برای مناطق کمتر برخوردار به قصد افزایش عدالت فرهنگی و مجموعه دیگر از اقدامات زیربنایی دارای آثار ملموس در نظر گرفته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۰
فرهنگ و اقتصاد دو خط موازی هم هستند بدون توسعه اقتصادی توسعه فرهنگی وجود نخواهد داشت با سقوط شاخص های اقتصادی شاخص های فرهنگی هم سقوط می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
فرهنگ این مملکت در طی این سالها در تمام عرصه ها لگد کوب شده است.
همین چند روز پیش حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب زیرساخت‌های دینی و فرهنگی در کشور و خلوت و خالی شدن برخی از مساجد در کشور اظهار داشت که امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعه‌ای است که باید بر آن خون گریست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
چیزی به نام فرهنگ در این مملکت باقی نمانده است: نه از ادبیات، نه از سنن، نه از موسیقی و هنر، نه از آداب معاشرت، نه از اعتقادات واقعی، ......
ناشناس
| Canada |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
وقتی پل عابر پیاده در مشهد را به دلیل حجاب و عفاف پلمب می کنند، یعنی اوضاع فرهنگی این مملکت در حد اضطرار خراب است!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در نشستی که با جمعی از استادان و مسئولان برگزار کرد در انتقاد از ناهماهنگی‌ و اشفتگی در ساز و کار حوزه‌های علمیه گفت: امروز بسیاری از سنگرها را از دست دادیم و در بسیاری از مسایل دچار تفرق شده‌ایم. در تبلیغ و تبیین دین، یک انسجام و راهبری واحدی وجود ندارد. باید بدانیم نیازهای روز چیست. بسیاری از ما نمی دانیم که نیازهای امروز و معادلات این دنیا چیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار: حجاب اولویت مردم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
اصلا زور و قیمت سازی از سمت دولت در کار نیست
خودمان را گول نزنیم
بازار پیام دلائل چهار گانه را گرفت
و‌ دارد به تدریج خودش را با آن تطبیق میکند با یک روند کاهشی ثبات.
لذا دلار تا پایان امسال توان صعود شدید و پایدار روی ۵۰ را ندارد.
حتی احتمال کاهش بیشتر هم هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
وظیفه هیچ دولت و حکومتی در جهان نباید بر پایه رهنمون سازی اجباری مردم به بهشت استوار باشد. وقتی در قرآن آمده لا اکراه فی الدین، بقیه ماجراها بی معنی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
افراط و تفریط در هر کاری موجب خسارت و گاهی خسارت های جبران ناپذیر می شود. از جمله تبلیغ مداوم، یک سویه و در پاره ای از موارد بدون استدلال محکم در امور دینی و مذهبی.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، با اشاره به «طرح نفس» برای جلوگیری از سقط جنین و افزایش جمعیت، گفت: حدود هشت هزار ماما وارد سیستم بهداشتی کشور شده‌اند که باید به صورت محله‌محور، مادران باردار را شناسایی و از لحاظ بهداشتی و درمانی حمایت کنند!
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
غلامرضا مصباحی مقدم، رییس اتحادیه اقتصاددانان جهان اسلام و عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام: علت اصلی تورم انتظار تورمی مردم است. مردم چین قانع هستند و به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می کنند اما مردم ما اینگونه نیستند!
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین: چنان از شاسی‌بلند می‌گویند که انگار نمایندگان لکسوس گرفته‌اند. اگر ماشینی داده‌شده، چینی است که فقط به درد خود چینی‌ها می‌خورد!!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
خبرگزاری تسنیم: یک بیمارستان خصوصی در تهران بابت پذیرش بیماران دچار سکته مغزی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کند. این بیمارستان پس از اخذ این مبلغ ، در صورتی که هنگام ترخیص بیمار، هزینه‌های بستری از ۱۰۰ میلیون بیشتر شده باشد مابه‌التفاوت از بیمار اخذ می‌کند و در صورتی که هزینه بستری برای بیمار کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شده باشد، مازاد وجه را به او باز می‌گرداند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
در سازمان اوقاف چه خبر است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
وجود فساد علنی و سیستماتیک در کشور شامل انواع رانت خواری، ویژه خواری، وجود انواع و اقسام سهمیه و امتیازات برای افراد خاص، رعایت شدن قانون توسط مسئولان...... بدترین ضد تبلیغ علیه دین و دینداری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

احمد علم‌الهدی:‌«رسانه ها اخبار دروغ درباره افزایش قیمت‌ها منتشر نکنند، اینکه هر نرخی را از هر جا بشنوید، انتشار دهید کار
غلطی است!
فرهنگ یک ملت را دولتها نمیسازند بلکه خود ملت درطول زمان میسازد و وظیفه دولتها حراست از این فرهنگ ملی است نه اینکه دولتها از خود برای مردم فرهنگ بسازند ومردم را وادار به قبول آن نمایند یعنی همان چیزی که دراین چنددهه امثال حدادعادل وبزرگترهایش به نوعی وبا پشتیبانی نرم نهادهای مثلا فرهنگی مثل صداسیما وآموزش و پرورش والبته به پشتیبانی نهادهای
انتظامی ونظامی و شبه نظامی بخواهند آنرا ولو بزور برمردم تحمیل نمایند. متاسفانه اشتباهات بزرگ این چنددهه نه تنها باعث عبرت آموزی نشده بلکه درمسیرهای اشتباه دیگری افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

روزنامه شرق در گزارشی درباره تعیین سقف ۴۸ میلیون تومان برای شهریه مدارس غیردولتی به نقل از یک کارشناس حوزه آموزش نوشت سقف شهریه در واقع با در نظر گرفتن فوق‌برنامه بیش از ۶۵ میلیون تومان است.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
1135 نوشته ات چه ربطی به کامنت منوچهرداشت؟ خداعقلت بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
بودجه های کلان دریافت می کنند و بدون پاسخگو بودن بر چگونگی تخصیص بودجه در راهی که خود مصلحت می دانند هزینه می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
خوش به حال حداد عادل و قالیباف و..... که پسرانشان مدرسه خصوصی پولی دارند.
با ماده و تبصره و بخشنامه و ... نمیتوان فرهنگ ساخت .
فرهنگ در خون و ژن است
درسالهای گذشته همیشه اعتبارات هنگفتی برای فرهنگ هزینه شد ومتاسفانه ای اعتبارات فقط به هدر رفت . نهادهای فرهنگی نشان دادند که از اعتباراتشان نه برای توسعه فرهنگی بلکه برای هزینه های جاری استفاده میکنند . برخلاف نظر شما اختصاص بودجه برای فرهنگ در همین حد هم زیاده ! حتی یک ریال هم زیاده بودجه کشور در وحله اول باید صرف راه اندازی تولید شود.بعدها اگر پول زیادی وسرگردان وجود داشت بگذارند برای فرهنگ
پنج‌شنبه شب یک جوان که پس از حضور پلیس در یک پارتی شبانه، سعی در فرار از دست این نیروها داشت از تراس طبقه ششم سقوط کرد و جان سپرد.

این پارتی در مجتمع توریستی آبادگران شهر مشهد برگزار شده بود. قاضی این پرونده در گفتگو با روزنامه قدس خراسان از پلمب واحد و به زندان فرستادن برگزار کننده این پارتی خبر داد.

سعید مقیسه، رییس ساترا: از ترویج استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، برهنگی و بی‌حجابی، موسیقی مبتذل و رقص، خشونت بیش از حد، سبک زندگی غیر اسلامی، سیاه‌نمایی افراطی و یاس‌پراکنی در شبکه نمایش خانگی جلوگیری می‌کنیم!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
موفق باشيد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
پروژه پاستوریزاسیون مردم سالها است که یا شکست کامل مواجه شده. در واقع فشارهای نا به جا به مردم با لج بازی و مخالفت آشکار آنها همراه شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
سبک زندگی هر کس به خودش مربوط است و نه کس دیگری. در روز قیامت خودش هم پاسخگو خواهد بود و نه کس دیگری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
اینها که من تو زندگی افازاده های اونور ابی دیدم هههههههه
اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان درباره پرونده‌های مربوط به حجاب اجباری گفت: هم اینک بیش از ۱۲۰۰ پرونده از طریق مستندسازی افرادی که کشف حجاب کردند وارد دستگاه قضائی شده که با قدرت به آن رسیدگی می‌کنیم!
جناب منوچهر کاملا صحیحه. اینا اومدند حتی درساده ترین مظاهرفرهنگی مثل لباس هم برای مردم درنظرخودشان فرهنگسازی کرده اند. تاریخ سازی -نفی رسوم ایرانی وجایگزینی رسوم من دراوردی- نامگذاریهای مناستها با نامهای غیر ایرانی وحتی غیرمرتبط- تعریفهای خودساخته از فرهنگ ایرانی و.....
راستی چرا در فیلمها وسریالهای تلویزیونی برای شخصیتهای منفی مثل آدمکشان ودزدان ومعتادان و....ازنامهای ایرانی استفاده میکنند. بیخود نیست حاج عزت نام صداسیما را به رسانه ملی تغییر داد. آخه رسانه هم انقدر ملی؟؟!!؟
برنامه های پنج ساله توسعه یک متن دارد و یک حاشیه متن اصلی آن کم کردن درآمدهای نفتی وگاز از بودجه دولت " ونهایتا سفره مردم " است تا حذف کامل ، و حاشیه آنهم فقط حاشیه و سرگرمیست
تابی اینکه پیامهایی که در آن از افراد میهن پرستی چون خلخالی ومحتشمی ومصباح و....نام برده میشود را منتشرنمیکنی جای بسی تعجب دارد. گفته ها وکرده های این افراد چیزمحرمانه ای نیست که بخوای سانسورکنی
پاسخ ها
دکتر کارول
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
منفی دهنده ها دوزاریشون نیافتاده این منظورش چی بوده
اقتصاددستوری که فاتحه خوندید.فرهنگ دستوری هم همان سرنوشت را خواهدداشت.۴۵ سال هزینه بی ثمر از جیب مردم ناراضی نه شرعی است نه قانونی نه انسانی.فقط ظاهر سازی است.
رشد فرهنگی ملزومات و پیش نیازهایی لازم داره که اول اونها باید تامین و مهیا بشه. کنار هر خونه ای یک سینما و تئاتر درست کن. ... وقتی درآمد حتی کفاف تامین مایحتاج ضروری و اولیه نمیکنه پولی برای مخارج فرهنگی نمیمونه! اقتصاد درست بشه و درست کار کنه خیلی از شاخصهای فرهنگی رشد پیدا میکنه!
به همین خیال باش
1- فرهنگ در خانوادها است در ژن است......................
2- ببخشید موسسات قران و عترت چه ربطی این وسط داره اونا که زیر نظر حوزه علمیه ن بودجه دارند خفن
غربگداها واقعا کثیفن واقعا کثیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
لابد پوتینگداها واقعا تمیزن واقعا تمیز
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
ناشناس 13:11
ای والله
واقعا سوختیش ، واقعا سوخت
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
همین الان بهت بگن مجانی میبرنت آمریکا بدو بدو چمدانت را میبندی بری / اینقدر حرف مفت نرن
فرهنگ زورکی!/ فرهنگ اینه که دولتها ناهنجاریهای اجتماعی را که بسیار فراوانند با برنامه ریزی دقیق و درست تبدیل به هنجار و قوانین مدنی و قابل اجرا کند
تابی طرفدار آزادی بیان --- کارهای خلخالی برای تخریب آثارفرهنگی ایرانی چیزپنهانی بود غیرمنتشرش کردی؟ خلخالی خودش تو خاطراتش با آب وتاب وافتخار اونارو نوشته.
يادمان نرود كه سرانه أماكن ورزشي در اروپاي چهارصدوپنجاه ميليون نفري ١٦/٥متر مربع است درحال حاضر در ايران ١/٥سانتيمتر مربع است كه بنابرنوشتار بالا مسولين مربوطه درنظر دارند كه سرانه أماكن ورزشي را دربرنامه هاي سالهاي اينده به نيم تا،،،،،،،متر برسانند (بزك نمير بهار مياد ،،،،،،،،،،)
فرهنگ سازی من هر چه نگاه می کنم شما دارید فرهنگ را از بین می برید؟یک نگاه کوچک به جامعه بیندازید متوجه می شوید کارشناس هم لازم نیست باشید؟
اگر بودجه دست من بود بجز موارد مهم کشور مثل ساماندهی برای تامین آب و برق و ... فقط می رفتم سراغ کنترل نقدینگی و تورم را کم کردن و تک رقمی کردن و اگر چیزی ته آن باقی می ماند مصرف فرهنگ و معنویت می کردم
در کشوری که متورم است فرهنگ و معنویت کیلویی چند است
وقتی حاج محسن نباشه،این شکلی میشه
بفرمایید با این شیوه کشور حوزه علمیه قم شود..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست